|   15:07:40
  אברהם פריד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

הטור של פריצי

הסיפור הקטן על גברת הברזל הישראלית
03/10/2013  |   אברהם פריד   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: משה מילנר/לע"מ]
ביקור גולדה בהאחזות הנח"ל בנערן (28.11.72) [צילום: משה מילנר/לע"מ]

[צילום: משה מילנר/לע"מ]

"דדו שב"
מישהו מגרעין הנח"ל ב"נערן" שלח מכתב לראש אכ"א. אנו לא ידענו זאת, עד שהודיעו לנו שגולדה והרמטכ"ל יגיעו אלינו לביקור ושיחה על המכתב.

האחזות "נערן" ישבה בבקעת הירדן על גבעה בנחל עוג'ה, כמה ק"מ צפונית ליריחו. מיקומה נבחן ואושר אישית ע"י יגאל אלון בכבודו ובעצמו, כנקודת ההתיישבות הישראלית הכי הדרומית בבקעה, בהתאם לתוכניתו שיריחו תשמש כשטח פלשתיני עצמאי עם נגישות ישירה לירדן ודרכה תעבור כל תנועת הפלשתינים בין ממלכת ירדן לישוביהם בגב ההר. זה די דומה למצב היום, רק שהיום כולם נוסעים יחד בין רמאללה ליריחו דרך כביש מעלה אדומים - ים המלח). היום היא הישוב ייט"ב (יד יצחק טבנקין). אבל באותם הימים היא הייתה האחזות נח"ל חביבה, עם גן ירק ונגרייה קטנה וכמה גרעיני נח"ל, כולם מיטב הנוער וחביבי המדינה של אז. מדינת בהאחזות הנח"ל בסיני והורה ממטרה.

גולדה והפיקוד הבכיר של צה"ל הגיעו לבקעה ונתכנסו כולנו לשיחה במועדון. היה מלא וצפוף עד שחלק מהחברה ישבו על הרצפה. דדו, הרמטכ"ל, התנצל על שהרצל שפיר לא יכול היה להגיע, אבל פתח והקריא את המכתב שקיבל ממנו. מסתבר שאחד מהחברה בהאחזות שלנו שלח לראש אכ"א מכתב בו כתב לו משהו כזה: "אני התגייסתי לצה"ל ולנח"ל כדי להגן על המדינה, כדי להיות חייל ולוחם, כדי להיות צנחן בגדוד 50 (שנחלאים שירתו בו בזמנו), כדי לשכב במארבים ולמנוע חדירת מחבלים, אבל במקום זה אני מוצא עצמי מגדל עגבניות וקוטף חצילים בבקעה". משהו כזה.

לרקע הדברים צריך להסביר שמאז הקמת המדינה, בערך, כל ראש אכ"א שנכנס לתפקידו חיפש החל מיומו הראשון בתפקיד כיצד לסגור את הנח"ל ולגייס את כל הנחלאים לצבא. רק שאיש מהם לא הצליח. הנח"ל היה במקורו הפיצוי הפוליטי שבן-גוריון נתן לתנועה הקיבוצית על סגירת הפלמ"ח, ומאז מיטב הצעירים מתנועות הנוער הלכו לקיבוצים לקטוף תפוחים, להשכיב מתנדבות ולחלוב פרות, או משהו דומה בסדר שונה. בסוף השירות הצבאי רובם ירדו מייד מהטרקטור והלכו ישר לאוניברסיטה, אבל חלק בכל זאת נשארו בהתיישבות, וזה בהחלט התאים לרעיונות הסוציאליסטים והציונים של אז, ובוודאי התאים לאינטרסים של התנועה הקיבוצית, שקיבלה כוח אדם זול ומסובסד לקטיף ולבציר. לשריון גייסו בזמנו סתם חיילים ולגולני גייסו בעיקר את בוגרי כיתה ח'. אבל מיטב הנוער הלך לנח"ל, לרקוד שם את הרועה הקטנה מן ההר. לכן כל ראש אכ"א ראה בנח"ל בזבוז כוח אדם משווע, כי בשביל לגדל עגבניות ומלפפונים יש כידוע ערבים (שהיו הגרסה הקודמת לתאילנדים). אלא שהנח"ל שרד כי עוד לא נולד ראש אכ"א שיגבר על כוחם עוצמתם וקשריהם של נציגי התנועה הקיבוצית בצמרת קבלת ההחלטות בישראל בזמנו, באותם ימי שלטון מפא"י העליזים והמופלאים.

