|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
צה"ל מזוהה כשחקן פוליטי [צילום: פלאש 90]

הסרבנים יוצרים תקדים מסוכן בצה"ל ופוגעים בדמוקרטיה

הסרבנים הגוררים את צה"ל לעימות הפוליטי פועלים בניגוד לערכי יסוד של הצבא, סותרים את תפקידו במדינה דמוקרטית ויוצרים תקדים מסוכן במיוחד יש מי ש"בחיבוק הדוב" שלהם את הצבא ואת הרמטכ"ל, בפועל מעצימים את מעורבות צה"ל בלבה הפוליטית המבעבעת
09/09/2023  |   קובי מיכאל, גבי סיבוני   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

המשבר שחווה החברה הישראלית בחודשים האחרונים מתעצם והולך. צה"ל מוצא את עצמו, בגין החלטתם של משרתי מילואים להפסיק את התנדבותם ובפועל את שירותם, מעורב במחאה, כשהוא מזוהה על-ידי הדרג המדיני וחלק גדול בציבור כשחקן פוליטי. קציני המילואים שאיימו בהפסקת שרותם, הצליחו לכפות (מרס 2023) על הדרג המדיני שינוי כיוון וקצב בתהליך קידום הרפורמה המשפטית, וספק אם העריכו שמספר חודשים לאחר שאיומם פעל את פעולתו, יידרשו גם לממשו.

עצם האיום ובוודאי שמימושו הזינו את המחאה, כאשר בעצם פעולתם הכניסו אנשי הצבא המוחים ממד מיליטריסטי למחאה ופוליטיזציה לצבא, סדקו את האמון של הדרג המדיני ושל חלקים בחברה בצבא, פגעו בערך ההתנדבות, בלכידות ביחידות הצבא, בדימוי העוצמה של ישראל ושחקו את ההרתעה. בפעולתם הם עלולים להוביל את אויבי ישראל לתפיסה שגויה בדבר "שעת הכושר" לתקיפת ישראל ולקרב אותה למלחמה שאינה רוצה בה.

כישלון הדרג הצבאי הבכיר לנתק את צה"ל מהמחאה ומהזירה הפוליטית כבר בתחילתה, גרם לרכבת לצאת מהתחנה והעמיד את הצבא בפני קושי גדול הרבה יותר. בנקודת הזמן הזו, יש מי ש"בחיבוק הדוב" שלהם את הצבא ואת הרמטכ"ל, בפועל מעצימים את מעורבות צה"ל בלבה הפוליטית המבעבעת. הביצה הופכת לטובענית יותר כשפוליטיקאים מאשימים את הצבא במעורבות פוליטית, בלקיחת צד בוויכוח הפוליטי, ויש ביניהם שאף מרחיקים לכת ומבקרים בחריפות את הרמטכ"ל ומפקד חיל-האוויר.

כך למשל, יוזמת המוחים (בחסות "פורום העסקים") לפרסם הודעת תמיכה והצדעה לרמטכ"ל, הרצי הלוי, במודעות ענק בכל העיתונים המרכזיים (17.8.2023), מאמצת את צה"ל שלא מרצונו אל מחנה המוחים ומכניסה אותו לתוך הדיון הפוליטי. כלל לא חשובה כוונת המפרסמים; מה שחשוב הוא מה מתקבע בתפיסת הציבור המתנגד למחאה או תומך ברפורמה המשפטית ובממשלה. בעיני ציבור זה - אזרחים, משרתים בצבא ופוליטיקאים כאחד - צה"ל הופך כלי ושחקן פוליטי.

התרחבות סרבנות השירות (לשיטת המוחים, סירוב להתנדבות ולא לצו גיוס; לשיטת החתומים על מאמר זה: הפרה חד-צדדית של כללי השירות היא סרבנות) והכיסוי התקשורתי של התופעה, נתפסים כניסיון לזרוע פחד בקרב הציבור והדרג המדיני במטרה לפגוע ביכולת הממשלה והכנסת להמשיך בהליכי החקיקה, לקעקע את הלגיטימיות של הממשלה ואף להביא להפלתה.

לאיזה "חוזה" הם מתייחסים
הפגנת תומכי הרפורמה [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

אחד הטיעונים המרכזיים המושמעים על-ידי קצינים שהפסיקו את התנדבותם, הוא הפרת החוזה בינם לבין המדינה עקב הליכי החקיקה, ובלשון מטאפורית יש האומרים שהתחייבו "לשרת את הממלכה ולא את המלך". אלה מסבירים שמהלכי הממשלה מובילים לשינוי משטרי שמהותו ביטול הדמוקרטיה. ביטול הדמוקרטיה הוא בחזקת הפרת חוזה מצד המדינה, ובהפסקת שירותם בצה"ל הם למעשה פועלים להגנת הדמוקרטיה. לשיטתם, הם אמונים על הגנת המדינה רק בתנאי שהמדינה שומרת על מה שלפי תפיסתם הם ערכיה הדמוקרטיים.

