בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
יסלח לי כותב המאמר (קיפניס, ראה להלן) אם הרוב המכריע של טיעוניו אינו מתקבל על דעתי. היכולת ללמוד איננה קשורה במבנה מערכת החינוך אלא באווירה ובסביבה התומכת - קודם כל בבית. העם ידע לעשות זאת כאן וגם בגלות; אולם, עבור העם היהודי, המשך קיומו, שימורו כעם יהודי וטיפוח מירבי של יכולותיו והפוטנציאל הגלום בו - הם תכלית החינוך של מדינת ישראל, ולא תוצאות פיז"ה.
|
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
|
|
|
|
|
במסגרת סיורי העידכון וההשכלה הכללית שאני עורך מפעם לפעם בעיתונות המקומית "התיקנית", אני נתקל לפרקים במאמרים שאינם מותירים אותי אדיש. לעיתים רחוקות, לצערי, הם ממלאים את הנפש ולעיתים שכיחות יותר הם מלאי רפש עטוף בצלופן או בנייר מהוה - אין זה משנה; התוכן הוא הקובע. במאמר מן הסוג השני נתקלתי בימים האחרונים במעריב מ-13.12.19, פרי עטו של ניר קיפניס. 1 המאמר מהווה 'קינה סופנית' על החינוך בישראל ובדרך כתיבתו הקיצונית שופך את כל התינוקות עם המים. כותב קיפניס: "בזמן האחרון אני מוצא את עצמי מנסה לשדל את ילדי לחיות את חייהם הבוגרים בגלות....לא מעט מחברי הבוגרים מנהלים שיחות דומות עם ילדיהם". הוא מבין שכבר כאן חרג מכל פרופורציה רציונלית וממהר להסביר: "לא מדובר עוד על 'נפולת של נמושות', ...כפי שהגדיר פעם מי שהיה למרטיר חילוני את 'היורדים'". אחרי שפעת סופרלטיבים נוספים על עצמו ועל חבריו ההולכים באותה דרך, הוא יורד בצלילה ספירלית מהירה ממרומי הייאוש הערטילאי אל עבר הפשטנות, ההמוניות, השטחיות והחומרנות הגסה של "ימי שישי השחורים", ימי אורגיות הקניות שמשתרעים לרוחב כל האופק שלנו, כאן בישראל וגם בגיחות הספונטניות של רבים מדי לעבר "מבצעי ההוזלה האמיתיים שבחו"ל". בנקודה זו אפשר כבר כמעט להתפתות לביקורת המרומזת באותיות קידוש לבנה ולהסכים עם הכותב, שאם שמחת עניים במקומותינו היא יכולתם לקפוץ ממקום למקום לעריכת קניות מיותרות, כשברקע ממתינה לנו הקטסטרופה של תוצאות "מבחני פיז"ה" 2 - כחברה איננו נמצאים במקום הראוי ל"עם הספר". אלא שלא זה המסר; ומכל מקום, קורא שקיבל חינוך מקומי מצוי, לא כך יבין את הדברים שנכתבו על-ידי קיפניס עד כה. אבל גם בהמשך המאמר אנו כלואים באותו פלונטר בדיוק. אחרי הקטילה המילולית הנ"ל אנו מגיעים לאמירה מתמיהה נוספת: "מערכת החינוך שלנו דווקא עשירה: הגידול בתקציב החינוך בישראל הוא הרבה מעל הגידול במספר התלמידים". בנקודה זו הסתירות הפנימיות כל כך בולטות לעין, שהסבר מינימלי לכוונת הכותב הוא בלתי-נמנע. בטובו הוא חושף בפנינו את האמת שלו למקורן של תוצאות פיז"ה העגומות: "במבנה המורכב של המשרד, בארגוני המורים שמקדשים בינוניות, הנמצאים במערכת במקום לתת עדיפות לכוח חדש ואיכותי... בשרי חינוך רופסים, שאיש מהם לא מעז לצאת למאבק על עתיד החינוך בישראל, גם