|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
בית המשפט הפדרלי והקפיטול [צילום: איתמר לוין]
טראמפ והתיקים הפליליים / כתבה ראשונה

האם זה יהיה "חבר מושבעים של עובדי סטארבקס"

סניגור מוביל בוושינגטון ופרופסור באוניברסיטת ג'ורג'טאון מסבירים ל-News1 מה יקרה בהליך בחירת המושבעים בתיק הפדרלי נגד טראמפ בנוגע לאירועי 6 בינואר
18/02/2024  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות

כאשר ניצבים בשדרות Constitution בוושינגטון בסמוך לשגרירות קנדה ומתבוננים מזרחה, הבניין הקרוב ביותר הוא בית המשפט הפדרלי של מחוז קולומביה, ואילו באופק ניצבת בגאווה כיפת הקפיטול. אם תרצו - כל סיפור משפטו של דונלד טראמפ במבט אחד: זירת הפשע ומושב המושבעים בבת אחת. זהו הבניין בו אמור להתנהל התיק הפלילי החשוב ביותר בתולדות ארה"ב: United States of America v. Donald J. Trump.

זהו התיק בו טוען התובע המיוחד, ג'ק סמית, כי טראמפ קָשר קֶשר להונות את ארצו, קָשר קֶשר לשבש הליכים רשמיים, שיבש הליכים רשמיים וקָשר קֶשר נגד זכויות בסיסיות. אלו סעיפי האישום הנובעים מנסיונו של טראמפ להטות לטובתו את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020, משום שהוא היה נחוש להישאר בשלטון - כפי שנטען בסעיף הראשון של כתב האישום.

לשם כך, נאמר בכתב האישום, טראמפ שיקר ביודעין וללא הרף כאשר טען לאי-סדרים חמורים ואף הונאה מכוונת בהצבעה ובספירת הקולות. לאחר מכן, כאשר עשרות תביעות שלו נדחו על הסף בכל רחבי ארה"ב, טראמפ ושותפיו לפשע זממו לשלוח לוושינגטון אלקטורים מזויפים שיצביעו בעדו ולא בעד ג'ו ביידן. וכאשר גם זה נכשל וסגן הנשיא, מייק פנס, סירב לשתף פעולה עם המזימה - טראמפ חולל את הסתערות תומכיו על הקפיטול ב-6 בינואר.

הבניין הוקם בשנת 1950 בסגנון אופייני לבנייני ממשל בוושינגטון: קווים מרובעים, חלונות מרובים, חזית בטון - מאוד פונקציונלי ומרשים דווקא בשקט העיצובי שלו. בשנת 1997 הונצח בו בראט פרטימאן, מי שהיה נשיא בית המשפט הפדרלי לערעורים של מחוז וושינגטון, השוכן בקומה החמישית של הבניין. ערכאה זו היא החשובה ביותר בארה"ב, אחרי בית המשפט העליון. ממנה הגיעו שלושה מנשיאי בית המשפט העליון - פרד וינסון, ארל ברגר והנשיא הנוכחי ג'ון רוברטס; וגם שורה של שופטים בעליון ובהם רות ביידר-גינזבורג ואנטונין סקאליה המנוחים (כאן נוצרה ידידותם העמוקה של השמרן והליברלית הנודעים) והשופטים המכהנים קלרנס תומס, ברט קוואנו וקטנג'י ג'קסון-בראון.

בחזית הבניין ניצב פסלו של הגנרל ג'ורג' מיד, שהוביל את כוחות הצפון לניצחון על הגנרל רוברט לי בקרב גטיסבורג. הכניסה משדרות Constitution סגורה מזה שנים, וכעת יש להיכנס מול שגרירות קנדה - לא הרחק מפסלו של ג'ון מרשל, הנשיא הרביעי ורב-העוצמה של בית המשפט העליון שהתגורר כאן - או דרך החלק החדש של הקומפלקס, ברחוב השלישי.

