|   15:07:40
  נחמן פביאן  
עיתונאי ופרשן מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הבטחות הסייבר

הגנה על עולם הסייבר על סיכוניו וסיכוייו מחייבת תכנון-על ההתפתחויות במבנה הכלכלה הישראלית הביאו לכניסתם של גורמים, נכסים ופרויקטים חדשים שלפגיעה בהם יש פוטנציאל נזק משמעותי ברמה הלאומית
14/07/2013  |   נחמן פביאן   |   כתבות   |   מראה   |   תגובות
מתקפות ופריצות [צילום: פלאש 90]

בישראל דנים מדי שנה ברישוי של עשרות מיזמים שהפגיעה בהם עלולה לפגוע בביטחון הלאומי - מתקני תשתית, מתקני טיפול במים ובשפכים, מערכות הולכה, מיזמי תחבורה, מתקני אנרגיה ותקשורת.

לדברי הפילוסוף ז'אק דרידה, מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר 2001 הייתה חלק מ"תיאטרון האלימות העתיק", דהיינו של העולם הממשי והנראה, שבו מלחמות מתנהלות ביבשה, בים ובאוויר. כיום, הסביר, המרחב הקיברנטי הפך לשדה קרב המציב איום בלתי נראה, שקט ומהיר בלא שפיכות דמים המאיים על מרקם החיים החברתיים והכלכליים שכולנו קשורים בו, כשכל אחד מאיתנו הפך ליעד נחשק של ארגוני טרור, כנופיות פשע ואף פרטים הפועלים מתוך מניעים אישיים או אנרכיסטיים. עקב היותנו קשורים למערכות תקשורת ומחשבים, נראה כי היכולות של המדינות לפעול במרחב הקיברנטי, הן לצרכי הגנה והן לצרכי מתקפה, יתפסו בעתיד מקום משמעותי, לצד היכולות הצבאיות הקלאסיות והמוכרות.

כיום, ישראל, כמדינות מפותחות במערב, נדרשת להתמודד עם האיום על תשתיות מידע חיוניות, ובכלל זה במניעה, זיהוי וגילוי שלהתקפות סייבר, תגובה עליהן, ניהול המשבר, בקרת נזקים וחזרה לתפקוד מלא.

השבוע התקיימה ועידת הסייבר השנתית של ישראל במכון למחקרי ביטחון לאומי, שהתמקדה בהתמודדות עם אתגרי ההגנה של המגזר הפיננסי. להצגת עמדות, הוזמנו אליה ראקש אסטאנה, ראש ניהול מידע וטכנולוגיה של הבנק העולמי, פרדי דוור, ראש CERT -מערך האבטחה של מערכות המחשבים של כל מוסדות האיחוד האירופי - אנשי אקדמיה, חוקרים בכירים של עבירות סייבר, מומחים בהגנת התשתית הפיננסית העולמית, והשרים יעקב פרי שר הטכנולוגיה, המדע והחלל, וד"ר יובל שטייניץ השר לנושאים אסטרטגיים, לענייני מודיעין וליחסים בינלאומיים.

הפיכת תחום הסייבר להזדמנות עסקית

במסגרת הכנס, התקיימו סדנאות בנושא מודיעין סייבר לגיבוש הגנה עדכנית בסייבר ואתגרי בנקאות גלובלית, ופיתוח מודיעין סייבר לתחום הפיננסי, תוך ניתוח תרחישים אפשריים.

חוקרי סייבר הציגו בכנס נתונים שלפיהם בחמש השנים האחרונות זינקה כמות הווירוסים ב-700 אחוז, ומאבטחי מידע הפכו למעשה ללוחמי סייבר. זאת, מאחר שמתקפות, שבעבר היו נחלתם של בני נוער תאווי תהילה ורצון לחבל לשם החבלה, הפכו למתקפות ופריצות שהמניע שלהן הוא גרימת נזק למדינות, וגניבות של כנופיות פשע מאורגן הגורמות לנזקים ניכרים. פריצת מחשבים הפכה ל"תעשיה" עולמית ולשדה קרב.

הסביבה האסטרטגית קיברנטית כוללת שימוש בנשק קיברנטי לפעולות חדירה למערכות האויב לצורך ריגול, לוחמה פסיכולוגית, הרתעה, נזק למערכות תקשוב או ליעדים פיזיים. מרחב הלחימה הקיברנטי מגוון מאד ושחקניו הם בעלי יכולות שונות ואינטרסים שונים.

