|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שובה של אמריקה

חוכמתו של טראמפ היא בלתת לגיטימציה לשנאה, כך שגזענים, למשל, שכל הזמן שומעים כמה הם לא בסדר, ירגישו טוב עם עצמם, במיוחד לאחר שמונה שנים עם נשיא שחור טראמפ דאג לפרוק כל עול של מוסר, כך שלא משנה מה עשית, זה בסדר; הרי מנהיג העולם החופשי הוא בדיוק כזה
05/11/2020  |   טל בן-יעקב   |   יומני בלוגרים   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות
טראמפ. מעודד יצרים של שנאה [צילום: אוון ווצ'י, AP]

אנו עדים לשובה של אמריקה. אחרי ארבעה שנים שנשיא ארה"ב דאג לשסות את אזרחיה, הגיע הזמן לאחות ולרפאות; הגיעה העת לנשיא אחר - לג'ו ביידן, שנראה שכבר לקח את הבחירות. כי בכל הנוגע לענייני הפנים של ארץ ההזדמנויות הגדולות, דונלד טראמפ היה אולי הגרוע ביותר. ארה"ב מעולם לא הייתה עדה לכל כך הרבה פייק ניוז, שקרים ואמיתות אלטרנטיביות, כמו עם טראמפ. הבעיה היא שהוא הפך את התרבות הזו לנחלת הכלל. עכשיו הכל לגיטימי. הרף ירד כל כך נמוך, כל כך למטה, כל כך עמוק, עד שהכל הפך למותר.

לשקר, להסית, לשסע, לפלג, למלא את חלל האוויר בפייק ניוז, לא לקחת אחריות, לתת לגיטימציה לגזענות ודרור לשנאה, להתבהם, להתלהם, לחולל מלחמות פנים, לדאוג אך ורק לאינטרס האישי, לפזר פלגנות, להוליך שולל, לגרום לכך שזה בסדר להיות שוביניסט, להטריד מינית, לא לתת דוגמה אישית כשכל העולם מחכה למוצא פיך, להטיף לבדלנות וללאומנות, לקרוץ לשוליים הקיצוניים, לטפח את רעיון העליונות הלבנה, להבליג לניאו נאצים רק כי הם חלק מהבייס, לתת גב לאנטישמים מאותה סיבה, ובעיקר - להפוך את כל אלו למיינסטרים; זו המורשת של טראמפ - מורשת אשר ביידן מבקש לנפץ.

אז נכון, טראמפ עשה רבות למען ישראל - ההכרה בירושלים וברמת הגולן, העברת השגרירות, החתירה להסכמי השלום עם איחוד האמירויות, בחריין וסודן; נכון, הוא עשה את כל אלו. אך אין לשכוח כי המניעים האמיתיים שלו היו ריצוי האוונגליסטים והרצון שלו לקבל פרס נובל; ובמיוחד אין לשכוח את יהדות ארה"ב - התומכים האמיתיים והמסורתיים של ישראל - ואת האופן שבו הוא הפקיר אותם לאנטישמים. במהלך כהונתו בבית הלבן לא רק שהוא העלים עין מהאנטישמיות ההולכת וגואה, שיש לו חלק משמעותי בהתגברותה, אלא שלו עצמו נפלטו כמה אמירות שאם כל אדם אחר היה אומר אותן היו מאשימים אותו באנטישמיות, והסיבה היחידה שהוא נחלץ מהאשמות שכאלו היא בגלל שידוע לכל שהוא אינו נגוע בשנאת יהודים; גזען כן, אנטישמי כמובן שלא.

מכל מקום, הפעולות והאמירות שלו השנויות במחלוקת לא נעשו או נאמרו סתם ככה, הן היו חלק ממדיניות סדורה אשר נועדה למצוא חן בידי חלק מהבייס שלו, אשר כולל את הניאו נאצים, האנטישמים ותומכי עליונות הגזע הלבן. וכאשר נשיא מעדיף את שונאי העם היהודי על פני היהודים בני ארצו - אסור להחריש. בכל אופן, ביידן הוא אוהד ישראל מובהק, והוא לא יטיל חרפה על יהדות ארה"ב.

על חודו של קול

בנאום של טראמפ בליל הבחירות, הוא אמר דברים שחריגים אפילו לו: הוא הכריז על ניצחונו, שלא היה ולא נברא; הודיע שהבחירות הן הונאה; ואמר שיעתור לבית המשפט העליון על-מנת שיעצור את ספירת הקולות במדינות המפתח בטענה ההזויה שהוא מפחד שהדמוקרטים יזייפו תוצאות, למרות שלכולם ברורה הסיבה האמיתית - הוא פשוט יודע שהוא עומד להפסיד ואינו מעוניין שהקולות יספרו מכיוון שהוא מבקש למנוע מביידן מלהכריז על ניצחון. עובדה, פתאום הוא רוצה לעצור את הספירה לא רק בפנסילבניה, בה ביידן סוגר עליו את הפער במהירות, אלא גם בג'ורג'יה - מדינה שהיה נראה כי טראמפ ינצח בה, וכעת היא מתנדנדת על חודו של קול.