בקומת הקרקע מוצגת תערוכה צנועה של תיקים מרכזיים שנדונו בבית המשפט הפדרלי המחוזי. בשל מקום מושבו, מתנקזים אליו מזה עשרות שנים תיקים חשובים, אולי החשובים ביותר, במישור הפדרלי. רשימה קצרצרה: קבלת שחורים לבתי הספר, שכר שווה לדיילות, ההכרזה על Windows של מיקרוסופט כמונופול, סוכנים נאצים שנתפסו ב-1942, שדרנית הרדיו הבוגדת מילדרד גילארס (Axis Sally"), פרשת מסמכי הפנטגון, הפגנות נגד מלחמת וייטנאם, פרשת ווטרגייט על כל היבטיה, מרי סוארט שהוצאה להורג על חלקה בתכנון רצח לינקולן, ההתנקשות בנשיא ג'יימס גרפילד, הניסיון לרצח הנשיא רונלד רייגן, פרשת אירן-קונטרס.

ארה"ב נ' דונלד טראמפ / כתב אישום
כתב אישום נגד דונלד טראמפ בטענה לקשירת קשר להטות את תוצאות הבחירות ב-2020

התקדים של ג'ף סקילינג
חזית בית המשפט בשדרות Constitution [צילום: איתמר לוין]

אולמות בית המשפט הפדרלי המחוזי נמצאים בקומות השנייה, הרביעית והשישית. טניה צֶ'טְקָן, השופטת המופקדת על תיק טראמפ, יושבת באולם מספר תשע בקומה הרביעית; נגיע אליה בהמשך סדרת הכתבות. כעת פנינו מועדות אל עבר תחילתו של ההליך: בחירת מושבעים. שיטה שנויה במחלוקת שבוודאי נראית מוזרה, שלא לומר בעייתית, בעיני מי שרגיל לכך ששופט מקצועי הוא המכריע בין הצדדים. אבל האמריקנים, אולי האומה השמרנית ביותר בעולם, דבקים בה. לפני מספר שנים אמר ל-News1 ג'פרי כהן, אז שופט בכיר בבית המשפט לערעורים במחוז ברוקלין, כי בכל הקריירה שלו – היה מקרה אחד בו סבר אחרת מן המושבעים, והיה זה בשאלה משפטית ולא בשאלה עובדתית.

בכל מקרה, זוהי השיטה ויהיו אלו 12 מושבעים שיחרצו את גורלו של טראמפ בארבעת התיקים הפליליים נגדו. למעשה יש לבחור 14, כולל שני מחליפים הנוכחים באולם אך מצטרפים להכרעה רק אם יש להחליף מושבע או שניים (מסיבות רפואיות או אם מתברר שיש לפסול אותו). המושבעים נבחרים מתוך מאגר אקראי, בהליך שנראה ביתר פירוט בכתבה הבאה. בעיקרון, השופט קובע מי יהיה במאגר והצדדים יכולים לפסול כל אחד מספר מסוים של מושבעים, אבל – כפי שאומר סניגור פלילי מוביל – "יש המון שיטות, אפילו אצל אותו שופט עצמו. לפני כל משפט, עורך דין חכם מתקשר למישהו שניהל לאחרונה משפט בפני אותו שופט כדי לברר כיצד הוא מנהל את בחירת המושבעים. זה יכול להיות כאוטי".

זה יהיה בלגן מוחלט במשפט טראמפ, צופה אותו סניגור. יהיה צורך במאגר עצום רק כדי להתחיל את הבחירה – ונא לזכור שמטרת-העל של טראמפ בכל התיקים היא לעכב אותם ככל האפשר. זאת, גם כדי שלא ישבשו את הקמפיין שלו (אם כי עד כה הוא השתמש בהם כדי לגייס תרומות בעשרות מיליוני דולרים למימון הגנתו), וגם מתוך הנחה שאם ינצח – יוכל לכל הפחות להיפטר משני התיקים הפדרליים (הבחירות והמסמכים המסווגים).

