|   15:07:40
  אבינדב ויתקון  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
פרי משלנו [צילום: פלאש 90]

השביעייה חוזרת

הרימון, שלפני שנים ספורות נחשב להווי תרבותי של ראש השנה יותר מאשר מאכל נחשק, הפך במהירות מפתיעה לענף חקלאי מתפתח שתוצרתו נמכרת הן במרכולי הארץ והן בשוקי הייצוא שבעת המינים העתיקים שנשתבחה בהם הארץ חוזרים למטעים ולשולחנות הישראלים
17/09/2010  |   אבינדב ויתקון   |   כתבות   |   תגובות

שנים רבות צבע המפעל הציוני את פרדסי הארץ בתפוזים ואת השדות בעגבניות ובאבטיחים. בהמשך הגיעו גם המנגו והאבוקדו, אך החקלאות הארץ-ישראלית הסתדרה יפה בסך הכול מבלי להתרגש יותר מדי משבעת המינים שבהם השתבחה הארץ. שנים ארוכות חלפו עד ששב הצבע ללחייה של השביעייה.

פריחת ענף התמרים בארץ התגברה עם תאוות החך האירופי לתמרים המתוקים הבאים מארצות החום אל חלונם. תעשיית היין המשובח שפרצה אל ארצנו בשנים האחרונות והציבה את יינות ישראל הכשרים על מפת תעשיית היין העולמית השיבה לגפן את מעמדה ההיסטורי, וגם שמן הזית, כתית וזך, כבש בסערה אנינה את שולחנות ישראל כשהוא משליך אחר גוו את שמני הכותנה והתירס שעליהם גדלנו.

גידול יסוד

פרופ' זוהר עמר: "בניגוד לדעת חוקרים שונים, הטוענים שהרימון נכלל בשבעת המינים בעיקר בשל יופיו, הוכחנו במחקר שהרימון היה מגידולי היסוד של ארץ ישראל, ושהמכנה המשותף שלו עם הענבים, התמרים והתאנים הוא חייו הארוכים של הפרי. מלבד העובדה שבתנאי קירור הפרי יכול להשתמר חצי שנה בשקט, הרי שבעבר היו מייבשים את גרגרי הרימון, כמו דבלים וצימוקים, ומוצר זה נקרא 'פרד'"

שובו המפליא של הרימון למטעיה של הארץ ולשולחן הישראלי נושא בחובו גם משמעות תרבותית עמוקה. הרימון, הרבה לפני המגן דוד, למשל, היה עיטור יהודי נפוץ. מלבד ההזכרות הרבות של הרימון במקרא, הן כמין שנשתבחה בו ארץ ישראל והן בהקשרים אחרים, בימי המשנה הרימון היה עיטור מקובל על קירות, מטבעות (כולל מטבע המרד הגדול בירושלים), פסיפסים ועוד. בהיבט ההלכתי רבו הסוגיות ההלכתיות המזכירות את הפרי.

פרופ' זוהר עמר מאוניברסיטת בר-אילן הקדיש את הדוקטורט שלו לגידולים החקלאיים בארץ ישראל בתקופת הכיבוש המוסלמי. "זו תקופה של כ-1,000 שנים, עד לעת העות'מאנית, שלא היה ידוע עליה שום דבר", אומר עמר. "לאחרונה ערכתי עבודת מחקר על זיהוי מחודש של כל צמחי המקרא. אף שבמקרא אין תיאורים מפורטים על אודות תכונות הרימון, הרי שברור מעל לכל ספק שמדובר באותו הפרי. ישנו זיהוי רציף של הפרי מזמן המקרא ועד ימינו. הדבר החשוב הוא, שבניגוד לדעת חוקרים שונים הטוענים שהרימון נכלל בשבעת המינים בעיקר בשל יופיו, הוכחנו במחקר שהרימון היה מגידולי היסוד של ארץ ישראל, ושהמכנה המשותף שלו עם הענבים, התמרים והתאנים הוא חייו הארוכים של הפרי. מלבד העובדה שבתנאי קירור הפרי יכול להשתמר חצי שנה בשקט, הרי שבעבר היו מייבשים את גרגרי הרימון, כמו דבלים וצימוקים, ומוצר זה נקרא 'פרד'. ישנן עדויות על ייצוא רימונים מימי בית שני ועד לימי הביניים. פלאחים מוסלמים המשיכו באינרציה את החקלאות היהודית והשומרונית הענפה בארץ ישראל, ובין היתר את גידול הרימונים".

