|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
"בקרוב תפרוץ מלחמת אזרחים" [צילום: אנמר חליל, AP]

כיצד רואה אירן את מאבק הרפורמה

שני אמצעי תקשורת אירניים, הקשורים בצורה הדוקה למשטר, עוקבים אחרי המחאה נגד הרפורמה המשפטית ומנסים לנצל אותה כדי לתאר חולשה ישראלית
18/03/2023  |   בני סבטי   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

מאז הבחירות האחרונות בישראל וחילופי השלטון, המשטר האירני עוקב בדריכות אחר הרכבת הממשלה, התנהגות חברי הקואליציה ושינויים שחלו בתהליך קבלת ההחלטות ובשיח הישראלי מאז יציאת הממשלה לדרך. האירנים גם ערים לשיח הציבורי סביב הרכב הממשלה והשינויים שהיא מקדמת. הרפורמה המשפטית והמחאות נגד תהליך זה בישראל זוכות לתשומת לב אינטנסיבית. בנוסף, המשטר האירני עוקב אחר שינויי המדיניות כלפי הסוגיה הפלשתינית ודרישות חברי ממשלת ישראל להצר את צעדי הפלשתינים ולהטיל עליהם הגבלות. כל זאת, כדי לבחון את התרחקות הנושא האירני ממוקד תשומת הלב הישראלית.

אחד השופרות הבולטים של המשטר האירני העוסקים באינטנסיביות במצב הפנימי בישראל הוא אתר המועצה לביטחון הלאומי, "נור ניוז", שהקים גם עמוד בשפה העברית, כנראה במטרה לכוון את המסרים כלפי קוראים ישראלים פוטנציאליים. בחודשים האחרונים האתר מפרסם ידיעות מפורטות על המצב הכלכלי, השסעים בחברה הישראלית והיחס לשכבות החלשות, במטרה להציג את ישראל - ברוח עמדותיו המסורתיות של המשטר האירני - כחלשה וכ"מדינה שחלקיה אינם מתחברים זה לזה". המועצה מקורבת מאוד למנהיג העליון עלי חמנאי ופועלת לאור הנחיותיו. ככל הנראה, פרסומיה מאושרים על-ידי הרמה הגבוהה ביותר במשטר האירני.

כלי התקשורת השני בחשיבותו בהקשר זה הוא היומון הוותיק "כיהאן", המוכר גם הוא כשופרו של חמנאי וככלי להעברת מסרים בתחומי מדיניות שונים: סוגיית הגרעין, היחס להתפתחויות אזוריות ועוד. מאמרי המערכת של "כיהאן" בנושאים דוגמת האיומים לסגור את מצרי הורמוז, הרצון האירני להשתלט על בחריין, איומים ביציאה מהאמנה למניעת נשק גרעיני ועוד, פורשו תמיד כדרישות או כמסרי אזהרה של המנהיג האירני.

מטרותיהם של הפרסומים האירניים
אתר "נור ניוז" של המועצה לביטחון לאומי

שני כלי התקשורת הללו מנסים באמצעות פרסומיהם, בין אם במפורש ובין אם מכללא, להשיג את המטרות הבאות:

• להציג את ישראל כחלשה וכנקרעת עקב מחלוקות פנימיות. אפיון זה מאשש את החזון של המהפכה האיסלאמית הגורס, כי היעלמותה של ישראל היא בגדר גורל בלתי נמנע, שיבוא הן כתוצאה מן המאבק המזוין והן עקב מתחים פנימיים. מסר זה נועד לחזק את בעלי הברית של אירן ואת גרורותיה באזור ולהציב בפניהם חזון של ניצחון היסטורי (ובעל משמעויות דתיות).

• לייצר אהדה בקרב קבוצות באזור ובמערב המקבלות את הנרטיב של "הכיבוש הישראלי הדורסני" ולתייג את המחאות בישראל כסממן נוסף של השסע הפנימי גם בסוגיה זו.


• לעמעם ולהחליש את איומי התקיפה של ישראל ובעלות בריתה נגד מתקני הנשק להשמדה המונית (גרעין, טילים). בעיצומו של משבר פנימי באירן חשוב למשטר לייצר שכנוע עצמי, לחזק את הלכידות הפנימית ולהציב דימוי של עוצמה אל מול האיום החיצוני (מאמץ זה השתקף בין היתר בניסיונות להמעיט מן הנזק שנגרם בתקיפה באיספהן). דימוי זה מאפשר, לכאורה, את המשך המיזם הגרעיני ללא חשש.

• להשוות את המחאות הציבוריות באירן לאלה שבישראל ולרמוז, כי הראשונות דועכות ובכך להציגן ככושלות, בעוד שהקרע בישראל מתעצם.