על-רקע זה, ברור למה מכתב של נחלאי חבר גרעין, שכותב לראש אכ"א שזה בזבוז לגדל חצילים בבקעה ועדיף במקום זה לעסוק בלב"ב או באימון גדודי ובכל אותם דברים מוזרים שעושים בצה"ל באימונים לקראת איזו מלחמה מיוחלת, נראה לחברי הגרעינים כבגידה והלשנה. ודודו פשוט הקריא לנחלאים ההמומים את המכתב של חברם לראש אכ"א, ואז פתח בדבריו:

"החבר שלכם צודק", פתח דדו והמשיך: "יש לי חוסר בכוח אדם בצה"ל, חסר לי כוח אדם איכותי ליחידות הלוחמות והצבא צריך אתכם. את כולכם. אנו צריכים לוחמים ומפקדים משכילים, מתקדמים, עם יכולת לימוד ויכולת הנהגה והובלה של אנשים לשדה קרב. אתם כולכם הייתם מדריכים בתנועת הנוער שלכם, ויש לכם יותר ניסיון בשדאות ובהדרכה ובהובלת אנשים בשטח מאשר לכל המ"כים בצה"ל. לפני שבאתי לכאן לפגוש אתכם, ביקשתי לקבל ועברתי בעצמי על התיקים האישיים שלכם. אתם כולכם בוגרי התיכונים מהטובים במדינה. אתם באים מבתים מסודרים, אין לכם בעיות סוציאליות ואתם לא צריכים לתמוך במשפחה. לכולכם יש דפ"ר שהוא הרבה מעל הממוצע הנדרש אפילו בקורס קצינים. אני לא רוצה לומר לכם את מי אנו מגייסים לסתם יחידות חי"ר, אבל אם הייתי מספר לכם בכמה הורדנו לאחרונה את הרף ואיזה חומר אנושי אני נאלץ לשלוח היום לקורסי קצינים מגלל מחסור במועמדים איכותיים הייתם מזדעזעים. אני צריך אתכם לקורס קצינים, את כולכם, ובמקום זה אתם יושבים לי כאן ומגדלים חצילים ועגבניות. אני צריך אתכם בצה"ל, כי חסרות לי כרגע שתי חטיבות שאין לי כוח אדם איכותי לאיישן. רק מכם, היושבים כאן, אני יכול להקים מייד שני גדודי טנקים נוספים".

דודו דיבר, אבל אני הסתכלתי דווקא על גולדה. ליתר דיוק על נעליה האגדתיות. נעלי גולדה היו אז מותג בינלאומי וגם תקן צהלי לחיילות. אלה אכן היו נעלי נשים של שנות ה-50. גם שמלתה הייתה משהו בסגנון שנות ה-60, עם תיק נשים גדול, וגולדה ישבה זקופה, התבוננה ועישנה. בעוד דדו מדבר היא ישבה והציתה מול עיני המשתאות סיגריה בסיגריה, ללא הפסקה, ומאפרת האלומיניום החגיגית שהנחנו מולה הלכה והתמלאה, בדל אחר בדל. ואז, בעוד דדו מדבר משהו על הטנקים שלו, החטיבות האוגדות והגדודים (מה שבעיני נחלאי ממוצע זה ממילא אותו דבר) ראיתי את עקב נעלה מתחיל לתופף חרישית, תחילה בתנועות זעירות, כמעט בלתי מורגשות, ואח"כ בקצב גובר. כשגם קצב העישון שלה עלה במקביל והסיגריות להטו, ידעתי שזה בא. לפתע העקבים נצמדו באחת לרצפה וגולדה אמרה: "דדו שב".

