|   15:07:40
דלג
  הודיה כריש-חזוני  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

היד המכוונת את מיידי האבנים

ההתנכלות ליהודים במזרח ירושלים וסביב עיר דוד שוברת שיאים, או לפחות שוברת ידיים ורגליים, ומציבה סימן שאלה על עצם הריבונות הישראלית בבירה. האירועים נושאים טביעות אצבע של הרשות הפלשתינית ושל ארגוני שמאל קיצוני ישראלים
22/10/2010  |   הודיה כריש-חזוני   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
השר אהרונוביץ' צופה על סילוואן

על-פי נתוני המשטרה שהוצגו בכנסת, מחודש יולי השנה היו כ-450 דיווחים על ידויי אבנים בסילוואן לבדה: כארבעה אירועים ביום, ואלה רק המקרים הידועים למשטרה. מדוע סוערת ירושלים? איך קרה שבשבועות האחרונים, המקום הפחות בטוח לישראלים יהודים הוא דווקא עיר הבירה שלהם?

ההתיישבות היהודית במזרח העיר פרושה בשכונות קטנות ובבתים בודדים הניצבים בעיר דוד, בכפר השילוח, בהר הזיתים ובשכונת שמעון הצדיק. תושבי השכונות והבתים במזרח העיר יודעים לספר שיידוי אבנים בדרכים ולעבר הבתים אינו עניין נדיר. לעתים מושלכים גם נפצים ובקבוקי תבערה.

התושבים שם, כמו גם ברובע המוסלמי בעיר העתיקה, זכאים לאבטחה מטעם המדינה, אולם בשל האיום הקבוע על ביטחונם, חלקם מוגבלים מאוד גם בכניסה וביציאה פשוטות מביתם. לדוגמה, "מספר הליוויים הרכובים מכפר התימנים ('בית יהונתן' ו'בית הדבש') ובחזרה הוגבל לאחרונה לשבעה ביום. מצב התושבים מזכיר קצת את זה של תושבי נצרים בשעתו", אומר ארנון סגל, המתגורר עם משפחתו זה קרוב לחמש שנים ב'בית החושן' שבראש הר הזיתים. הוא מספר שהאלימות אינה דבר חדש. שגרת החיים בהר נקטעת מדי פעם ב"גלים של אלימות. זה בא והולך. בזמן 'עופרת יצוקה' היה גל. ויש נקודות החיכוך הקבועות - סביב שמעון הצדיק, מעלה הזיתים, בית יהונתן".

עם זאת, גם הוא מזהה החרפה. "אני מתרשם שהאלימות חמורה יותר בשלושת השבועות האחרונים. הגל הנוכחי החריף בערב סוכות, לאחר שהמאבטח בעיר דוד הרג את המחבל. באותו יום נדקר באופן בינוני יהודי באוגוסטה ויקטוריה. מאז יש מקרי אלימות במקומות שאף פעם לא היו כל כך חמים. כלי רכב נרגמים באבנים גם במרחק מאה מטר מהכותל - וזה קורה בכל יום בשבועות האחרונים. אני גם לא זוכר, למשל, ששרפו בעבר מכוניות בעופל או שהמשטרה נסוגה מחניון גבעתי, כמו שקרה לאחרונה".

האם ניתן להצביע על גורם מסוים האחראי להגברת הלהבות בעיר? חבר הכנסת אריה אלדד (האיחוד הלאומי) סייר ביום שלישי בסילוואן עם הוועדה לביקורת המדינה. לאחר שגם רכבם של חברי הכנסת נרגם באבנים, הפנה אלדד אצבע מאשימה לעבר היעדר אכיפת חוקי הבנייה בחלקים אלו של הבירה. "זה כמה עשורים שהערבים בירושלים מבינים שהממשלה, מחשש 'מה יאמרו הגויים' ו'מה יאמרו השמאלנים', נמנעת מביצוע צווי הריסה של בתי משפט על מאות בתים שנבנו שלא כחוק על-ידי ערבים במזרחה של ירושלים. כשהם ראו שאין אכיפת חוק, ההשתוללות גברה. כשראו שהממשלה מנסה 'לצמצם חיכוך' ונמנעת מפעולות תקיפה גם נגד מיידי האבנים - גברה חוצפתם".

