|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
אולפני השידור של הטלוויזיה הישראלית ברוממה [צילום: משה מילנר/לע"מ]

"בית היהלומים"- היה ואיננו עוד

בית הטלוויזיה הישראלית בשכונת רוממה בירושלים-ששימש במשך עשרות שנים לשידוריי הטלוויזיה בארץ והצמיח שדרים בולטים בכול ערוציי השידור, הלך בדרכי הנדל"ן - הרס המבנה ואכלוס במקרה זה של אוכלוסייה חרדית
30/06/2021  |   צבי גיל   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

אפתח בהודעה הולמת של אגודת העיתונאים בירושלים בתגובה על "ההצהרה החגיגית" של החברה הנדל"נית שהרסה את המבנה.

אגודת העיתונאים בירושלים מוחה בחריפות על המסר של חברת אקה נדל"ן והבעלים אלי קליין שהזמינה את הציבור ל"טקס הריסת מתחם רשות השידור לרגל הקמת פרויקט יוקרה... אירוע היסטורי המסמל את התחדשות העיר""...

בניין רשות השידור ברוממה, בניין ששירת את הציבור במשך למעלה מארבעה עשורים, והיה ביתם של עיתונאים ועיתונאיות שהשקיעו בו את מיטב חייהם בשאיפה לשידור ציבורי נטול פניות חרף לחצים ועיתונות מקצועית חוקרת ומדווחת.יום הריסתו של הבניין ששימש הסמל של השידור הציבורי, הוא יום עצוב ולא יום לחגיגות.בחירתו של הבעלים ב"טקס הריסה" ולא ב"טקס הקמה" מעציב ומסמל את התפיסה המקוממת כלפי רשות השידור והשידור הציבורי, ואגודת העיתונאים בירושלים מצרה על כך." עד כאן ההודעה.

הלוטשים

"כאכסניה לחבורה הצבעונית הזאת (כמצוין בחלק הראשון של הפרק "פיגומים") שימש "בית היהלומים". בית מגושם דמוי ממגורה שניצב בין השכונות רוממה ומקור ברוך בירושלים, ושימש באותם ימים ציון דרך לאלה שרצו לבקר בגן החיות התנ"כי השכן. בית היהלומים הוקם בשנות החמישים על-ידי החברה הכלכלית לירושלים במסגרת אתגר לתיעוש הבירה. המפעל נכשל ובשנות ה- 60 התרוקן מיושביו ונשאר אנדרטה לחלומות נוצצים. איש לא חשב שהוא ישמש אכסניה לטלוויזיה. הטלוויזיה אמורה הייתה לשכון בקריית השידור שתוכננה על-ידי מומחים הולנדיים בגבעת רם בשכנות לקריית הממשלה, לכנסת ולמוזאון ישראל. בראש הפרויקט עמד איש הרדיו נקדימון רוגל, והוחל אפילו בביצוע תשתית הפרויקט .כאשר אצה לגיבתון( מנכ"ל רשות השידור) הדרך להקמת הטלוויזיה הוא בחר בבית היהלומים כאכסניה הראשונה שלה. רוגל פרש במחאה- מן הפרויקט, ומאוחר יותר ניסה לעניין בו את פרופסור אליהוא כץ(ראש צוות ההקמה של הטלוויזיה).כץ לא גילה התלהבות. היו לו בעיות בוערות יותר וספק אם ראה בעין יפה את השכנות הפיזית של הרדיו והטלוויזיה בבית השידור המתוכנן.

