|   15:07:40
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הכול פוליטי

התחרות על תואר 'אוהב ישראל'

מיט רומני וניוט גינגריץ' מתמודדים על תפקיד המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב ומתחרים ביניהם מי ישחרר הצהרות אוהדות יותר כלפי ישראל. השניים פונים פחות ליהודים שהם בטלים בשישים במפלגה הרפובליקנית, ויותר לנוצרים אוהדי ישראל
07/01/2012  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
ג'ון בונר במסיבת עיתונאים באוהיו [צילום: AP]

הכל גדול יותר
מי שמגיע היום מירושלים לביקור בגבעת הקפיטול מתרשם קודם כול מהממדים. לעומת בניין הכנסת האחד והיחיד, הקונגרס האמריקני חולש על שבעה בניינים. בקונגרס על שני בתיו 535 חברים. לכל חבר קונגרס צוות עוזרים שמונה לכל הפחות 18 איש, ויש המחזיקים צוותים גדולים הרבה יותר

מול הכניסה לבית הלבן נתקלנו בעמדת מחאה מאולתרת. זקנה שחבשה כובע טמבל ישבה על שרפרף קטן, כשסביבה שלטים הקוראים לחיסול הנשק הגרעיני ול"מהפכה שקטה" שתמנע "מהפכה אלימה".

מאיפה אתם, התעניינה הזקנה כשהבחינה שלידה מדברים בשפה זרה. כשאמרנו לה שאנחנו מישראל, החלה לחטט בערמה שלידה ושלפה דגל אש"ף. זו הייתה ככל הנראה מפגינה מאורגנת שלכל תייר יש לה דגל. בשתי ידיה תפסה מגפון ישן והחלה לצעוק: "ישראל לפלשתינים! תצאו מהשטחים הכבושים!"

כובע הטמבל הסתיר כמעט לחלוטין את פניה של הזקנה. תיירים ותושבים מזדמנים חלפו לידה כשהם מתעלמים מהשלטים ומהצעקות.

הכול תלוי כמובן בנקודת המבט. כתב מתומכי 'יוזמת ז'נבה' היה מציג לקוראיו תיאור נוגע ללב של אזרחית אמריקנית ותיקה וחדורת ערכים, המתעקשת בקור העז להעביר מסר שהפוליטיקאים האטומים בירושלים לא יצליחו להתעלם ממנו לאורך זמן. אני ראיתי מול עיניי אנרכיסטית מוזנחת ופתטית שאינה מחוברת למציאות. הקמפיין האנטי-ישראלי שבמסגרתו השמאל הקיצוני עושה יד אחת עם מוסלמים רדיקליים אינו עלוב ולא חסר שיניים; ובכל זאת, לא כצעקתה. אנחנו מרבים להפחיד את עצמנו, או ליתר דיוק יש בקרבנו המקפידים להפחיד אותנו.

הצטרפתי למשלחת של עוזרים פרלמנטריים בכירים שיצאו לפגישות עם חברי קונגרס ונציגי ארגונים יהודיים בוושינגטון ובניו-יורק. את הסיור יזמו הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, ארגון-גג של הקהילות היהודיות בארה"ב שנוטה ככל הנראה להפוך את הביקורים הללו למסורת - ביקור דומה נערך לראשונה בשנה שעברה, ועוד היד נטויה.

15–20 שנות כהונה
[צילום: AP]

וושינגטון היא עיר פוליטית. בן ברנבוים, כתב צעיר וחרוץ של 'הוושינגטון טיימס', מספר שזו אולי העיר היחידה בארה"ב שבה נוסעי הרכבת התחתית מתעמקים בטורים הפוליטיים בעיתונים. העיר עמוסה שדולות פוליטיות שמפעילות לחץ על חברי הקונגרס, ביניהן כמובן שדולות יהודיות. האתגר שניצב לפני חבר קונגרס שיוזם חקיקה או אנשי שדולות שמעוניינים בקידומה דורש יכולת תמרון יוצאת מן הכלל: על היוזמים לעבור בשלום את שדה המוקשים ולמצוא פשרה בין בית הנבחרים שבו רוב רפובליקני, הסנאט הדמוקרטי והממשל בבית הלבן. רק לאחרונה למשל עבר בקונגרס חוק שמטרתו להחמיר את הסנקציות על אירן. שדולת איפא"ק פעלה לקידום החקיקה, אבל החוק מותנה בחתימת הנשיא והבית הלבן מתמהמה.

