|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

קורונה - מגיפת העסקים העצמאיים

כבר עתה ברור שהפגיעה הכלכלית של הקורונה במגזר העצמאיים, קשה משל מגזרים אחרים כשהמגזר הגיע למשבר כשאינו מוכן להתמודדות אופי פעילותו - קשר המוני עם יחידים וקבוצות - מכתיב מציאות זו
19/08/2020  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
בעיות יסוד [צילום: הלל מאייר/פלאש 90]

פעולה ממשלתית-מגזרית
הפגיעה הכלכלית במשק, מושפעת מאוד ממצב מגזר העצמאיים, וחולשותיו מונעות התאוששות מהירה. דרושה פעולה ממשלתית-מגזרית משולבת לאישוש, אולם ללא אשליות: התוצאה תהיה שונה משמעותית ממצב הכניסה.

התקשורת מלאה בסיפורים על עסקים שנסגרו בעקבות מהלומת הסְגרים שכפתה על המשק מגיפת הקורונה. הסיפור הבנאלי והשכיח מתחיל במילים: "כבר 20, 30 או 40 שנה משפחתנו מתפרנסת מהעסק, בא הסגר והרס לנו את הפרנסה והמורשת". אף-על-פי שהסיפור שכיח מאוד בתקופה הנוכחית, מלמדת בחינת הענף בשנים קודמות שהוא אינו מספר את הסיפור כולו. הסיפור השלם קשור בשאלות שלרוב אינן נשאלות או נבחנות כהלכה וכשהן נבדקות, התשובות להן חלקיות, מתחמקות או לא ממש רלוונטיות לבעיות היסוד. בהוויית המאבקים הפוליטיים העכשוויים נוספת לכך גם העובדה שזו הזדמנות לרבים לדוג במים עכורים. כלומר, לתלות את קולר המציאות בממשלה או להסתיר את העובדה שעסקיהם עמדו על סף כשלון גם ללא משבר הקורונה.

עסקים קמים ונופלים בהשפעת 4 משתנים עיקריים: אופיו, כישוריו, ומניעיו של היזם והמייסד. התאמתו של העסק לשוק בקרות אירוע המבחן לשרידותו, צפיית איום עתידי והיערכות נפשית וכלכלית לקראתו. יכולותיו של היזם והמיסד או היורש, להשתחרר משיגרה ישנה, לפצח את ההוויה החדשה ולבצע בעסק שינויים המתחייבים מאופי המשבר - תכונות שתבאנה ליצירת מודל כלכלי-עסקי חדש. המפתח לעמידה במשבר הוא, אפוא, בהבנת השינויים וסיבותיהם, בהסתגלות ובהכנה כלכלית מוקדמת. המגזר העצמאי של עסקים קטנים ובינוניים - מזון, תרבות, בידור, תחבורה, ספורט, רפואה פרטית, מסעדנות, ובילוי באתרים מרובי מבקרים (ים, בריכה, הפגנות, מרכזי טקסים דתיים ועוד) - עתיד להשתנות באופן מהותי ומקיף.

מתוך העובדה שבישראל נסגרים בכל שנה למעלה מ-40 אלף עסקים קטנים לעומת כ-60-50 חדשים שנפתחים, ומתוך הנתון המדהים כשלעצמו שעסק פרטי במגזר זה מתקיים בממוצע רק כ-5 שנים1, ניתן להסיק שהרמה הממוצעת של הניהול העסקי במגזר העצמאי ירודה. מרבית העצמאיים, אך בפירוש לא כולם, אינם מבינים את אופיו השלם של העיסוק ואינם מתאימים או מוכשרים לניהול עסקים2. כאשר עסקים מגיעים למשבר מהסוג שמחוללת הקורונה - הפסקת פעילות חדה לפרק זמן של חודשים אחדים לפחות - עשרות אלפים מהם צפויים להגיע לפשיטת רגל. זאת מבלי שיוכלו למנוע את הדבר שאינו תוצאת מחדלי הממשלה, שמופקדת גם על הטיפול במשבר הרפואי כבעיה של כלל ציבור האזרחים.

העסקים הגדולים והמתקדמים טכנולוגית ועסקית, מתמודדים בראש וראשונה מול המשק העולמי וכמעט תמיד מול יריבים גדולים, מנוסים, חזקים, מפותחים ואגרסיביים כמותם. עסקים אלה חשופים ללחצים, תנודות ומשברים לא רק בהשפעת הנעשה במשק המקומי, אלא בעיקר על-רקע התהפוכות בשוק העולמי, ובבואם להתמודד מול תנודות חריפות מהירות ועוצמתיות, מוכנותם גבוהה בסדרי גודל בהשוואה למשק העצמאי המקומי. במגזר העסקים הגדולים, הניהול נתון בידי קבוצות מומחים מדיסציפלינות מגוונות, הידע הזמין עדכני וממצה והניסיון המגבה אותם רב; זו איננה "הרפתקה" אישית או משפחתית הנסמכת על אינסטינקט או הימור גרידא.

