|   15:07:40
דלג
  אורן פרסיקו  
מבקר עיתונות העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
הותר לפרסום. ניסים משעל בקול רם. אלימלך רם

מעניין, את עצמו

ניסים משעל מדבר בביוגרפיה שלו בקול רם אך אומר מעט, אלימלך רם אינו חושש לכתוב על מה שלא פורסם
24/01/2012  |   אורן פרסיקו   |   כתבות   |   תגובות
חידושים לא מעניינים
יש בספר אנקדוטות מאירות עיניים על עבודתו העיתונאית של משעל, כמו הסיפור על האופן שבו השיג את הסקופ על ביקור פרס במרוקו, אך למרות המשתמע משמו הדרמטי, רוב הספר מורכב ממידע שאינו מחדש או ממידע שמחדש אך אין בו עניין רב

בשנה החולפת הוציאו לאור שני עיתונאים בכירים כותרים המוקדשים לעבודתם התקשורתית לאורך השנים: "הותר לפרסום" מאת ניסים משעל ו"בקוֹל רם" מאת אלימלך רם. למרות הנושא הדומה, על-אף ששני הספרים ראו אור בהוצאת ידיעות-ספרים ועל-אף ששני העיתונאים עבדו פרק זמן מסוים באותו המוסד (ולעתים אף באותו התפקיד), הספרים שונים מאוד זה מזה.

משעל פותח את ספרו בסיפור על הפגישה הראשונה שלו כעיתונאי עם משה דיין, ובעצם על היום שבו סיפר את הסיפור על פגישתו עם דיין לחברו הטוב דב איכנולד, מנכ"ל הוצאת ידיעות-ספרים. "יש לך עוד סיפורים כאלה?", שאל אותו איכנולד, ולאחר שמשעל השיב בחיוב אמר לו מנכ"ל ההוצאה: "נהדר, זה שווה ספר". בספר שנולד משיחה זו משובצים תצלומים מחייו של משעל, ובעיקר מהקריירה שלו. באחד מהם נראה משעל לצד איכנולד ופרופ' מיכאל בר-זהר בטקס הענקת "ספר הפלטינה" לספרם "המוסד", שיצא אף הוא בידיעות-ספרים. בשל כך, אך לא רק בשל כך, מעורר "הותר לפרסום" רושם כאילו פרסומו היה שי שקיבל משעל מחברו הטוב, לאור הצלחת ספרו הקודם.

ראיונות שמעניינים לזמנם

באופן חריג, במקום לבנות את הספר כסיפורו של משעל, מוקדשים פרקיו למרואיינים הבולטים שבהם נתקל לאורך הקריירה שלו, ממנחם בגין ועד אריה דרעי, כאשר כל פרק בנוי כרונולוגית תוך קפיצות גדולות בזמן. זו בחירה בעלת פוטנציאל מעניין, אך גם חסרונות בולטים. בשל בחירה זו, למשל, כמה מהסיפורים והתיאורים חוזרים על עצמם. ליל הבחירות של 1981, כשמשעל שימש שליח הטלוויזיה הישראלית למטה הבחירות של המערך, מתואר במלים כמעט זהות בפרק על בגין ובפרק על פרס. יש דוגמאות נוספות.

עמודים רבים בספר מוקדשים לתמלולים ארוכים, מלה במלה, של הראיונות הטלוויזיוניים הבולטים שקיים משעל לאורך הקריירה שלו. הראיונות, מעניינים לזמנם, מאבדים מכוחם הן בשל חלוף הזמן והן בשל המעבר לדפוס. לפני ואחרי הראיונות מופיע סיכום כרונולוגי קצר של תולדות המרואיינים הבולטים, ומעט פרטי טריוויה על הנפשות הפועלות.

מידע חדש שאינו מעניין

למען הסר ספק, יש בספר אנקדוטות מאירות עיניים על עבודתו העיתונאית של משעל, כמו הסיפור על האופן שבו השיג את הסקופ על ביקור פרס במרוקו, אך למרות המשתמע משמו הדרמטי, רוב הספר מורכב ממידע שאינו מחדש או ממידע שמחדש אך אין בו עניין רב (כישורי הנהיגה של רעייתו של אמנון דנקנר או ערכות צחצוח הנעליים שמחזיק אולמרט ברכבו ובלשכתו, לדוגמה).