לח"קים לעומת הח"כים חיים נוחים יותר, על-אף העומס והקושי. אם בארץ כ-70 אחוזים מחברי הכנסת חוזרים לכהן אחרי בחירות, שיעור חברי הקונגרס שנבחרים מחדש מגיע ל-96 אחוזים. בבחירות האחרונות התחלפו 20%, והדבר נחשב תפנית חריגה ועדות להיחלשות ממשל אובמה. לחבר קונגרס ביטחון תעסוקתי גדול בהרבה: הוא מכהן 15–20 שנה בממוצע, חלום עבור חבר כנסת ישראלי. לחבר כנסת ישנם שני עוזרים, ולראש ועדה עוזר נוסף. לחבר קונגרס מוקצה תקציב של 1.3 מיליון דולר בשנה להעסקת צוות. את התקציב הוא מחלק על-פי ראות עיניו. משכורת של עוזר פרלמנטרי נעה בהתאם בין 20 אלף ל-120 אלף דולר לשנה (חבר קונגרס, אגב, משתכר כ-170 אלף דולר לשנה). צוות ממוצע של חבר קונגרס מונה כאמור כ-18 איש, אבל ח"קים, במיוחד אלה המייצגים מדינות בפריפריה, מפעילים לשכות במדינות מגוריהם ובהן עובדים נוספים. לעתים חבר הקונגרס לא מכיר אישית את כל אנשי הצוות שלו.

משמעת סיעתית או משמעת קואליציונית אין בנמצא. חבר הקונגרס מכהן אומנם מטעם אחת משתי המפלגות, אך הוא מייצג את תושבי אזור הבחירה שלו והמשך כהונתו תלוי בהצלחתו בזירה המקומית. חלק מחברי הקונגרס מעתיקים את מגוריהם לוושינגטון אך עליהם לטוס הביתה מדי שבוע על-מנת להפגין נוכחות ולהיות נגישים. כשהתגלה למשל שאחד מחברי הקונגרס כלל אינו מתגורר במדינה שלו אלא רשום בכתובת של אמו, החשיפה פגעה קשות במעמדו. על כן הח"קים כמעט לא מחויבים למשמעת. למצליפי הרוב או המיעוט בעיה קשה: הם רשאים להפעיל סנקציות אבל ח"ק שנענש נהנה ממעמד של קדוש מעונה כשהוא רץ לתקשורת לספר לבוחריו כמה סבל משום שעמד על שמירת האינטרסים שלהם.

אגב, הסיקור התקשורתי של הקונגרס מוגבל. הישיבות משודרות בשידור ישיר, אבל הצילום סטטי. אסור לצלם בתקריב, אסור לתפוס ח"ק מפהק או מגרד באף. מספרים כאן על צלם שהנציח חבר סנאט שמגרד באף ורישיונו נשלל. חיי הח"קים, כבר אמרנו, נוחים יותר.

מדינת איפא"ק
גבעת הקפיטול [צילום: AP]

הישראלים מחמיצים פנים
חברת קונגרס דמוקרטית, שלי ברקלי ממדינת לאס-וגאס, הגיעה לפגישה עם חברי המשלחת. ברקלי, בשנות השישים לחייה, נושאת נאום נלהב שבו היא מתארת את מחויבותה לישראל, ובאותה נשימה מביעה תמיכה במה שהיא מגדירה "חלוקתה של ישראל" והקמת מדינה פלשתינית. בצד הישראלי מחמיצים פנים אך מתוך נימוס מוחאים כפיים. עם תומכים כאלה מי צריך מתנגדים

לאיפא"ק, השדולה היהודית הענקית שמקדמת בקונגרס את הקשרים עם ישראל, בניין זכוכית ענק מול גבעת הקפיטול. הבדיקות הביטחוניות בכניסה לבניין הן כמו הבדיקות בכניסה לקונגרס. השדולה נוסדה ב-1953. מרווין פייר, מנהל המחלקה הפוליטית בשדולה שמקבל את פנינו, מספר כי בשנת 1975, כשהגיע לשדולה, איפא"ק השתכנה במשרדים צפופים, העסיקה 40–50 איש וטלפון מסמנכ"ל משרד ממשלתי היה בגדר אירוע מרגש. היום השדולה חולשת על בניין יוקרתי מול גבעת הקפיטול, מונה כ-100 אלף חברים (5–10 אחוזים מתוכם אינם יהודים) ומנהלת קשרים ענפים עם אנשי צמרת בממשל האמריקני. ראשי ממשלות בארץ, שלא לדבר על ראשי האופוזיציה, רואים לעצמם חובה להופיע בפני חברי השדולה.

ארגון הפדרציות פועל-אף הוא בקונגרס. הוא אינו מתחרה באיפא"ק משום שאיפא"ק מתמקדת בקשרים עם ישראל ואילו ארגון הפדרציות עוסק בבעיות הפנימיות של היהדות האמריקנית. הוא מקדם פרויקטים חברתיים, בין היתר סיוע לזקנים שכולל חלוקת תרופות ומזון.

