|   15:07:40
דלג
  חובב לויטס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

רודיארד קיפלינג - מגדולי המשוררים בעת החדשה

תמיכתו המסויגת של קיפלינג באימפריאליזם הבריטי שיקפה אכפתיות לגורל העולם, ובשום אופן לא גזענות יתרה מכך, קיפלינג הקדים לזהות את הסכנה שהסוציאליזם והפרוגרסיביות הציבו לחרות האדם כך קובע, המשורר ומתרגם הספרות צור ארליך שתרגם את שיריו במענה לציטוטים על פועלו
23/06/2020  |   חובב לויטס   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
רודיארד קיפלינג [צילום: AP]

צור ארליך [צילום: מעיין סבג]

"על כושר התבוננות, דמיון מקורי, עוצמת התפיסה והתיאור, המאפיינים את יצירתו של סופר רב מוניטין זה" (ועדת פרס נובל 1907).

אנו בישראל מכירים את רודיארד קיפלינג בעיקר כסופר, ובפרט כבעל 'ספר הג'ונגל' ומחברן של אגדות, אבל בארצות דוברות האנגלית הוא בראש ובראשונה משורר, והמשורר הפופולרי והאהוב ביותר.

אכן, בשירים שלו יש בדיוק מה שנזכר בדברים אלה של ועדת פרס נובל, ובכמות נדיבה, לצד יופי מילולי ומוזיקלי; נוסף על כך, הם נוטים להיות סיפוריים או בעלי רטוריקה סוחפת ולכן הם מדברים גם אל מי שאינו נוטה לקרוא שירה לירית. נוסף על כל אלה קיפלינג היה חובב גדול של התנ"ך, דווקא 'הברית הישנה' שלנו, ושל העבריות. רבים משיריו, כשאתה מתרגם אותם לעברית אתה בעצם מחזיר אותם לשפת המקור הרוחני שלהם, לשפה שבה קיפלינג היה כותב אותם מלכתחילה לו רק ידע אותה.

ספר תרגומי "רודיארד קיפלינג, מבחר שירים" הופיע לפני פחות משנה בהוצאת 'דחק', ו-24 השירים שבחרתי לו משקפים את מגוון סוגי שירתו של קיפלינג, אבל בדגש על ה"עבריים" שבהם.

"חלק רואים בו אימפריאליסט נאור וחלק גזען מהסוג הנחות ביותר" (מבקר שירה בריטי ידוע).

יש אנשים שגבולות התפיסה שלהם הם גבולות המחנה הפוליטי שלהם. כנראה גם מבקרים ידועים מסוימים לוקים במוגבלות הזאת. מי זה ה"אנחנו" שלו? מן הסתם המרחב שבין שמאל קנאי לשמאל קיצוני.

"גזען מהסוג הנחות ביותר" הוא אמירה אווילית. לצערי הגרועים שבגזענים הם לא משוררים שמאדירים את העם שלהם, שזה כל חטאו של קיפלינג, אלא אנשים ששואפים לרצח עם על בסיס גזעי. מי שדווקא רוצה לראות מה חשב קיפלינג על דעות קדומות נגד עמים אחרים, מוזמן לעיין בשיר המהנה 'אנחנו והם'.

אשר ל"אימפריאליסט נאור", אכן, קיפלינג פעל בתקופת השיא של האימפריה הבריטית וגם בתקופה של תחילת שקיעתה, והוא שורר על כך גם מתוך הזדהות אבל גם מתוך ביקורתיות רבה. הוא סבר שמדינות כמו בריטניה וארה"ב מביאות ברכה לעולם הלא-מפותח, ויש להן שליחות שם, ועל כך נסוב למשל השיר 'משא האדם הלבן'. לעומת זאת בשיר כמו 'תפילת נעילה' (או כפי שקראתי לו בספר 'סילוק') הוא מבקר את הרהבתנות האימפריאלית.

"יקירתי, יש הרבה גזעים שפלים, אך היהודי, כשהוא מצוי במסה במקום הולדתו, הוא הנתעב מכולם" (רודיארד קיפלינג).

תפסת אותו! כן, קיפלינג היה גם איש של זמנו, ללכלך על עמים אחרים ובכלל זה עלינו היה דבר מקובל בחברה, ולצד ביטויים של הערצה ליהודים ביצירתו חמקו מעטו, במכתב פרטי ששלח לבתו כשביקר בארץ ישראל, אמירות מכוערות. זה היה כשהוא חווה את הזוהמה בעיר העתיקה של ירושלים של הימים ההם, שנת 1929. עד היום, כשתופסים אנשים מהאגף השמרני של המפה עם אמירות כאלה צולבים אותם, ואכן בערך ויקיפדיה על קיפלינג חוגגים על המשפט הזה. התוצר החשוב של אותו ביקור של קיפלינג בארץ הוא דווקא שירו 'משא ירושלים' המצדד בזכותם של היהודים על הארץ.