"הותר לפרסום" מבטיח הרבה ("הסיפורים האלה על הדרמות הגדולות והקטנות שעברתי עם מרואייני הרבים") ומקיים מעט. "איך נתניהו מתכונן לשידור החי?", נכתב בכריכה האחורית של הספר, "מדוע הוא שכב על רצפת המחלקה האורתופדית בשערי-צדק? איך טיפלה לילי שרון באריק בחדר האיפור? מה גרם לאהוד ברק לאיים בנטישת האולפן דקות לפני הראיון על אסון צאלים? מה קרה בהפסקת הפרסומות בעימות בין נתניהו למרדכי? למה בגין מדד את אורך הראיונות איתו? איך חשף אריה דרעי את החוקר שרצה לספק לנו מידע לפני הראיון איתו?".

להלן התשובות, כפי שעולה מקריאה בספר: נתניהו מנסח לפני כל ראיון שלושה מסרים שצריך להעביר לציבור, מתרגל עם עוזריו שאלות ותשובות ובוחר את הטקטיקה שינקוט בראיון. נתניהו ביקר במחלקה האורתופדית של שערי-צדק את הסופרת צרויה שלו, ושכב על הרצפה כדי לשכך את כאבי הגב שמהם סבל. לילי שרון יעצה למאפרת כיצד לאפר את בעלה, סירקה את שערו, עזרה לו למתוח את העניבה וללבוש את הז'קט. אהוד ברק איים לנטוש את האולפן משום שהמערכת לא קיבלה את דרישתו להעביר לו את כל השאלות מראש. בהפסקת הפרסומות בעימות בין נתניהו למרדכי תידרכו אותם יועציהם, העירו הערות והשיאו עצות. מנחם בגין מדד את אורך הראיונות כדי לשלוט בהם. על השאלה איך חשף אריה דרעי את החוקר שרצה לספק למשעל מידע לפני הריאיון איתו אין בספר תשובה.

אם אלה השאלות הדרמטיות ביותר שיש לספר להציע, ואלו התשובות הפרוזאיות להן, יכול הקורא לדמיין מה נכלל בספר אך לא נחשב דרמטי דיו כדי לזכותו באזכור בתמצית לצורך קידום מכירות המודפסת על הכריכה האחורית.

מחנאות דוחה ופוליטיקה קטנה

אלימלך רם אינו מוזכר בשמו בספרו של משעל, אך משעל דווקא מוזכר בספרו של רם. בתום שלוש שנים כשליח הטלוויזיה הישראלית לוושינגטון, היה רם אמור להיות מוחלף על-ידי משעל, אך שמו של האחרון שורבב לפרשת האופציות של מיכאל אלבין, ועל כן זכה רם לשנה נוספת בתפקיד. בהמשך, כשמשעל חזר משליחותו בוושינגטון, התמודדו השניים על תפקיד מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה. רם מתאר את המתח בין השניים על-רקע המכרז לתפקיד, וכיצד התקבל במערכת לאחר שזכה על-אף שמנכ"ל הרשות, אריה מקל, ומנהל הטלוויזיה, חיים יבין, רצו במשעל.

כל זאת נעדר מספרו של משעל, שכאמור מתמקד בדברי המרואיינים הבולטים שפגש לאורך השנים. רם כותב על המחנאות הדוחה והפוליטיקה הקטנה של הרדיו והטלוויזיה ברשות השידור: "מערכת 'ענייני היום' הייתה אז קן צרעות ממש. הכל בחשו מתחת לפני השטח", הוא מתאר את קול-ישראל של שנת 1968; "הנחשים שרצו בכל פינה ומוטב היה להימנע מלהרים אבן", הוא כותב על מחלקת החדשות בטלוויזיה הישראלית של שנת 1990. משעל, לעומת זאת, מתעלם מאחורי הקלעים של עולם התקשורת כמעט במופגן.