תהליך סינון המועמדים יחל עוד לפני שהמועמדים יגיעו לאולמה של צ'טקן, מסביר הסניגור, בדמות שאלונים שיישלחו אליהם. כידוע, מטרתו של הליך הסינון היא למנוע ממי שגיבש דעה על ההליך להיות מושבע בו, וזה יהיה קשה מאוד כאשר מדובר בתיק המדובר ביותר בארה"ב. המקרה הדומה ביותר היה משפטו של ג'ף סקילינג, לשעבר מנכ"ל חברת האנרגיה אנרון ומי שהוביל לאחת הקריסות הקשות ביותר בתולדות המגזר העסקי האמריקני. בית המשפט העליון התיר למי שהפסידו כסף במניות אנרון להיות בחבר המושבעים, אך בהמשך פסל את פסק הדין בשל פגמים בהנחיות שנתן השופט למושבעים – בלא לקבוע הלכה לגבי בחירתם במקרים דומים.

צריכים להיות זהירים מאוד
האשימוטו. "יש הרבה תושבים בעיר הזאת"

במקרה של טראמפ, צופה הסניגור, המועמדים למושבעים יישאלו האם הם פעילים פוליטית, האם יש להם קשר משפחתי/חברי לפעילים פוליטיים, האם הם היו מעורבים באירועי 6 בינואר, האם הם מתגוררים ליד הקפיטול. אפשר יהיה לפסול מושבעים אפילו על קשר פוליטי עקיף, למשל: נותני שירותים ללוביסטים. בנוסף לכך, צריך יהיה למצוא מושבעים שיוכלו לשבת במשפט שיימשך לפי ההערכות חודשיים-שלושה, ארבעה-חמישה ימים בשבוע. אומנם המדינה משלמת את שכרם, אבל לא כל אחד יכול לעזוב את מקום עבודתו.

"כולם הושפעו מהאירועים, אפילו ברמה של חסימת כבישים, וקשה מאוד למצוא מישהו שלא היה לו קשר לנושא. הם יישאלו עד כמה עקבו מקרוב אחרי החדשות, האם יש להם דעה וכמה יהיו הוגנים", מסביר הסניגור. "בסוף זה יהיה חבר מושבעים של עובדי סטארבקס: עובדי שירותים, אנשים בפנסיה, לא ממש משכילים". ההחלטה הסופית לגבי כל מושבע היא של צ'טקן ואפשר לערער עליה רק בתום המשפט, כחלק מערעור על הרשעה (בארה"ב לא ניתן לערער על זיכוי).

פרופ' אריקה האשימוטו, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון ומי שהייתה עוזרת הסניגור הציבורי במחוז וושינגטון, פחות חוששת מהליך בחירת המושבעים בתיק זה. "יש הרבה תושבים בעיר הזאת", היא מציינת (למעלה מ-700,000, אבל כמובן רק חלקם כשירים להיות מושבעים). "ברור שרבים מהם מקושרים לממסד הפוליטי, אבל יש גם רבים שלא אכפת להם ממה שקורה בפוליטיקה.

"בתיק רגיל תרצה לדעת האם המושבעים נחשפו לו בתקשורת וגיבשו דעה על סמך מה שקראו ושמעו. במקרה הזה, ברור שהיה סיקור נרחב מאוד ולא תוכל למצוא מישהו שלפחות שמע על האישומים נגד טראמפ. איש אינו מחפש מושבעים שלא שמעו עליו; הוא הרי היה הנשיא. השופטת ועורכי הדין יצטרכו להיות זהירים מאוד ולהבטיח שמושבע שנבחר, לא מגיע עם דעות קדומות על אשמתו או חפותו של טראמפ.

