|   15:07:40
  אסף גולן  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב. 2010 היא השנה האסונית ביותר שנרשמה אי פעם בתולדות מזג האוויר [צילום: AP]

ונעבור לתחזית: לוהט ורטוב

בעוד במזרח אסיה גשמי מונסון עזים מוחקים כפרים שלמים, חצי הכדור הצפוני בוער: בפינלנד נמדדו 37 מעלות בצל, בגרינלנד ניתק ממקומו קרחון הגדול פי ארבעה ממנהטן, וברוסיה חיסלו השריפות שדות ויערות פרופ' קולין פרייס: "אם האנושות לא תפסיק לשרוף דלקים, מה שקורה עכשיו הוא משחק ילדים לעומת מה שיקרה. צריך לעבור במהירות לאנרגיה ידידותית, לפני שהאקלים יגיע לנקודת האל-חזור"
18/08/2010  |   אסף גולן   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
נשיא רוסיה עצמו פיקח על חפירת תעלה ענקית באורך 8 קילומטרים, שנועדה לחצוץ פיזית בין הלהבות המתקדמות במהירות למתקן הגרעיני. לחפירה גויס הצבא האדום, שהשלים את פרויקט הענק תוך יממות

"גל החום שפוקד את רוסיה הוא הגרוע ביותר מזה אלף שנים. לא אנחנו ולא אבותינו היינו עדים מעולם לתופעה שכזו", הכריז מנהל השירות המטאורולוגי הרוסי, אלכסנדר פרולוב, כשבחוצות מוסקבה נמדדו 39 מעלות בצל. הכרזתו יוצאת הדופן הגיעה אחרי שבועות של חום קיצוני שגרם לשריפות ענק משבשות חיים. ואכן, מדובר בשיא מדהים ובלתי מוסבר בארץ הצפונית הקרה: 39 מעלות נחשבות, גם בישראל המדברית, כחום קיצוני.

אחת התוצאות המסוכנות ביותר של התופעה האקלימית הרותחת הייתה שריפת הענק שהחלה להתקרב אל המתקן הגרעיני הרוסי החשוב בניז'ני נובגורוד, המרוחק 350 קילומטרים ממוסקבה, והגיעה בשבוע שעבר למרחק של ארבעה קילומטרים ממנו. בדרך אל ניז'ני נובגורוד כילתה האש עשרות אלפי דונמים של יערות, והכניסה את ממשלת רוסיה להיסטריה מובנת. מדובר במתקן שככל הנראה נמצאים בו ראשי נפץ גרעיניים וחומרים רדיואקטיביים דליקים מסוכנים.

נשיא רוסיה עצמו, דמיטרי מדבדב, פיקח על פעולות ההגנה של המתקן, שכללו חפירה מהירה של תעלה ענקית באורך 8 קילומטרים, שנועדה לחצוץ פיזית בין המתקן הגרעיני לבין האש. לחפירה גויס הצבא האדום, ששלח למקום מצבת כוח אדם גדולה במיוחד והוציא לפועל את המבצע במספר מועט של יממות. במקביל עמלו אלפי חיילים לצד כוחות כיבוי האש על עצירת ההתקדמות המהירה של השריפה.

ידוע גם שממשלת רוסיה פקדה, ליתר ביטחון, להוציא מן האתר בניז'ני נובגורוד את החומרים הרדיואקטיביים, ופיזרה אותם, בהליך מורכב אך במהירות ותוך הקפדה על אבטחה, במתקנים אחרים ברחבי המדינה.

אך גם אם נבלמה הסכנה למתקנים הגרעיניים באזור מוסקבה, מדובר בחיסול בקנה מידה אדיר של שדות חיטה רוסיים. ברגע של פאניקה שעבר על שוק החיטה העולמי, עלה מחיר החיטה בבורסת הסחורות החקלאיות בכ-40 אחוזים. הוא ירד רק בעקבות התגייסותה המאסיבית של מוסקבה לטפל בבעיה.

