|   15:07:40
  עודד ערן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
שי בסעודיה, דצמבר 2022 [צילום: AP]

סין מנסה לפרוץ את ההסגר האמריקני

דריסת רגל מתרחבת במזרח התיכון, ביקורים של נשיאי צרפת וברזיל, ניסיון לתקוע טריז בין אירופה לארה"ב - כך פועלת סין במאבק הגלובלי
29/04/2023  |   עודד ערן   |   כתבות   |   תגובות

ארה"ב, שמזהה את סין כמתחרה האסטרטגית העיקרית שלה, פעלה למנף את המשבר שפקד את סין בעקבות הקורונה כדי להדק את הטבעת סביבה, בעיקר במרחב ההינדו-פסיפי ותוך חיזוק היחסים המדיניים, הביטחוניים והטכנולוגים עם בעלות בריתה באזור זה ובמיוחד עם אוסטרליה, יפן וקוריאה הדרומית. תשומת לב ומאמץ אמריקנים הופנו במקביל להצרת מעורבותה של סין בתחומי כלכלה המשיקים לפיתוח יכולות טכנולוגיות מתקדמות.

בנושא זה, כמו גם בתיאום הביטחוני, התגבר שיתוף הפעולה עם אירופה, שניזון הן מחשש מחדירה הסינית ליבשת זו והן מהמשך המלחמה באוקראינה והשלכותיה הביטחוניות, הכלכליות והדמוגרפיות. בה בעת, הניסיון האמריקני לבודד את סין תוך שימוש בנסיבות התפרצותה של הקורונה וכן הניסיון להמעיט את היוקרה שסין ביקשה לזכות בה בניהול אולימפיאדת החורף, וגם המאמץ ליצור חזית מדינית נגד הפגיעה הסינית בזכויות המיעוט האויגורי – זכו להצלחה חלקית וקצרת מועד.

המאמץ הסיני לשקם את מיצובה הבינלאומי של המדינה החל דווקא בחזית הפנימית, כאשר בתהליך "דמוקרטי עם מאפיינים סינים" הוסדר המשך נשיאותו הבלתי-מוגבלת למעשה של שי ג'ינפינג. מאז מצויה סין באופנסיבה שתכליתה פריצת המצור האמריקני סביבה, תוך ניסיון לכבוש עמדות במרחבים אסטרטגיים אמריקניים, דוגמת דרום אמריקה, המזרח התיכון ואירופה.

בתחילת דצמבר 2022 התקבל שי בכבוד מלכים בסעודיה. מארחיו, המלך סלמאן ובנו מוחמד, ארגנו עבורו שני מפגשים מעבר לאלו הבילטרליים, עם מספר ראשי מדינות באזור וביניהם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח סיסי, ומלך ירדן עבדאללה, וכן עם ראשי המועצה לשיתוף פעולה במפרץ.

אף שהנוכחות האמריקנית - המדינית, הכלכלית והביטחונית - במפרץ עולה פי כמה על זו של סין, ביקורו של שי סימן עליית מדרגה בפעילות ארצו באזור שנחשב כחלק מהמערך האסטרטגי הגלובלי של ארה"ב. חידוש היחסים הדיפלומטים בין סעודיה לאירן בתיווך מספר מדינות וביניהן סין, הוא הוכחה נוספת להתחזקות ההשפעה של סין באזור, שממנו היא רוכשת חלק ניכר ממקורות האנרגיה שלה (40% מהנפט ו-30% מהגז הטבעי), ושהיא הפכה היצואנית הגדולה ביותר אליו - לפני ארה"ב ואירופה.

לעניין זה יש גם זווית ישראלית. שר החוץ הסיני התקשר ב-17 באפריל לשני עמיתיו, הישראלי והפלשתיני, והציע את סיוע סין בקיום שיחות בין שני הצדדים. היוזמה הסינית נשענת ללא ספק על ההצלחה בתיווך בין אירן לסעודיה, אך תיתקל ברתיעה מצד ממשלת ישראל שתרצה להימנע מהערמת גורם מתיחות נוסף ביחסים בינה לבין ארה"ב.