אף מילה בטלוויזיה

לדברי מאיר אינדור, לאחר שנפצע הגיעו אליו שלל סיפורים של אנשים שספגו אף הם אבנים בדרך להר הזיתים. "אחד מהעדה החרדית אמר לי, 'אנחנו כבר הרבה זמן לא נוסעים בכביש הזה בשעות מסוימות, במיוחד בזמנים שבהם נכנסים או יוצאים מבית הספר'"

את מצחו של מאיר אינדור, יו"ר ארגון נפגעי הטרור 'אלמגור', מעטרת עתה צלקת כואבת, מזכרת מניסיון הלינץ' שחווה לפני כשבועיים. נוכח הסיקור המסיבי שקיבלה דריסת הילדים הפלשתינים, לעומת השתיקה שאפפה את המקרה שלו בעיתונות המיינסטרים, הוא קובע בצער כי "עד שיהודי לא פוגע בערבי, התקשורת לא מתעניינת. אף אחד משלושת הערוצים הגדולים לא סיפר את הסיפור שלי. והנה, כשקורה הפוך, מדוידל'ה עשו סיפור".

אינדור ורעייתו בת-שבע שבו בבוקר יום רביעי לפני כשבועיים מליל לימוד של הושענא רבה שנערך בבית החושן שעל הר הזיתים. בעוד הם מזדחלים בפקק תנועה ליד התיכון לבנים א-טור, בכביש שבין הר הזיתים להר הצופים, הותקפו באבנים גדולות בידי עשרות או מאות צעירים ערבים שעמדו בצידי הכביש. זגוגיות הרכב נופצו, צדו הימני נמעך, ואינדור נפצע בראשו. רעייתו הצליחה להביאו שותת דם לבית החולים הדסה בהר הצופים, שם הוגדר כפצוע קל עד בינוני. שניות לפני התקיפה זיהה אינדור, לדבריו, צעירים המחזיקים בידיהם אבנים וקרשים מחפשים מכונית יהודית בתוך פקק התנועה. "הורדתי את הכיפה, אבל זה כבר לא עזר".

בתו, כתבת ערוץ 2 שרה בק, סיפרה באותו יום ל'מקור ראשון' כי נסעה בעצמה למקום, סמוך לבית הספר, ושוחחה עם עוברי אורח "שאמרו שתקיפה של כלי רכב יהודים היא עניין שקורה שם די הרבה לאחרונה".

לאינדור יש הסבר לגל האלימות הנוכחי. "לדעתי, זה מאורגן על-ידי הרשות הפלשתינית. הם מאורגנים היטב בירושלים, ויש להם אינטרס לעורר את הוויכוח סביב ירושלים במיוחד בזמן בו נערכות שיחות מדיניות, ולגרום לשמאל לומר 'אין לכם מה לחפש פה, ממילא אנחנו לא שולטים במזרח העיר', ואז החלשים שבמחנה הלאומי יצטרפו אליהם. אפשר לומר שבשנים האחרונות, עשיית צרות ליהודים יחד עם דיפלומטיה היא שיטה פלשתינית שהוכיחה את עצמה".

לדברי אינדור, לאחר שנפצע, הגיעו אליו שלל סיפורים של אנשים שספגו אף הם אבנים בדרך להר הזיתים. "אחד מהעדה החרדית אמר לי, 'אנחנו כבר הרבה זמן לא נוסעים בכביש הזה בשעות מסוימות, במיוחד בזמנים שבהם נכנסים או יוצאים מבית הספר'".

יו"ר אלמגור לא מתכוון לשתוק. "כרגע אני חש בושה גדולה וביזיון, ואני מתכוון לטפל בכך. אני אוביל מאבק, במיוחד על הר הזיתים. אני בן לניצולי שואה שקבורים שם, ולא ייתכן שלא אוכל לנסוע לפקוד את קברם בלי לחשוש ממארבים בדרך. לא ייתכן שנחזור לתקופת טרום המדינה, אז בחסות שלטון המנדט היו הערבים תוקפים הלוויות בדרכן להר הזיתים".

המטרה הראשונית של המאבק, הוא אומר, היא להכריח את המשטרה להפגין נוכחות באותו קילומטר של הדרך המובילה אל הר הזיתים, "ואם זה לא יעבוד, אז שיבנו גדר משני צידי הכביש, כמו במחנות הפליטים ביו"ש, כדי שיהיה בטוח לעבור שם".

למאבק שלו גייס אינדור בינתיים גם את פלמח זאבי. בהר הזיתים קיימת נקודת תצפית הנקראת של שמו של השר רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל, ולכן בתום האזכרה הממלכתית לגנדי בשבוע שעבר, הוא פנה לפלמח ולידידי המשפחה, בהם אלוף-משנה ב(מיל.) חבר הכנסת לשעבר משה פלד, וסיפר להם את אשר אירע לו סמוך לאתר לזכר השר. הם נעתרו לבקשתו להצטרף "למאבק להחזרת הכבוד להר", כלשונו.

