|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חמושים של פת"ח, שכם [צילום: נאסר אישתייה, AP]

סיר הלחץ ביהודה ושומרון מבעבע

קריסת "גוב האריות" ו"גדוד ג'נין" היא רק פסק זמן הפלשתינים מתוסכלים, ישראל אינה מספקת להם תקווה והממשלה החדשה תידרש להערכה ביטחונית מעמיקה
19/11/2022  |   יוחנן צורף   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

התארגנות "גוב האריות" החמושה בשכם הגיעה לסוף דרכה שבועות מספר לאחר שהחלה לפעול. כך גם נחלשה בשבועות האחרונים ההתארגנות בג'נין, "גדוד ג'נין". שתיהן לא עמדו בלחץ שהפעיל עליהן צה"ל ובלחץ של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלשתינית, שהצליחו להכילם ללא שפיכת דם. בשכם נהרגו חלק מחברי ההתארגנות ואחרים מסרו עצמם לידי המנגנונים, ובג'נין הותשו אנשי ההתארגנות באורח דומה. כך למעשה הגיעה הראשונה לסוף דרכה חרף הפגנות ראווה והבהרותיה שאין להספידה, ופחת נפח הפעילות של זו שבג'נין, בעלת המסורת הארוכה יותר כמוקד התנגדות.

שתי ההתארגנויות מותירות אחריהן "מורשת קרב" ודגם שצעירים רבים הפועלים, לפי שעה, כבודדים במקומות שונים ביהודה ושומרון, מנסים לחקות. המניע לפעילותן הוא תסכול מהמציאות הפנים-פלשתינית העגומה והמתמשכת של העדר הנהגה, כיוון ודרך, שיצר ואקום המאפשר לטענתם לישראל לפעול כבתוך שלה בשטחים שבשליטת הרשות הפלשתינית.

פתח, אש"ף והרשות הפלשתינית, המייצגים קוטב אחד של הוואקום, ממשיכים - חרף חולשתם הרבה - להישען על הכללים שנקבעו בהסכמי אוסלו כרעיון המסדר, בכלל זה חתירה למו"מ מדיני, תיאום ביטחוני וקשרים כלכליים עם ישראל. מנגד חמאס מבקש לשמור על כללי המשחק החדשים שהתפתחו בינו לבין ישראל ברצועת עזה, שהביאו רגיעה לתושבי האזור ומאפשרים שיקום ופיתוח של תשתיות ברצועה. לחמאס, כך נראה וכל עוד הוא אינו מעריך שהרשות על סף התמוטטות, אין עניין להפר כללים אלה ולהיקלע לעימות נוסף עם ישראל, כזה שיחולל שוב הרס וחורבן ברצועה. וכך, הרשות וחמאס מבקשים לשמר את הישגיהם, שעליהם הם נשענים במאבק ביניהם - כל עוד אופציית האחדות המיוחלת ביניהם אינה נראית באופק.

על כן, תוחלת חייה של כל התארגנות כמו "גוב האריות" היא קצרה, שכן דינה להפוך מיד למטרה למערכת הביטחון הישראלית וליריבה בעיני מנגנוני הביטחון הפלשתינים. סיבה נוספת היא שאין לה תשתית ארגונית או פרסונלית, שתעבד את המסר שהיא מבקשת לקדם באמצעות פעולותיה, לתפיסת עולם שתציג לציבור כיוון שונה מאלה שמציעות ההנהגות הוותיקות של פתח וחמאס. מה גם, שהמכנה המשותף לצעירים הללו אינו מבוסס על ראייה או נטייה פוליטית משותפת, וכל דרך אלטרנטיבית שיציעו עלולה לפרק את ההתארגנות.

מודל לחיקוי לצעירים רבים
אנשי הג'יהאד האיסלאמי, ג'נין [צילום: נאסר אישתייה, AP]

החולשה המנהיגותית ואובדן הדרך החלו להסתמן שנים אחדות לאחר הפילוג בין רצועת עזה לגדה, עם כישלון תהליך אנאפוליס. הן התגברו מאוד מ-2015, כשהחלו לכהן בישראל ממשלות המאופיינות בקו ימני ברור, שהסירו למעשה מסדר היום את אופציית המו"מ וההסדר המדיני - מה שהציב בזירה הפלשתינית סימן שאלה אשר לתוחלת הדרך המדינית. גם השחיתות הנחשפת ביתר שאת ככל שהרשות הפלשתינית נאחזת בשלטון, היא חומר בעירה מצטבר.