ואולם, הנזק שמסב ענן העשן קשה יותר לתיקון. הוא גרם לזיהום אוויר קשה, פי שישה מהתקן, ועל כן הורו שלטונות מוסקבה לתושבי העיר להקטין למינימום את מספר יציאותיהם מן הבית. בנוסף, בשדה התעופה הבינלאומי במוסקבה בוטלו טיסות רבות עקב תנאי ראייה לקויים שיצר העשן הכבד. האם צודקים הרוסים בהכרזה שמעולם, או לפחות באלף השנים האחרונות, לא היה חם כמו בקיץ 2010?

עד לאחרונה, 1998 נחשבה בקרב מטאורולוגים כשנה החמה ביותר שנמדדה על כדור הארץ, לפחות מאז תחילת הרישום של נתוני מזג האוויר ברחבי העולם. ואולם, הכספית המטפסת במדחומי השבועות האחרונים מלמדת כי 2010 תדיח אותה בקלות, ותזכה בקרדיט המפוקפק של השנה החמה והאסונית ביותר שנרשמה אי פעם.

גלי החום יוצאי הדופן פוקדים הקיץ את כל חצי הכדור הצפוני. בספרד נרשמה טמפרטורת שיא של 44 מעלות, בפינלנד הקרה זכו התושבים לחוות לראשונה בחייהם 37 מעלות בצל. גל החום הגדול הגיע אפילו לאי הצפוני גרינלנד, ובעקבות המסת הקרחונים, ניתק ממקומו הר קרח הגדול פי ארבעה משטחה של מנהטן, ויצא לים.

החוקר אנדרס מונקוב מאוניברסיטת דלוור בארצות הברית עוקב בשנים האחרונות, ביחד עם הצוות שלו, אחר קצב הזליגה של קרחון הענק הזה לעבר הים. אבל גם הוא ועמיתיו לא ציפו ש'פיסה' ממנו, בגודל 260 קילומטרים, תינתק כבר השנה ותנוע לכיוון קנדה.

בלי יבולים ובלי בית

ישראלי שחזר באחרונה מחבל לדאק בהודו: "אין חשמל, החנויות סגורות ושדה התעופה חסום. הממשל של החבל לא יודע כיצד לתדרך את מאות אלפי האזרחים שנתקעו, ומדובר במקום שגובהו 3,500 מטרים מעל פני הים"

את הנזקים הגדולים ביותר הסב עד כה גל החום הנוכחי במזרח אסיה. בשל התאדות האוקיינוסים, התעצמה שם כמות גשמי המונסון באופן חסר תקדים, הציפה אזורים נרחבים בסין וכמעט את כל פקיסטן, והמיטה שכול והרס בתים על מיליוני בני אדם.

על-פי השירות המטאורולוגי הלאומי של סין, החריגה בכמות גשמי המונסון השנה היא בשיעור 20 אחוזים מעל הממוצע הרב-שנתי. סוכנות הידיעות הממלכתית של סין, שינחואה, מדווחת על מותם של 2,000 בני אדם לפחות בשיטפונות ועל הרס של למעלה מ-1.3 מיליוני בתים, בנוסף להשחתת מיליוני דונמים של שטחים חקלאיים. גם מצפון-קוריאה הגיעו ידיעות על כך שהגשמים העזים שבאו בעקבות גל החום גרמו למפולות, שחסמו מסילות רכבת והרסו בתים ויבולים.

בחבל לדאק בהודו, הנחשב צחיח מדורי דורות, ניתקו סערות מונסון כפרים שלמים וגרמו נזקים כבדים בנפש וברכוש. ישראלי שחזר באחרונה מלדאק מספר: "אין חשמל. החנויות סגורות. שדה התעופה חסום בשל סחף של סלעים, והרשויות המקומיות חסרות אונים. גם הממשל המרכזי של החבל לא יודע כיצד לתדרך את מאות אלפי האזרחים שנתקעו שם. ומדובר במקום שגובהו 3,500 מטרים מעל פני הים".