"צוות ההקמה"(של הטלוויזיה- צ.ג) מצא בבית היהלומים אולמות מלאכה גדולים ומוזנחים וכניסה שדורשת שיפוץ. בשלב הראשון שופצו שלוש הקומות האמצעיות, והצוות התמקם בקומה התחתונה והעליונה. בין שתי הקומות פעלה מעלית ששבתה מרבית הזמן. מאוחר יותר היו נתקעים בה רצים עם סרטים דקות ספורות לפני שידור מהדורת החדשות. הבניין דמה אז לבורסת יהלומים יותר מאשר לבית טלוויזיה. ליד חדריי המנהלים התגודדו תמיד קבוצות אנשים, שעשו מאמצים נואשים להתחרות בקולות של הפטישים והציוד המכאני. כולם היו בתנועה מתמדת, באו והלכו. במסדרונות התרוצצו מפיקים בפועל במאים בכוח, ספקים עם תלושים בעבור מוצרים ושירותים שלא שולמו. לאורך האולמות עברו עגלות עם פיתות וסטייקים, וילד רץ הלוך ושוב כשהוא מכה ברצף בקלידים של פסנתר שעמד שם. בלשכתו של ראש הצוות התקיימה ישיבה מתמדת שהתחילה בשעות הבוקר ונמשכה עד לשעות הלילה המאוחרות. בדרך כלל בהשתתפות אותם אנשים. הם דנו בעיקר על מבנה המערכת ועל תפיסות והשקפות והקדישו מעט זמן לנושא ההשתלמות של כוח האדם. התוצאה הייתה שהקורסים נוהלו בצורה חובבנית ומרושלת, בהפסקות גדולות והמשתלמים הקלו בהם ראש.

לאחר פרק זמן הוחלט למיין אנשים למדורים שונים. המיון לא נעשה על-פי מבחניי התאמה אלא על-פי בחירה עצמית של המועמדים השונים. לחדשות נרשמו בעיקר עיתונאים. חלקם אנשי הרדיו כמו דן שילון, יעקב בן הרצל, טוביה סער, מיכה לימור, עזריה רפפורט ואפרים אבא. אחרים היו אנשי עיתונות כמו אלי ניסן, דליה שחורי, יהודה כותן. וחלקם בוגרי בתי ספר לקולנוע ולטלוויזיה כמו מוטי קירשנבאום. אחרים נרשמו כבמאים. והיו כאלה שבחרו בתפקיד של "מנהלי במה", כי התואר "מנהל" קסם להם. הכל היה פתוח, היוזמה הייתה חופשית, משל היו יורדי הספינה "באונטי" של תומס מוריי.

לא היה ציוד מתאים לצילומי הרצה וכמה מן הצלמים היו צריכים להביא מביתם מצלמות וציוד עזר. לכל צלם הצמידו ארבע מפיקים. לאחד הצוותים בראשות הצלם הבכיר דודו הירשפלד, לימים מנהל הצלמים, הוצמד בחור מקנדה שהשכלתו הפורמלית הייתה משפטים. כמעט כל רעיון קבל אישור לביצוע. אבשלום כץ איש הרדיו, הגה רעיון להפיק תוכנית על הקיץ הישראלי, בשם "אבטיחים של קיץ". על ההפקה הוצאו אלפי ל"י ולא יצא ממנה דבר. מפיק בשם אבישי כהן, ששובץ בטעות בתקן של מומחה זר, ביקש להפיק תוכנית על פסטיבל הריקודים בקיבוץ דליה. הצוות יצא למקום ללא תאורה והיה צורך לערוך את החומר באופן קפדני. העריכה נמשכה חודשיים ולאחריה נותר סרט של עשרים דקות. בבית הטלוויזיה נהגו אז לומר, כי מן הפקה שעלתה רבבות תצא שקופית מוצלחת.

גם בתחום הנוהל והסדר הזכיר המקום את המערב הפרוע. כאשר הספרן הישראלי מחק בטעות סרט וידאו, הוא זכה למכות נמרצות מהבמאי הראשי האירי. בקֶלֶט נרשמו מדי יום תלונות על חומר שצולם ונעלם. במערכת החדשות, שהייתה בשלבי הקמה נוצרו לטיפונדיות וכל עורך דאג לגייס כתבים בשירות המהדורה התורנית שלו. זאת הייתה תוצאה ישירה מכך שלא הייתה יד מכוונת. אליהוא כץ דגל בביזור לאורך כל הזירה. הוא לא ראה עצמו כמנהל שתלטן המטיל מרות תוכנית וניהולית. אלא כהוגה ומשכנע, שעובד עם קולקטיב יוצר. קראו לו "הנביא" ואמרו שעסק בחזון יותר מאשר בטלוויזיה.