את כלי הנשק הקיברנטיים שפותחו משך שנים על-ידי מספר מצומצם של מדינות בהשקעות מרובות ונחשפים אחרי הפעלתם לראשונה במשימות איסוף מידע וריגול, משכפלים אזרחים האקרים מוכשרים, ובמהדורות זולות ופשוטות יותר, אך בעלות אפקטים דומים, המושגות על-ידי שינויים קלים בלבד, הם נמכרים לארגוני טרור ופשע. מכאן, שהמומחים מתייחסים לכלי נשק קיברנטיים כאל אמצעי לוחמה רב-פעמיים שניתן לנצלם לתקיפות נוספות.

בשל ההסכמה האוניברסלית כי "המגן על הכל אינו מגן על כלום", פיתחו מדינות שונות דרכים להגן על התשתיות והמערכות הקריטיות לתפקודן. בישראל פועלת בעשור האחרון הרשות הממלכתית לאבטחת מידע, והוקמה ועדת היגוי במועצה לביטחון לאומי שתפקידה לבחון את סיכוני אבטחת-המידע, ונקבע כי הנחיותיה יחולו על כמה גופים ומוסדות שמערכות המידע שלהם הוגדרו קריטיות, בהם חברת החשמל, בנקים, משרדי ממשלה וכדומה.

עם זאת, ההתפתחויות במבנה הכלכלה הישראלית הביאו לכניסתם של גורמים, נכסים ופרויקטים חדשים שלפגיעה בהם יש פוטנציאל נזק משמעותי ברמה הלאומית. לכן הרשות לאבטחת מידע נדרשת לזהות את הגורמים החדשים ולבחון אותם בהתמדה.

ישראל, שהשימוש בה בטכנולוגיות מידע הוא נרחב מאד הן במגזר הציבורי והן בסקטור הפרטי, מספקת כר מטרות נרחב לתקיפה קיברנטית פוטנציאלית. לכן מוצע כי תיאום ההגנה הקיברנטית יוכנס כמרכיב מובנה בתהליך הסטטוטורי הקיים, אף בשלבי ההקמה של מיזם עם אישורו בוועדות התכנון השונות והן בתהליך התפעול שלו באמצעות החוק לרישוי עסקים. כך, כל מיזם יידרש להגיש תסקיר עמידות קיברנטי שיהווה כלי לאיתור ובחינה של חשיפת המיזם לאפשרות של התקפות קיברנטיות ולגיבוש תהליכי הגנה נגד חשיפות אלו. התסקיר יספק לרשות לאבטחת מידע כלי לאיתור וניהול מערך התשתיות הקריטיות להגנה במדינה. הכנסת ההגנה מפני מתקפה קיברנטית למסגרת של ההליכים הסטטוטוריים תאפשר בקרה קבועה ושיטתית של חסינות מערכת-ההגנה הקיברנטית של ישראל ושיפור מתמשך של אמצעי ההתגוננות.

בישראל דנים מדי שנה ברישוי של עשרות מיזמים שהפגיעה בהם עלולה לפגוע בביטחון הלאומי - מתקני תשתית, מתקני טיפול במים ובשפכים, מערכות הולכה, מיזמי תחבורה, ומתקני אנרגיה ותקשורת. לצד אלה, נדונים הרחבות והקמות של מפעלי תעשיה ופרויקטים שונים שהפגיעה הקיברנטית בהם עלולה לגרום נזק ליכולת לספק שירות חיוני ולהסב פגיעה מסחרית.

היכולות של ישראל זוכות זה מכבר להכרה בינלאומית. תאגידי הבנקאות הבינלאומיים סיטי בנק וברקליס בנק מפעילים בישראל זה מכבר יחידות ליישומים טכנולוגיים תומכים להתמודדות עם האיומים שמקורם בעולם הסייבר במערך העולמי שלהם.

אל"מ (מיל.) ד"ר גבי סיבוני, ראש התוכנית הלאומית לסייבר במכון למחקרי ביטחון לאומי, שעמד בראש ארגון הכנס וגם הנחה אותו, טוען כי ישראל נמצאת במצב מיוחד מבחינת הסיכונים למתקפות סייבר, וכי היערכות ברמה הלאומית הכרחית כיום יותר מבעבר. להערכתו, יש להשתית את בניית הכוח בתחום הסייבר במדינה על חמש רגלים.

הרגל הראשונה היא התורה, כלומר האסטרטגיה והדוקטרינה. עלינו לגבש תורה לאומית להגנת הסייבר האזרחי. במסגרת זו יש להחליט על מי יש להגן, מהן מדרגות החומרה, איזו תקינה לקבוע, להחליט מהם הארגונים שיהיו תחת המטרייה של ההגנה, ואיזה כללים יחולו במסגרת תורת ההגנה האזרחית.

הרגל השנייה היא פיתוח כוח אדם, כאשר יש להביא להקמת מוסדות אקדמיים להכשרה בתחום בעידוד המדינה.

