|   15:07:40
  שושנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שכול של סלבריטי

בבוקר, כשפתחתי את העיתון היומי גיליון 'ידיעות אחרונות', ערב יום הזיכרון תשע"א, חיפשתי את אחי טוביה פיינגולד בין החיילים שכתבו אליהם מכתב. חיפשתי ולא מצאתי. התחלתי לחשוב מדוע לא ביקשו ממני כמו שביקשו מכל קרובי המשפחה לכתוב אל אחיהם, אל דודיהם, אל קרובי המשפחה שלהם שנספו, ומצאתי שאני לא סלבריטי, ואחי אינו מקורב לאף סלבריטי
09/05/2011  |   שושנה ויג   |   כתבות   |   חגים ומועדים   |   תגובות
טוביה פיינגולד ז''ל

יזכור לאחי
שושנה ויג
איבדתי את אחי, טוביה פיינגולד ז"ל, בהיותו בן 19. הוא נהרג בתאונת אימונים בתרגיל בבלוזה ב-5.8.1974 בעת התהפכות נגמ"ש. אני הייתי בת 17 בנופלו. כתבתי בקדחתנות בשנים הראשונות לנפילה. כאן אני מפרסמת לראשונה קטע שכתבתי בהיותי בת 17, בספר היזכור "יד לנופלים"
לרשימה המלאה

צמר גפן

צֶמֶר גֶּפֶן מָתוֹק
רַךְ אוֹהֵב
וְרַדְרַד וּמֵרִיחַ
מְתִיקוּת
אֵינְסוֹפִית
עָטַף אֶת עוֹלָמִי
בַּיָּמִים שֶׁגַּרְנוּ בַּשִּׁכּוּן.
הָיָה לִי חֶדֶר לְבַד
וְהַהוֹרִים בַּסָּלוֹן
עַל הַסַּפָּה
מְקַבְּלִים אוֹרְחִים
בִּימֵי הַשִּׁבְעָה.

אחי טוביה פיינגולד ז"ל, נהרג לפני שלושים ושבע שנים בפעילות מבצעית בסיני. הוא היה חייל צעיר שעבר את מלחמת יום הכיפורים בשלום. כשהסתיימה המלחמה הוא חזר הבייתה, כולנו שמחנו. בחור צעיר שחווה את זוועות המלחמה וחוזר כשכל החיים לפניו. הרגשנו הקלה רבה כשהודיעו לשכנים על נפילת הבן. הרגשנו הקלה כשפגשנו את אחי כעבור המלחמה.

הוא השתתף במרדפים עם חולית גששים בדואים עד עומק מצרים. בחור נאה, מלא חיים. סיים לפני המלחמה בהצטיינות קורס מכי"ם בבה"ד 4. קיבל את כל השבחים ממפקדיו על כושר גופני מעולה, על תכונות אופי של הקרבה ועל עזרה לזולת. כך חונכנו כולנו, עם הסיסמה על הקיר בחזית הכיתה:"טוב למות בעד ארצנו". כך גם אחי הבכור, אך כשהסתיימה המלחמה הוא חזר אלינו בגופו, ושמחנו שהסיסמה לא התגשמה. אבל היום אני יודעת שנפשו נלקחה ממנו במלחמה ההיא.

הוא קיבל עוד קצת זמן שאול עמנו עד אשר נהרג בתאונת אימונים במסגרת תמרונים שנערכו בסיני. למיטב זכרוני, אחרי המלחמה הוא אמר שהוא שונא את המלחמה. כשהלכנו לצפות יחד בסרט מלחמה, הוא סיכם את הסרט ואמר שלא נהנה מן הסרט. אינו זוכרת אם היה זה באמת, סרט מלחמתי, אבל את האמירה שכבר שמעתי. "באלוהים, אמא, אני שונא את המלחמה" כמו שמעתי מפיו.

היום בבוקר כשפתחתי את העיתון היומי גיליון 'ידיעות אחרונות' ערב יום הזיכרון, תשע"א חיפשתי את אחי טוביה פיינגולד בין החיילים שכתבו אליהם מכתב. חיפשתי ולא מצאתי. והתחלתי לחשוב מדוע לא ביקשו ממני כמו שביקשו מכל קרובי המשפחה לכתוב אל אחיהם, אל דודיהם, אל קרובי המשפחה שלהם שנספו, ומצאתי שאני לא סלבריטי, ואחי אינו מקורב לאף סלבריטי.