יש לציין שחרף האמור לעיל, למגזר העצמאי חשיבות רבה במשק הלאומי, משום שהוא אחד המחוללים המובהקים של ייצור מקומות עבודה. שוק זה מעסיק כ-500 אלף עובדים3, בכ-100 אלף עסקים. משבר ענפי כולל בענף משקי זה, פוגע באוכלוסייה גדולה ומחולל נזק כלכלי שנתי של כ-20 מיליארד דולר תוצר4. בה בעת, רמות השכר שהוא מפיק לעובדיו, נמוכות יחסית בהשוואה למגזר ההי-טק, התעשיה הכבדה או השירותים הלאומיים, כשמרבית החריגות מכלל זה הן בתחום "השחור" או "האפור", שרבה בו תופעת העלמות מס. חוסנו ויכולתו של המגזר לשרוד גלי צונאמי כלכליים, הינם קריטיים למשק כולו, אך כפי שראינו הם אינם משוכללים ואינם מספקים.

היערכות חדשה

מכאן מתבקשת מסקנה ממלכתית קריטית: העולם בו אנו חיים משתנה בקצב מואץ ושינויים מהירים מחוללים רעידות אדמה עסקיות וכלכליות - מהן במגמה של גידול וצמיחה, ואחרים במגמה של צימצום, דעיכה או מפולת. המשק הישראלי קטן יחסית ואינו משפיע על המשק העולמי, אולם מושפע ממנו מאוד. מגזר העסקים הקטנים-בינוניים העצמאי, המכוון ובנוי בעיקר לפעילות בשוק המקומי, מושפע הן ממשברים מקומיים והן ממשברים חיצוניים, ואירועי הקורונה מוכיחים זאת היטב. לפיכך, חייב משק זה בהיערכות חדשה ושונה, וההיחלצות מהמשבר הנוכחי היא הזדמנות-פז לחוללו. מנקודת ראות זו, הגיוני וטבעי שהממשלה תתמוך בכך ותשתתף בעיצוב מבנהו, איכותו, וכללי המשחק שישררו בו, כשהיא מטמיעה בדברים את חזונה השיקומי ארוך הטווח למשק כולו; כיום לאור ההסכם עם איחוד האמירויות, במיוחד.

אף-על-פי-כן, איננו רואים כבר שנים יוזמות ממשלתיות מרחיקות לכת לשינוי ומה שיש בעיקרו הוא תחזוקת הקיים. זו אחת הסיבות שהמגזר מוכה בעת משברים, והוכה קשות גם עתה, במשבר הקורונה. אינני בא לפטור בכך את המגזר מאחריותו למצב שנוצר. הוא אחראי לשרידותו לפחות כמו הממשלה. כמגזר של יזמים ובעלי-שליטה, עליו להיות מודע לאחריותו לשרידות עסקיו ולגלוי יוזמות גם בתחום זה. הממשלה היא גורם מסייע ומנגיש, אבל בשום אופן לא נושאת באחריות העל, אלא אם מדובר בשינויי מדיניות ממשלתית כוללת הנובעים מבחירה חופשית.

עצמאיים רבים, מתעלמים משיקולים אלה, ומשתתפים כיום בהפגנות פוליטיות נגד הממשלה. בראיונות תקשורתיים הקשורים להפגנות או מסקרים אותן, הם משלמים מס שפתיים בוטה שנועד לבדל את מחאתם וטיעוניהם העסקיים מהביקורות הפוליטיות של יוזמי ההפגנות והאופוזיציה. לדעתי הם שוגים בכך שגיאה גסה. קידום עניינם קשור קשר הדוק ברצון טוב משני הצדדים ובשיתופי פעולה ביניהם. השתתפות בהפגנה נגד הממשלה רק בכדי לקבל כיסוי עיתונאי מוגבר, מפני שיש בה 3000 משתתפים יותר או פחות, בראיה הכוללת של היקף הצרכים הענפיים ודחיפות העניין, מזיקה יותר משהיא מועילה. אין ספק שהממשלה מבינה את הצורך לשקם את המגזר הפרטי העצמאי. אולם היא לא תוכל לעשות זאת ללא שותפות עם נציגויות אותנטיות ורציניות של המגזר, שתרתמנה למאמץ השיקומי ולא רק לתביעות כספיות, שהן בבחינת "שנור". רצון טוב ושותפות אינטרסים יכולים לסייע ולדרבן מהלכים וכל מה שמחבל הוא מעשה חלם שפועל לרעת האינטרסים האמיתיים שלהם.