נפגעת קשה במיוחד של גל החום העולמי היא פקיסטן. האו"ם הכריז כי נזקי הגשמים בה עולים על כל אסונות הטבע שפקדו את האנושות בשנים האחרונות, כולל הצונאמי במזרח אסיה בשנת 2004 ורעידת האדמה הקשה שהחריבה את האיטי. לפי דיווחי אמצעי התקשורת השונים, 14 מיליון פקיסטנים נותרו ללא קורת-גג והפכו פליטים.

עוצמת האסון הותירה את ממשלת פקיסטן חסרת אונים. ראש ממשלתה, יוסוף ראזה גילאני, פנה בקריאה נרגשת "לכל העולם" להגיש עזרה לבני עמו: "בעוד מיליוני אנשים סובלים, הגשם אצלנו רק נמשך, והחשש הוא מפני קורבנות נוספים. אני פונה לעולם ומבקש עזרה", הפציר גילאני.

האוקיינוסים יגבהו בשישה מטרים

האו"ם הכריז כי נזקי הגשמים בפקיסטן עולים על כל אסונות הטבע שפקדו את האנושות בשנים האחרונות, כולל הצונאמי במזרח אסיה בשנת 2004 ורעידת האדמה הקשה שהחריבה את האיטי

האם בידי האדם לשנות את חזות העתיד החמה והיבשה הזאת? לדברי פרופ' פרייס, רק התפכחות מהירה של מנהיגי המדינות המתועשות עשויה לעזור. אחרת, התהליך שעובר על העולם עלול להגיע לנקודת אל-חזור שתשנה את ההיסטוריה האנושית: "בוועידת קופנהגן האחרונה מדינות העולם אומנם ניסו לחבר אמנה בנוגע לשימוש בדלקים, אבל הניסיון נכשל. כל מדינה חושבת על הנוחות העכשווית של אזרחיה וממשכנת את העתיד.

"אם לא נעבור לאנרגיות ידידותיות של רוח, שמש וכורים גרעיניים, ההתחממות עלולה לגרום המסה של קרחוני האי גרינלנד, כמו זה שהתנתק משם בשבוע האחרון, ולעליית מפלס מי האוקיינוסים בשישה מטרים". ומה זה אומר? שערים שלמות על מיליוני תושביהן יוצפו. ואז, מסביר פרייס, גם אם העולם יתעשת מהבהלה ויעבור לאנרגיות ידידותיות לסביבה, כבר לא יהיה אפשר להחזיר את הגלגל אחורנית. אנחנו קובעים כאן אקלים חדש לעשרות אלפי השנים הבאות.

פרייס יודע שהוא נשמע כמו נביא זעם, אלא שתהליך ההמסה של הקרחונים בגרינלנד, הוא אומר, עלול להפתיע את האנושות ולהקדים בהרבה את הצפי המדעי הנוכחי, שמדבר על עוד מאה שנה.

הפתרון היחידי, חוזר הפרופסור ומדגיש, הוא התגייסות עולמית ברמה של מדינות. "בעבר הזהירו המדענים מפני החור באוזון והעולם אכן התגייס ועצר את תהליך ההרס הזה. היום רואים אפילו מגמה של תיקון. כך צריך לפעול גם בנושא ההתחממות האקלימית. מדובר במשהו שאי-אפשר להטיל על האנשים הפרטיים. אין די שהם ישביתו את הרכב יום בשבוע. צריך שכל הממשלות יחפשו משאבי אנרגיה חלופיים, ובינתיים ינצלו ביתר יעילות את הדלקים שיש ברשותן".