מצאתי שיש קרובי משפחה מפורסמים שמוזמנים לכתוב שנה אחר שנה אל הקרובים שלהם, בעוד אלפי קרובי משפחה לא זוכים לחשיפה הזאת. מצאתי שיש קבוצת שכול שמצטלמת יותר מן האחרים. ופשוט קינאתי. קינאתי בכל אותם אלה שכתבו, קינאתי בכל אותם אלה שזכו להנציח את שם יקיריהם מעל גבי העיתון, וקינאתי יותר מכל שהם הפכו לסלבריטי של השכול.

קינאתי שהם נכנסו אל המודעות הקולקטיבית יותר מאחי טוביה פיינגולד, נער צעיר שלא מלאו לו עשרים, גובה מטר ותשעים, גוף אתלטי שחום, חיוך נצחי על הפנים, עיניים חומות כצבע הדבש, שבר קטן בשן מקדימה. שן שבורה כזיכרון לשובבות נעורים. אחי שלי, גיבור נעוריי, הולך ונשכח בתהום השכחה הלאומי. ולא רק אחי שלי, אלא כל אותם אחים וקרובים שהופכים עם השנים לאלמונים יותר ויותר. קרובי משפחה שלא השאירו מאחוריהם, מישהו שהוא סלבריטי. חללים שהותירו חלל ענקי בלב הוריהם, בלב אחיהם, חללים שהלכו ולא ישובו וכמעט לא מזכירים אותם.

אני צופה פעם בשנה בקיר הזיכרון, כשאני מבקרת בטקס יום הזכרון, על המסך רצים שמות הנופלים, וכך לאורך הטקס רצים השמות כמו במסדר המפקד האחרון של אחי. כך לפי אותיות הא' ב' עד שמגיעים לאות פ' הוא שם משפחתי מילדותי הרחוקה ואז מופיע שמו של אחי. וכך אני נרגעת, מביטה לפעמים אם הקהל יודע שזהו אחי, או שוב אני אלמונית ולא יודעים שזה אחי טוביה פיינגולד מופיע על המסך. כך אנו נפגשים פעם בשנה מוחשי על לוח הזיכרון, כשבכל השנה אחי הולך עמי לכל מקום, הולך עמי לכל מקום ולא יודעים שהוא עמי. אחות שכולה, שלא חוששת יותר להיות אחות שכולה.

מפסח אני מתכוננת לטקס יום הזכרון, לדברים שאומר על אחי, ויודעת שהזירה שאתפרסם בה היא קטנה, שלא יכתבו על אחי הבכור, שלא היה בן עשרים בנופלו מעל גבי העיתונות. יודעת שלא יפנו אלינו כדי להלחין את שיריו שנמצאים שנים בספר "יד לנופלים" בני אשקלון. אני יודעת שאני מצווה לכתוב על אחי כדי לעורר מודעות גם לזיכרוני הפרטי. אני יכולה לספר שבאינטרנט אני כותבת ומספרת על אחי כבר שנים.

ויש כבר כמה כתבות על השכול שלי. כתבות בהם הטבעתי בעצמי את נוכחותו של אחי. לפעמים כותבים אלי במשך השנה, ומבקשים ממני רשות להשתמש בטקסטים שלי ביום הזכרון. השנה אני יודעת שיקראו משהו בטקס בבית ספר יסודי בהרצליה. פעם השתמשו בשיר שכתבתי בטקס בבית הספר בו אני מלמדת. אני לא יודעת מה יהיה בשנים הבאות, ברור לי שלא אהיה סלבריטי של שכול.

היום כשפתחתי את דפי העיתון, מוסף ענק על הנופלים, גם בנימין נתניהו הצטלם עם בני משפחתו ליד קבר אחיו. אני מכירה טוב מאוד את כל משפחת השכול שהציבו לפני מעל גבי העיתון. אני מכירה את כולם בעקבות הפרסומים הרבים על שכול זה.