ואולם, מערכת הטיעונים הזו הופכת למעשה את צה"ל ל"צבא ההגנה לדמוקרטיה". מעבר לכך שלא ברור מה הבסיס החוקתי לתפקיד שומרי הדמוקרטיה שנטלו לעצמם, לא ברור כיצד מי שמפסיק לשרת מקיים את ערך הגנת המדינה אזרחיה ותושביה. שהרי, בנוסח שבועת האמונים לצה"ל לא מוזכרת המילה דמוקרטיה. לא לגמרי ברור לאיזה חוזה הם בדיוק מתייחסים, והאם מדובר באותו חוזה עליו חתמו גם כל אותם רבבות קציני מילואים אחרים, שלא הצטרפו אליהם ואף מסתייגים נמרצות ממעשיהם.

הצבא בישראל הוא צבא ההגנה לישראל. ייעודו הוא הגנה על המדינה מפני איומים חיצוניים והוא לעולם כפוף לדרג מדיני שנבחר כחוק. צה"ל הוא לא צבא ההגנה על הדמוקרטיה, זה אינו תפקידו. קציני מילואים, בכירים ומוכשרים ככל שיהיו, אינם פרשנים חוקתיים ואינם אמונים מכוח חוקה (שאיננה) או חוק יסוד הצבא להגן על המשטר הדמוקרטי בישראל.

הגנה על המדינה ועל אזרחיה, ממלכתיות, אחריות, אמינות, דוגמה אישית ומקצועיות כערכים בשמם פועלים "המוחים במדים" - מחייבים את קציני הצבא בסדיר ובמילואים (כשהם בתפקיד או משתמשים במעמדם, דרגתם ותפקידם בצה"ל) להבטיח התנהלות נקייה מפוליטיקה של הצבא והעמדת חומה גבוהה בין הצבא ותחומי אחריותו לבין המרחב האזרחי-פוליטי, בוודאי כשמדובר במחאה אזרחית-פוליטית.

במובן זה, כל אותם ערכים, מחייבים את הקצינים להקפיד על הישארות הצבא בבסיסיו ואת היצמדותו ודבקותו במשימותיו הצבאיות-ביטחוניות. לערך "ממלכתיות" חשיבות רבה במיוחד, ומשמעותו נאמנות למדינה ופעולה מטעמה ולא מטעם מפלגה, קבוצה רעיונית או חלק מהחברה. בבחירתם לאיים בהפסקת השירות בצה"ל ובמימוש האיום, הם פעלו בניגוד לקוד ממלכתי, שייכו עצמם לקבוצה מאוד מסוימת ומוגדרת באוכלוסייה ופגעו בערך יסוד שהוא אחד ממקורות עוצמתו של צה"ל.

הדרג המדיני מקשיב - והוא המחליט
מנסים ליצור סימטריה שגויה [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

גורמי המחאה החותרים לגרור את צה"ל עמוק לתוך הדיון הפוליטי, מנסים לייצר סימטריה בין הדרג המדיני לזה הצבאי, תוך שהם טוענים שמפקדי הצבא חייבים לנקוט עמדה גם בנוגע לרפורמה המשפטית. אכן, בשיח המקצועי בין הדרגים מצופה מקציני הצבא להציג את עמדתם ולעמוד עליה, אלא שזו צריכה להיות עמדה מקצועית צבאית או מדינית בהתייחס להשלכות של פעולה צבאית, אבל לא עמדה פוליטית, רעיונית, ערכית או פרשנית לשאלה מהי דמוקרטיה.

יתרה מזו: לאחר שהציגו גורמי הצבא את עמדתם המקצועית, יש לדרג האזרחי זכות לא לקבל אותה אלא לבחור בחלופה או בפרשנות אחרת. האחריות הסופית היא לעולם של הדרג המדיני, ובמדינה דמוקרטית יש לדרג המדיני הנבחר זכות לטעות. מי שאמור להענישו בגין טעות או לבוא עימו חשבון הוא האזרח בקלפי, לא הצבא או קציניו המקצועיים.