בוא נציץ בעוד מכתב פרטי מאותה תקופה, משנת 1930, הפעם של כוכבת ספרות מהאגף הליברלי, וירג'יניה וולף. "כמה שנאתי להינשא ליהודי - כמה שנאתי את קולם המאנפף ואת תכשיטיהם האוריינטליים, ואת האפים שלהם ואת בשר גרונם המידלדל - איזו סנובית הייתי: הרי יש בהם חיות אדירה, ונדמה לי שאני אוהבת את הסגולה הזו יותר מכול. הם לא יכולים למות - הם מתקיימים על חופן אורז ואצבעון של מים - בשרם מתייבש על עצמותיהם אך הם מוסיפים לשרוץ, להזדווג, ולצבור הון תועפות" (מכתב לידידתה אתל סמית, בתרגום אריאל קריל ויהודה ויזן, פורסם ב'דחק'). יעלה על דעת מישהו לקחת את הקטע הזה, בייחוד הרישא והסיפא, ולהפוך אותו לתמצית מחשבתה של וולף?

גם היום משתמשים בזה כתירוץ לתמוך דווקא בפוליטיקאים ליברלים אנטי-ישראלים. אם לחפש מקבילה אקטואלית, אני חושב שכאשר "גוי" חשוב במעצמה החזקה בעולם תומך בנו ובציונות, טיפשי להעמיד אותו במבחנים של תקינות פוליטית או לתפוס אותו בהתבטאויות טיפשיות. כך קיפלינג, כך טראמפ.

"תלמידים יקרים, מוגלי מול שירחאן היא המטפורה המושלמת ביותר בתולדות הספרות המודרנית לניגוד בין בני האדם" (המורה שלי לספרות בבית הספר בלונדון).


גם בשירים, קיפלינג חתר לא פעם להעמיד דמויות שהן מטאפורה במאבק. הוא חיפש את הארכיטיפים, ומצא אותם בקרב בעלי חיים בטבע אבל אולי יותר מכך בתנ"ך.

וכך אפשר למצוא במבחר שלי את 'קין והבל, גרסת המערבון', שמעבד את הארכיטיפים של האיכר והרועה למושגים של המערב הפרוע, או את 'יובל ותובל קין', שמעמיד את שני הקדמונים הללו מספר בראשית, "אבי כל תופש כינור ועוגב" ו"לוטש כל חורש נחושת וברזל", כאבותיהם של שני טיפוסים מנוגדים המתקיימים לאורך ההיסטוריה, האמן-החולם לעומת איש המעשה. בית לדוגמה:

יוּבָל שׁוֹרֵר עַל קִסְמֵי אַהֲבָה
וְעַל יָם שֶׁשָּׂם לָהּ מַנְעוּל -
אַךְ תּוּבָל גִּלֵּף בְּגֶזַע תֵּבָה
וְחָצָה אֶת הַיָּם הַהוּא.
שְׁחוֹרָה - שְׁחוֹרָה כְּסוּפַת עֶבְרָה,
מְלוּחָה כְּמֵימֵי עָמְקַיִם -
מָרָה וְקָרָה הַשִּׂנְאָה הַשּׁוֹרָה
בֵּין יוּבָל לְתוּבַל קַיִן.

"'האיש שרצה להיות מלך', על-פי ספרו של קיפלינג, הוא סרט שהתובנות ממנו צריכות להיות מוטמעות בנפשו של כל איש שנשמת החרות באפו" (במאי הסרט ג'ון יוסטון).


כן. גם בשיריו של קיפלינג יש תובנות של חרות שכדאי להטמיע. קיפלינג הקדים לזהות את הסכנה שהסוציאליזם והפרוגרסיביות מציבים לחרות, ועל כך כדאי לקרוא בשיר 'אלי מחברות בית הספר' שמופיע במבחר שלי. אתוס החוקר-החלוץ שהוא מציע מגלם גם הוא את ההערכה ליוזמה הפרטית ולמימוש העצמי כתרומה לכלל.

מפורסם מכולם הוא השיר 'אִם', שאומנם רבים כבר תרגמו אותו אך אני מציע לו בספר תרגום חדש, במשקל המאפשר להעביר את הלהט הרטורי שלו בצורה טבעית לעברית.

מכיוון אחר, אפשר למצוא בשירים ביקורת על המלוכה, אף כי קיפלינג מוצג כדוברה. אני מציע לחפש בספר את השירים 'האלמנה וארמונה' ו'בית רימון'. כאלה הם גם 'שירי הקסרקטין' שלו, הנאמרים מפי חיילים. וראוי להזכיר כאן את שיריו הביקורתיים שכתב בהשפעת נפילת בנו במלחמת העולם הראשונה.