איפא"ק הביאה בקיץ האחרון כ-80 חברי קונגרס לביקור בארץ. חלקם ביקרו בארץ לראשונה. הח"קים, מספר פייר, מתרשמים מהרוח הדמוקרטית, מגלים שחרף הסכנות הביטחוניות החברה הישראלית אזרחית יותר מכפי שחשבו, אך בעיקר מופתעים מהממדים. אלוהים אדירים, הם אומרים, המדינה קטנה כל כך. המרחק בין ירושלים לרמאללה הוא שום כלום. האם המסקנה הטבעית היא שאין מקום לפשרות טריטוריאליות נוספות? לא בטוח. נקודת המוצא היא העמדה הישראלית שמשודרת החוצה. איפא"ק לויאלית באופן רשמי לכל ממשלה שנבחרת בארץ, והשיח בקונגרס באשר לישראל הוא במידה רבה שיח ביטחוני: אם ישראל מוצאת לנכון ללכת לפשרות משיקולים ביטחוניים, היא בטח יודעת מה היא עושה.

הסנאטור מיט רומני הודיע שאם ייבחר לנשיא, המדינה הראשונה שבה יבקר תהיה ישראל. רומני, לצד ניוט גינגריץ', הוא מהמועמדים המובילים של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. ההכרעה תיפול ביוני, אז נערכים הפריימריז האחרונים, בפלורידה. המועמד השלישי, רן פול, נחשב פחות ידידותי לישראל, שכן הוא דוגל בצורך להתמקד אך ורק בענייני הפנים של ארה"ב, אך גינגריץ' ורומני מתחרים על תואר אוהב ישראל המושבע.

לאן נוטה הקול היהודי? התמונה מורכבת. היהודים האמריקנים ברובם המכריע מצביעים למפלגה הדמוקרטית. רובם משתייכים למעמד הביניים פלוס, והצפי היה שיצביעו לרפובליקנים כי החלוקה בין שמאל לימין כאן - שלא כמו בישראל - היא חברתית-כלכלית, אבל לאליטה היהודית האמידה בארה"ב מאפיינים דומים לאלה של האליטה האמידה בארץ: היא מצביעה לשמאל לא מסיבות כלכליות אלא בגלל נאמנות לערכים הליברליים. כ-80 אחוזים מיהודי ארה"ב מצביעים לדמוקרטים, כשהמסורת היא הצבעה לליברלים משום שפעם גם היהודים היו מיעוט נרדף. בכל מערכת בחירות מדווחים על שינוי מגמה בקרב היהודים לטובת הרפובליקנים, אבל מדובר בשינוי מינורי. לבוש הצעיר שנחשב ידידותי לישראל הצביעו 25% מהיהודים, ושיעור זה נחשב שיא.

בדומה לחברה הישראלית, המגזרים מצביעים אחרת: הדתיים בקרב היהודים האמריקנים מעדיפים את הרפובליקנים בגלל עמדת המפלגה כלפי ישראל. כ-60 אחוזים מהם מצביעים לרפובליקנים. הדתיים והחרדים מהווים כ-10 אחוזים מכלל היהודים. מגזר נוסף הוא המהגרים מרוסיה, המונים בין 300 ל-500 אלף איש. 80% מהמהגרים מצביעים לרפובליקנים, הן בגלל אהדתם לישראל והן בגלל רתיעתם של יוצאי רוסיה ממפלגות שמאל.

רשמית, גם המפלגה הדמוקרטית משלמת מס שפתיים ליחסי ישראל–ארה"ב. ארה"ב היא מדינה נוצרית דתית, לא בהגדרתה אלא באופייה. עבור חלק מהמצביעים הנוצרים תמיכה בישראל היא חלק אינטגרלי מהאמונה והמסורת. גינגריץ' ורומני לא פונים בראש ובראשונה ליהודים, שהם בטלים בשישים במפלגה הרפובליקנית, אלא לנוצרים אוהדי ישראל, אוונגליסטים ולא רק אוונגליסטים. יותר מ-60 אחוזים מהאמריקנים מגדירים את עצמם אוהדי ישראל ומציינים כי עמדת המועמד לנשיאות כלפי ישראל משמעותית עבורם. ליהודים היא משמעותית פחות.