רגל נוספת היא הקצאת אמצעים ופיתוח טכנולוגיה תומכת. לדברי סיבוני, אף שמדובר בשוק חופשי, על המדינה להכווין פיתוחים בשוק לאור תורת ההגנה בסייבר.

הרגל הרביעית היא ההיבט הארגוני - קביעת האחריות וחלוקתה בין האנשים. יש לארגן את הגופים העוסקים בתחום במסגרת אחידה המספקת מענה ארגוני-הגנתי, בראייה אזרחית כוללת.

הרגל החמישית היא האימונים. קיים צורך ליצור מערכת של הכשרות, הדרכות והסמכות של גורמים שונים שתסייע לקידום התחום ברמת המדינה, ויש להפוך את איום הסייבר להזדמנות עסקית באמצעות מציאת פתרונות חכמים. לפני שנה פעלו עשר חברות בישראל שהתמחו באבטחת מידע וסייבר, ואילו כיום עוסקות בכך חמישים חברות.

הכותב* נחמן פביאן הוא עיתונאי ופרשן המתמחה במדיניות חוץ של מדינות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.

תאריך:  14/07/2013   |   עודכן:  14/07/2013
נחמן פביאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבטחות הסייבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רונית א
15/07/13 14:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט העליון האמריקני פסק שצמצום המונח 'משפחה' דווקא לברית בין גבר ואישה סותר את עקרונות החוקה האמריקנית. זהו שלב נוסף בסחף של המערב אל אימוץ גורף של העמדות המתירניות הליברליות, אלה שרואות בפגיעה בזולת את המגבלה היחידה שאפשר להחיל על יחסי מין, ושמבקשות 'לפתוח מחדש' את כל המושגים הבסיסיים ביותר של התרבות המוכרת לנו בכל הקשור למשפחה: מושגי הגבריות והנשיות, המשפחה וההורות.
14/07/2013  |  יואב שורק  |   כתבות
חוק הגיוס, 'חוק פרי', יאושר בקריאה ראשונה ב-22 בחודש, ולמחרת יועבר לטיפולה של ועדה מיוחדת בת שמונה חברים בראשות יו"ר סיעת הבית היהודי, איילת שקד. הקמת ועדה מיוחדת להכנת הצעת חוק לקריאה שנייה ושלישית היא אירוע חריג. לרוב מטפלת בכך ועדה (או שתיים) מוועדות הכנסת הנוגעת בדבר. זו תהיה הוועדה השלישית המטפלת בחלופה לחוק טל. ועדת פלסנר נכנסה כזכור למבוי סתום בקיץ שעבר, אחריה באה ועדת פרי שהוקמה אחרי הבחירות, ועכשיו ועדת שקד.
13/07/2013  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן, מנהיג שס אריה דרעי, ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני ופעיל הליכוד עזרא בנימיני שמונה לאחרונה על-ידי שר האנרגיה והמים ליו"ר מקורות - כולם עקפו את החוק בדרכים שונות ומתוחכמות
12/07/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
מהנדס החשמל שי פורת, 47, איננו יזם נדל"ן. בכל זאת, הוא ופעילותו הכלכלית מספקים מקור הכנסה, שחשיבותו הולכת וגדלה, לבעלי נכסים מניבים – בנייני משרדים, מרכזים מסחריים ומחסנים. פורת הוא המנכ"ל של חברת ענבר, הגדולה בארץ (לדבריה) בייצור מתקני אנרגיה סולארית, המוצבים על גגות. בשבוע הבא יחנוך פורת את המתקן הגדול ביותר של החברה עד היום, כמסופר בהמשך.
12/07/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
אלה ימים בהם תרגישו קושי לסיים תוכניות, התפתחויות נמרחות וגורמות למבוכה בעיקר בגלל הקושי לשתף פעולה. תוכניות ישתנו, חלק מהפגישות שקבעתם יתבטלו, התקשורת תהיה עניינית וקצרה, אנשים מסביב ישנו את דעתם חדשות לבקרים. היו זהירים עם הטלפון הנייד, הוא עלול "להיעלם" אולי בעזרת "עובר אורח", או סתם תשכחו אותו על הדלפק בבנק או בדואר... הקפידו גם כי הוא עלול ליפול ולהישבר או להתקלקל. ב-17.7 יהיה קל להתרגז בקלות בעיקר בגלל שנאה וצרות עין. נסו לדבר על הדברים בגלוי, לא להדחיק אותם.
12/07/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
דמוקרטיה - לא בבית ספרם  /  מנשה שאול
רק"ם חשמלי  /  יובל ברנדשטטר
מי מפחד מגבריאל נדף  /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il