כל שיש בספרו של משעל בהקשר זה הוא חלק מראיון שערכה עימו אילנה דיין לפני 15 שנה עבור ידיעות אחרונות ומצוטט, כמו הראיונות שערך משעל, באריכות. בתשובה לשאלה על קבלת הפנים הקשה שחיכתה לו עם כניסתו לטלוויזיה הישראלית אומר משעל לדיין: "למזלי היכולת המקצועית שלי ניפצה להם את המיתוס שבחורים כמוני, עם הרקע שלי, לא יכולים להגיע להישגים בתקשורת, שנשלטה אז בידי קבוצה סגורה, אליטיסטית ומתנשאת. [...] השנים הראשונות שלי בטלוויזיה התנהלו תחת המשקפת של אותה אליטה, שבחנה אותי על כל דבר, שהיה לה קשה להשלים עם המזרחי שהוא גם דתי, שגם יכול להגיע להישגים".

רם, מבוגר ממשעל ב-20 שנה, יליד תל אביב ותלמיד גימנסיה פרטית בעיר, בוודאי נתפס על-ידי משעל כחלק מאותה אליטה מתנשאת. קשה לדעת, שכן כאמור, משעל כמעט שאינו תורם מידע אישי בספר.

'בקול רם' - ספר אינטימי וביקורתי בהרבה

להבדיל, רם כותב רבות על חייו מחוץ לעולם התקשורת: ילדותו בתל אביב, מחשבותיו בעת גירוש תושבי באר-שבע הערבים בשנת 1948, נסיונו להשתלב בעולם התיאטרון והתקופות שבהן עסק בשליחות הסוכנות ובשתדלנות. ספרו מתרכז לא בתמלול הראיונות הבולטים שלו לאורך השנים, אלא בסיפור חייו וסיפורה של החברה הישראלית, על המהפכים שעברה לאורך השנים. זהו ספר אינטימי בהרבה, ביקורתי בהרבה (הן כלפי עצמו והן כלפי המערכות שבהן לקח חלק פעיל), ובשל כך מעניין בהרבה לקריאה.

אפשר שההבדל בין הספרים נובע משלבי הקריירה השונים של שני המחברים. רם הוא גמלאי המסכם במבט לאחור את חייו המקצועיים. משעל עודנו עיתונאי פעיל. מכל מקום, חבל שספרו של משעל כל-כך מוגבל. הוא בוודאי ראוי לספר טוב יותר, הן כעיתונאי והן בשל המרכיבים הדרמטיים בסיפור חייו.

לרגע אחד נדמה שמשעל עומד לגעת בהם. בסיום הפרק על אריה דרעי, לאחר תמלול ראיון תוקפני במיוחד שניהל עימו משעל, מצוטטים דברים שאמר אז דרעי לאבישי בן-חיים, תחקירן התוכנית "משעל חם": "ניסים מקופח ולכן הוא חייב להראות לכל העולם שהוא יותר קשוח כלפי. [...] ניסים חייב להראות לאשכנזים שהוא היה קשוח יותר, אחרת יגידו לו, אתה ספרדי. [...] הוא רצה לרַצות את האליטות האשכנזיות".

אך משעל נמנע מלהתעמק בהאשמה הקשה נגדו. הוא רק מכחיש, וטוען כי זו שיטת הראיון שלו בלי קשר למוצא המרואיין. גם אם הטענה אינה נכונה, הקורא מקבל את הרושם שהיה יכול להיות מעניין לו היה משעל מקדיש יותר מקום בספרו למה שממילא מלווה את הקריירה התקשורתית שלו - היותו אאוטסיידר והאופן שעמדה זו עיצבה את עולמו העיתונאי.

אלא שבהמשך הספר מבין הקורא כי אולי טוב שמשעל אינו מרחיב בדיבור על עצמו ועל הדרך שעבר מילדותו ועד מעמדו כיום כעיתונאי בכיר. שכן כאשר משעל עושה זאת, התוצאה מלאה פתוס עד גיחוך. "כיום אני ממשיך לשדר", הוא כותב לקראת סיום הספר. "אני ממשיך לנוע בין רדיו לטלוויזיה. ממשיך לרוץ, ממשיך ללחום. לעתים אני מרגיש שהתנועה המתמדת הזו לעבר פסגת ההר משאירה אותי חסר נשימה. אבל אני ממשיך לשעוט קדימה, מחפש עוד הישגים, עוד יעדים, עוד ראיונות. האמביציה שהריצה אותי עד כה עדיין לא נותנת מנוח, היא ממשיכה לתבוע את שלה, רוצה עוד ועוד. אומנם יצאתי מהמעברה, אבל מתברר שהמעברה לא יצאה ממני...".

