|   15:07:40
  אריאל שנבל  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קייגן. מאזן האימה בין ליברלים לשמרנים יישאר על-כנו [צילום: AP]

זרועו הארוכה של הנשיא

מינויה של השופטת היהודייה הליברלית אלנה קייגן לבית המשפט העליון בארה"ב הוא ייחודי לא רק בשל היותה האישה השופטת הרביעית בתולדות ביהמ"ש העליון האמריקני, אלא גם בשל העובדה שלא כיהנה כשופטת בערכאה נמוכה יותר. בעשורים האחרונים נמנעו הנשיאים מלמנות מועמדים שלא עסקו בשיפוט, והיו להם סיבות טובות לכך
19/08/2010  |   אריאל שנבל   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות

אישור מינויה בסנאט של אלנה קייגן, השופטת ה-112 בתולדות בית המשפט העליון של ארצות הברית, עבר בסוף השבוע שעבר על מי מנוחות באופן יחסי. הסנאטורים הרפובליקנים, שרובם מתנגדים באופן כמעט אוטומטי למועמדת לשיפוט המוצעת על-ידי נשיא דמוקרטי, התנחמו בעובדה שלמרות כניסתה של קייגן הליברלית מאזן הכוחות בבית המשפט העליון נשאר יציב - חמישה שופטים שמרנים וארבעה ליברלים. זאת מאחר שקייגן תפסה את כיסאו של השופט פול סטיבנס, שפרש לפני כחודש וחצי לאחר 35 שנות כהונה במשרה הרמה. סטיבנס נחשב לשופט הליברלי ביותר שפעל בבית המשפט העליון האמריקני ביובל האחרון, ואי לכך כניסתה של קייגן, ליברלית ככל שתהיה, לא אמורה לשנות את מאזן האימה השמרני-ליברלי בבית המשפט העליון, שנוטה בשנים האחרונות לטובת השמרנים.

שלא כמו במדינות רבות, וביניהן ישראל, שבהן מינוי שופטים מתבצע בידי ועדות ציבוריות שבהן חברים נציגים מתחומים שונים, בארה"ב החוקה קובעת באופן ברור כי הזכות הבלעדית למינוי שופטים בבית המשפט העליון ניתנת לנשיא ארה"ב. קביעה מפורשת זו הופכת את תהליך מינוי השופטים לחלק אינטגרלי ושקוף במשחק הפוליטי, כאשר כללי המשחק ברורים: נשיא דמוקרטי שהתמזל מזלו למנות שופט לבית המשפט עליון יעשה הכול כדי למנות שופט ליברלי ככל האפשר, ונשיא רפובליקני ימנה שופטים שמרנים ככל האפשר. הדוגמה הבולטת ביותר לפוליטיות שנושאת בחובה משרת השופט בארצות הברית מגולמת בדמותו של ויליאם הווארד טאפט, נשיא בית המשפט העליון של ארה"ב בשנים 1930-1921, שמוּנה לתפקידו שמונה שנים לאחר שסיים את תפקידו כנשיא ארצות הברית מטעם המפלגה הרפובליקנית. הנשיא שמינה אותו, אגב, היה וורן הרדינג, רפובליקני כמובן.

"לא עוד סאוטרים"
מושבעת לשופטת בביהמ"ש העליון של ארה"ב [AP]

אכן, מתברר שארל וורן היה זה שפתח את השער לשורה של שופטים בביהמ"ש העליון ששינו את דרכם, והכעיסו את הנשיאים שמינו אותם.

ג'ון הנרי סונונו שימש בתפקיד ראש צוות הבית הלבן בממשלו של ג'ורג' בוש האב. ביולי 1990 המליץ סונונו לנשיא ארה"ב למנות את השופט דיוויד סאוטר לבית המשפט העליון. סונונו, מושל ניו-המפשייר בשנים 1989-1983, הבטיח כי מהיכרותו עם משנתו החברתית-אידיאולוגית של סאוטר - שאותו מינה עם כניסתו לתפקיד המושל לשופט בית המשפט העליון במדינתו – הוא משוכנע כי כניסתו לבית המשפט תחזק את הפלג השמרני. סאוטר נודע בשנות הכהונה כשופט מדינתי שמרן ביותר.

