בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
יישות שבירה וחזקה - אוולינה מאריה בורג׳סקה-ג׳וברקה <br>
|
אוולינה מריה היא שגרירה של ספרות, היא השגרירה הבינלאומית של רצון טוב למען מיעוטים באיגוד הפדרלי לקידום מיעוטים גלויים ושגרירת Brahmand Evolution, שמשימותיה שלום עולמי, וצדק לאנושות
|
שבירה של התפפיסה הרווחת [צילום: אנה קפלן/פלאש 90]
|
|
|
|
|
[צילום: באדיבות אוולינה מאריה בורג׳סקה-ג׳וברקה]
|
|
|
|
[צילום: באדיבות אוולינה מאריה בורג׳סקה-ג׳וברקה]
|
|
|
|
|
Ewelina Maria Bugajska-Javorka נולדה בפולין, ומתגוררת כיום בדנמרק. בתיכון למדה במסלול לכלכלה. למדה פילוסופיה באוניברסיטה. חיברה ספרי שירה. שיריה תורגמו לשפות רבות וניתן למצוא אותם באנתולוגיות בינלאומיות רבות. היא זוכת פרסים והצטיינויות בינלאומיות רבות. היא חברה באיגוד הסופרים העולמי של WNWU. אוולינה מריה היא שגרירה של ספרות (מדליה הוענקה על-ידי Motivational Strips, קבוצת פייסבוק פעילה למשוררים מכל העולם). היא השגרירה הבינלאומית של רצון טוב למען מיעוטים באיגוד הפדרלי לקידום מיעוטים גלויים - FAAVM מקנדה, ושגרירת Brahmand Evolution, שמשימותיה שלום עולמי, וצדק לאנושות. כמו-כן היא נשיאת איגוד הסופרים העולמי הספרדי - UNIÓN HISPANOMUNDIAL DE ESCRITORES (UHE בדנמרק, ומפקחת ראשית ברצועות המוטיבציה למדינות סקנדינביה. בורג׳סקה -ג׳וברקה עורכת את Bharath Vision, מגזין האינטרנט של Motivational Strips. המשוררת כותבת בפואטיקה מרוכזת ומשתמשת בלשון ציורית חדה. בשיר האמת של האהבה, היא מתארת אהבה טוטאלית ובו בעת היא מפוקחת ויודעת שהיא זמנית כי תבוא אחריה נוספת, שכן היא מציינת כי שווה למות באהבה הזו אפילו פעם אחת, וכנראה שאהבה היא במובן מסוים גם מוות, גם חיים שאינם מציאותיים, וגם ריחוף אל משהו מעבר. האוקסימורון המעניין נמצא בשורה השנייה שאם היא מתה בעבור האהוב היא תשכב עמו בארון הקבורה. האמת הזו היא אמת ייחודית ושוברת את התפיסה הרווחת שאנו חיים כשאנו מתאהבים. לפי אוולינה אנו למעשה מתנתקים מן החיים ומסתגרים במקום שמנתק אותנו מן המציאות. זוהי שירה מרוכזת ותמציתית שאומרת רבות בצמצום. אווירה מיתית מוצאים בשיר השני שבו הפסל הקר בוכה כמו על דמותה של הסובלת או הדמות הטרגית בשיר, שנפרדת מן החיים, אך השיר מסתיים בנימה אופטימית שעוד תשוב באביב. בשני השירים האחרונים נמצא נימה ליטורגית, של שבועה לאלוה, קרבה והתקרבות