התחזית: סופות הוריקן ענקיות

פרופ' קולין פרייס: "כדור הארץ הוא כמו אדם חולה שפעת. וכמו בשפעת, האיתות הראשון שאנו מקבלים למחלה הוא עליית החום. לפי מודלים ממוחשבים, צפויה התחממות של כשלוש מעלות נוספות עד סוף המאה, ואין כל סימן שההתחממות תעצור ברמה זו"

פרופ' קולין פרייס, ראש החוג לגיאופיזיקה ולמדעים פלנטריים באוניברסיטת תל אביב ומומחה למדעי אטמוספרה ואקלים, לא מופתע מהשתוללות מזג האוויר בפינות שונות של כדור הארץ, והוא אף לא איש בשורה בתחום. "לצערי, זוהי רק ההתחלה", הוא אומר קדורנית, וקובע שאם האנושות לא תתחיל לחסל את הגורמים שמייצרים את ההתחממות הגלובלית, מה שקורה עכשיו הוא משחק ילדים לעומת מה שיעוללו שינויים אקלימיים בעתיד הנראה לעין.

"האנושות ממשיכה לשחק באש", מתריע פרופ' פרייס. "אם לא נפסיק לשרוף דלקים ונמשיך לשחרר לאטמוספרה פחמן דו-חמצני, נסבול מסופות הוריקן ענקיות בסדר הגודל של סופת קתרינה שהחריבה את מיאמי, ואף יותר מכך. גלי החום המתרבים יגרמו להתייבשות הצמחייה ולשריפות, ובמקביל יתרבו גלי גשם קיצוניים כמו זה הנוכחי במזרח הרחוק".

לשאלה מדוע זה קורה, ממשיל פרופ' פרייס את כדור הארץ לאדם חולה: "וכמו בשפעת – האיתות הראשון שאנו מקבלים למחלה הוא עליית החום. מאז תחילת המדידות, לפני כ-150 שנה, עלתה הטמפרטורה הממוצעת בעולם כמעט במעלת צלזיוס אחת. זה אולי לא נראה משמעותי, אבל כדאי להשוות את המתרחש לשינוי בטמפרטורת הגוף כשאנחנו חולים. עלייה של מעלה או שתיים בטמפרטורת הגוף גורמת לנו להרגיש חלשים, חולים ועצבניים. עלייה של שלוש-ארבע מעלות בטמפרטורת הגוף עלולה להרוג אותנו.

"באופן דומה, אם הטמפרטורה הממוצעת על פני כדור הארץ היא בסביבות 14 מעלות, והיא עולה אפילו במעלה אחת, זה עלול לשנות את מזג האוויר ואת דפוסי האקלים בכל היבשות. לפי מודלים ממוחשבים, מדובר כעת על התחממות צפויה של כשלוש מעלות נוספות עד סוף המאה, ואין כל ביטחון או סימן שההתחממות תעצור ברמה זו".

ישראל מתייבשת עם המזרח התיכון
[צילום: גינה פור יו]

איפה נמצאת ארץ ישראל בתחזית העתידנית המאיימת הזאת? לא קל לקבל תשובה, שכן מדובר באזור גיאוגרפי קטן, לא יותר מרצועת חוף צמודה לים התיכון, וקשה לקבוע את ההשלכות הנקודתיות עליה, אבל מחקרים עדכניים הנערכים בכל אגן הים התיכון מעלים שיהיו עוד גלי חום, ושכמות הגשמים בצד שלנו תרד בכ-20 אחוזים. כבר כיום, מדידות שנעשו בצפון הארץ מלמדות על ירידה מתמדת בגשם מדי שנה.

כאשר מחברים את הממצא הזה למחקרים הנ"ל, ומוסיפים לשקלול את המתרחש במקומות אחרים בעולם, אי-אפשר להתחמק מהמסקנה שגם אצלנו פועל תהליך ההתחממות ההדרגתית. הישראלים המתלוננים ששום קיץ לא היה חם כמו השנה אינם טועים.