מועמדותו של סאוטר עוררה גלי ביקורת מכיוונים שונים בחברה האמריקנית. הסנאטור הדמוקרטי ג'ון קרי, נציג מסצ'וסטס הסמוכה למדינתו של סאוטר, ניו-המפשייר, הזהיר את חברי הסנאט כי סאוטר הוא ימני-שמרן קיצוני. ביקורת נוספת הופנתה כנגד מועמדותו של סאוטר מצד גורמים בארגון הפמיניסטי הגדול והחשוב ביותר בארצות הברית, NOW. מולי יארד, שכיהנה אז כנשיאת הארגון, טענה כי סאוטר "ישים קץ לחופש של הנשים בארץ הזאת". ארגון זכויות האדם לשחורים, NAACO, קרא לחצי מיליון חבריו לשלוח מכתבים לנציגיהם בסנאט כדי שלא יאשרו את מינויו של סאוטר.

להתנגדויות אידיאולוגיות אלו היה בסיס עובדתי מוצק. מלבד פסיקותיו של סאוטר בבית המשפט העליון של ניו-המפשייר – שכאמור הראו בבירור קו שמרני מובהק – הרי שגם בעדותו בפני הסנאט הביע סאוטר תמיכה ביחס המצמצם לפירוש החוקה, שהוא אחד ממאפייניהם של שופטים שמרנים. לבסוף, למרות ההתנגדויות וההתארגנויות לסיכול המינוי, אושר מינויו של סאוטר בסנאט בקלות יחסית.

בשנים הראשונות לכהונתו סאוטר אכן נטה לכיוון השמרני, גם אם לא באופן רדיקלי כפי שציפו ממנו. נקודת המפנה התרחשה בשנת 1992, כאשר סאוטר, יחד עם שני שופטים נוספים שמונו על-ידי ממשל רפובליקני-שמרן, הצטרפו לדעת הרוב והכירו בזכותה של אישה להפיל את עוברה.

לאחר מינויו של קלרנס תומס לשופט בבית המשפט העליון, וביתר שאת משנת 1995, החלו פסיקותיו של סאוטר לנטות שמאלה, לכיוון הליברלי, בסוגיות שונות שהועלו על הפרק.

עם הזמן, ובעקבותיו אופי פסיקותיו ודעותיו בנושאים שנויים במחלוקת כמו עונש מוות וזכויות עובדים, הלך סאוטר ונתפס כשייך לזרם הליברלי בבית המשפט העליון, וזאת כאמור בניגוד לציפיותיו של הנשיא שמינה אותו, ג'ורג' בוש האב.

מינויו של סאוטר, שנחשב מבחינת השמרנים הרפובליקנים לכישלון, גרר אחריו קריאה שהפכה לכמעט מטבע לשון בקרב מחנה פוליטי זה בהקשר למינויים הבאים לבית המשפט העליון: "לא עוד סאוטרים" (no more souters). משפט זה ליווה את בחירתם של שופטים בבית המשפט העליון על-ידי ממשלו הרפובליקני של ג'ורג' בוש הבן, והביא בין השאר ב-2006 למינויו של סמואל אליטו, הנחשב לשופט שמרן ביותר.

מלבד וורן וסאוטר, אפשר כאמור למנות מספר לא מבוטל של שופטים ששינו את עמדותיהם בחדות במשך תקופת כהונתם למורת רוחם של הנשיאים שמינו אותם.