זהו הבסיס להתארגנות כמו "גוב האריות", של צעירים (משנות העשרה ועד ראשית שנות ה-40), שאין להם מכנים פוליטיים מוגדרים משותפים. האהדה העממית לפעילותם, העצרות הרבות שערכו, הכיסוי התקשורתי הרב שניתן להם והעיסוק האינטנסיבי של ישראל בתופעה זו, הגבירו את המוניטין שלהם בעיני צעירים רבים והפכו אותם לדגם לחיקוי.

ההתנהלות של החקיינים - עדאי תמימי, שהרג את החיילת נועה לזר במחסום שועפט ב-8 באוקטובר; ומחמד אל-ג'עברי, המפגע מחברון שרצח את רונן חנניה ב-29 באוקטובר - מלמדת על נכונות להקרבה שונה מזו של מפגעים מתאבדים איסלאמיסטים בעבר. הם ביקשו ליצור דימוי של "גיבורים", האוחזים בנשק גם לאחר שנפגעו.

המפגע שרצח את החיילת לא אותר במשך עשרה ימים ונתגלה בעת שבא לבצע פיגוע נוסף בשער הכניסה למעלה אדומים ב-19 באוקטובר. המפגע, שהמשיך לירות גם אחרי שנפגע ממספר כדורים עד אשר חוסל, הותיר מכתב בו הבהיר, כי כל מבוקשו הוא להוות דוגמה לצעירים אחרים, בידיעה שאין במעשהו כדי להשיג את שחרור פלשתין.

השני, שהיה ככל הנראה קשור לחמאס, הבהיר במכתב שהשאיר שאינו פועל בשם ארגון ובקשתו היא למות בתור שהיד. לעומת זאת, הודעה שפרסמו אנשי "גוב האריות" העלתה אותו על נס והגדירה אותו כאחד מאריות חברון. בשני פגועי דריסה נוספים נתגלתה התנהלות דומה של מפגעים, שהמשיכו לפעול גם לאחר שנפגעו: דריסה כפולה ב-30 באוקטובר בנבי מוסא ובמחסום אלמוג הסמוכים זה לזה, ודריסת קצין צה"ל במחסום בית חורון ב-1 בנובמבר.

לאתחל את היחסים עם הפלשתינים
תסיסה גוברת נגד אבו מאזן [צילום: פלאש 90]

תכיפות הפיגועים מסוג הזה, לצד ביקורת חריפה המוטחת ברשות הפלשתינית, בין היתר בגין ניסיונותיו של אבו מאזן לנגוס במערכת המשפט הפלשתינית – הקמת מועצה עליונה בראשותו לכל ערכאות השיפוט, ופיזור אגודת הרופאים הנבחרת ללא הסבר מניח את הדעת - כל אלה מלמדים הן על פער גדל בינו לבין הציבור והן על התבצרותו בשלטון, בעוד התסיסה נגדו גוברת וכן ציפייה להסתלקותו. זוהי תקופת מעבר המתאפיינת בשיתוק פוליטי, בהעדר יכולת לפעול לשיקום החברה ובציפייה פתטית לגורם חיצוני שייחלץ את הזירה מחדלונה.

ישראל, וביתר שאת לאחר הבחירות האחרונות, מחזקת את ההבנה המתגבשת זה מכבר בקרב הפלשתינים, כי לא תכיר בהם כעם בעל זכויות להגדרה עצמית, ושאין לה כל עניין לקדם את פתרון שתי המדינות או לטפל ביעילות באלימות של מתנחלים יהודים נגד פלשתינים ורכושם. כך תורמת ישראל רבות להאצת תהליכי ההתפוררות בזירה הפלשתינית.