ותחושת שליחות. הָאֱמֶת שֶׁל אַהֲבָה אַתָּה הָאֱמֶת, בַּעֲבוּרְךָ שָׁוֶה לָמוּת אֲפִלּוּ פַּעַם אַחַת, אֶשְׁכַּב בַּאֲרוֹן הַקְּבוּרָה שֶׁלְּךָ לִזְמַן מָה. הָעֵינַיִם שֶׁלִּי כְּבָר דַּי בָּכוּ, הַיּוֹם אַתָּה הַמּוֹשִׁיעַ שֶׁלִּי, צַעַר וַחֲרָטוֹת נֶעֶלְמוּ וְנִשְׁכְּחוּ, הַלֵּב שֶׁלִּי מֶשִׁי לָבָן, כְּמוֹ גַּלֵּי הָאוֹקְיָאנוֹס הַסּוֹעֵר הַמְּפַסֵּל אֶת הַחוֹף, אֲבָל אַתָּה... הָאֱמֶת שֶׁלִּי בָּאַהֲבָה, אַתָּה הָאֹשֶׁר הַיָּחִיד, בַּעֲבוּרְךָ שָׁוֶה לָמוּת אֲפִלּוּ פַּעַם אַחַת, אֶשְׁכַּב בַּאֲרוֹן הַקְּבוּרָה שֶׁלְּךָ לִזְמַן מָה. © Ewelina Maria Bugajska-Javorka עוֹפֶרֶת מֻתֶּכֶת דְּמָעוֹת זוֹלְגוֹת מַטָּה כְּמוֹ עוֹפֶרֶת מֻתֶּכֶת, דֶּרֶךְ הַשַּׁיִשׁ עַל פָּנִים חִוְּרוֹת הֵן נוֹשְׁרוֹת עַל קַרְקַע הַמֵּצַח. נְשָׁמָה סְפוּגָה מִכְּאֵב, מְיַלֶּלֶת בְּיֵאוּשׁ, הִיא מֵתָה בַּשְּׁמָמָה בַּקָּהָל הַצְּלִילִים רֵיקִים, מַחְרִישִׁים מֵהַהֲמֻלָּה, כְּמוֹ שִׁיר, הַמּוּשָׁר עַל יְדֵי צִפּוֹרִים. הַיּוֹם הִיא נִפְרֶדֶת מֵהַחַיִּים אַךְ מָחָר תִּוָּלֵד מֵחָדָשׁ, מַמָּשׁ כְּמוֹ פְּרָחִים בְּאָבִיב. 2020 © Ewelina Maria Bugajska-Javorka יֵשׁוּת שְׁבִירָה אֲנִי מְרַחֶפֶת מֵעַל בִּדְמָמָה עַל רִיסֵי הַגּוֹרָל, אַף כִּי אֲנִי יֵשׁוּת שַׁבְרִירִית בַּקּוֹסְמוֹס, וּבְכָל זֹאת אֲנִי חוֹצָה אֶת עוֹרֵק הַכּוֹכָבִים בַּעֲלִיּוֹת וּבַיְּרִידוֹת, אַרְחִיב אֶת הַגְּבוּלוֹת שֶׁלִּי, אֲשַׁפְשֵׁף אֶת עַצְמִי בָּרָקִיעַ בְּתוֹךְ שֶׁפַע אֱלֹהִי, אֶלְגֹּם צוּף מִכּוֹס הַלִּיבֵּרָלִיּוֹת שֶׁלּוֹ. © Ewelina Maria Bugajska - Javorka אָז זֶה אוּלַי אֲנִי יְכוֹלָה לָשֵׂאת בְּנֵטֶל הָאֱלֹהוּת הַזֶּה, שֶׁהִקְרַבְתָּ עַל כְּתֵפַי הָעֲדִינוּת? הַיּוֹם אֲנִי מְחַדֶּשֶׁת אֶת הַשְּׁבוּעָה שֶׁלִּי, שֶׁנִּתְּנָה לְךָ לִפְנֵי שָׁנִים, בְּעֵת יוֹם הַלֵּדָה הַמְּחֻדָּשׁ אֲנִי עוֹלָה מִקִּדָּתִי, וּמוֹסֶרֶת לְךָ שֶׁלֶד הַנְּשָׁמָה שֶׁלִּי, כְּדֵי שֶׁתּוּכַל לִבְנוֹת עָלֶיהָ מִקְדָּשׁ, כְּדֵי שֶׁתּוּכַל לִמְצֹא אַהֲבָה וְהַקַּלָּה. © Ewelina Maria Bugajska-Javorka הַשְּׁתִיקָה שֶׁלִּי הַשְּׁתִיקָה שֶׁלִּי אֵינָהּ הַשִּׁכְחָה שֶׁלִּי הַשְּׁתִיקָה שֶׁלִּי הִיא הָאֲנָחָה שֶׁלִּי זֶהוּ חֲלוֹם הַמּוּנָע עַל יְדֵי הָרוּחַ בְּלֵיל הַכּוֹכָבִים. © Ewelina Maria Bugajska-Javorka
|
|
הכותבת תרגמה וכתבה.