ארנון סגל, שהציר בו הותקף אינדור הוא הדרך לביתו, אומר כי ייתכן שהגורם לליבוי האלימות הוא דווקא החשיפה התקשורתית. "בהרבה מובנים זה מזכיר את הסרט 'עג'מי': התחום הפלילי והלאומני מאוד מעורבים זה בזה. גם בינם לבין עצמם הם אלימים מאוד. אני רואה פה שזה חלק מההתנהלות היומיומית. כשהם חשים שהשטח בוער, הם מעזים יותר".

גל שהחל בלינץ'
[צילום: AP]

אורי רגונס, אלע"ד: "רוב התושבים הערבים כאן מתונים יחסית ומתנגדים להסתה. אבל את הילדים והנוער לא קשה להתסיס. אז אני לא אומר ש'עיר עמים' זרקו את האבנים על דוידל'ה, אבל אני אומר שמי שמגיע לכאן כביכול כדי לעזור להם, משתמש בהם לצרכים פוליטיים"

תמונות הילדים הערבים הנדרסים לאחר שרגמו באבנים את מכוניתו של דוד בארי (דוידל'ה), יו"ר עמותת אלע"ד המטפחת את אזור עיר דוד, זכו השבוע לחשיפה בינלאומית עצומה. בארי עצמו לא חרג גם בימים האחרונים ממנהגו שלא להתראיין לכלי התקשורת. במקומו מתייצב בפני המיקרופונים אודי רגונס, דובר אלע"ד.

"תושבי עיר דוד סובלים בשלושת החודשים האחרונים", אומר רגונס, ודוחה האשמות המופנות כלפיו כאילו בעמותה מנסים להצניע את קיומם של גילויי האלימות כדי לא לפגוע בתיירות ההמונית למקום. "החודש האחרון היה הסוער ביותר. יש כאן תושבת שעברה במכוניתה באותו מקום שבו דוידל'ה עבר, כמה דקות אחריו. היא סיפרה לי שכבר חטפה אבנים פה ושם, אבל זו הייתה הפעם הראשונה שהרגישה ממש סכנת חיים".

"היו בתקופה האחרונה כמה שיאים של הצקות", הוא מוסיף, ומצביע גם הוא כנקודת זמן משמעותית על המאבטח שירה בפלשתיני בערב סוכות, לאחר שדרכו של המאבטח נחסמה מלפנים ומאחור, אבנים ענקיות יודו לעברו, וירי התרעתי מצדו לא הרחיק את הפורעים. "בדרך להלוויה הם חיבלו, ניפצו ושרפו".

לרגונס ברור מאוד מיהם האשמים לתסיסה באזור. "אנחנו מתריעים כבר די הרבה זמן על הסיפור הזה, ואומרים שיש גופים חיצוניים, גופי שמאל רדיקליים שמלבים את האש בשכונה. גופים כמו 'עיר עמים', 'עמק שווה' וגם 'שלום עכשיו'. חוגי השמאל הקיצוני מתקשים כנראה לראות בפריחתה של עיר דוד ועושים הכול כדי לא לתת לישראלים ולתיירים לבוא ולהתוודע להיסטוריה המפוארת של המקום".

כדוגמה לפעילות ארגוני השמאל בשכונה הוא מצביע על 'מרכז המידע ואדי חילווה', ואומר כי מדובר ב"מקום לא תמים. יושבים שם הקיצוניים ביותר של הכפר. באירוע של דוידל'ה, מי שפינה את הילדים שיידו אבנים הוא ראש מרכז המידע". באתר האינטרנט של מרכז המידע הזה מוסבר כי "למרות הדיכוי, הקיפוח החברתי, התרבותי והכלכלי נגד תושבי מזרח ירושלים בכלל וסילוואן בפרט – אנו, תושבי שכונת ואדי חילווה בסילוואן, החלטנו לא להיכנע לתוכניות של עמותות המתנחלים לייהד את סילוואן".

בראיון נדיר שהעניק דוד בארי לפני כשנתיים וחצי ל'מעריב' אמר גם הוא כי "לרשות הפלשתינית יש אינטרס להבעיר את האזור, לגרום תסיסה. ערביי המקום מוכרחים 'לנקות את עצמם' בפני הרשות כדי שלא ייפגעו".

רגונס מספר: "אנחנו יודעים שיש איומים על ערבים שלא לעבוד איתנו. במשך עשרים שנה עיר דוד הייתה שקטה. גם כשהיו אינתיפאדות ואוטובוסים התפוצצו במרכז העיר – כאן היה שקט. זה קרה הרבה בזכות דוידל'ה, שמההתחלה אמר שהוא בא לחיות בצד הערבים". גישתו זו של בארי אף עמדה בניגוד לדעתם של גורמים בימין, שמתחו עליו ביקורת. באביב האחרון, למשל, נפגש בארי עם מוכתר הכפר במחאה משותפת נגד צעדה של פעילי הימין איתמר בן-גביר וברוך מרזל בשכונה.