מעבר חד-סטרי

האם גם קייגן עשויה להפתיע ולשנות את עורה האידיאולוגי? במקרה הזה התשובה הינה ככל הנראה שלילית. הגם שלא הייתה שופטת, דעותיה ועמדותיה הסופר-ליברליות של קייגן בתפקידיה בעבר ובהצהרות שהעניקה בנושאים שונים יקשו עליה מאוד להפוך לכיסא השמרני השישי בבית המשפט העליון של ארה"ב

עובדת היותו של המועמד לשיפוט בבית המשפט העליון שופט בערכאות נמוכות יותר בעברו, אכן מקטינה את הסיכון שישנה את עמדותיו. מבחינה זו, אובמה לקח על עצמו סיכון כשמינה את קייגן, שכאמור לא הייתה שופטת בעבר. האם גם קייגן עשויה להפתיע ולשנות את עורה האידיאולוגי? למרות האמור, במקרה הזה התשובה היא ככל הנראה שלילית. ראשית, הגם שלא הייתה שופטת, דעותיה ועמדותיה הסופר-ליברליות של קייגן בתפקידיה בעבר ובהצהרות שהעניקה בנושאים שונים, יקשו עליה מאוד להפוך לכיסא השמרני השישי בבית המשפט העליון של ארה"ב. שנית, בכ-90 אחוזים מהמקרים שבהם התרחש עד כה היפוך עמדות שכזה, הכיוון היה משמרנות לליברליות, מכיוון ימין לגלישה אִטית למחנה השמאל. מעבר מהשמאל לימין, מליברליות לשמרנות, כמעט לא התרחש, ולכן לא סביר שיתרחש גם לאלנה קייגן.

תופעה זו - אנשים שנבחרים לתפקיד ציבורי על סמך דעותיהם הימניות-שמרניות ומשנים את עורם בעת תפקידם, כשהתנועה ההפוכה כמעט ולא מתרחשת - אינה בלעדית דווקא למערכת המשפט האמריקנית. מי כמונו, הישראלים, יודע וחווה זאת על בשרו.

תקדים וורן

כשנשאל הנשיא אייזנהאוור אם ביצע טעויות במהלך כהונתו כנשיא ארה"ב, השיב: "כן, שתיים, ושתיהן יושבות בבית המשפט העליון"

מלבד הכרזת מלחמה, מינוי שופט בבית המשפט העליון היא אולי ההחלטה המשפיעה ביותר שיכול נשיא אמריקני לקבל. הוכחה טובה לכך מגולמת בדמותו של פול סטיבנס, השופט שלכיסאו ולנעליו נכנסה קייגן. הנשיא ג'רלד פורד, שמינה אותו לתפקיד בשנת 1975, המשיך למעשה להשפיע באמצעות זרוע שיפוטית ארוכה זו שנים רבות לאחר שעזב את הבית הלבן.

מעבר להיותה השופטת האישה הרביעית בסך הכול בבית המשפט העליון מאז הקמתו, ומעבר להיותה בת למיעוט היהודי בארה"ב, לאלנה קייגן תכונה נוספת המייחדת אותה בין שופטי העליון בעשורים האחרונים – היא מעולם לא הייתה שופטת. אולי הדבר מפתיע, אבל שיפוט בערכאות נמוכות לא מהווה תנאי מקדים להתמנות כשופט בביהמ"ש העליון בארה"ב. זה לא שאובמה הביא את קייגן אחרי פגישה מקרית ברכבת התחתית. יש לה רקורד מרשים בשלל תפקידים במערכת המשפט האמריקנית: היא הייתה פרקליטה ויועצת בבית הלבן בתקופת ממשל קלינטון, ולאחר מכן כיהנה ארבע שנים כדיקן בית הספר למשפטים באוניברסיטת הארווארד. בממשל אובמה כיהנה קייגן כמשפטנית שמייצגת את הממשל בפני בית המשפט העליון – עמדה הנחשבת ליוקרתית ביותר במשרד המשפטים, שנייה רק לשר עצמו.