|
|
תאריך:
|
15/11/2020
|
|
|
עודכן:
|
15/11/2020
|
|
שושנה ויג
|
יישות שבירה וחזקה - אוולינה מאריה בורג׳סקה-ג׳וברקה
|
|
במהלך הימים האחרונים, למרות אירועים טיפה יותר חשובים דוגמת מגיפת הקורונה, השיתוק בממשלת האחדות והבחירות הדרמטיות שהיו בארצות הברית, יותר ויותר כותרות עוסקות ב"בלאק פרידיי" ("יום שישי השחור") שיחול השנה ב-27 בנובמבר, כמו תמיד, יום לאחר חג ההודיה בארצות הברית.
|
|
|
בימים אלה בהם אנו מקדישים מחשבה להתמודדותם של ניצולי השואה בימי הסגר, עלתה בי מחשבה האם גם בעלייתם ארצה לאחר המלחמה, החברה הישראלית התייחסה אליהם כמו היום. כדי לבחון זאת מקרוב, שוחחתי עם סבי היקר, בנימין רימר, על יחס הישראלים לניצולי השואה מקום המדינה ועד ימינו. סבי, ניצול שואה שעבר חוויות חיים קשות, עלה לארץ ב-1951, שלוש שנים לאחר קום המדינה ונקלט בקיבוץ "גן שמואל".
|
|
|
ביולי 2020, ביטל בית הדין לצדק של האיחוד האירופי (CJEU) את 'מגן הפרטיות' (Privacy Shield), פטור מהחלת תקנות אבטחת הפרטיות ה-iGDPR על חברות מארה"ב הפועלות בארצות האיחוד האירופי או שאזרחיה הם לקוחותיהן 2. ה-Privacy Shield אפשר למעשה לחברות אמריקניות להצהיר (בחוזים לצרכן) בסעיפי הצהרה סטנדרטים (SCCs) כי הם מקיימים "מנגנונים יעילים" להבטחת רמת הגנה על הנתונים באופן ה"שווה ערך במהותם" לזה הקיים באיחוד האירופי.
|
|
|
אדם מה יש לו בחייו, חייו, ובלכתו - מורשת. אבות האומה, גם אם לצמד מילים רב משמעות זה יש צמרמורות באות השנייה מאי ההלימה בין התואר למי שמבקשים לשאתו, מבקשים להותיר מורשת על-פי חזונם, מטרותיהם בחייהם וזיכרונות משולבים ביעדים שטרם הספיקו לממש.
|
|
|
לפני כמה חודשים פורסם סיפור על אדם בהודו שרצח למעלה מ-50 נהגי מוניות והשליך את גופותיהם לנהר שורץ תנינים. הסיפור הפיקנטי הזה עורר אצלי מספר תמיהות. מדוע רצח האיש רק נהגי מוניות? האם שיטת החיסול המיוחדת נועדה להעלים ראיות או שליבו של הרוצח נכמר על התנינים הרעבים בנהר? אבל השאלה העיקרית שעלתה וצפה בי הייתה האם האירוע הזה בכלל התרחש? האם הוא קרה במציאות או שנרקם במוחו הקודח של עיתונאי אי-שם בין רחוב שוקן לרחוב קרליבך? כיון שאנחנו מוצפים באין ספור ידיעות, סיפורים ופריטי מידע כוזבים, קשה עד בלתי אפשרי לבדוק כל דבר ולדעת מה אמת ומה שקר.
|
|
|
|