"אני משערת שישאלו אותם בהרחבה לגבי מה שקראו ושמעו, ויהיו שאלות המשך כדי לראות אם גיבשו דעה. יהיו אולי שאלות פוליטיות: האם לדעתך ביידן ניצח בבחירות 2020? אני משערת שהסניגורים של טראמפ ינסו לפסול מושבעים על הבסיס הזה, אבל מספר הפסילות מוגבל – בערך עשרה לכל צד". מה שבטוח, שבסופו של דבר יהיה חבר מושבעים והמשפט ייצא לדרך – בהנחה שבית המשפט העליון לא יעניק לטראמפ חסינות.

תאריך:  18/02/2024   |   עודכן:  18/02/2024
איתמר לוין, וושינגטון
+31 שאלות למושבעים-בכוח - וזה בתיק אזרחי פשוט
12:44 18/02/24  |  איתמר לוין, וושינגטון   |   לרשימה המלאה
בחירת המושבעים היא בעלת חשיבות רבה בשיטת המשפט האמריקנית, למרות שלרוב איננו רואים אותה  ▪  כך זה נעשה בבית המשפט המחוזי הפדרלי בוושינגטון
בית המשפט הפדרלי, וושינגטון [צילום: איתמר לוין]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם זה יהיה "חבר מושבעים של עובדי סטארבקס"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
דונלד טראמפ מבקש (13.2.24) מבית המשפט העליון של ארה"ב לקבוע, כי יש לו חסינות מוחלטת מהעמדה לדין על נסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020. טראמפ גם מבקש שלא לחדש את ההליכים נגדו בבית המשפט הפדרלי המחוזי בוושינגטון עד להחלטה בבקשתו לערער.
בית המשפט העליון של ארה"ב צפוי לקבל את ערעורו של דונלד טראמפ ולקבוע שהוא יכול להתמודד בבחירות הקרובות לנשיאות. זו ההערכה הכללית בתקשורת האמריקנית ובקרב מומחים משפטיים בעקבות הדיון בערעור (8.2.24). השאלות שנותרו פתוחות הן באיזה רוב יינתן פסק הדין והאם השופטים - או מי מהם - ידונו בשאלת מעורבותו של טראמפ ב"התקוממות" נגד הממשל.
מפגין בודד נגד דונלד טראמפ ניצב בחזיתו של בית המשפט העליון בוושינגטון אתמול בצהריים, כאשר נכנסתי לביקור בבניין. כאשר יצאתי, כשעה לאחר מכן, כבר היו שלושה ואנשי המשמר החלו להציב מחסומים לארגון הקהל. מאוחר יותר הפיצה סוכנות הידיעות AP תמונות של מי שהגיעו, מצוידים בשקי שינה להגנה מפני הקור המקפיא, והתמקמו ליד בית המשפט בתקווה להיות בין 50 בני המזל שיוכלו להיכנס לדיון על פסילת התמודדותו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות.
התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב הוא אחד מאבני הדרך המרכזיות בתולדות המשפט האמריקני. כך לפחות סברו מי שתכננו את תצוגת הקבע בקומת הקרקע של בית המשפט העליון בוושינגטון, המתארת את קורותיו של בית המשפט, כאשר ייחדו לתיקון זה מקום משל עצמו. היום (8.2.24) יעמוד אותו תיקון במרכזו של דיון חסר תקדים שיתקיים בקומה שמעל, באולם הדיונים של בית המשפט: האם תיקון זה מצדיק את פסילתו של דונלד טראמפ מהתמודדות לנשיאות.
לדונלד טראמפ יש טקטיקה פשוטה ביותר וברורה ביותר בהתמודדות מול ארבעת כתבי האישום נגדו: לדחות ככל האפשר. טראמפ מאמין שיחזור בשנה הבאה לבית הלבן, ואז יוכל להעיף מכל המדרגות לפחות את שני כתבי האישום הפדרליים שהגיש נגדו התובע המיוחד, ג'ק סמית - בשל נסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020 ושל נטילת מסמכים סודיים ביותר מהבית הלבן והעברתם לאחוזת מאר-א-לאגו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il