הזנים השונים ותכונותיהם היו ידועים גם בעת העתיקה, אף שלדברי עמר קשה לזהות בוודאות את הזנים הקדומים עם זנים מודרניים. "הבעיה ברימונים היא הקושי בשימור הגרעינים עצמם", אומר עמר. "בזיתים, לעומת זאת, אפשר בהחלט לזהות זנים המוכרים בימינו שהיו שכיחים גם אז, בזכות השימור של חרצן הזית".

שובם של פרדסי הרימונים, אם כן, אינו רק תופעה כלכלית, אלא כפי שאולי ראו זאת אנשי ירושלים בעת המרד הגדול, גם תופעה דתית-לאומית, סמל לנחלת הארץ ולברכת הבורא.

האירופים מגלים

ד"ר דורון הולנד: "יש עכשיו טרנד לחזור לגידולים המסורתיים יותר כמו רימונים, תאנים ושקדים, ואני חושב שזה מבורך. אנשים מבינים שלזנים האלה יש תכונות רפואיות שהיו ידועות בימי קדם, והשילוב של פרי טעים, אסתטי מאוד ובריא הוא מאוד טוב"

שובם של שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל הוא תופעה מעניינת. תהליכים רבים הובילו למהפך, בין היתר התגברות העניין במזון בריא ואיכותי, אך דומה כי מי שזכה לעדנה ולפריצת דרך מהירה למדי בשנים האחרונות הוא דווקא הרימון. הרימון, שלפני שנים ספורות נחשב להווי תרבותי של ראש השנה יותר מאשר מאכל נחשק, הפך במהירות מפתיעה לענף חקלאי מתפתח שתוצרתו נמכרת הן במרכולי הארץ והן בשוקי הייצוא. עם ישראל, מתברר, הפך לצורך רימונים לא קטן, וגם בעולם עלתה הדרישה לפרי התנ"כי. שורה של מחקרים עולמיים, שעדיין נושפים זה בעורפו של זה, הוכיחו את תרומתו של הרימון לבריאות כנוגד חמצון הנאבק בהתפתחות תאים סרטניים.

התפתחות הענף המהירה, מ-5,000 דונם של מטעי רימונים ל-17 אלף דונם בתוך כעשר שנים בלבד, ומשוק מקומי מוגבל לענף המייצר 27 אלף טון פרי, נבנתה על יסודות ארוכים של מחקר וטיפוח זנים. ד"ר דורון הולנד ממכון וולקני ברחובות עוסק בעשור האחרון בטיפוחם של הזנים השונים. "החשיבות של הרימונים הוכרה לפני כמה עשרות שנים, ומאז החל מחקר ופיתוח כדי להגיע לזנים המתאימים ביותר לגידול. במכון וולקני נאספו מכל הארץ רימונים, שלהם תכונות שונות - חלקן גנטיות וחלקן נסיבתיות, כגון השפעת הגיאוגרפיה ותנאי הגידול על העץ. גילינו בקרב הרימונים הללו, שחלקם גדלו בר כפליטי תרבות מזמן לא ידוע, מינים בעלי תכונות מתאימות מאוד לשיווק מסחרי: היו להם תכונות צבע וטעם מצוינות, אדומים מבחוץ ומבפנים ובעלי גרגרים מתוקים. על בסיס הזנים הללו התחלנו לטפח זנים, הן באמצעות הכלאות והן באמצעות ריבוי הרימונים המוצלחים ביותר".