אפילוג - תרגמת את קיפלינג אבל אתה מוכר יותר ככותב בלתי נלאה על אלתרמן. איכשהו שניהם מואשמים ששירתו שלטון.

אפשר בקלות למצוא דוגמאות לכך. אבל שניהם גם מתחו ביקורת רבה על השלטון. הזכרתי בתשובות קודמות כמה דוגמאות לגבי קיפלינג, ואצל אלתרמן זה בולט עוד יותר, בביקורת שמתח גם על ראש הממשלה הקרוב אליו בן-גוריון וממשלתו בסוגיות רבות כגון העלייה הסלקטיבית, ובהמשך כאופוזיציונר ממש למפלגת העבודה של אשכול וגולדה. לאלתרמן אני קשור בנימי נפשי, ואילו קיפלינג הוא מבחינתי משורר מרתק, צבעוני, אתגר מהנה לתרגום, שאם זוכרים את פערי המנטליות וההיסטוריה יש לנו הרבה מה ללמוד ממנו - גם מהשמרנות הפוליטית המפוכחת והלאומית שלו.

לתרגומים של קיפלינג
תאריך:  23/06/2020   |   עודכן:  24/06/2020
חובב לויטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רודיארד קיפלינג - מגדולי המשוררים בעת החדשה
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
zeny
23/06/20 13:09
2
עובד פשוט
23/06/20 19:57
3
שאול 1
24/06/20 11:07
4
רואה חשבון
24/06/20 11:16
5
אבנר שוקר
24/06/20 11:48
6
לוי
24/06/20 14:47
7
אייל מהצפון
24/06/20 17:37
8
צופה מהצד
22/08/20 22:02
9
יוסי קורן
22/08/20 22:26
10
יואל כהן
22/08/20 22:55
11
רני מנתניה
22/08/20 23:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חודש יוני הוא חודש הספר העברי. השנה לא נפתחו דוכני שבוע הספר העברי בשל המאבק בנגיף הקורונה, וכן לא מתקיימים ברחבי הארץ אירועים ספרותיים. מי שרוצה בכל זאת לקרוא ספרים מוזמן לגשת לחנויות הספרים ולנות ספרים במחיר מוזל. נשאלת השאלה: מהם הרגלי הקריאה של ילדי ישראל?
23/06/2020  |  רועי אורן  |   יומני בלוגרים
תנו להם להיפרד מהמחנכים והמורים, תנו להם להיפרד מהחברות והחברים, תנו להם להיפרד מבית הספר, מהרוח, הריח, המראות, תנו להם להיפרד כראוי.
בשנותיי בחינוך הממלכתי של אז, למדנו תנ"ך והיכרנו קורט ממורשת ישראל, ותודרכנו לאהבת הארץ והשפה העברית (כיום גם לימוד התנ"ך הצטמצם). אך לא לימדו אותנו את ההמשך. ממילא איני יכול לקרוא דף גמרא בארמית. אבל במשך שנים נעזרתי בספרות משנה שהשתרעה מן החשמונאים ועד דוד בן-גוריון, מחורבן הבית ועד מנחם בגין, מיוחנן בן זכאי עד הרב אברהם יצחק הכהן קוק דרך המנהיגים הדגולים ונביאי השקר שקמו לעם היהודי בגולה. סיפור אחד אני מבקש לחלוק עימכם כאן:
23/06/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ברבים מהדיונים הפוליטיים-ציבוריים העכשוויים, חזקה עלינו שנמצא גם את שאלת ההסתה בין קבוצות יריבות - מהות, עוצמה, יוזמה מטרות והשלכות. מכאן מתבקשת בראש וראשונה השאלה מיהם המסיתים, וכיצד הם מבקשים להשפיע על השיח וכיצד הם משפיעים בפועל? האם מסיתים הם תמיד ודווקא האנשים המבקרים אישי ציבור - שופטים, פוליטיקאים, סלבריטאים, אנשי רוח או ידועים אחרים, שנמנים בשכיחות גבוהה ובאופן שיטתי כמעט על קבוצות אופוזיציה לממשל, או שהמבוקרים דווקא ראויים לביקורת המוטחת בהם? אין ספק שהקבוצות המסיתות כביכול, מתנגדות לדברי "קורבנות" ההסתה ונאבקות בהן - זו הפוליטיקה של הדמוקרטיה. אולם מאבק זה איננו נוח ואינו רצוי למבוקרים, ועל-כן תדיר מואשמים על ידם המבקרים בכך שהם מסיתים;
23/06/2020  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
הזמנה מקורית לחתונת האדמו"ר רבי מנחם מנדל שניאורסון מליובאוויטש. זוהי פקסמיליה מכתב יד חותנו האדמו"ר הריי"צ. ווארשא תרפ"ט [1929]. הזמנה לחתונת האדמו"ר רבי מנחם מנדל שניאורסון עם הרבנית חיה מושקא בת האדמו"ר הריי"צ.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il