"16+1" ו"אוטונומיה אסטרטגית"
מקרון בבייג'ינג, אפריל 2023 [צילום: AP]

גם הזירה האירופית חשובה לסין, הן מבחינת משקלה הכלכלי והן בהיותה נדבך מרכזי במערך האסטרטגי המערבי, שהוקם במקורו נגד בריה"מ אבל מזהה עתה את סין כיריבה הראשית. מאמצי סין לתקוע טריז בין ארה"ב לאירופה התעצמו מאז החל שי את כהונתו ב-2012. פרויקטים גדולים בתחום התשתיות הם חלק מיצירת תלות כלכלית והרחבת ההשפעה.

הקמת פורום שיתוף הפעולה "1+16" עם מדינות מזרח אירופה ומרכזה הוא אמצעי נוסף בידי סין, המיועד לממש את רעיון "החגורה והדרך" – פרויקטים לאורך התוואי הראשי של דרך המשי ההיסטורית והסתעפויותיה השונות. הפורום, שכלל 16 מדינות בתחילת דרכו ב-2012, התרחב ב-2019 כאשר יוון הצטרפה, אך הצטמצם ב-2021 כאשר ליטא פרשה ממנו בשל צעדי הענישה שנקטה סין נגדה בתגובה להסכמתה לפתוח משרד ייצוג בשם "טייוואן". שנה לאחר מכן פרשו מהפורום לטביה ואסטוניה בעקבות הצהרת הנשיאים ולדימיר פוטין ושי על "הידידות ללא גבולות" בין סין לרוסיה, שכנתן המאיימת של המדינות הבלטיות.

האיחוד האירופי ער למאמציה של סין להרחיב את השפעתה על תהליכי קבלת ההחלטות במדינות החברות באיחוד בשיטות "המקל והגזר". כארגון הדוגל בערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם, הוא מכיר גם בהבדלים בין סין לאירופה בכל הקשור לשיטת הממשל, חירויות הפרט ויחס למיעוטים.

מאידך-גיסא, מדינות אירופה אינן יכולות להתעלם מכוחה הכלכלי של סין ומוצאות את עצמן בניסיון מתמיד לאזן בין הרצון לשמור על הערכים המקודשים להן לבין האינטרסים הכלכליים. במרחב שיוצר המתח הזה מנסה סין לנצל את היותן של מספר מדינות, כמו הונגריה, חרדות פחות לעקרונות הליבה של האיחוד ואת רצונן של המדינות המובילות בו, דוגמת צרפת וגרמניה, לשמור הן על הברית הטרנס-אטלנטית והן על "אוטונומיה אסטרטגית".

האוטונומיה האסטרטגית האירופית חזרה לכותרות אחרי ביקורו של נשיא צרפת עמנואל מקרון בסין בתחילת החודש. מקרון אמר כי הסיכון הגדול לאירופה הוא שתיקלע למשבר שאיננה חלק ממנו ושמונע ממנה לפתח אסטרטגיה אוטונומית; כוונתו הייתה למתיחות בין ארה"ב לסין על-רקע ביקורה של ננסי פלוסי בטייוואן. מקרון הוסיף, כי הדבר הגרוע ביותר הוא לפעול על-פי סדר היום של ארה"ב או תגובות היתר של סין.

ההנהגה הסינית ראתה איתות חיובי בדברי מקרון, שלא הסתיר את זעמו על שצרפת הודרה מהקמת ברית הגנה ב-2021 על-ידי ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה (AUKUS), שבין עיסוקיה יהיה שילוב צוללות מונעות בכוח גרעיני בצי האוסטרלי. תוכנית זו באה במקום רכישת צוללות מצרפת, ונתקלה בגינוי חריף מצד סין.

עם זאת, מקרון עצמו הבהיר, כי אוטונומיה אסטרטגית אין פירושה מחלוקת וכי לצרפת וארה"ב יש גישות משלהן לנושאים שונים. כדוגמה לתמימות הדעים עם ארה"ב הוא הזכיר את תמיכת צרפת בסטטוס-קוו בעניין טייוואן ובחופש השיט באזור ההינדו-פסיפי, וציין את שיגור המשחתת Prairial אליו.