מקור הרימון באסיה (מפרס והקווקז ועד להימלאיה), אולם באופן מפתיע התגלה לחוקרי מכון וולקני כי דווקא בישראל הקטנה השתמר מבחר גדול ביותר של מינים, זאת בשעה שבמעצמות רימונים כטורקיה, הודו, ארה"ב ואוסטרליה, המבחר מצומצם בשיעור ניכר. "אין ספק שיש כאן רימונים כבר אלפי שנים, אבל אנחנו לא יודעים בדיוק ממתי. אנחנו גם לא יודעים אם היה פרק זמן שבו נקטע הגידול ושאחריו הרימונים חזרו, או שאלה כולם אותם מינים עתיקים. יש להניח ששתי האפשרויות נכונות", סבור הולנד. "בכל אופן, מה שמפתיע זה המגוון המאוד רחב – מרימונים שחורים ועד כמעט לבנים – והאיכות. מצאנו רימונים שמקדימים לתת פרי, ובכך מרחיבים את זמני השיווק של הפרי באופן משמעותי, אדומים, לא חמוצים ובעלי זרעים רכים. בשאר המקומות בעולם אין שילוב כזה של תכונות במין אחד למרות היקף הייצור העצום שלהם. זה מדהים".

המחקרים המדוברים הביאו את הולנד ואת עמיתיו לרשום שלושה זני רימונים ישראלים חדשים כפטנט. מעבר לשוק המקומי, הפוטנציאל הגדול של הרימון בישראל (המוערך בהיקף של 30 אלף דונם) הוא השוק האירופי. לשמחתו של החקלאי הישראלי, אירופה השמרנית לומדת אט אט להכיר פירות חדשים מלבד תפוחי העץ ותפוחי האדמה. "הרימון שומר על מחירים טובים מאוד באירופה על-אף שזו שנה כלכלית לא קלה שם", אומר הולנד. "שיא הפופולריות שהגיע עם התגליות הרפואיות כבר מאחורינו, אבל הצריכה ממשיכה לגדול ולא יורדת".

הולנד מעריך את צריכת הרימונים במערב אירופה ב-30-15 אלף טון, מה שמציב את הישראלי הממוצע כאכלן רימונים בשיעור נאה לעומת האירופי. "רוב האנשים באירופה עדיין לא יודעים מה זה רימון. רוב האוכלוסיה שצורכת את הפרי היא אוכלוסיה שהכירה אותו בתרבות שלה, כלומר בעיקר מהגרים".

הרימונים לא יחליפו כנראה את פרדסי התפוזים של ילדותנו, אבל תחייתם של חברי שבעת המינים מורגשת. "יש עכשיו טרנד לחזור לגידולים המסורתיים יותר כמו רימונים, תאנים ושקדים", אומר הולנד, "ואני חושב שזה מבורך. אנשים מבינים שלזנים האלה יש תכונות רפואיות שהיו ידועות בימי קדם, והשילוב של פרי טעים, אסתטי מאוד ובריא הוא מאוד טוב. לשמחתנו הצריכה הולכת וגדלה".

הוא משלנו

לרימון ישנם נתונים חיוביים נוספים. "הוא משלנו בסך הכול", אומרת יעל פטריק, חקלאית ממושב צופר בערבה המגדלת מטע רימונים אורגני בארבע השנים האחרונות. "אני אדם של מטעים, אבל אין הרבה מטעים שיכולים לגדול באזור שלנו, למעט תמרים וכרמים. הקיץ חם מאוד כבר מאפריל, יש קרה בחורף ואין מים מתוקים אלא רק מים מליחים שלא מתאימים לרוב העצים", מדווחת פטריק. "הרימון לא מתרגש מהתנאים האלה. רוחות מזרחיות לא מפילות אותו וגם גורמי עקה אחרים לא פוגעים בו. עם זאת, הוא מבשיל מהר מאוד בחום שלנו. מדובר בזנים מקדימים, ולכן הם לא מגיעים לגודל גדול".

פטריק מגדלת עשרה דונם במה שהיא מגדירה 'מטע בוטיק', שתוצרתו מיועדת כרגע לחנויות אורגניות ובעתיד לייצוא. "זה עץ שדורש מעט עבודת כפיים מצד אחד, 20 ימי עבודה לדונם, כלום לעומת ירקות, אבל מצד שני אני המפתחת של עצמי. אני מכירה כל עץ, משתדלת להגיע לתוצאות גיזום והשקיה טובות ככל האפשר ולהגיע לזן המתאים ביותר".