במחיר הבלתי נמנע של השבתת המערכת לתקופה ארוכה". בכל הקינה הארוכה והמפותלת הזו אין אפילו מילה אחת חדשה, שלא שמענו אותה בעבר באחת מהרפורמות של אחד מארבעת שרי החינוך האחרונים, מהימין, השמאל או האמצע. אז מה בעצם רוצה הכותב? - לטעמי ספק אם הוא עצמו מבין. אילו הסכמנו לסיים תגובה זו באמירה הבנאלית: "הוא רוצה שיהיה טוב ושנקבל במבחני פיז"ה ציון גבוה". האמנם? מדוע לא אמר זאת במשפט הראשון?! לשם מה כל ההלקאה העצמית המיותר? מאמרו של קיפניס נכתב בחצי-צופן, ומסתיים באותו אופן. עם ישראל הפך לעם בזכות העובדה ש"התפילה במקדשי המעט" החליפה את הקרבת הקורבנות במקדש. לדעתו הביטוי המודרני לכך הוא הורים שחסכו מפיהם, כדי לממן השכלה טובה לילדיהם. והמסקנה הפוליטית המתבקשת: מהפך 1977 הביא לכך שהמיזוג של פרוגרסיביות עם השכלה גבוהה, נשפך לביוב הבינוניות. להוותנו, את הביטוי ה"מנצח" הוא מוצא לבסוף בדבריו של יעקב חזן ממפ"ם: "רצינו לגדל דור של אפיקורסים וגידלנו עמי ארצות". המוזר בדבר הוא שאין הכותב ער לעובדה שאפיקורסים, בדרכם, הם עצמם "עמי ארצות". הרישא והסיפא של המאמר חד-הם. תכלית היותנו עם יהודי ריבוני בארץ ישראל היא יכולתנו לייצר מכונות למידה מתקדמות, שתצטיינה במבחני פיז"ה, שתשאבנה תודעה וחשיבה מספרים וחלילה לא ממערכות מידע מתקדמות (שבמוקדם או במאוחר תחלפנה את מרבית הספרים), לא חשוב מה ולא חשוב אילו, שתתמקדנה בהגשמת עצמן ומאווייהן ותהיינה אדישות לחברה בה הן חיות, כל עוד זו מספקת להן סביבת- רביה לימודית נאותה, שמבנהַּ האולטימטיבי הוא פיז"ה. יסלח לי קיפניס אם אינני מסכים כמעט עם אף אחד מטיעוניו. היכולת ללמוד איננה קשורה במבנה מערכת החינוך אלא באווירה ובסביבה התומכת - קודם כל בבית. היכולת ללמוד אינה קשורה בשאלה מה נעשה עם המקצוע הנלמד כשנהייה גדולים, אלא באופיה של הסקרנות הטבעית, בנכונות וביכולת לשאול שאלות נכונות מול דילמות אמיתיות. מורים יכולים להואיל ועשויים גם להפריע, בין אם הם מומחים במקצוע שהם מלמדים ובין אם הם סוכני ידע מדרגה שניה וסוכני דידקטיקה מדרגה ראשונה. לא כל התלמידים הם איינשטיינים או ניוטונים; חוק הפילוג הנורמלי עובד גם כאן ואיננו מתבלבל. מה שעושה קיפניס בניתוחו הגמלוני, הוא בדיוק הדבר שעליו הוא "בוכה" ונגדו הוא מדבר: שופך את כל התינוקות עם המים. כהערת סיכום אני מבקש לתקן את הפתיח של קיפניס: אלה שמעדיפים לחיות "שם" כאשר הם יכולים לחיות כיהודים "כאן", הם בפירוש "נפולת של נמושות", - היום יותר מבעבר. העם היהודי ידע ללמוד בעבר ולהצמיח מתוכו אנשי רוח ומדע טובים ורבים מכל עם אחר; הוא יודע לעשות זאת כאן וגם בגלות. כל אלה בגלות לא הבטיחו את קיומו ושרידותו, ובעינַי פיז"ה איננה חזות הכל. עבור העם היהודי, המשך קיומו, שימורו כעם יהודי וטיפוח יכולותיו והפוטנציאל הגלום בו ככל האפשר - הם תכלית החינוך של מדינת ישראל, ולא תוצאות פיז"ה.