אנשי "גוב האריות" ואלה שבאים או יבואו אחריהם מבקשים לומר לישראל, כי אינם מאמינים שיש בכוחם לסלקה משטחי הרשות הפלשתינית והגדה, וכי כל כוונתם היא להעלות את הסוגיה הפלשתינית לסדר יומה של החברה הישראלית. לרשות הם מבקשים לומר, כי קצה נפשם מתפקודה כמשתפת פעולה עם הכיבוש הישראלי וכי לא ייתכן להמשיך בתיאום הביטחוני עם ישראל בלי שהתהליך המדיני יחודש. כן מבקשים הם להדגיש את הצורך לשים קץ לשחיתות במוסדות הרשות וליצור פתרונות תעסוקה לבוגרים הרבים של האוניברסיטאות, הנותרים חסרי תעסוקה ולא יכולת לממש את כישוריהם.

מאז החלטת אבו מאזן במאי 2021 לבטל את הבחירות למועצה המחוקקת, החריפה ההתדרדרות במעמד הרשות הפלשתינית ובמעמדו האישי. הוא ממשיך לשלוט מכוח העובדה שאין לו מחליף מוסכם, וכן מכוח תפקודם של המוסדות שקמו בתקופתו והתקבעו בתודעת הציבור ככתובת, בעוד המשאבים החומריים העומדים לרשותו משמרים את נאמנותם ותפקודם.

ישראל, שהייתה אף היא מעוניינת בביטול הבחירות, נדרשת עתה, על-רקע חוסר הוודאות בזירה הפלשתינית, להעריך מחדש את מדיניותה. האם ההימנעות רבת השנים מהידברות עם הצד הפלשתיני הועילה לביטחונה ועד כמה הרתיעה גורמים פלשתיניים מפניה לאלימות. בחינה זו אמורה להצביע על צורך לאתחל את יחסיה עם הפלשתינים, להכריז כשותף על אבו מאזן או מי שיחליפו וילך בדרכו, ועל נכונות לפתוח בהדברות עימו על-מנת להביא ליציבות ולנטוע מחדש תקוות בקרב הפלשתינים.

כיצד מונעים התפרצויות אלימות
אנשי פת"ם בשכם [צילום: נאסר אישתייה, AP]

הממשלה החדשה שתקום בישראל בקרוב ואשר רכיב חזק בקרבה רואה בפלשתינים נתינים במעמד מוחלש, הנדרשים לגלות נאמנות ולהשלים עם השלטון הישראלי, וכן רואים בהמשך מפעל ההתנחלויות המחשה לקיומו ולקיומם כגוף פוליטי, תידרש ללא ספק לבחון את מערכת השיקולים המדריכה זה למעלה מ-55 שנה את מערכת הביטחון בפעולותיה בשטחים וביחסיה עם האוכלוסייה הפלשתינית.

כיצד מונעים התפרצויות אלימות במקומות שונים באותו מרחב, במציאות בה שתי אוכלוסיות עוינות חיות זו לצד זו, כשהזעם והרגשות הלאומיים הפלשתינים מבעבעים באורח מתמיד? כיצד מונעים התפרצות נרחבת של המונים פלשתינים בלתי חמושים?

אם אין בכוונת ישראל להיענות לציפיות הפלשתיניות בתחומים הלאומי והמדיני או לחדש הידברות מדינית עימם, עליה להציע חלופה מכבדת, שתתן מענה לעייפות הנואשת של פלשתינים רבים מהמציאות בה הם חיים, לפיתוח השתלבות בכלכלה ובמוקדי התעסוקה הישראלים ובמידה מוחשית של שוויוניות. בזירת הפנים בישראל, הממשלה החדשה תישפט על-פי מידת השקט שישרור בזירת הסכסוך ובאופק שהיא תיצור לעתידה כמדינה יהודית. בקהילה הבינלאומית תישפט הממשלה על-פי יחסה לאוכלוסייה הפלשתינית.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  19/11/2022   |   עודכן:  19/11/2022
יוחנן צורף
+ראש הממשלה: תקיפת חיילת צה"ל בחברון - חרפה לאומית
22:00 19/11/22  |  איציק וולף
ראש הממשלה, יאיר לפיד, גינה את תקיפת החיילת בחברון וכינה אותה "חרפה לאומית".