כץ יליד ארה"ב לא רצה באמריקניזציה של השידורים. שיתוף הפעולה עם רשת סי.בי.אֶס האמריקנית לא נראה לו מלכתחילה. הוא עבד אתם כמי שכפאו שד. אל טאנגֶר נציג הסי בּי אֶס נראה לו איש עסקים מצליח מבוסטון שהתייחס לטלוויזיה כאל עניין מסחרי, שבו יקנו וישדרו בזול סחורה אמריקנית .גם האווירה בטלוויזיה הלימודית לא נראתה לו. הוא חשב שהיא סטרילית מדי, קרה וממוסגרת. כץ לא ראה בטלוויזיה בהכרח שירות יומי. הוא סבר שהיא צריכה לפעול מדי יום, אם יש צורך בכך, ואם יש מה לשדר-איכותית. פעם התבטא בלצון שחלומו הגדול הוא להודיע לצופיי הטלוויזיה, בתום יום שידורים: " זה הכל לעת עתה ואין לנו יותר בשבילכם עד לתוכנית המיוחדת בעוד שלושה ימים"

מתוך" בית היהלומים- סיפור הטלוויזיה הישראלית" ספריית הפועלים 1986.

מלחמה בפנים ובחוץ

מן הרגע הראשון עמד "צוות ההקמה" בפני התקפה נמרצת מבפנים ומבחוץ. בפנים היה זה הוועד המנהל של רשות השידור .לצוות הייתה זיקה חוקית לרשות, חרף פעילותו האוטונומית כביכול. עצם ההפרדה המנהלית של הטלוויזיה מן הרשות הייתה לצנינים בעיני חברי הוועד המנהל. זה בא לידי, בין השאר בהתייחסות לפרופסור כץ בישיבות, אשר במהלכן או שמתחו ביקורת קשה על "צוות ההקמה" או שהתעלמו מראשו וראו בו איזה הוזֶה כמו זה מלָא-מָאנשָה.

מבחוץ היו אלה שדרים בכירים של קול ישראל שגמרו אומר לעשות הכל כדי לטרפד את צוות ההקמה אלה נהלו מערכה כפולה. גם נגד חנוך גיבתון וגם נגד צוות ההקמה, והזירה שלהם השתרעה מבית היהלומים ועד לכנסת וכל מה שבאמצע. בעצם גם הממסד וגם אנשי קול ישראל ראו בצוות ההקמה משהו זמני מאוד, ואם ימצאו פתרון פוליטי לחנוך גיבתון שלא יהיה יותר "קאזוּס בֶּלי"- הטלוויזיה, שנולדה מחוץ לרחם, תחזור אל חיקה של אימא רשות השידור. כפי שזה אכן קרה. בינתיים משרדי הממשלה, ובעיקר האוצר, ידיהם היו קמוצות מאוד בעזרה לרך הנולד .ובהעדר כספים אפילו למשכורות, שלא לדבר על חובות כרוניים לספקיי השירותים השונים, גם בפנים הייתה תסיסה. ועוד הערה מתבקשת. אליהוא כץ הכיר יפה את המצב בקול ישראל על כל התככים שנטוו בשתי וערב. עד כדי כך, שהוא העדיף בעלי פוטנציה מפוקפקת על שדריי הרדיו הוותיקים והמנוסים. כל זאת כדי שאותם "מטעני צד" לא יתגלגלו למפתן "צוות ההקמה".