והייתי רוצה לפתוח את העיתון בשנים הבאות לגלות שיש גם שכול אחר שאינו שכול של סלבריטי. רוצה לפתוח את העיתון ולראות שיש שכול של העם. השכול שאינו זוכה לכותרות בכל ימות השנה וזוכה לחשיפה ביום הזיכרון, שכול של כולנו, של כל מי שאינו מפורסם מספיק כדי לקבל חשיפה בעמודי העיתונים בכל השנה. הייתי מצפה שכתבי העיתונות יחפשו קצת מעבר לחללים המוכרים שכבר נחשפו כל כך, שנה אחר שנה. אני מכירה את שמותיהם, כל כך טוב, רק מבקשת שיעשו צדק עם כל השאר.

הייתי מבקשת לקרוא בשנה הבאה על שכול של כולנו, על שכול שלא יוצר כותרות מבריקות בעיתון, כי אינו האח של הזמר, או בן הדוד של הזמרת. הייתי רוצה לקרוא על חשיפת השכול של ההוא מהשוק, על חשיפת השכול של השכן, של המורה, של האחות הלא מוכרת. חשיפת השכול של ההורים הפשוטים מן המושב, חשיפת השכול של הפקידים מן העיר.

כולנו, קרובים של קרובינו ששלמו בחייהם לא יכולים לבקש את מנת הזיכרון שלהם, לציין את סיפורם של החיילים האלמונים האמיתיים, ולא אלה שבכל שנה שבים ומזכירים אותם. רוצים את אלה שעדיין לא הפכו לסמל. תנו לנו לספר עליהם, פנו אל העם.
שושנה ויג, אחותו השכולה של טוביה פיינגולד, שנהרג בתאונה מבצעית בהיותו בן 19 בנופלו. והיא הייתה בת 17. לנצח היא תקועה שם מתגעגעת אליו.

זוכר אולי

זוֹכֵר אַתָּה אוּלַי יַלְדָּה קְטַנָּה?
זוֹכֵר אַתָּה אָחוֹת קְטַנָּה
חֲבֵרָה טוֹבָה
זוֹכֵר אוּלַי, אָחִי, אוֹתִי?
זוֹכֵר אוּלַי אוֹתִי וְאוֹתְךָ
בִּמְרִיבָה קְטַנָּה
בְּמַאֲבָק הִתְגּוֹשְׁשׁוּת עַל מִטַּת הַיַּלְדוּת שֶׁלָּנוּ
בְּמִסְפָּרַיִם שֶׁל רַגְלַיִם אֲנִי מַחְזִיקָה אוֹתְךָ
שֶׁלֹּא תִּפֹּל לִי מִן הַמִטָּה.
אוּלַי הַזִּכָּרוֹן הָפוּךְ
אַתָּה מַחְזִיק אוֹתִי.
אֲנִי מִתְאַבֶּקֶת עִמְּךָ כְּמוֹ אָח
אָחוֹת כָּזֹאת עִם שֵׂעַר קָצוּץ
אָחוֹת כָּזֹאת כְּמוֹ שֶׁרָצִיתָ
חֲרוּצָה לֹא שׁוֹבָבָה בִּמְיֻחָד
בַּיְשָׁנִית נֶחְבֵּאת אֶל הַכֵּלִים
שְׁקֵטָה וְהָעִקָּר מַקְשִׁיבָה.

זוֹכֵר אוּלַי, אֲחִי הַבְּכוֹר
כֵּיצַד סִפְּרוּ לִי שֶׁאַתָּה מִתְגַּלְגֵּל בַּשִּׂיחִים
עִם הַבָּנוֹת שֶׁל כִּתָּה ב'
זוֹכֵר אוּלַי, אֲחִי הַבְּכוֹר, שֶׁבָּאוּ אֵלַי לְבַשֵּׂר
עַל כָּל מִינֵי הַרְפַּתְקָאוֹת שֶׁלְּךָ
עַל תְּאוּנוֹת קְטַנּוֹת
עַל פְּצִיעוֹת בַּדֶּרֶךְ
זוֹכֵר אוּלַי, אָחִי,
אֲנִי הָאָחוֹת הַקְּטַנָּה
תָּמִיד חִכִּיתִי לְךָ.

אָחִי שֶׁלִּי,
כְּבָר שָׁנִים אֵינְךָ מַגִּיעַ.
כְּמוֹ עַקְשָׁנוּת אֲיֻמָּה
בֶּן עֶשְׂרִים
תָּקוּעַ בֵּין שִׁנֵּי הַזְּמָן כְּבֶן עֲרֻבָּה
וַאֲנִי אֲבוּדָה.