"הותר לפרסום", ניסים משעל, הוצאת ידיעות-ספרים, 2011

"בקוֹל רם" אלימלך רם, הוצאת ידיעות-ספרים, 2011

תאריך:  24/01/2012   |   עודכן:  24/01/2012
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מעניין, את עצמו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר רון בריימן
25/01/12 11:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית משפט השלום באשדוד הוא מבנה קטן, מיושן ודחוס, שכבר מזמן אינו מתאים לייעודו. הבשורה הטובה היא, שבצמוד אליו מושלמת בנייתו של בית משפט חדש. אך לא יהיה די בכך כדי לפתור את בעיות היסוד מהן סובל בית משפט זה.
23/01/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
אורנה כהן היא אולי פליציה לנגר המודרנית. לקורא הממוצע אין מושג מי השתיים, אולם כהן בוודאי תראה בהשוואה מחמאה. לנגר, עורכת דין ישראלית ממוצא פולני, כיכבה בשנות ה-70 וה-80 בעיתונים כמגִנת זכויות הפלשתינים. בשנת 1990 ירדה מהארץ לטובת מגורים בגרמניה, בטענה שאינה יכולה לשמש "עלה התאנה" של מערכת המשפט בישראל. לנגר ייצגה פלשתינים רבים שהוגשו נגדם כתבי אישום בגין עבירות ביטחוניות. השבוע בברלין העניק לה אבו-מאזן אות כבוד רשמי של הרשות הפלשתינית לציון "הגנה ארוכת שנים על זכויות הפלשתינים ככלל וכפרטים בפני מערכת המשפט הישראלית".
23/01/2012  |  דוד מרחב  |   כתבות
דיוקנותיהם של תרנגולים הופכים עם הזמן לסמל מובהק של קולינריה. מזה שנים, למשל, משמש דיוקנו של תרנגול אדמוני כסמלה המוכר של רשת מסעדות אוסטרית מוכרת, בעוד שתרנגול-זהב הוא סמלה ושמה של רשת-מסעדות מתחרה.
23/01/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
אחרון הדוברים בכנס היסוד של ארגון העיתונאים החדש, ארגון העיתונאים בישראל, היה אלכס ליבק, מבכירי הצלמים במדינה, זוכה פרס ישראל לצילום, עובד חסר זכויות ונטול ביטחון תעסוקתי ממש כמו צלם עיתונות שהרגע הצטרף לענף. רק אחרי שקיבל את פרס ישראל, אמר, הבין שתועלתו העיקרית של הפרס באפשרות לקבל בזכותו יותר חלטורות.
23/01/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
מאז שראיתי ב"הבימה" את "מחכים לגודו" עם שמעון לב ארי, גד קינר יבדלו לחיים ארוכים, שי דנון וניסים עזיקרי ז"ל - עלו בארץ הפקות רבות של מחזה האבסורד שהפך לקלאסיקה של המאה ה-20. סמואל בקט האירי, שבחר לחיות ולכתוב בפאריס, כמו יתר גדולי המחזאות של אמצע המאה שעברה, כתב כמו כולם (ז'אן ז'נה, אוז'ן יונסקו הרומני, פרננדו אראבל הספרדי ומישל דה גלדרודה הבלגי) - בצרפתית. וכשמישהו כותב בשפה שאינה שפת אמו - המשפטים במחזות שלו תמיד קצרים, פשוטים וקליטים. זו אחת הסיבות שעשתה את החבורה הזו לשיאני תיאטרון האבסורד האירופאי ולקלאסיקאים מודרניים. ורק כשקוראים אותם בצרפתית - מבינים את משמעות הקביעה הזו.
22/01/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il