משום כך התוצאה הייתה ידועה מראש. לכך יש להוסיף את הדעה ההזויה של הממסד שהקים את צוות ההקמה באשר לכשרותו לפעול בצורה מסודרת ללא הכנה והבשלה מספקת . וזה מוזכר ב"בית היהלומים". בקיץ 1968 במלאת שנה למלחמת ששת הימים צה"ל קיים את מצעד הניצחון לציון האירוע. הטלוויזיה לוותה את האירוע על כל חלקיו בצורה כמעט מושלמת .זה נעשה באיזה מאמץ סיזיפי של גיוס עליון של אנשי מקצוע זרים וישראלים, ערב רב של דוברי שפות שונות בקשר הפנימי במהלך ההפקה, קשירת חבלים קרועים, התרת פלונטרים ברגע האחרון, סתימת חורים וחזרות אין סוף, תושייה של יחידים והכנות של יום ולילה וגם תקציב, תוך אלתורים של הרגע האחרון.

זה היה אקט חד-פעמי שאילת המזל פרשה עליו את כנפיה והנס בא לעזרתה. אבל הממסד ובעיקר השר הממונה ישראל גלילי רצה להוכיח שהנה יש טלוויזיה והיא פועלת יפה ומביאה לכול בית בישראל את המראה הנשגב. לכן יש לפתוח את האורווה ולצאת לסוסים לדהור. אליהוא כץ נחרד. הוא התנגד בכול תוקף. הוא טען שהטלוויזיה זקוקה לפחות לשנה כדי לשדר בצורה מסודרת. וזאת הייתה גם דעתו של עוזי פלד. הדבר היחיד ששניים אלה יכלו לעשות היה להתפטר. אבל הם קיוו, להערכתי לשווא, שאולי הדינאמיקה תעשה את שלה במעט הזמן שנועד להָרָצות. בנסיבות של אז היא עשתה את ההפך מזה. ואכן עם הפתרון הדיפלומטי שנמצא לחנוך גיבתון ומינויו של שמואל אלמוג למנכ"ל הרשות, הטלוויזיה שבה לחיקה של הרשות, וכץ ופלד התפוטרו.

בהכירי את פרופסור אליהוא כץ, מקרוב לא רק כסמכות בתחומי המדיה והחברה, כפי שציינתי, אלא כאדם חכם ובעל טביעת עין חדה, יש רק נימוק אחד שאני יכול להעלות לקבלת התפקיד ולהמשיך בו לזמן מה .הסיבה העיקרית שנראית לי שהוא הסכים לקבל את התפקיד, ואף להמשיך בו לנוכח המכשולים המקצועיים הרבים שנערמו ללא הרף, המוקשים הפוליטיים והנסיבות הבלתי אפשריות- הייתה "רעיונית". הוא האמין, אפשר בנאיביות, ובנחישות שאפיינה אותו, שהוא יוכל לעשות כאן טלוויזיה שונה מזאת האמריקנית שהוא הכיר וכמעט תיעב. אולי משהו מקורי ישראלי, גם בדרך הניהול .לאמור איזה קולקטיב רעיוני יצירתי. הוא סמך על עוזי פלד שיוכל להתגבר על הקשיים הרבים שקשה לתארם אשר מנעו ניהול מינימאלי תקין. אלה היו מהמורות שבשום מקום לא ניתן היה בהם להקים טלוויזיה טובה, אם בכלל, ובוודאי שלא במדינת ישראל.

עם כל זאת, וחרף כל הקשיים, צוות ההקמה של "בית היהלומים"- ב"מסה ומעש"- trial and error -היה הבסיס לטלוויזיה הישראלית ואכסניה ובית גידול לשדרים מעולים של חדשות, של סרטי תעודה ושל דרמה שלא לדבר על ענף הספורט שפעל ברמה הבינלאומית. בתקופת "צוות ההקמה" הופקו כמה תוכניות שעד היום אני רואה בהם תוכניות טובות וראויות. ועם הזמן "בית היהלומים" היה מפעל של אבני חן יצירתיים שזכורים ומצויים בפזורה הטלוויזיונית, עד עצם היום הזה.

יהי שם "בית היהלומים" מבורך.