אמירות שכאלו הן הגפרור שעלול להצית את אמריקה. לפי ההערכות, יכול מאוד להיות שיתקיימו מהומות, וחנויות רבות, כולל הבית הלבן עצמו, כבר מיגנו את עצמן בטרם עת. הנאום של טראמפ מבקש לזרות שמן למדורה בכך שהוא מנסה לגרום לאמריקנים רבים לחשוב שגונבים להם את המדינה ואת קולותיהם. למשל, עשרות בני אדם כבר הגיעו לדטרויט למחות ולהתפרץ על-מנת להפריע להמשך הספירה שם.

בגלל אפקט הקורונה, מיליוני אזרחים מימשו את זכותם להצביע בהצבעה המוקדמת, ורובם המוחלט הצביע לביידן, מה שגרם לכך שביום הבחירות רוב ההצבעות היו עבור טראמפ. את הקולות האלו, של יום הבחירות, סופרים קודם כל, ולכן בחלק מהמדינות, חלקן מדינות מפתח, נראה בתחילה שטראמפ מנצח בהן, ולאחר מכן, כאשר סופרים את הקולות שבהצבעה המוקדמת, המגמה משתנה דרמטית. מאחר שטראמפ ידע שבמדינות מפתח מסוימות תיווצר תמונה מעוותת אשר תעיד על ניצחונו בהן לכאורה, ושלאחר מכן התמונה תתהפך, הוא כיוון לנקודה מאוד ספציפית, בדיוק כאשר קורה ההיפוך, ובה הודיע כי הדמוקרטים גונבים את הבחירות מכיוון שלא יכול להיות היפוך שכזה. בכוחו של מהלך שכזה להבעיר את ארה"ב.

במשך שמונה שנות כהונתו של של ברק אובמה, הבייס הגזעני של טראמפ היה צריך לסבול נשיא שחור בבית הלבן. צריך לזכור שאלו אנשים שהרגישו כי מישהו נחות מהם מנהל אותם וכי גנבו להם את המדינה. השנאה היוקדת ורגשי הנחיתות שלהם הצטברו במשך שמונה שנים ורק חיכו להתפקע החוצה. כאשר הגיע מועמד לנשיאות שקידש את הערכים הגזעניים שלהם, הם צהלו משמחה כאילו הגיע המשיח והחזיר להם את המדינה שלהם לגדולתה כפי שהם תופסים אותה.

יצרים של שנאה

הם יצאו בהמוניהם להצביע וקיוו שאותו מועמד יספק את הסחורה ויגרש מהגרים, אשר מאיימים, לכאורה, לתפוס להם את עבודתם, וכל מי שאינו לבן כמוהם. טראמפ היתווה, במיוחד עבורם, מדיניות בדלנית אשר מתכתבת עם האמריקנים האנטישמים של שנות השלושים והארבעים, ובמיוחד עם הקבוצה "אמריקה תחילה", אשר גרסה כי אסור שארה"ב תיכנס למלחמת העולם השנייה ושאף נלחמו על כך עם פרנקלין רוזוולט, ואימץ את סיסמתם.

טראמפ נראה ללא מעט אמריקנים כמו חלום: אם נשיא העולם החופשי משקר או נתפס בשקר ודבק בו, אז זה בסדר לשקר; אם הוא מעודד יצרים של שנאה, אז זה בסדר להיות גזעני. טראמפ נתן לגיטימציה לכל אלו שמאסו מהרעיון של לבקש סליחה, ובמיוחד לאלו שעשו מעשים אפלים או ששוכנות במוחם מחשבות אפלות, ורוצים להרגיש בסדר עם זה ולהוריד את העול מעל הכתפיים שלהם; אם אין מוסר, אפשר להרגיש טוב עם עצמך לא משנה מה עשית. זה קסם להם.

מאותן סיבות מתנגדיו של טראמפ שונאים אותו: כי הוא הוריד את הרף; כי הוא שחרר כל עול של מוסר. הם משוועים למבוגר אחראי שיבוא ויציל אותם ויחזיר את אמריקה לגדולתה האמיתית כפי שהם תופסים אותה; הם מתפללים למנהיג שידע לאחד את העם בעיתות משבר - דבר אשר היה הפוך בזמן כהונתו של טראמפ.

ביידן הוא מנהיג מסוג אחר. בנאום מפויס, הוא הבטיח שיהיה הנשיא של כולם ושישרת גם את אלו אשר לא הצביעו עבורו. הוא הפציר בפני האומה שיניחו את השנאה בצד ושלא יראו את היריבים הפוליטיים שלהם בתור אויבים. בישראל הוא דומה יותר לבני גנץ - שניהם מנהיגים שמתעקשים לנסוך תקווה בעם. טראמפ יותר דומה לבנימין נתניהו - שניהם ניזונים מלשסע ומלפלג.