40 חברי קונגרס הם יהודים, ורק אחד, כבר אמרנו, נמנה עם חברי המפלגה הרפובליקנית. חברת קונגרס דמוקרטית, שלי ברקלי ממדינת לאס-וגאס, הגיעה לפגישה עם חברי המשלחת. ברקלי, בשנות השישים לחייה, נושאת נאום נלהב שבו היא מתארת את מחויבותה לישראל, ובאותה נשימה מביעה תמיכה במה שהיא מגדירה "חלוקתה של ישראל" והקמת מדינה פלשתינית. בצד הישראלי מחמיצים פנים אך מתוך נימוס מוחאים כפיים. עם תומכים כאלה מי צריך מתנגדים. רשמית, מבהירים כאן שחברי הקונגרס היהודים לא חוששים מהאשמות בנאמנות כפולה ולא מתאמים את עמדתם כלפי ישראל עם עמדת הממשל. בפועל, הן השתדלנים והן חברי הכנסת מימין שפועלים בזירה מתמקדים בח"קים הלא יהודים.

ד"ש לציפי לבני

בכל מקרה, בשנת הבחירות לא מתעסקים כאן יותר מדי בעניין הפלשתיני. הנשיא קם או נופל על עניינים כלכליים, כשגם הנושא האירני ברקע, וארה"ב מסיגה את כוחותיה מעירק.

בשיחות המסדרון ובסמול-טוק, אגב, הצד האמריקני לא מזכיר את הבעיה הפלשתינית. שני נושאים עלו לרוב ביומיים שבילינו בוושינגטון: האחד, מדוע נתניהו מקדים את הפריימריז בליכוד. האם משום שכוונתו להקדים את הבחירות לכנסת ולרוץ לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב? השני עלה בעיקר לקראת הערב, כשכולם כבר עייפים ומחפשים נושא לשיחה. מזג האוויר בוושינגטון ובתל אביב, הרכבת הקלה בירושלים שהיא חידוש מרענן, ואם כבר מדברים פוליטיקה, שמענו שציפי לבני מאבדת גובה, נכון? במקרה שבקדימה עדיין לא מעודכנים: בגבעת הקפיטול היחלשותה של לבני נתפסת כעובדה מוגמרת.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  07/01/2012   |   עודכן:  07/01/2012
סופיה רון-מוריה, וושינגטון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התחרות על תואר 'אוהב ישראל'
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד כשבועיים יינתן האות לפתיחת זירת הקרב הבאה על כיסו של הצרכן הישראלי. אל המרחב שבו פועלות בעיר אשדוד הרשתות שופרסל דיל, מגה בול, יינות ביתן, יוחננוף ואושר עד, תצטרף גם רשת רמי לוי שיווק השקמה.
06/01/2012  |  אילנית חיות   |   כתבות
תמיד חשבתי שזמרת המלחמות ממש לא נראתה כמו זמרת של מלחמות. היא לבשה בכל עת שמלה, ולא מכנסי פלמ"ח וכובע טמבל או פרשנות כלשהי ללבוש ציוני או מיליטנטי. והשמלה שהיא לבשה אפילו לא הייתה בצבע חאקי, אלא לרוב בלבן, באדום, בפסים או בגוונים בהירים ורכים. היא לא נראתה כמו טנקים, כמו מדבר וכמו חיל רגלים. היא נראתה כמו האשה הכי עדינה, הכי רכה והכי אלגנטית שאפשר לדמיין על-רקע של מדים, נשק, דם וקרביים. זמרת המלחמות נראתה בעיקר כמו יונת שלום.
06/01/2012  |  דנה שוופי  |   כתבות
יהיה זה גדול הקרנבלים של כל הזמנים. הוא יתקיים בין ה-17 ל-21 בפברואר הקרוב בריו דה-ז'נירו שבברזיל, הנחשבת לעיר היפה והנחשקת ביותר בעולם.
06/01/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
ירח מלא יהיה בתאריך 9.1 במזל סרטן, במבנה כוכבים שיעורר קושי מסוים ברבדים אישיים, או דחייה בקבלת תשלומים ממוסדות שונים, כולל חברות ביטוח. מנהיגים במדינות שונות יתמודדו שוב עם גירעונות פיננסיים בגלל מדינות אחרות וייתכן שנשמע על עוד מדינה שקורסת כלכלית, כמו שקרה עם יוון.
06/01/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
ביום ראשון השבוע התגלה פתאום, שמתווך הנדל"ן רפי קלינה, כבן 50, הוא גם יזם, ובבעלותו 50% בחברת הד מאסטר, המחזיקה במגרשים יקרי-ערך ברחוב שד"ל, בלב הסיטי של תל אביב. יחד עם האחים יצחק ועידו חג'ג', יבנה קלינה בקרוב מגדל משרדים ומגורים על מגרשים אלו – פרויקט בן מאות מיליוני שקלים, באתר הנדל"ן היקר והמבוקש ביותר של ישראל.
06/01/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il