בין בעלי העסקים יש בוודאי מי שלא ישרדו את הגל הנוכחי. יש גם מי שמשלים עצמם שכולם יחזרו לפעול כפי שנהגו לפני עידן הקורונה. להערכתי, המשק יעבור שינויים רבים וככל שהעצמאיים ישלבו בתהליך זה ידיים עם הממשלה, יקטנו נזקיהם. הרפורמה המתבקשת תתבצע סביב שלושה מבחנים מרכזיים: א. חוסן כלכלי וניהולי ושרידות. ב. מנגנוני הגנה מפני משברים (ומִישברים), כאלה שחסרו לו מאוד במשבר הנוכחי. ג. רמת שכר ופילוג שכר, שיקבעו את רמת ואיכות העובדים במגזר ויבססו את קיום רשתות הביטחון. מי שבונה על הסיכוי שהמדינה לבדה תהיה בלם הזעזועים של המגזר במשבר הנוכחי או במשבר עתידי - טועה. שום שליפה מהמותן בדיעבד אינה פתרון ראלי. עיצובו מחדש של המגזר בכללים עדכניים ובלקחים מעשיים מהמשבר הנוכחי - בראש וראשונה הכנת מנגנוני התאמה, ספיגה ועזרה הדדית - עומדת על הפרק וחייבת להתחיל כבר בעתיד הקרוב. ישראל איננה אירופה. אפשר שנוח לשרלטנים ואוטופיסטים חסרי תקנה, להציע פתרונות אירופיים למציאות ותרבות שונות בתכלית. אולם, אוי למגזר אם ישאיר את כל המלאכה לממשלה לבדה או לאוטופיסטים בחברה הישראלית, שמעולם לא ניהלו עסק ולא עמדו במבחנו של משבר מבני.

הערות

1. תהליך ההקמה, הרצה, פיתוח לקוחות, קניית שם, וייצוב תזרים מזומנים חיובי לעסק חדש, נמשך כ-5 שנים, ועסק שאינו מצליח להתבסס במשך תקופה זו, מגיע לסף פשיטת רגל או חוסר כדאיות להמשיך. לפיכך, היזמות להקמת עסק קטן-בינוני עצמאי בישראל גבוהה מאוד יחסית למדינות ה- OECD, אבל השרידות נמוכה ומקורה בעיקר בחוסר מיומנות וידע בתחומי הכלכלה השיווק ופיתוח העסקים.

2. ברור שיש לא מעט גורמים ממלכתיים שמקשים על פתיחת וקיום עסק במגזר זה, אולם תנאי השוק הם אילוץ שחיוני להתחשב בו ומי שאינו עושה זאת מסתכן בכישלון, גם בתנאי פעולה נורמליים; בתנאי משבר, לא כל שכן.

3. עצמאיים ועסקים עם 1 – 4 עובדים, לפי נתוני משרד הכלכלה, ל-2018.

4. לפי 42,000 דולר תוצר גולמי שנתי לנפש ו-4 נפשות בממוצע למשפחה (מועסק).

תאריך:  19/08/2020   |   עודכן:  19/08/2020
רפי לאופרט
+מה אמר ניוטון על נגיף הקורונה
20:38 19/08/20  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
בואו ננסה לשים קצת שכל בניתוח קצב ההדבקה של הנגיף  ▪  אז האם אפשר להפעיל את צופרי ההרגעה? האם אפשר להוריד את המסכות? חלילה, עלינו להיות מאוד מוטרדים
(תאוצה אפס [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+בוטלה אזהרת ההגעה לירכא: "פחת הסיכון למבקרים"
15:02 19/08/20  |  עידן יוסף
משרד הבריאות מבטל את אזהרת ההגעה לירכא שפרסם בסוף השבוע. בימים האחרונים התקיימה פעילות משולבת של פיקוד העורף, המשטרה, מד״א, קופות החולים, אנשי הרשות המקומית, אנשי הדת, נכבדי העדה הדרוזית ומשרד הבריאות כדי לזהות תחלואה בקורונה ולקטוע שרשראות הדבקה.

בזכות היענות התושבים באזור נבדקו במשך ארבעה ימים 2,085 מתושבי האיזור. בדיגום אובחנו 75 חולים מאומתים שזיהויים איפשר ביצוע חקירות ובידוד החולים ואנשים שבאו במגע איתם.