תאריך:  05/11/2020   |   עודכן:  05/11/2020
טל בן-יעקב
+הטראמפיזם יימשך גם בלי טראמפ
18:23 05/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
"הטראמפיזם עשוי להפוך לגרסה האמריקנית של הפרוניזם"  ▪  "לא משנה מי ינצח בקרבות המשפטיים; מחצית מן האמריקנים לא יראו בו נשיא חוקי"
(יותר תומכים מאשר ב-2016 [צילום: מאט יורק, AP])
+הרגע האחד
14:30 05/11/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
אחרי האש קול דממה דקה"  ▪  אפילו הרפובליקנים, ועוזר אחד שהכין אותו לעימותים בטלוויזיה, הגיבו כי אין סיבה להתייחס ברצינות להאשמותיו של הנשיא המפסיד
(טראמפ. שיקר ורימה [צילום: אוון ווצ'י, AP])
+טראמפ כבר ניצח
13:21 05/11/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
הוא נזק פוליטי, פגע מוסרי  ▪  אולי עיצב את אמריקה כשהיא חלודה וקולה צורם, ואולי רק שיקף תופעה זו המתרחשת מאליה ומקבלת ממנו דרבון אוהד
(טראמפ. תרבות השקר [צילום: אוון ווצ'י, AP])
+הרוח האופטימית של הבחירות
13:06 05/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
העיתון מפנה את תשומת הלב לגילויים רבים של התנדבות ופעילות אזרחית לפני הבחירות ובמהלכן, וקובע שזהו ביטוי לרוח הייחודית של הדמוקרטיה האמריקנית
(מצביעים בנבאדה [צילום: סקוט סונר, AP])
+פנסילבניה עשויה להכריע לטובת ביידן
12:32 05/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אם ביידן ינצח במדינות בהן הוא מוביל כעת או בפנסילבניה בה הוא סוגר את הפער מטראמפ - הוא ינצח בבחירות  ▪  טראמפ חייב לנצח בכל המדינות בהן הוא מוביל כעת ולהוסיף להן את אריזונה או נבאדה, בהן מוביל ביידן בהפרש קטן  ▪  ביידן מוביל ב-68,000 קולות באריזונה; טראמפ מוביל ב-107,000 בפנסילבניה וב-13,500 בג'ורג'יה
שידור חי: תוצאות הבחירות בארצות הברית / NBC
ביידן בבית ילדותו בפנסילבניה [צילום: קרולין קסטר, AP]
טראמפ בנמל התעופה ראסל בג'ורג'יה [צילום: ברין אנדרסון, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
בשנת 2016 שמע סקוט דונקום, מפתח תוכנה מפורטלנד, כי מצביעים בקליבלנד ממתינים שעות בתור להצביע. ליבו יצא אליהם, הוא התקשר לפיצריה בקליבלנד ושלח להם ערימת אוכל כדי לרומם את רוחם. השנה כבר הייתה זו יוזמה מרוכזת ששיגרה 53,000 פיצות לקלפיות ב-48 מדינות. 30 אנשי צוות ומתנדבים סרקו את הרשתות החברתיות כדי למצוא דיווחים על תורים בקלפיות, ושיגרו את צי המשאיות עליהן נכתב "דמוקרטיה זה טעים" וחילקו גם מילקשייקים והמבורגרים.
05/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ג'ו ביידן ממשיך לצמצם את יתרונו של הנשיא דונלד טראמפ בפנסילבניה וג'ורג'יה, והתוצאות בשתי המדינות עשויות להתפרסם במהלך הלילה (ה'/ו', 5/6.11.20 לפי שעון ישראל). אם ביידן יזכה בפנסילבניה, הוא ינצח בבחירות לנשיאות; ניצחון שלו בג'ורג'יה יקרב אותו מאוד לבית לבית הלבן. לעומת זאת, ניצחון של טראמפ בשתי המדינות עדיין יותיר את ביידן במצב עדיף. לאור המגמה ביממה האחרונה, ניצחון של ביידן באחת משתי המדינות או אפילו בשתיהן הוא אפשרי.
05/11/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
גם כאשר תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב לא היו ברורות, ניתן היה להגיע לכמה מסקנות בנוגע לתחום התקשורת – סבורה (4.11.20) פרשנית התקשורת של וושינגטון פוסט, מרגרט סליבאן.
05/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שלטונות אריזונה הורו לתקשורת (יום ה', 5.11.20) לעזוב את הבניין בו נספרים הקולות ממחוז מריפוקה, בשל התקהלות של מפגינים מחוץ לבניין וחשש מפני אלימות. ספירת הקולות נמשכת.
05/11/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרפובליקנים צפויים לשמור על השליטה בסנאט ולצמצם את הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים - מלמדות התוצאות שפורסמו עד כה (יום ה', 5.11.20, שעה 06:30). זאת, בניגוד להערכות לפיה הדמוקרטים עשויים להשתלט על הסנאט ולהגדיל את יתרונם בבית הנבחרים. התוצאות בקונגרס משקפות את חוזקו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות, שכן גם אם יפסיד - המרוץ צמוד בהרבה מכפי שצפו הסקרים.
05/11/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il