"תקיפת חיילת צה"ל היא חרפה לאומית. זו פגיעה בביטחון ישראל, זו פגיעה ערכית בצבא הגנה לישראל ובמי שמגינה על חיינו, זו עבירה פלילית חמורה. אני מחזק בערב זה את חיילות וחיילי צה"ל העומדים על משמר ארצנו. נמצה את הדין עם העבריינים", אמר.
+אבו מאזן ומקורביו יוצאים למונדיאל
09:15 19/11/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
 ▪  זעם רב ברחוב הפלשתיני על הרכב המשלחת הפלשתינית למשחקי המונדיאל בקטר
 ▪  ממסמכים שהודלפו לרשתות החברתיות עולה כי הרש"פ תממן את עלות נסיעת יו"ר הרש"פ, בני משפחתו ומקורביו לקטר
 ▪  העלות הכוללת - מאות אלפי שקלים, בעוד המשבר הכספי ברש"פ מעמיק
אבו מאזן. חוגג 87, יוצא למונדיאל [צילום: פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיר הלחץ ביהודה ושומרון מבעבע
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
19/11/22 13:42
2
יאיר4
19/11/22 16:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ארגוני הטרור מרוצים מתוצאות הפיגוע הרצחני באזור אריאל השבוע למרות שמי שעשה את הפיגוע היה מחבל בודד, מוחמד סוף מכפר חארס בשומרון, שאינו משתייך לשום ארגון.
ב-12 ביוני 2021 הושלמה הונאת הבחירות הגדולה בתולדותיה של מדינת ישראל. ברוב של 60 תומכים מול 59 מתנגדים ונמנע אחד, הושבעה ממשלת בנט-לפיד. במהלך רמייה חסר תקדים, העבירו נפתלי בנט ואילת שקד, וארבעה ח"כים נוספים ממפלגת "ימינה", מלבד עמיחי שיקלי, 234,000 קולות של אנשי ימין לטובת הקמתה של ממשלת שמאל בשותפות עם האחים המוסלמים, בניגוד מוחלט למסר המרכזי של חברי "ימינה" בשבועות שלפני הבחירות ועל פיו התחייבו אינספור פעמים, מעל כל במה אפשרית, שלא יתנו יד למהלך כזה. שיאה של הפארסה שקדמה לבחירות, היה בחתימתו הפומפוזית של בנט על מסמך, בשידור חי בטלוויזיה, ובו התחייב שלא לשבת עם יאיר לפיד.
מערכת הבחירות לכנסת ישראל הסתיימה ב-1 בנובמבר בהתעצמות של גוש ימני-דתי. בולטים בהנהגת הגוש הם חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר, המועמדים גם לתפקידי שרים בכירים בממשלה העתידה לקום. שני מנהיגים המחייבים עלייה להר-הבית בירושלים בכל עת, גם אם העלייה חובקת בחובה מימוש של מציאות מדממת רוויית אלימות מילולית.
הרחוב הפלשתיני סוער בעקבות ההדלפות מוועדת החקירה בנסיבות מותו של יאסר ערפאת. במשך 18 שנים האשימו הפלשתינים את ישראל באחריות למותו של ערפאת, אבל מהדלפת העדויות של בכירי הרש"פ בוועדת החקירה עולה בבירור שיו"ר הרש"פ אבו-מאזן היה בקשרים אישיים ופוליטיים גרועים עם יאסר ערפאת, חתר תחתיו והיה לו אינטרס מובהק לחסל את ערפאת.
אחרי שהתערבו באופן הבוטה והגלוי בבחירות במדינת ישראל, אחרי שהתערבו באופן חסר תקדים במינוי שרי הממשלה החדשה תוך פיזור איומים מפורשים, אחרי שלא הפעילו את כובד משקלם באו"ם ואפשרו, ללא מאבק, לקבל את ההחלטה לגרור את מדינת ישראל, מנהיגיה ולוחמיה לבית הדין המוטה לצדק סלקטיבי בהאג, אחרי שניסו להכתיב הוראות חדשות לפתיחה באש, הידידה הגדולים שלנו, ארה"ב, עולה דרגה ומודיעה על פתיחת חקירה על-ידי הבולשת הפדרלית האמריקנית לנסיבות מותה של העיתונאית הפלשתינית בעלת האזרחות האמריקנית, שירין אבו עקלא.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il