תוצאות אלו מעידות על הפחתת סיכון למבקרים.
+מעמד פריווילגי
13:35 19/08/20  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - המדריכה רותי, לקבוע חזק, רדיפה פוליטית, מעצורי-חירום, יחי השוויון בפני החוק ומשת"פים  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו  ▪  חודש טוב, מלא סליחות ורחמים
( הפגזתה והעלאתה באש של אוניית האצ"ל "אלטלנה" [צילום: לע"מ])
+צעד ראשון להפיכת הנושא הפלשתיני להערת שוליים
11:59 19/08/20  |  מרדכי ליפמן   |   לרשימה המלאה
בנקודת משבר זו ביחסינו עם הפלשתינים, עלתה על פני השטח יוזמתו של נתניהו, להסכם שלום עם אמירויות המפרץ  ▪  עכשיו הציב נתניהו את המכשול האולטימטיבי, לתקוות הפלשתיניות להריסת הפרויקט הציוני  ▪  את הדרך היחידה לסיכול המזימה, אפשר לראות ביוזמתו יוצאת הדופן
(נתניהו. יוזמה יוצאת דופן [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+1,644 מאובחנים חדשים; שישה מתים מחצות
11:44 19/08/20  |  עידן יוסף
משרד הבריאות: נכון לאתמול 18.8 (סיכום של 24 שעות), מעודכנים במערכת:
1,644 מאומתים חדשים אתמול (18.8) מתוך 27,799 תוצאות בדיקות שהתקבלו. היום, 19.8 נכון לשעה זו: 96,996 מאומתים מפרוץ המגפה. 401 חולים שמצבם מוגדר קשה. 118 מונשמים. 719 מתים במצטבר מפרוץ המגפה.
+"החדר הסגלגל נטוש בקורונה"
08:16 19/08/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
היועץ לשעבר לביטחון לאומי טוען שטראמפ תפס את רצינות המגיפה רק כאשר שוקי המניות ירדו, וניסה כתמיד להיחלץ מהמשבר על-ידי דיבורים
("פגע באמינות" [צילום: אוון ווצ'י, AP])
+20 שנות היעדר מחקר הביאו לפערי ידע בהתמודדות עם מגיפות
08:15 19/08/20  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה
רקע הניסיונות למצוא חיסון נגד נגיף הקורונה החדש, חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון חושפים במחקר חדש כיצד עולם המדע זונח מהר מדי את העיסוק במגיפות קודמות ובשל כך, נוצרים פערי מוכנות להתפרצויות הבאות
(מי יהיה הנגיף הבא? [צילום: מכון מיגל])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קורונה - מגיפת העסקים העצמאיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
היועץ לשעבר לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, דוחה את הביקורת שנמתחה על סגל המועצה לביטחון לאומי בנוגע לטיפול במשבר הקורונה. בספרו "The Room Where It Happened" טוען בולטון, כי השינוי המבני שביצע במועצה לא השפיע על הטיפול במגיפה, אלא היה זה העדר מנהיגות מצידו של הנשיא דונלד טראמפ.
19/08/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הזיכרון הקצר של עולם המדע: במשך שני העשורים האחרונים מדענים חקרו התפרצויות של מגיפות כלל עולמיות, אך לאחר שהן דעכו, הקשב המחקרי למגיפות הללו פחת באופן שפגע בהיערכות להתפרצויות הבאות. זו התמונה המטרידה העולה ממחקר חדש שערכו חוקרי מדעי נתונים ובריאות הציבור מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
19/08/2020  |  יפעת גדות  |   חדשות
ועדת המדע והטכנולוגיה התכנסה (יום ג', 18.8.20) לדיון במחקר ופיתוח בתחום החיסון לקורונה. מנהל המכון הביולוגי, ראש רשות החדשנות, מדענים ואנשי מחקר, עדכנו בתמונת מצב התקדמות ישראל בדרך לחיסון.
19/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה (יום ג', 18.8.20) את תקנות חובת המכרזים (התקשרויות משרד הבריאות הנדרשות לצורך התמודדות עם נגיף הקורונה)(הוראת שעה), התש"ף - 2020.
18/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בוועדת הקורונה בכנסת התבשרו (יום ג', 18.8.20), שגם לפתיחת ענף התערוכות המקצועיות מתגבש בימי אלו מתווה. כך הודיע בוועדה המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הפרופסור איתמר גרוטו. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון, הדגישה כי בשלושת השבועות הקרובים על משרד הבריאות למסור לוועדה, את מתווה הפתיחה לתערוכות ברור, מוסדר ומפורט - ותאריך יעד לפתיחה כבר בחודש הקרוב.
18/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
לאחר שהצילום התפרסם ברחבי תבל, התחזקה בנו הסברה כי הצמדתה של אביגיל לחזהו של הנשיא ג'ו - הבטיחה לו את הזכייה בכהונה שניה של נשיאות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il