תאריך:  09/05/2011   |   עודכן:  09/05/2011
שושנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שכול של סלבריטי
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רונן גולדשטיין
9/05/11 08:36
2
אייל.ב
9/05/11 09:18
3
בניק
9/05/11 09:19
4
צנחן
9/05/11 09:43
5
שושית
9/05/11 09:55
6
קורןנאוה טבריה
9/05/11 11:32
7
יוסף הצדיק
9/05/11 11:35
8
הניה
9/05/11 11:50
9
אור הנר
9/05/11 11:55
 
אדלינה קליין
9/05/11 18:36
10
אסיייייי
9/05/11 13:12
11
עם התחושה שלך
9/05/11 14:46
12
נבעך
9/05/11 15:12
13
שרה א. קרפנוס
9/05/11 16:47
14
יפה לורנצי
9/05/11 17:25
15
איציק הגלילי
10/05/11 07:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לוח ההנצחה המתנוסס בבית הכנסת של הפועל המזרחי בפתח תקוה במשך עשרות שנים, כמעט מאז קום המדינה, כמעט ונספג לתוך הקיר הדומם. מרבים המתפללים חולפים לידו בלי שיקדישו לו תשומת לב, או לכל היותר משוטטים במבט פזור דעת על 22 השמות החרוטים בו, שמותיהם של חיילי צה"ל ולוחמי המחתרות מקרב תושבי האזור, שנפלו במערכה לתקומתה של מדינת ישראל. אך מתפלל אחד, ישראל נכטיילר, מורה לשל"ח בבית הספר אמי"ת כפר-בתיה, מצא עצמו מהרהר יותר ויותר בשמות הממלאים את המשבצות, תוהה מיהם האנשים שמאחוריהם. את התהיות האלה הוא הפך לפרויקט של תלמידי בית ספרו, שמקים לתחייה סיפורים נשכחים ועלילות גבורה נעלמות.
08/05/2011  |  אבי כפירי  |   כתבות
שעה וחצי נועד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עם נשיא צרפת, סרקוזי. הוא לא יצא משם עם הבטחה שצרפת תתנגד להכרה חד-צדדית של האו"ם במדינה פלשתינית, אבל לפחות עם הכרזה שפאריס שותפה לדרישת ישראל שהפלשתינים יכירו בה כבמדינת הלאום היהודי.
08/05/2011  |  חגי סגל, פאריס  |   כתבות
הנריק איבסן (1828-1906) גדול המחזאים שהביא את מהפכת המחזאות המודרנית לשיאה, תוך בחירת הנושאים כמו שחרור האשה )"בית בובות”, "הדה גבלר”( והמוסר הציבורי והאישי )”אויב העם”(, נחשב בזמנו לקונטרוברסלי. אך הרעיונות שעמדו בבסיס מחזותיו טריים ורעננים גם כיום.
08/05/2011  |  עליס בלינטנטל  |   כתבות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - המפקד הנשכח הונצח בכפר סבא ובהרצליה, הנאצים רצו לחבל באמריקה, טיפשות המשפטיזציה, עוד ביזיון במשטרה, מילה טובה על חיל האוויר, והתפללו, והודחו
08/05/2011  |  אביתר בן-צדף  |   כתבות
בימים אלה נכנס הכוכב סטורן למעלה בה יתיישר וייצא מהרטרו בו שהה בחודשים האחרונים, וזאת בתאריך ה-13 בחודש יוני. מאז ינואר האחרון נמצא הכוכב בנסיגה ולמרות שעדיין לא הגענו לתאריך הרשמי של סיום הנסיגה, הרי שהתהליך מתרחש כבר בכל החודשים האחרונים ולמעשה כאשר יגיע תאריך סיום הנסיגה, הרי שמרבית השינויים יהיו בבחינת תהליך שכבר התרחש.
08/05/2011  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי  
מד"א מזהיר מפני הסכנות שבמנגל  /  יפעת גדות
פרס: לא הייתה לנו רשות להפסיד באף מלחמה   /  איציק וולף
"שמחה לאיד על נפילת מי שפשע - פוגעת בזכר הנופלים"  /  עידן יוסף
שישה בשישים ושלוש  /  איתמר לוין
השכול  /  אליהו אברהם
יום הזיכרון שלי  /  מיקי הרטבי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il