|
|
1. ניר קיפניס, "מרומא לפיז"ה", מעריב-המוסף, 13.12.19, עמ' 63. 2. מבחני פיז"ה אינם בהכרח אמות המידה המתאימות ביותר לבחינת הצרכים וההישגים הלימודיים של תלמידי ישראל. המציאות הכלכלית חברתית בישראל שונה במידה ניכרת מזו הקיימת במדינות OECD ועצם העובדה שישראל התרגלה להשוות עצמה לקבוצת מדינות זו, אין פירושה שמדדי ההשוואה השכיחים אצלן מתאימים לישראל בכל התחומים. מן הראוי שמשרד החינוך יאמת בבדיקה מקצועית, שההישגים הלימודיים הרצויים למדינה במקצועות הליבה החשובים לה, מתורגמים לאופן ההערכה המקובל במבדקי פיז"ה ב-OECD, במיתאם המצדיק שימוש בסולם זה. ההנחה האוטומטית שפיז"ה היא שיטה אוניברסלית רק מפני "שכולם משתמשים בה", נראית בעיני שטחית ומוטעית בתנאי המציאות שלנו.
|
|
תאריך:
|
30/12/2019
|
|
|
עודכן:
|
30/12/2019
|
|
רפי לאופרט
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אבנר צפוני
|
31/12/19 16:09
|
|
|
|
רפי לאופרט
|
5/01/20 12:21
|
|
במאמרה "זו סטירת לחי" קובעת סיגל בן דוד 1 כי החלטת עיריית חיפה, שבמוסדות החינוך שלה ילמדו רק תלמידים שמקום מגוריהם הקבוע הוא בעיר חיפה, היא סטירת לחי לכל בני המיעוטים, בעיקר דרוזים, שחיים מחוץ לעיר. הטיעון הבסיסי: בעבר, למדו הם או הוריהם וקרוביהם בבתי-הספר בעיר חיפה.
|
|
|
זה לא חדש. השמאל הבין שלדרכו המדינית והכלכלית אין מספיק קונים בציבוריות הישראלית, ולכן הוא עסוק בהסוואה ובטשטוש ההבדלים, כדי למשוך גם מצביעים שבעצם תומכים בדרך הימין. התרגיל הזה הצליח לו ב-1992, והביא עקב כך להסכם אוסלו, וגם ב-1999, והביא לגל הפיגועים הידוע בכינוי "האינתיפאדה השנייה".
|
|
|
איומי הסייבר, היו אחד מהאיומים המדוברים ביותר גם השנה, לא רק בהיבט של תקיפה והגנה על מערכות מחשב, אלא כחלק מכלי מלחמה לגיטימי ורשמי במלחמות ובמאבקים בין מעצמות ובין מדינות.
|
|
|
לפני מספר ערבים הוזמנתי להופעת חבורה מיוחדת במינה בת חמישה חברים הנקראת - "חבורת שלולית" בתאטרון "החאן הירושלמי". החברים היום צעירים ברוחם ו"שפיצים" אחד אחד! הם הציגו את "במדינת לכאורה" שבה, למרות כל חשיפה וחקירה, הפגנה ו"בערה", נמשכת השררה! הייתה זו הופעה סאטירית על החברה הישראלית - סטירה במהותה מנקודת מבט ביקורתית, והכול עם חיוך צובט וצחוק מר.
|
|
|
עברייני פשעי השנאה הם ההיסטוריונים. גם העבריינים העלובים המכלים זעם צבור וקלוט מאי ומאז במצבות או בגרפיטי זועק של צלבי קרס על שערי בתי כנסיות, גם עבריינים חמושים בסכינים ובכלי ירייה היוצאים לפשוע ולהרוג. הם באים היום כדי להכות באתמול, הם הופכים מצבה כדי לחלל גוויה של יהודי אלמוני שמת מכבר, הם יורים במתפללים שהזדמנו לקיים יחד שיחם עם אלוהיהם שבשמים כדי לחסל את אלה שהם כבר בעולם האמת זה עידן ועידנים. פשעי שנאה של עכשיו מספרים סיפור של פעם שמפעפע בוורידי העבריינים ואינו נרגע עד שהוא פורץ ורדוף השנאה מתייצב קבל עם ועולם של השעה כדי להזכיר לו שהאמיתות הסטראוטיפיות אינן מתכוננות להימוג והעבר שהתקינות הפוליטית מנסה להסתיר הייתה והווה ותהיה אמת לאמיתה מוכחת תמיד.
|
|
|
|