פרופסור קולין פרייס קבע באחת מהרצאותיו האחרונות שהבעיה המרכזית שאיתה תתמודד מדינת ישראל תהיה "השינוי בהתפלגות הגשמים". זו אולי המכה הגדולה ביותר שצריך להתכונן אליה, מתריע פרייס ומסביר: "פחות ימי גשם מצד אחד, ומצד שני גשמים שיֵרדו במרוכז, במטחים כבדים שיגרמו לשיטפונות, להצפות ולנזקים אחרים".

תופעות כאלה כבר מתרחשות בשנים האחרונות באיטליה, בספרד וביוון, והן בדרך גם אלינו, מזהיר פרייס. כל אזור הים התיכון, לפי המודלים השונים, מפגין נטייה גוברת להתייבשות. ייתכן שבדור הבא הוא ייעשה צחיח. אם בירושלים של שנות ה-50 במאה הקודמת זינקה הטמפרטורה לשיא של 35 מעלות ליום אחד בלבד, ורק פעם בכמה שנים – היום נמדדת בירושלים טמפרטורה כזאת כל קיץ ובמשך כמה ימים.

גם החורף הישראלי ייעשה חמים יותר מבעבר, אומר פרופסור פרייס. בנוסף ייתכנו אירועים חריגים, בודדים ומפתיעים – שעליהם אומרים "מזג האוויר השתגע", כמו גשם מקומי קל מאוד בשעות הבוקר המוקדמות בעיצומו של הקיץ.

ישראל עוצמת עיניים

האם ישראל החלה כבר לציית לשתי העצות הללו? לפי פרופסור פרייס, התשובה היא לא. פרייס תוקף את התנהלות המדינה במילים חד-משמעיות: "אנחנו מתחמקים מרכישת טורבינות חשמל טובות יותר וכמובן יקרות יותר, שיכולות לנצל טוב יותר את הפחם, הנפט והגז שאנו שורפים. מדובר בעלויות שיבטיחו את עתידנו ואין ברירה. מעבר לכך, מדינת ישראל צריכה להיות הראשונה והמובילה בתחום השימוש באנרגיית השמש והרוח. יש בארץ המון ידע כיצד לעשות זאת, אלא שצריך לשם כך את התגייסות המדינה".

ופרייס מסכם: "הכתובת על הקיר. מי שרוצה להשאיר את המשקפיים הוורודים על אפו ולהמשיך לנסוע בעיניים עצומות בג'יפ 4X4 מסכן את כולנו. מכל צד מצטברות עדויות חדשות על תוצאות ההתחממות הגלובלית. בראשן מרחפת העננה הגדולה והבלתי נראית של גזי חממה שיצרנו במו ידינו".

להתראות שלג, שלום לחות
ממדי האסונות שברו שיאים. שריפות ברוסיה [AP]
עולם המדע קבע עשרה פרמטרים עולמיים הקובעים אם יש מגמה חריגה של שינוי אקלים ברחבי כדור הארץ. אם בשבעת הפרמטרים הראשונים נרשמת עלייה, ובשלושת הבאים חלה ירידה, סימן שהאקלים משתגע. והרי הפרמטרים:
▪ ▪ ▪

  • 1. הטמפרטורה בשכבות הגבוהות של האטמוספרה
  • 2. כמות הלחות באוויר
  • 3. מידת החום באוויר מעל פני הים
  • 4. הטמפרטורה של האוויר בגובה פני הים
  • 5. חום האוקיינוסים
  • 6. עליית פני הים
  • 7. הטמפרטורה מעל הקרקע
  • 8. גודל מדפי הקרח
  • 9. עומק הקרחונים
  • 10. אזורי ירידת השלג