הכותב הוא עיתונאי וסופר, ממייסדי הטלוויזיה הישראלית. מתעד השידור הציבורי. מרצה לתקשורת המונים. פעיל במיזם של תרומת ניצולי השואה למדינה.
תאריך:  30/06/2021   |   עודכן:  30/06/2021
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"בית היהלומים"- היה ואיננו עוד
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מ. עמיר
3/07/21 17:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחר הבחירות והקמת ממשלת "השינוי" ו"הריפוי" מצויים יהודים רבים מאוד בחרדה או לכל הפחות בחשש גדול מפני הבאות. מנבאי השחורות רבים, חלקם מתוך אכזבה אמתית וחלקם משום אינטרס פוליטי. בחלוף שבועות ספורים נראה שאת המבחן הראשון צולחת הממשלה בהצלחה, לעת עתה לפחות.
30/06/2021  |  בעז שפירא  |   יומני בלוגרים
למרבה האירוניה, דווקא בחירתו של אברהים ראיסי הקיצוני לנשיא אירן תקרב את חתימת הסכם הגרעין החדש-ישן. זו לפחות הערכתם של גורמים "מוסמכים" בצד האמריקני שסבורים שששת השבועות עד להשבעתו של הנשיא החדש, תקופה בה הנשיא הנוכחי חסן רוחאני "המתון" ממשיך בכהונתו, הם חלון הזדמנויות להגיע להסכמות. אולם הערכות אלה מתעלמות, אולי במתכוון, מכך שגם "מתינותו", כביכל, של רוחאני היא בערבון מוגבל וכי מי שקבע ויקבע את עמדת טהרן הוא המנהיג העליון עלי חמנאי.
30/06/2021  |  זלמן שובל  |   יומני בלוגרים
קהל שוחרי התיאטרון זוכה בהצגת "גדר חיה" להמחשת ספרה של דורית רביניאן בשידרוגו, הודות למחזאית נגה אשכנזי, שיחד עם הבימאי אילן רונן וסיפורם האישי שלו ושל השחקן הכוכב העולה אמיר חורי, יצרו דרמה משובחת סוערת, הנוגעת בנימי נפשו של כל אחד. וכי מה פירוש גדר חיה? אין הכוונה רק לגדר שנבנתה בין הישובים הערביים ביו"ש לבין הישובים היהודיים. זוהי הגדר שבלב, בנפש, ששמה גבול גם לאהבה לוהטת שאין לה גבול לכאורה, ובשיאה - למצב של אין כניסה. מצב אי-ההכרה של הערבים במדינת ישראל, לא מותיר אפשרות לדו-קיום, ומותיר לבבות שבורים ומצב של אי-שקט מתמשך. ועל כך מתבטא בצורה הטובה ביותר אחיו של גיבור המחזה, ויסאם (מוראד חסן המצוין), ש"איך ייתכן להקים שתי מדינות בשטח כה צר ומצומצם? אי-אפשר".
בימים אלה של (אולי? ואולי לא?) סוף עידן קורונה ניתן לבחון גם את השפעת הנגיף והמלחמה בו על השפה העברית ועל מידת הדבקות בה מצד העם היושב בציון, השפעה שהיא בולטת מאוד בשיח התקשורתי בארץ. אחת הדוגמאות לכך, ולא היחידה, היא השכחת המושג העברי בית מרקחת ושימוש בצירוף הלועזי המוזר "חנות פארם", כאילו אין מלה עברית מתאימה. דוגמה זו בלטה בדיווחי הכתבים על חנויות פתוחות וסגורות בימי סגר.
30/06/2021  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
דומה כי ההרמון האקזוטי של מוסטפה כבר ראה הכל. שליטה הבלעדי של אלג'יר אוהב את אשתו המתמסרת, אולם חשקה נפשו בעלמה צבעונית שתוסיף תבלינים לתשוקותיו. שודדי הים שלו נענים לדרישתו, ומצליחים ללכוד ברשתם את העלמה האיטלקיה איזבלה. מבחינת מוסטפה היא המוצר המושלם - יפה, חושנית וכנועה. מבחינת איזבלה המונח כניעה לא מצוי בלקסיקון שלה...
30/06/2021  |  יוקי לביא  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il