ועדיין, שופטת היא לא הייתה. ביובל השנים האחרון, רשימת המועמדים לתפקיד שופט בבית המשפט העליון כוללת בתוכה שיעור הולך וגדל של אישים ששירתו לפני כן כשופטים בערכאות נמוכות יותר. לפני 1975 הגיע שיעור המועמדים שלהם ניסיון שיפוטי לכדי 39 אחוזים בלבד. משנת 1975 ואילך זינק שיעורם לכדי 76 אחוזים. הסיבה לשינוי נעוצה בחששם של הנשיאים מסטייה אידיאולוגית של השופטים שהם ממנים, באופן שיכול לעקר את השפעתם הפוליטית לאורך שנים, ואולי אפילו לעזור למחנה היריב.

ה"אשם" העיקרי בתופעה חדשה יחסית זו, שבמסגרתה משנים שופטים את דעותיהם ואת תפיסותיהם לאחר מינוים לבית המשפט העליון, הוא כנראה ארל וורן, שופט בית המשפט העליון בארה"ב בשנות ה-50 וה-60, שנחשב לאחד מאבות זכויות האדם בארה"ב. ההרכב שעמד בראשו ביטל את ההפרדה הגזעית במדינה בשנת 1954. אלא שוורן לא תמיד אחז בדעות כה ליברליות. במלחמת העולם השנייה הוא כיהן כמושל קליפורניה, המדינה שבה חיו רוב המהגרים היפנים בארה"ב באותה תקופה. וורן הטיף בקולניות לביצוע אחד הצעדים השנויים ביותר במחלוקת בזמן המלחמה, והוא גירוש היפנים כולם מהחלקים המערביים של מדינות וושינגטון, אורגון וקליפורניה ומהשטח הדרומי של אריזונה, וכליאתם במרכזי פינוי במדבריות המערב ובשטחי הביצות של ארקנסו. פעולה זו, שלא בוצעה כלפי אף שבט מהגרים אחר, כולל יוצאי גרמניה או איטליה, כונתה על-ידי השופט פרנק מרפי כ"נושאת דמיון עגום לטיפול הנאצי ביהודים".