היא אמרה זאת בשלווה, בשקט. בקול רגיל. בלי שום אינטונציה. דדו המשיך. אולי הוא לא שמע, או שרצה לגמור לפחות את המשפט. הוא המשיך לדבר על הגדודים שחסרים לו.

"דדו, שב", חזרה גולדה. הפעם בקול מודגש, בצליל פקודה, ומעכה בלחיצה סופית את בדל הסיגריה האחרונה למאפרה הפוקעת. עכשיו שמעו. גם דדו, שעצר באמצע המשפט, נאלם והתיישב בכסאו כמו ילד נזוף.

גולדה קמה. היא אפילו לא הסתכלה עלינו. היא הסתכלה על דדו. היא עמדה מולנו אבל נאמה אליו: "דדו, אתה טועה. אתה הרי מסכים שהחבר'ה הצעירים כאן זה החומר הטוב ביותר שיש לנו במדינה. זה נכון. ולכן הם עושים בשבילנו את הדברים הכי חשובים כיום למדינה. הם מי שמפריחים את המדבר. הם מי שמגדלים עגבניות ומלפפונים בערבה ובבקעה והם מי מיישבים את המדינה ומבצרים את הגבולות. לא גולני ולא השריון ולא חיל-האוויר עושים זאת. שדות המלפפונים והעגבניות שראינו כאן היום חשובים למדינת ישראל הרבה יותר מעוד אוגדה או מטוס חדיש. חלקות החצילים כאן חשובות הרבה יותר מעוד איזה שני גדודי טנקים לצבא".

דדו ישב מולה אילם ונזוף כילד בפני מורו. גולדה נאמה והטיפה לרמטכ"ל ואנחנו מחאנו לה כפיים. גם באמצע וגם בסוף. היא הייתה אחד מהחבר'ה. מהגזע שהקים את התנועה הקיבוצית, מהחומר שיודע למה חשוב לחרוש, ולמה טיב העגבניות מעניין יותר מאיזה אימון קיץ של גולני. היא הייתה מהחבר'ה שמבינים, כמונו, שמה שקורה בחדר האוכל בקיבוץ חשוב יותר ממה שקורה בצבא, כמו שמה שקורה בנח"ל הוא בטח חביב ונחמד הרבה יותר ממה שקורה בשריון, מה שידענו כולנו.

גולדה הלכה למכוניתה כמלכה, מוקפת בנחלאים, מחליפה מילים ומשוחחת איתנו. בקושי התייחסנו לדדו וקציניו שנכנסו למכונותיהם בהשפלה ועזבו את ההאחזות במהירות. לא שרקנו להם בוז, אבל זה היה קרוב. מה שבהחלט מגיע לאנשי צבא קבע, אותם מורעלים שמחפשים לעצמם צעצועי מלחמה ומעדיפים עוד שני גדודי שריון מאובקים במקום שדה מלפפונים ירוקים.

אני לא זוכר מה עשינו, אם בכלל, לאותו מלשין שרצה להתגייס לצנחנים. ממילא הוא לא היה מהגרעין שלי. חזרנו לשגרה, להשקיה לדישון לניקוש ולקטיף. אפילו הוספנו חלקת תירס מכסיקני. בשוק מחנה יהודה ירושלים שילמו על הירקות שלנו 5 לירות לקילו. קיבלנו גם פרס מהסוכנות.

10 חודשים אחר כך, בחמש דקות לשתיים, בשארם-א-שיח שהייתה אז טובה בלי שלום, הביט איתי ג'קי החובש לשמיים ופלט בתדהמה: "הי, זה מיג 17. מי המטומטם שנתן להם להכנס?" והפצצות הראשונות החלו ליפול. המלחמה של ה-6 לאוקטובר 73' פרצה. דני מהגרעין נהרג בתחילתה, חזי נהרג ביום האחרון. בסופה הקימו ועדת חקירה, ודדו הודח.