"כיהאן" טען (6 בפברואר), כי "המחאות הנוכחיות בישראל שונות מקודמותיהן. כבר הרבה שבועות שעשרות אלפי תושבי השטחים הכבושים [בראיית המשטר באירן, ישראל כולה היא שטח כבוש] מפגינים נגד הממשלה הדיקטטורית והפשיסטית של נתניהו". הוא מייחס חשיבות לכך שמחאות אלה מתקיימות בערים רבות ולא רק בתל אביב - כנראה כהד לכך שבמערב עוקבים אחר היקף המחאות באירן ופריסתן. העיתון מציין שהמפגינים נשאו שלטים כמו "ממשלת נתניהו מסוכנת לשלום העולמי".

על-פי הדיווח, המחאות בישראל מקיפות שכבות, איגודי עובדים ומגזרים רבים, שלמרות חילוקי דעות פוליטיים מאוחדים בדעתם לפיה ממשלת נתניהו מסוכנת. טייסים, רופאים, סטודנטים ופועלים מפגינים יחד, והדבר מגביר את התחושה שבקרוב תפרוץ מלחמת אזרחים. הדבר יצר קיפאון בעשייה של הממשלה הציונית, כי היא נקרעת בין המפגינים לבין חבריה הקיצוניים כמו איתמר בן-גביר, שאינם מרוצים מהביצועים החלשים של בנימין נתניהו בסוגיה הפלשתינית. נראה, כי דווקא החברים הקיצוניים בממשלת נתניהו עלולים להפיל אותה תוך חודשים ספורים. נתניהו וחבריו החריפו את המצב "עד כדי כך שטייס ציוני מאיים במפורש לרצוח אותו".

יומון זה גם ציטט (31 בינואר) את דבריו של אהוד ברק, לפיהם "ישראל עלולה שלא להגיע לגיל 80, כי היא אט-אט הופכת לחבית חומר נפץ". לשיטתו של המשטר האירני, אמירה זו כנראה נובעת מהמחאות הרחבות נגד הממשלה החדשה, אך גם מכישלון מדיניות אגרוף הברזל מול האוכלוסייה הפלשתינית והזרמים המתנגדים בתוכה: "בכל יום הציונים נתקלים במבצעים של הפלשתינים האמיצים שאינם נרתעים ממוות והם חסרי אונים אל מול הפעילות הזו, מה שהביא את בן-גביר לאיים כלפי הפלשתינים הנאבקים בעונש מוות על-ידי כיסא חשמלי ובהרס בתיהם".

כיצד על ישראל להגיב
"מערכת של קולוניאליזם ומתנחלים" [צילום: וחיד סאלמי, AP]

במקביל, אתר "נור ניוז" התמקד במחלוקת סביב קידום הרפורמה המשפטית. הוא פרסם (16 בינואר) מאמר תחת הכותרת "ירידה משמעותית באמון הציונים בעתיד המדינה העברית". לדבריו, "על-רקע הביקורת הנרחבת וההפגנות המופנות נגדו ונגד ממשלתו אמר ראש ממשלת הכיבוש, בנימין נתניהו, כי מיליוני ציונים הצביעו בעד הרפורמות המתמשכות במערכת המשפט, בעוד שהנשיא הרצוג אמר שהוא פועל מאחורי הקלעים למנוע קרע היסטורי בין הציונים, וקורא לסילוק מהיר של מצב החולשה שפקד את המדינה".

האתר מתייחס למה שמכונה "סולם האופטימיות השנתי" שמפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה, ולטענתו נאמר בו, כי רוב הישראלים אינם סומכים על מוסדותיהם ורק 49% מהם בוטחים בעתידה של המדינה. ראוי להדגיש, בהקשר זה, כי על-פי התפיסה האירנית – ישראל היא למעשה "משטר ציוני" שמוסדותיו נאכפו בכוח על היהודים (שאינם עם אלא עדה דתית).

במאמר תחת הכותרת "אין דבר כזה שמאלני, מרכזי או ימני בממשלת ישראל" כתב (20 בינואר) עורך האתר "נור ניוז": "לא משנה מי מנהיג כל ממשלה ישראלית חדשה ומה האידיאולוגיה של אותה ממשלה. הכיבוש הישראלי תמיד יתבסס על מערכת של קולוניאליזם ומתנחלים". לשיטתו של המאמר, "זה ימשיך להיות כך ויהי מה עד שחרור פלשתין".

מאמצי הדה-לגיטימציה של אירן נגד ישראל, והניסיון לנצל את חילוקי הדעות והמחאות בישראל לקידום המטרות האנטי-ישראליות בזירה הפנימית והבינלאומית, מחייבים את ממשלת ישראל לשוב ולשדר (במעשה ובמסרי הסברה), כי השיח הפנימי אינו גורע מיכולתה לפעול להגנה על אינטרסים חיוניים, בשותפות עם ארה"ב ומדינות האזור או בכוחות עצמה. אין דין הפגנות ושיח ציבורי, חריפים ככל שיהיו, כדין מחאות נגד עריצות במשטר בלתי דמוקרטי - הבחנה הנעדרת מן הקו התעמולתי האירני.