המסר הכפול של G7
תרגיל סיני מול טייוואן, אוגוסט 2022 [צילום: נג האן-גואן, AP]

ההודעה המשותפת בתום ביקורו של מקרון כללה התייחסות למלחמה באוקראינה ולצורך בפתרון על בסיס עקרונות מגילת האו"ם. מקרון ונשיאת הנציבות של האיחוד האירופי, אורסולה פון-דר-ליין, שהגיעה עימו לבייג'ינג, ניסו להניא את שי מלספק נשק לרוסיה, ויש להניח שבכך תרמו לדבריו של שר החוץ הסיני לפיהם ארצו לא תספק נשק למי מהצדדים הנלחמים באוקראינה. זאת, בניגוד לתגובה הנרגזת לפנייתם של הנשיא ג'ו ביידן והשר אנתוני בלינקן לסין באותו נושא. מעניין יהיה לעקוב אחרי פעילות סין ויכולתה להשפיע על אירן בנושא הגרעיני, שתפס מקום בולט בהודעה המשותפת של שני הנשיאים.

אם בנושא טייוואן חשבה סין להיעזר בתרעומת הצרפתית על ארה"ב, הרי שבביקורה החודש של שרת החוץ הגרמנית, אנהלנה ברבוק, ניסתה סין לתדלק את היחסים בין המדינות ולבדל בין גרמניה לארה"ב. במהלך הביקור אמר וואנג יי, שהיה שר החוץ הסיני עד מספר שבועות קודם לכן ועתה הוא בכיר בהנהגה הסינית, כי הוא מקווה ומאמין שגרמניה תתמוך באיחוד של שלום עם טייוואן, והוסיף שסין תמכה באיחוד גרמניה (אחרי קריסת ברית המועצות). לדבריו, שיבת טייוואן לסין היא רכיב חשוב בסדר העולמי שלאחר מלחמת העולם השנייה.

הבכיר הסיני התעלם מהאזהרה הבוטה של ברבוק, שהושמעה במסיבת עיתונאים עם עמיתה הסיני יממה קודם לכן, ולפיה מלחמה על טייוואן היא תרחיש אימה, בעל השלכות הרסניות לעולם כולו. הוא ניסה אולי להיתלות בדבריה של ברבוק, לפיהם סכסוכים ניתן לפתור רק בדרכי שלום. אבל ברבוק לא הותירה ספק לגבי עמדת גרמניה, ובעקיפין רובה הגדול של אירופה. סין יכולה להתנחם בכך שאירופה לא תוכל להתעלם מכך שגם הבנק העולמי, גם קרן המטבע העולמית וגם OECD העריכו את שיעור הצמיחה בה השנה ב-5% מול 1.6% בארה"ב ו-0.8% באירופה.

נתונים אלה הביאו את שרי החוץ של פורום המדינות המתועשות (G7), שהתכנסו ביפן לפני שבועיים, להביע רצון לשתף פעולה עם סין בפתרון בעיות עולמיות דוגמת שינויי אקלים, ביטחון תברואתי והתאוששות כלכלית. עם זאת, הם מתחו ביקורת על סין בשורת נושאים: התנהלות כלכלית בלתי הוגנת, גניבות ידע, ניסיון לשנות בכוח את הסטטוס-קוו במרחב ההינדו-פסיפי, סחף במעמד האוטונומי של הונג-קונג ופגיעה בזכויות טיבט והאויגורים. העובדה ששרי החוץ של השבע הביעו תמיכה בעקרון "סין אחת" בנושא טייוואן, לא הפיסה את דעתה של בייג'ינג, שמחתה בפני יפן על ההתערבות בענייניה הפנימים.

המבקר הבכיר האחרון בסין היה נשיא ברזיל, לולה דה-סילבה, התולה תקוות בסיוע סיני בתיעוש מחדש של ארצו ובכך שחברות סיניות יתפסו את מקומן של חברות אמריקניות שנטשו אותה. סין רואה בברזיל שותף חשוב, הן בשל היותה הגדולה במדינות דרום אמריקה והן בהיותה חברה בגוש המדינות BRICS. הזמנתו של לולה לפעילות סינית בארצו תסייע לה להרחיב את השפעתה באזור, שממילא רווי מדינות הרוחשות איבה לארה"ב וביניהן קובה, ונצואלה וניקרגואה. במרס זכתה סין בניצחון דיפלומטי כאשר הונדורס ביטלה את הכרתה בטייוואן, ניתקה עימה קשרים וכוננה יחסים דיפלומטים עם סין.