הנשיא הרפובליקני אייזנהאוור מינה את וורן מתוך הנחה וידיעה כי וורן הוא שמרן, אם לא שמרן קיצוני. המהפך שעבר וורן עם השנים שבהן ישב על כס השיפוט, שבא לידי ביטוי בשורה ארוכה של החלטות ליברליות שאליהן הוביל את בית המשפט העליון בשנות ה-50 וה-60, הכעיס מאוד את אייזנהאוור, את הממשל הרפובליקני ואת ציבור האזרחים השמרני בארה"ב. מכיוון שמדובר, כאמור, במינוי פוליטי מובהק, שופט בית המשפט העליון שמשנה את דרכו נתפס, במידה רבה של צדק, כמי שבוגד בעקרונות ובערכים שעל בסיסם מינו אותו שולחיו. בערוב ימיו התייחס אייזנהאוור פעמיים לאכזבה זו. שנים רבות לאחר תום כהונתו כנשיא אמר אייזנהאוור כי מינוי וורן היה "הטעות הגדולה ביותר שעשיתי בחיי". בהזדמנות אחרת, כשהנשיא לשעבר נשאל אם ביצע טעויות במהלך כהונתו כנשיא ארה"ב, השיב: "כן, שתיים, ושתיהן יושבות בבית המשפט העליון". השופט השני שאליו התייחס אייזנהאוור היה ויליאם ברנן, שהלך בדרכיו של וורן ושינה את עורו משמרנות לליברליות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
מבוסס על עבודה שנערכה במסגרת לימודי תואר שני במחלקה להיסטוריה באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  19/08/2010   |   עודכן:  19/08/2010
אריאל שנבל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זרועו הארוכה של הנשיא
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משמעות שונה אצלנו
19/08/10 23:12
2
יואב קוריאל ז"ל
20/08/10 08:28
3
ליכודניק זועם
20/08/10 12:28
4
frt56
20/08/10 16:11
5
דן לב פועם
22/08/10 11:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-פי תקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תש"ל - 1970, התוספת השנייה, סעיף ההגדרות - 2.01, מוגדר חלון כך:
19/08/2010  |  אברהם בן-עזרא  |   כתבות
משהו מוזר קרה למזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. קרוב לשלוש שעות הוא הקדיש, בנאום שהועבר היישר מהבונקר שלו, כדי להציג לעולם הוכחות המנקות את חיזבאללה ממעורבות ברצח רפיק אל-חרירי - ולהציג במקומן הוכחות חד-משמעיות לאשמת ישראל והמוסד. אלא שבתום הנאום המפרך הזה מתברר כי נשתלו בו לא מעט רמזים שיכולים להעמיק את ההאשמות כלפי ארגונו, ואף לעורר תהיות באשר למעמדו של נסראללה עצמו.
19/08/2010  |  פזית רבינא  |   כתבות
"גל החום שפוקד את רוסיה הוא הגרוע ביותר מזה אלף שנים. לא אנחנו ולא אבותינו היינו עדים מעולם לתופעה שכזו", הכריז מנהל השירות המטאורולוגי הרוסי, אלכסנדר פרולוב, כשבחוצות מוסקבה נמדדו 39 מעלות בצל. הכרזתו יוצאת הדופן הגיעה אחרי שבועות של חום קיצוני שגרם לשריפות ענק משבשות חיים. ואכן, מדובר בשיא מדהים ובלתי מוסבר בארץ הצפונית הקרה: 39 מעלות נחשבות, גם בישראל המדברית, כחום קיצוני.
18/08/2010  |  אסף גולן  |   כתבות
מכונות התפירה הבטלות המסודרות לאורך הקיר באולם הריק בכפר חורפיש בגליל, מספרות את סיפורן העצוב של המתפרות בפריפריה הישראלית. באחד מצדי האולם הרחב מצטופפות התופרות הנותרות, שוקדות על שמלות לייצוא. "היו פה ארבעה אולמות ייצור", אומר מנהל המתפרה מג'ד קבלאן, תעשיין טקסטיל מבית-ג'אן, "המפעל בבית-ג'אן הוא המפעל העיקרי, שם אנחנו מייצרים למשרד הביטחון. את המפעל הזה אני מחזיק רק כי אין לי לב לשלוח את הבנות האלה הביתה". מלאכת התפירה היא תובענית, השכר הוא שכר מינימום, אבל עבור אלפי נשים, רבות מהן כבר עשרות שנים במקצוע, מדובר בפרנסה חיונית, לעתים היחידה במשפחה.
18/08/2010  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
בעוד הישראלים נגררים עם ילדיהם למופעי הקיץ השונים והיקרים, זכו הלבנונים השבוע להצגה הגדולה מכולם, שהוענקה להם חינם אין כסף. במשך שעתיים וחצי, שהיו עתירות אפקטים, סרטי וידאו ואנימציות מחשב, הגיש מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה את מה שהוגדר בפי פרשנים כ"נאום חייו". מטרת ההצגה: להוכיח את חפותו בפרשת חיסולו של רפיק אל-חרירי. וכמו בפסטיבלים למיניהם, ככל שהמופע נמשך כך התפוגגה הציפייה הדרוכה, והתחלפה בתחושת אי נעימות.
18/08/2010  |  אסף גבור  |   כתבות
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
שואלים את אדוארד   /  אדוארד אטלר
עיר עם ועדת אכלוס  /  אלישיב רייכנר
דמוקרטיה בשקיעה  /  מוטי קרפל
ההצגה המוטרפת של השב"כ והמשטרה  /  אבינדב ויתקון
יחצ"נות פושעת  /  חגית ריטרמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il