הניסיון לייצר סימטריה בין הדרגים בא גם לידי ביטוי בטענה שלממשלה אין קוד אתי, ושלהבנת מובילי המחאה התנהלותם של חלק מהשרים אינה עולה בקנה אחד עם ערכי היסוד ברוח צה"ל. ייתכן שרצוי היה שלדרג המדיני יהיה קוד אתי, אך זו אינה חובה קדושה ובוודאי שלא נכון לייצר איזושהי סימטריה בין הדרג המדיני לדרג הצבאי שכפוף לו. גם במציאות של העדר קוד אתי, הצבא נתון למרותו המוחלטת של הדרג המדיני. החלטות הדרג המדיני משלבות מנעד רחב של שיקולים, צבאיים, מדיניים וגם פוליטיים ורק לו הסמכות להחליט איזה משקל לתת לכל רכיב.

הדרג המדיני, כמו חלק גדול מהציבור בישראל, מפרש את הניסיון לדחוק את הצבא לוויכוח הפוליטי כנובע בראש ובראשונה מרצון לקעקע את הלגיטימיות של הממשלה לפעול ושל הכנסת לחוקק חוקים. התנהלותם של קציני המילואים שהפסיקו את שירותם בצה"ל והטיעונים להצדקת המהלך, נתפסים בעיני הדרג המדיני והציבור התומך בו כשבירת כל הכלים וסיכון לביטחונה של מדינת ישראל.

המחשבה שדרג מדיני חייב לקבל את המלצת הדרג הצבאי, ואף להימנע מיישום מדיניות מוכוונת תפיסת עולם שמרנית של ממשלה נבחרת, היא לא דמוקרטית ולא חוקית. לדרג מדיני תמיד יהיו שיקולים רחבים, המושפעים גם מהעדפות ערכיות ואידיאולוגיות שבשמן נבחר. לכן הוא אינו מחויב לקבל את חוות דעת הדרג הצבאי כנטולת פניות, אם היא נשענת על סט ערכי ואידיאולוגי שונה מזה של הדרג המדיני.

מיליטריזציה מובהקת של המרחב הפוליטי
המחאה יכולה לבוא מהכיוון השני [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

נזכיר שכבר היו מקרים בהם קצינים בכירים פעלו לאור שיקולים ערכיים ופוליטיים, מדעת או שלא מדעת, שהייתה להם משמעות פוליטית מובהקת ולעתים מנוגדת לעמדת הדרג המדיני. דוגמאות: הרמטכ"ל דן שומרון באינתיפאדה הראשונה, שטען פומבית ובניגוד לעמדת הדרג המדיני שאין פתרון צבאי לאינתיפאדה; הרמטכ"ל שאול מופז והקצונה הבכירה שפעלו בחודשים הראשונים של האינתיפאדה השנייה בניגוד מוחלט לעמדת הדרג המדיני ולהנחיותיו; והאלוף אורן שחור שנועד עם ראש האופוזיציה, שמעון פרס, מאחורי גבו של ראש הממשלה.

כל מי שחרד לדמוקרטיה הישראלית צריך לחוש אי-נחת כאשר אנשי צבא במילואים דוחפים את צה"ל לתוך המגרש הפוליטי ונגררים למחלוקות פוליטיות-ערכיות בעניין מהותה של הדמוקרטיה הישראלית, וכשיש מי שמבקשים לראות בו גם "צבא ההגנה לדמוקרטיה". ההתפתחות הזו היא בחזקת מיליטריזציה מובהקת של המרחב הפוליטי ופוליטיזציה של הצבא.