ייתכן שיהיו בישראל מי שיראו בהתמודדות הסינית עם הלחצים החיצונים המופעלים עליה בשל יישום בלתי מתפשר של יעדים לאומיים, כפי שהשלטון מגדיר אותם, מודל לחיקוי. אולם, יש גם להביא בחשבון את פערי הגודל, היכולות בעיקר הכלכליות, וכן את התלות שסין יוצרת אצל מדינות אחרות בין סין לישראל. כן יש לזכור את המשמעת הקולקטיבית המושגת בסין במערכת ערכים שונה ובאמצעים הזרים עד כה לחברה הישראלית.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  29/04/2023   |   עודכן:  29/04/2023
עודד ערן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סין מנסה לפרוץ את ההסגר האמריקני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באחרונה חודשה ביתר שאת הפעילות נגד ישראל מגבול לבנון. מדובר בשני אירועים חריגים. הראשון היה ב-13 במרס: פיגוע בצומת מגידו במתווה של מטען צד (כלימגור), שבוצע על-ידי מחבל פלשתיני שחדר לישראל מגבול לבנון, וגרם לפציעה קשה של אזרח ישראלי. המחבל אותר ונהרג בדרכו חזרה ללבנון כשעל גופו חגורת נפץ. את האחריות לפיגוע נטל ארגון פלשתיני המכנה עצמו "כוחות הגליל – הזאבים הבודדים". מהמידע שפורסם עולה בבירור, כי חיזבאללה הוא שעמד מאחורי הפעולה, למרות שנמנע מנטילת אחריות.
תמיכתה החומרית והמדינית של ארה"ב היא עמוד תווך חשוב בביטחונה הלאומי של ישראל. מקובל לטעון שהיחסים המיוחדים בין שתי המדינות עומדים על שלוש רגליים: השותפות בתחום הערכים, השפעתם של ידידי ישראל במערכת הפוליטית האמריקנית והנכסיות האסטרטגית הישראלית במסגרת האינטרסים הלאומיים האמריקניים.
29/04/2023  |  אפרים ענבר, ערן לרמן  |   כתבות
מדוע מגילת העצמאות מלאה במילה "יהודי" בעוד המילה "דמוקרטיה" אינה מופיעה אפילו פעם אחת? מה חשבו גדולי הרבנים בזמן אמת ומי היה מוכן לחתום עליה גם היום?
28/04/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
כל אדם כותב, או עורך, או קורא, מכל עדה, עם, מדינה, תרבות, מיגדר, גיל, צבע והשקפת עולם; כל אדם באשר הוא, ראוי שיעמוד נדהם למראה הפלא הזה: סימנים עלומים המשורטטים על נייר, חקוקים באבן, מגולפים בעץ, מוטבעים בחימר או חרוצים בחול; סימנים בכל השפות, אותיות שמתחברות למילים ולמשפטים שנושאים משמעות, מייצגים רעיונות, מחשבות, מסרים, מידע שראוי לזכור ואפשר להעבירו מאדם לאדם, או אל הדורות הבאים.
26/04/2023  |  יבשם עזגד  |   כתבות
גירושם המשפיל של יהודי המזרח מארצותיהם במזרח התיכון, אחרי רדיפות וגזלת רכושם, עדיין לא זוכה למספיק התייחסות בתקשורת ובמערכת החינוך. כמיליון יהודי עדות המזרח נעקרו מארצות בהן התקיימו קהילות בנות מאות שנים, חלקן יותר מאלפיים שנה (כגון עירק/בבל ומצרים), עוד לפני שנוצרו הנצרות והאיסלאם. קהילות אלה חדלו מלהתקיים רק לפני כשבעים שנה. אחת מהן היא קהילת יהודי מצרים. התחלת הסוף הייתה בקיץ הארור של 1948.
25/04/2023  |  ירון פרידמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il