"דוידל'ה ביקש אז שיעזבו את המקום ולא יפריעו לשכנות הטובה", אומר רגונס. "רוב התושבים הערבים כאן מתונים יחסית ומתנגדים להסתה. אבל את הילדים והנוער לא קשה להתסיס. אז אני לא אומר ש'עיר עמים' זרקו את האבנים על דוידל'ה, אבל אני אומר שמי שמגיע לכאן כביכול כדי לעזור להם, משתמש בהם לצרכים פוליטיים. התושבים, באופן טבעי, שואפים ברובם לשקט, אבל השמאל רוצה אחרת. למי שאיננו סבור שגורמי השמאל הם האשמים במצב, אני מציע לערוך ניסיון קטן: בואו נראה מה יקרה אם ירחיקו אותם למשך שלושה חודשים מהשכונה. תראו איזה שקט יהיה פה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/10/2010   |   עודכן:  22/10/2010
הודיה כריש-חזוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היד המכוונת את מיידי האבנים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
22/10/10 10:03
2
ישע
22/10/10 11:30
3
יהודים+הפצת החומר
22/10/10 20:12
4
אבנר צפוני
22/10/10 23:06
 
יואב דרומי
23/10/10 08:44
5
קורןנאוה טבריה
23/10/10 06:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הארץ מתבסס על מידע ממחשב מוחרם של עיתונאית זרה דן מרגלית מפרשן את תומס פרידמן וידיעות אחרונות הולך ומשתלב ברשת
21/10/2010  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
ה"מול", השדרה הירוקה ורחבת הידיים בליבה של וושינגטון, המשתרעת מאנדרטת לינקולן ועד לגבעת הקפיטול, ידעה כבר אלפי הפגנות ועצרות. בחצי המאה האחרונה נרמסה שוב ושוב המדשאה המטופחת ברגלי מי שהאזינו לנאומו של מרטין לותר קינג "יש לי חלום", מתנגדי המלחמה בוייטנאם, חקלאים זועמים וחיילים משוחררים מתוסכלים, תומכי ההפלות המלאכותיות ומתנגדיהן, אנשי ימין ושמאל, שמרנים וליברלים, וכל מי שהיה לו משהו לומר בעד מדיניות הממשלה ובעיקר נגדה.
21/10/2010  |  רפי מן  |   כתבות
מפלגת העבודה ממשיכה לרתוח. השבוע מצאה עצמה בעין הסערה ח"כ עינת וילף, המכהנת כשלושת רבעי שנה בכנסת ה-18 מאז שהחליפה את אופיר פינס עם פרישתו. ערב יום הזיכרון לראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, התחוללה סערה בעקבות הצעתה להעתיק את תמונתו ממקומה בחדר סיעת העבודה בכנסת.
21/10/2010  |  יעקב בר-און  |   כתבות
בימויו של יבגני אריה את "רביזור" כובש את הקהל הודות לנאמנותו למקור. אין כאן "התאמה" מקומית לילידים. זוהי הפקה עם כל העסיסיות והניחוח הרוסי של מוסקבה, של התרבות הרוסית ומנהגיה. גדולתו של המחזה בולטת במיוחד במשחק של הצוות הנהדר, אחד-אחד, עם כל הפאתוס, ההגזמות, התנועות הגדולות והרגש הענק, שבדרמה היו אולי נראים מזויפים. אך כאן - כל אלה רק מדגישים ומעצימים את המצבים הקומיים. שלא כמו בסיטקום בן זמננו, שם הצחוק מושג בטריקים הכי נחותים - כאן, הצחוק מופיע כמו בצפייה בקריקטורות - שכל כוחן בהגזמה.
21/10/2010  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
האם כדאי להשקיע בנדל"ן כאשר הריבית בבנק שואפת לאפס ויש ברשותנו כסף בבנק שלא מניב כמעט תשואה? רובנו חושבים שהשקעה בנדל"ן היא קניית נכס והשכרתו, כך שהרווח יגיע מדמי השכירות החודשיים. על-מנת להשקיע בנדל"ן, יש צורך בידע ובלימודים כמו בכל תחום אחר. רבים מאיתנו נמנעים מלהיכנס לתחום זה כשאין בידם את הידע הנכון ומפספסים הזדמנות השקעה טובה.
21/10/2010  |  צחי קווטינסקי  |   כתבות
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
ריבלין והפרינציפים  /  אמנון לורד
מי באמת מפחד מדמוקרטיה  /  אמנון לורד
אנרכיסטים בחסות צה"ל  /  הודיה כריש-חזוני
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il