מי שחרד לדמוקרטיה הישראלית צריך לזכור שהיום המחאה מובלת על-ידי משרתי מילואים בעלי תפיסה ערכית מסוימת, ואילו מחר אפשר שיהיו אלה אנשי מילואים בעלי תפיסה ערכית אחרת. הצבא אינו קובע מהי דמוקרטיה ומהם ערכי העם; אלו צריכים להיקבע על-ידי האזרחים באמצעות נציגיהם, שנבחרו בבחירות חופשיות לכנסת. ולכן, נכון לו לצה"ל לחזור להיות צבא ההגנה לישראל ותו לא, ולהעמיד חומה גבוהה בין המרחב הצבאי למרחב הפוליטי.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  09/09/2023   |   עודכן:  09/09/2023
פרופ' קובי מיכאל, פרופ' גבי סיבוני
+עולם הפוך
10:20 09/09/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
האדם הסביר, האזרח הסביר, איננו מקבל - ואסור שיקבל - את הגישה כאילו ל-15 היושבים במגדל השן של בית המשפט העליון יש קולות בעלי משקל שונה משלו. כל הקולות שווים, וכל האזרחים וכל שלוש הרשויות צריכים לפעול בהתאם לחוק הקיים, החוק שנחקק על-ידי הרשות המחוקקת. אולי יש מקום לכך שראשי הרשויות יתכבדו וייפגשו לצורך השבת הבלמים והאיזונים הדרושים והסדרת יחסי הגומלין
אוחנה. ביצע את המוטל עליו [צילום: מן הטלוויזיה]
+משבר אמון הרסני בין הדרג הצבאי והמדיני
07:11 09/09/23  |  אסא כשר, מאיר אלרן, עידית שפרן-גיטלמן   |   לרשימה המלאה
החוק קובע ש"הצבא נתון למרות הממשלה", אך היחס בין כפיפות למרות אינו ברור  ▪  בעוד הרמטכ"ל ובכירי צה"ל פועלים בהתאם לכללים המחייבים אותם, הדרג המדיני עושה כרצונו  ▪  אין מנוס מהסדרה מפורטת של היחסים
המתח לא נחשף במלואו לציבור [צילום: אורן בן-חקון, פלאש 90]
+התנגדות גורפת
23:49 08/09/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
אם חשבנו שהיועצת המשפטית לממשלה מתנגדת לשינוי חוק היסוד בעניין עילת הסבירות אז טעינו  ▪  עיון בעמדה שהציגה לבית המשפט מעיד על כך שההתנגדות היא רק לנוסח הגורף והכוללני של השינוי
בהרב. צודקת [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסרבנים יוצרים תקדים מסוכן בצה"ל ופוגעים בדמוקרטיה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם אחד
9/09/23 10:34
2
טירה
9/09/23 15:16
3
באום
9/09/23 15:56
4
סתם אחד-לטירה
9/09/23 20:02
5
טירה
10/09/23 12:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
ביטויי המחאה נגד הרפורמה המשפטית של הממשלה כוללים הודעות אישיות רבות של קציני מילואים, בעיקר אך לא רק, בחיל-האוויר ובאמ"ן, בדבר ביטול התנדבות לשירות מילואים או השעייתה, או הצגת אפשרות לעשות זאת. על-רקע תופעה חריגה זו והשלכותיה על הכשירות המבצעית והלכידות של צה"ל, נחשפו לאחרונה גם מתחים מאתגרים ביותר בין בכירי הדרג המדיני לבין בכירי הדרג הצבאי.
40 פעם חוזרות ונשנות המילים גורף/גורפת/כוללני בעמדת היועצת המשפטית לממשלה כפי שהוגשה לבית המשפט בעניין עילת הסבירות. בממוצע פעם אחת לכל 4 עמודים, בממוצע פעם אחת לכל 10 סעיפים (המסמך כולל כ-440 סעיפים).
בעקבות אירוע שבו רופא בכיר בבית החולים הדסה עין כרם השתלח במסגרת תפקידו בשרה אורית סטרוק, תקיים ועדת הבריאות של הכנסת דיון בנושא. חברי ועדת הבריאות - צבי סוכות, קטי שטרית, ניסים ואטורי ולימור סון הר מלך - ליו"ר הוועדה ח"כ אוריאל בוסו, בבקשה לקיים דיון מיוחד. בוסו הודיע כי יקבע מועד לדיון.
08/09/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הכנסת סבורה שאין לבית המשפט העליון סמכות להתערב בחקיקת חוקי יסוד בכלל, ובביטול עילת הסבירות בפרט (כתיקון לחוק יסוד השפיטה). הכנסת אף מבקשת מבג"ץ (8.9.23) לדחות על הסף את העתירות בנושא, בנימוק שהן אינן בשלות לבירור. הכנסת חוזרת על עמדתה המסורתית, לפיה בהעדר מקור סמכות מפורש בחוק או בחוק יסוד, אין מקום לעריכת ביקורת שיפוטית על חקיקת יסוד אשר התקבלה על-ידי הכנסת בכובעה כרשות מכוננת.
08/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
"ממשלת ישראל סבורה שאין בכוחו של בית המשפט הנכבד לשים עצמו עליון על הריבון בישראל ולנכס לעצמו סמכות ביקורת על חוקי היסוד, שהם קודקודה של הפירמידה הנורמטיבית במערכת המשפט הישראלית". כך אומרים הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין בתשובתם לעתירות לבג"ץ נגד ביטול עילת הסבירות. הממשלה מבקשת (8.9.23) לדחות על הסף את העתירות, בנימוק שהן מצויות מחוץ לגבולות סמכותו של בית המשפט העליון.
08/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il