פטריק מצויה בקשר עם מגדלי רימונים בחו"ל המתמודדים עם תנאים דומים, כגון חקלאים בקליפורניה ובאוסטרליה, אבל באף מקום התנאים אינם זהים לאלה שבערבה. "בקליפורניה לא מגיעים ל-45 מעלות בקיץ, ואנחנו הגענו גם ל-48", היא מספרת.

כאמור, הרימון מוכן להסתפק במים מליחים, שאינם ראויים לשתייה. מאידך-גיסא, איכותו של הפרי ידועה גם למזיקים שונים, מה שמציב אתגר לא פשוט לפני המגדלים המבקשים להגיע לפרי יפה וגם בריא. אבל השוק המתפתח אומר את שלו. "נורא דאגנו לפני שלוש שנים", מספר הולנד, "בישראל שתלו 20 אלף דונם, שאמורים להניב בין 40 ל-60 אלף טון. הצריכה של ישראל עמדה על 20-10 אלף טון. כלומר, היינו אמורים להישאר עם 40 אלף טון עודפים. בסוף התברר שלא היו עודפים, כי הצריכה באירופה עלתה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  17/09/2010   |   עודכן:  17/09/2010
אבינדב ויתקון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמדתי במצפה התת-יומי שלי, המרפסת, ולפתע הזדקפו עיניי - ירח אדום! כיוון שבתקופה האחרונה עשו תבונתי וחושיי יד אחת נגדי ונסעו להם לאספמיה (אפילו גלויה לא שלחו משם; נראה שאין בכוונתם לשוב אליי במהרה), התקשיתי להאמין במראה עיניי וקראתי אל המרפסת זוג עיניים נוסף. "אכן ירח אדום", אישר הזוג ללא התרגשות. "לפי טולסטוי, זה מבשר מלחמה".
17/09/2010  |  חגית כהן  |   כתבות
בעקבות יוזמה של שניים מתושבי נצרת עילית, החתום מעלה והרב דב הולץ, יעברו מפוני ישיבת תורת החיים מנווה דקלים בשבוע הבא לנצרת עילית
16/09/2010  |  אלעזר קיזמן  |   כתבות
בתאריך 14.9.10, בין כסה לעשור, ניתנה הכרעת הדין במשפטו של רומן זדורוב, הרוצח האכזר והשפל של הנערה תאיר ראדה ז"ל, תלמידת כיתה ח', שאלמלא קיפד החלאה את חייה, הייתה היום תאיר תלמידה בכיתה י"ב (תיק פ"ח 502/07 ביהמ"ש המחוזי בנצרת). רבות ידובר בפסק הדין המשתרע על-פני למעלה מ-450 עמודים. עניינים רבים ומטרידים - מעבר להאשמות הקונקרטיות - עולים מהכרעת הדין, ובהם התנהלותה של הסנגוריה - שלא אחת התנהגה כאילו הוראות החוק והאתיקה המקצועית אינן חלות עליה, תפקודם של עיתונאים אחדים - שלא נתנו לעובדות לבלבל אותם, או שידעו את האמת גם מבלי להכיר את העובדות, וכן עדויות של עדים "מומחים" מטעם ההגנה, שאם אותם עיתונאים וסנגורים יקראו את הכרעת הדין - ספק אם הם יקנו מהם מכונית משומשת.
16/09/2010  |  אבי דוידוביץ  |   כתבות
תפילות ומזמור - בין כסה לעשור: סיור מתנגן ברחובות הקסומים של ירושלים, בשכונות נחלאות, במזכרת משה, באוהל משה, בבתי ברוידא, בכנסת ישראל מבט נוסטלגי אל ימים שהיו, אל תפילות שתמיד ימשיכו להרעיד את הלב. אבינו מלכנו, אדון הסליחות, אתאנו לפניך (באנו לפניך)... הלב מחסיר פעימה: אלול בירושלים מזכיר לנו כמה העיר הזו קדושה מכולן
16/09/2010  |  הרצל ובלפור חקק  |   כתבות
אחת האימרות האהובות בעברית היא "נותנים לך - תיקח, מרביצים לך - תברח", אבל פעמים רבות מתנות שניתנות לנו על-ידי גופים שיווקיים אלו ואחרים עוטפות מכות גדולות למדי לחשבון הפרטי שלנו ונוקאאוט לתכנון כלכלת הבית.
16/09/2010  |  גיל אורלי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il