|
[צילום: יח"צ]
|
|
|
|
[צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
הדבר המפתיע החוזר ונשנה ברוב ציוריה של אלן גאלאגר הוא העיניים. עיניים אנושיות שמביטות דרך מערבולת של גופים דימיוניים או תת מימיים, או - שהן חסרות בתוך ציורי פרסומת לסלון תסרוקות ופאות לשחורות, שנגזרו ע"י האמנית והודבקו כחלק מיצירה שלה. אבל תמיד: נוכחותן או אי-נוכחותן מטלטלת ומניעה את הצופה למחשבות ותהיות, מה מקורן ומה הן צריכות להביע בתוך כל העושר של העשייה האמנותית שלה.
Ellen Gallager, נולדה ב-1965 בפרובידנס, רוד איילנד, לאם לבנה ממוצא אירי קתולי, שגידלה אותה כמעט לבדה. אשה חזקה, שהתיתמה מאמה בגיל 12, וגידלה בעצמה את אחיה ואחיותיה. היא שעודדה את אלן להתעניין בתרבות השחורה, ואפפה את אלן באופן רגשי עז ותומך. אלן חשה יחד עם זאת את המסורת האירית השבטית שלה עמוק בליבה. האב המתאגרף האמריקני-שחור לא היה כמעט בבית, אך סבתה מצד אביה שגרה בשכנות, תרמה אף היא לקשר של אלן עם הצד הזה של המשפחה.
אלן, בעלת תווי פנים עדינים ועור נוטה יותר לבהיר מאשר לכהה, למדה בקולג' באוהיו בין 1982-4. בהמשך, למדה בסטודיו 70 בקנטאקי, ב1989. את התואר באמנות קיבלה ב 1992 מביה"ס של המוזיאון לאמנות יפה בשיקגו. ב-1993 למדה בביה"ס showgun לאמנויות במיין. היא הושפעה מאד מאגנס מרטין, אמנית מושגית שהתאפיינה בציור בסגנון קווי ו"גריד"; וכן מכתיבתה של גרטרוד שטיין. פריצתה לעולם האמנות הייתה באמצע שנות ה-90 , תוך שימוש בפסי הנייר נוסח אגנס מרטין.
על-אף שהשחורים אינם סובלים כיום כפי שסבלו במהלך המאה שעברה מדיכוי, הרי עבודותיה של אלן עמוסות בנושאי הגזע. כמו אצל האמנית הרב תחומית קארה ווקר, רק בסגנון שונה. היא משקיענית גדולה בעבודותיה, רובן עשויות מצירוף של קטעי עיתונים, גזרי ניר צבעוניים מתפתלים, הדפסי רשת וליטוגרפיות. הקולאז'ים שלה שורשיהם נעוצים באלה שיצר קורט שוויטרס הגרמני לפני קרוב למאה שנים, אלא שהוא יצר בסגנון מופשט או ב"דאדא". (תערוכתו הוצגה ב”טייט בריטן” עד לאחרונה. צירוף-מקרים?). כל המרכיבים הקטנטנים מרכיבים את היצירות עצמן. אך כשמתרחקים מהנושאים המופיעים ביצירות, מגלים צורות פיגורטיביות; הם בנויים על סטריאוטיפים של השחורים בעיני הלבנים - כמו תסרוקות האפרו, השפתיים העבות וכו', כאלמנט גרוטסקי השם ללעג את רצון השחורים להיות לבנים.
בגיל 20 השתתפה במחקר באוקיאנוגרפיה, ומצאה עצמה בלילות על ספינה, חוקרת את המיקרו-יצורים בעלי צורות נחשיות ומכונפות במיקרוסקופ. תוצאות לימודיה אלה הניבו יצירות המוצגות כעת בתערוכות בלונדון ובניו-יורק - ציורים ומיצב של סרט murmur. הנסיונות הללו התמזגו עם הענין שלה במיתוס של דרקסיה - יבשת תת ימית כמו אטלנטיס, שנעלמה באוקינוס האטלנטי, ובה חיים תינוקות שטרם נולדו לנשים שחורות שהושלכו לים וטבעו במהלך הובלתן כשפחות מאפריקה לאמריקה. לקבוצת עבודות אלה קראה "watery ecstatic”. העולם התת מימי עם היצורים המוזרים שבנתה, ממזג תת מודע ודמיון עם מדע ושירה. יופיו של הטבע רדוף ע"י שכבות רבות של היסטוריה.
תערוכתה של אלן גאלאגר במוזיאון הטייט מודרן חושפת אמנית עטורת פרסים, שהומלצה להציג בביאנלה במוזיאון ויטני בניו-יורק, עברה מבוסטון לקייפ קוד, כבר ב 1986 הציגה בגלריה הנחשבת של מרי בון, ומיד אח"כ חטף אותה לארי גאגוזיאן לגלריה שלו. בטיול לחו"ל הכירה את מי שכיום הוא בן זוגה לחיים וליצירה - אדגר קליינה ההולנדי, והם חולקים את זמנם בין הסטודיו בניו-יורק וזה שברוטרדם, דרך טובה לשלוט על שני צידי האוקינוס.
בנוסף לתערוכה הכה מיוחדת שלה, שווה לבקר בטייט מודרן ולראות את תערוכת Saloua Raouda CHOUCAIR, אמנית לבנונית ותיקה מאד ומוערכת ביותר, שציוריה בסגנון קוביסטי, וכן מזכירים גם את מאטיס, ופסליה מרשימים ביותר. ובל נשכח את האוסף הענק של האמנות המודרנית הפתוח חינם למבקרים, והוא בבחינת בי"ס לתולדות אמנות המאה העשרים ו-21.
עד ה- 1.9.2013. התערוכה תעבור בסתיו 2013 לפינלנד ובאביב 2014 תוצג במינכן, גרמניה.