תאריך:  03/10/2013   |   עודכן:  04/10/2013
אברהם פריד (פריצי)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטור של פריצי
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נפתלי רוטנברג
4/10/13 07:23
2
יצחק רביחיא
4/10/13 09:35
3
עידןסובול
4/10/13 10:52
 
Eli Canada
4/10/13 18:03
 
לתועמלן הפלשתינאי
5/10/13 00:27
4
נח"לאי לשעבר
4/10/13 12:58
5
מדמוני אסף
12/10/13 18:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כבר שנים לא מעטות שמסעדת "טוטו" התל אביבית (רחוב ברקוביץ 4) נחשבת לאחת מעשר המסעדות הטובות במדינה. ואומנם, למסעדה, הממוקמת בקומת הכניסה של מגדל המוזיאון העירוני והניצבת אל מול בתי המשפט, יש, בצדק, תדמית של להיט קולינרי. היא קנתה לה את שמה בתור שכזו בקרב חוגי האלפיון העליון, כמו גם בקרב "עמך" כמונו.
03/10/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
בין ה-16 ל-19 בספטמבר 2013 התקיים ברוסיה כנס "וולדאי" השנתי, העשירי במניין. מדובר בכנס בינלאומי המפגיש מומחים ואנשי תקשורת מכל העולם העוסקים בענייני רוסיה, יחד עם בכירי הממסד ומעצבי המדיניות הרוסים. הפורום משמש מעין במה לאומית לדיון במגוון נושאים מרכזיים בעניינים פנים-רוסיים ונושאים הקשורים לזירה הבינלאומית. פרויקט זה מתנהל מראשיתו תחת חסותו האישית של הנשיא פוטין, המייחס לו חשיבות רבה כערוץ להעברת מסרים חיוניים של ההנהגה הרוסית למערכת הבינלאומית.
03/10/2013  |  צבי מגן  |   כתבות
בישראל לוקים בכל שנה כ-25,000 איש בהתקף לב. הגורמים העיקריים להיווצרות של אירועי קרדיו וסקולאריים (פגיעה בכלי הדם או בלב) הינם יתר לחץ דם, סוכרת, הפרעה ברמת שומני הדם, עודף משקל וגורמים התנהגותיים בהם: סגנון חיים, רמת המתח, אופי פעילות גופנית, צורת התזונה והרגלים כמו עישון ושתיית אלכוהול. כל אלה, מחישים טרשת עורקים, התהליך שמביא להתקפי לב.
03/10/2013  |  פרופ' ראובן צימלכמן  |   כתבות
נשים רבות סובלות מכאבים ואי נעימות בזמן יחסי-מין, אך הן לא תמיד פונות לרופא או לסקסולוג על-מנת לטפל בבעיה. חלקן סבורות כי יחסי-מין אמורים להיות מלווים באיזושהי מידת כאב או אי-נוחות, למרות שכאבים כאלו עלולים לגרום להימנעות ממין, לתסכול רב לשני בני-הזוג ואף לפגיעה בזוגיות.
03/10/2013  |  ד"ר בינה כהן-סחר  |   כתבות
לפני מאה שנה בדיוק, בחודש חשוון תרע"ד, גברו בכירי רבני הארץ - רבני הישוב הישן בראשות המנהיג החרדי הרב יוסף חיים זוננפלד, ורבני היישוב החדש בראשות מי שכיהן אז 'הרב דיפו והמושבות' מרן הראי"ה קוק - על העוינות שבין המחנות. הרבנים שהחזיקו בהשקפות כה קוטביות, התאחדו מעבר לחילוקי הדעות ההשקפתיים ביניהם בענייני ציונות וגאולת העם, והבינו כי יש לצאת אל מושבות החלוצים ביהודה, השומרון והגליל, ולקהילות המרוחקות בערי הצפון, ולחבק בחום את יושביהן.
03/10/2013  |  מנחם רהט  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il