על-פי הנתונים העולמיים, מתברר מעל לכל ספק שבשבעת הפרמטרים הראשונים אכן קיימת מגמת עלייה ובשלושת האחרונים מגמת ירידה. זוהי ההוכחה כי על העולם עובר שינוי אקלימי - ולא לטובה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  18/08/2010   |   עודכן:  18/08/2010
אסף גולן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ונעבור לתחזית: לוהט ורטוב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
19/08/10 14:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מכונות התפירה הבטלות המסודרות לאורך הקיר באולם הריק בכפר חורפיש בגליל, מספרות את סיפורן העצוב של המתפרות בפריפריה הישראלית. באחד מצדי האולם הרחב מצטופפות התופרות הנותרות, שוקדות על שמלות לייצוא. "היו פה ארבעה אולמות ייצור", אומר מנהל המתפרה מג'ד קבלאן, תעשיין טקסטיל מבית-ג'אן, "המפעל בבית-ג'אן הוא המפעל העיקרי, שם אנחנו מייצרים למשרד הביטחון. את המפעל הזה אני מחזיק רק כי אין לי לב לשלוח את הבנות האלה הביתה". מלאכת התפירה היא תובענית, השכר הוא שכר מינימום, אבל עבור אלפי נשים, רבות מהן כבר עשרות שנים במקצוע, מדובר בפרנסה חיונית, לעתים היחידה במשפחה.
18/08/2010  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
בעוד הישראלים נגררים עם ילדיהם למופעי הקיץ השונים והיקרים, זכו הלבנונים השבוע להצגה הגדולה מכולם, שהוענקה להם חינם אין כסף. במשך שעתיים וחצי, שהיו עתירות אפקטים, סרטי וידאו ואנימציות מחשב, הגיש מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה את מה שהוגדר בפי פרשנים כ"נאום חייו". מטרת ההצגה: להוכיח את חפותו בפרשת חיסולו של רפיק אל-חרירי. וכמו בפסטיבלים למיניהם, ככל שהמופע נמשך כך התפוגגה הציפייה הדרוכה, והתחלפה בתחושת אי נעימות.
18/08/2010  |  אסף גבור  |   כתבות
בסיפור של מסמך גלנט אפשר למצוא הכול חוץ מאשמים מוחלטים. יש בו אלופים שרוצים לזכות בכס הרמטכ"ל, יש בו מריבות אישיות בין שר ביטחון למפקד הצבא, ויש בו הרבה מאוד דוברים שבוחשים בהנאה בקלחת הצבאית.
18/08/2010  |  יועז הנדל  |   כתבות
האקנה היא אחת מבעיות העור הנפוצות ביותר והיא מופיעה בעיקר בקרב בני נוער, אך לא רק. הזנחה והעדר טיפול אפקטיבי יכולים לגרור את ההתמודדות עם האקנה, עד לבגרות.
18/08/2010  |  הרמן וייס  |   כתבות
באינטרנט, בין הפרסומות שקופצות מול עינינו ללא הפסק, "קפצה" מול עיני עשרות פעמים פרסומת המציעה חידוני טריוויה באמצעות הסלולרי, עם פיתוי של פרס כספי גדול למנצחים. שלחתי את מספר הסלולרי שלי, התחלתי לקבל שאלות ולענות עליהם בזו אחר זו, במשך כשעה ורבע. לאחר שעניתי על כל השאלות (תשובות נכונות לדברי "המארגנים") חשבתי לעצמי שזה מסוג הדברים שכדאי להפסיק. וגם הבנתי כי פרס כלשהו לא יגיע לפתחי. שכחתי מהעניין עד אשר בחשבון הסלולרי שלי שהגיע אחרי כחודש היה סכום של 120 שקל, תמורת שיחות אלה לחברת יוניסל-טרווית-מונדיאל. (זאת ידעתי לאחר בירור עם חברת הסלולר). שאלות הטריוויה המשיכו להגיע בתדירות של פעמים ביום, אף פעם לא עניתי מחקתי אותם וחשבתי שפעלתי נכון.
18/08/2010  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
שואלים את אדוארד   /  אדוארד אטלר
עיר עם ועדת אכלוס  /  אלישיב רייכנר
נפש חולה בגוף בריא   /  חגית כהן
לתפוס את המחר בקרניו  /  חגית כהן
האדומה האחרונה  /  דוד מרחב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il