בהקשר זה, צריך להימשך המאמץ לרתום גופים בינלאומיים לגינוי השיח האירני האנטי-ישראלי, ולמקד את תשומת הלב של העולם המערבי בפעילותה החתרנית של אירן נגד מדינות המערב, בתפקידה בסיוע לרוסיה בהרס תשתיות והרג אזרחים באוקראינה, וכן בפגיעתה הברוטלית בזכויות אדם של אזרחיה במחאות האחרונות.

סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JCSS) מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  18/03/2023   |   עודכן:  18/03/2023
בני סבטי
+בן-גביר נגד המפגינים: "אם היה מסגד - היו מכבדים"
21:05 18/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בתגובה להפגנת מתנגדי הרפורמה שקראו ברמקולים לעבר בית הכנסת בו התפלל בשבת בבוקר אמר: "כלפי יהודים דתיים, מסתבר שהכל מותר"  ▪  השר עמיחי אליהו: "למה לצרוח מתוך מגפונים מחוץ לבית כנסת באמצע קריאת ספר התורה"
כרזות נגד בן-גביר [צילום: נאסר אשתייה/פלאש 90]
+הליכוד: הדיווחים על הקפאת הרפורמה אינם נכונים
20:33 18/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+מתווה השקר של הרצוג
11:31 18/03/23  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה
הנשיא יצחק הרצוג הציג בנאומו מתווה פשרה, כדבריו - 'מתווה העם'  ▪  בחינת המסמך בנושא הוועדה לבחירת שופטים מלמדת כי מדובר בניסיון לתעתע בציבור  ▪  המסמך מבקש להצר צעדי הממשלה ביחס למצב כיום ובמקביל להגדיל כוחם של שופטי העליון ולהעניק להם זכות וטו על כלל המינויים לשפיטה  ▪  הרצוג ומשפחתו הם חלק מהאליטה המשפטית ומהאלפיון העליון בישראל, גם מכוח זכויותיהם במשרד הרצוג, פוקס נאמן ושות', שמעמדו המקצועי והכלכלי תלוי בקשר עם השופטים בישראל
הרצוג. מתווה שקר [צילום: לע"מ]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיצד רואה אירן את מאבק הרפורמה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אגא
18/03/23 08:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
הנשיא שגה כאשר הוכיח חוסר יכולת להתנתק מכור מחצבתו הפוליטי בשמאל הישראלי ולדון בנושא הרפורמה המשפטית ללא משוא פנים. הוא לא רק מנע התקדמות משמעותית ומזורזת לקראת מו"מ אלא הפך את הכניסה למו"מ כזה למורכב וחשדני יותר. העזרות בנשיא כמתווך יהיה אולי יעיל כאשר לא מדובר בחילוקי דעות פוליטיים, שכן הנשיא אמור להיות "הנשיא של כולם" וחסר פניות. התיקון שעשה בדבריו לאחרונה בו קבע שהצעתו היא רק התחלה למו"מ והכל כביכול פתוח, אחר כבר את הרכבת; החשדנות כבר כאן. עליו להיזהר בעניין המתווה יען כי טעות או משגה נוספים עלולים להביא קץ על מוסד הנשיאות.
17/03/2023  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
שמונה שבועות לתוך המחאות, ואחרי שני ימי זעם ומתווה נשיא אחד, החלטנו לתת השבוע הצצה דווקא למתרחש במחנה המוחים כנגד הרפורמה, לקראת הישורת האחרונה של השלמת החקיקה בעוד שבועיים, רגע לפני שהכנסת (ואולי גם המוחים) יוצאים לחופשת פסח / הפסקת אש / היערכות להמשך.
17/03/2023  |  שלמה פילבר  |   יומני בלוגרים
אלמונים ריססו כתובת גרפיטי המגנה את שר המשפטים, יריב לוין, ובה נכתב: "יריב לוין - אויב העם". הכתובת רוססה סמוך לביתו של שר המשפטים בעיר מודיעין.
17/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
ויקיפדיה: תנועה הנמשכת ללא הפסק ללא מקור אנרגיה חיצוני כך נראית ההפיכה המשטרית, המציבה את כולנו על-פי התהום. האם מוביליה איבדו את הבחירה החופשית?
17/03/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
כשנבחר נשיא המדינה יצחק הרצוג לתפקידו הרם, הוא נהנה מתמיכת השמאל, המרכז והימין. נדמה היה כי הנשיא הרצוג יהיה התיקון אצל חלק גדול בציבור הישראלי. בחירת הנשיא הרצוג לאחר כהונת הנשיא ראובן ריבלין, נטעה תקווה בקרב חלקים רבים בעם ואמונה גדולה כי הגיעה עת תיקון והנשיא ישוב להיות נשיא העם כולו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il