|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

מי ניסה להתנקש בחיי ראש ממשלת עירק

ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי אומר כי הוא יודע מי ניסה להתנקש בחייו וכי יחשוף את המעורבים. ההערכה בעירק היא כי המליציות הנאמנות לאירן ניסו להתנקש בחייו, באישור אירן, על-רקע סירובן לקבל את תוצאות הבחירות לפרלמנט שבהן נחלו הפסד
08/11/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
ראש ממשלת עירק, מוסטפא כאט'מי [צילום: משרד התקשורת העירקי/AP]

ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי ניצל מהתנקשות בחייו ב-7 בנובמבר לפנות בוקר באמצעות מל"ט ממולכד שתקף את מעונו ב"אזור הירוק" המאובטח בבגדד שבו שוכנים משרדי הממשלה והשגרירויות הזרות. נראה כי מדובר בהתקפה שתוכננה היטב מראש, על-פי משרד הפנים העירקי, בתקיפה השתתפו 3 מל"טים וכוחות הביטחון של עירק הצליחו להפיל שניים מהם.

פיקוד המבצעים המשותף של צבא עירק הודיע כי "כאט'מי לא נפגע ומצב בריאותו טוב, כוחות הביטחון נוקטים בצעדים הדרושים", כלי תקשורת עירקיים דיווחו כי 7 ממאבטחיו נפצעו בתקרית. גם כאט'מי עצמו צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "מצבו טוב "וקרא לבני העם העירקי "לגלות איפוק."

ארה"ב גינתה את ההתקפה על כאט'מי וכינתה אותה במילים "פעולת טרור", גם אירן גינתה את ההתקפה, עלי שמח'אני מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באירן גינה את התקיפה והאשים כי "גורמים חיצוניים" עומדים מאחוריה. בנוסף לכך היה גל גינויים גדול ערבי ובינלאומי לניסיון לחסל את ראש ממשלת עירק.

שום גוף לא נטל את האחריות לתקיפה, אך בעירק קושרים אותה למתיחות ברחוב העירקי בעקבות הבחירות לפרלמנט, המליציות המזוהות עם אירן דחו את תוצאות הבחירות ואינן מוכנות להשלים עמן. קייס אלח'זעלי, מפקד מליציית "עצאיב אהל אלחק" האשים ביום שישי שעבר, במהלך הלוויה של 3 מהמפגינים שנהרגו ע"י כוחות הביטחון העירקים, את ראש הממשלה כאט'מי כי הוא נתן הוראה לפתוח באש חייה לעבר המפגינים נגד תוצאות הבחירות לפרלמנט והזהיר אותו כי הוא "יועמד לדין".

מליציית "גדודי חיזבאללה" האשימה את ראש ממשלת עירק כי הוא ביים את ההתקפה עליו, בהודעה של המליציה נאמר: "לפי המידע הבדוק שבידינו לאף אחד בעירק אין רצון לאבד מל"ט על בית של ראש ממשלה לשעבר". פעיל במליציה הזו בשם "אבו עלי אלעסקרי" צוטט כאומר: "אם מישהו רוצה לפגוע ביצור הפייסבוק הזה, יש הרבה מאוד דרכים, פחות יקרות ובטוחות יותר מזו". בעבר האשימו המליציות הפרו-אירניות את מוצטפא כאט'מי שהיה ראש המודיעין העירקי בסיוע לצבא ארה"ב לחסל את הגנרל קאסם סולימאני ב-3 בינואר 2020 בשדה התעופה בבגדד.

אלכאט'מי הינו יליד 1967, עיתונאי לשעבר שהיה ממתנגדיו של צדאם חוסיין, הוא חי בגלות וחזר לעירק ב-2003.בשנת 2016 מינה אותו ראש ממשלת עירק חיידר אלעבאדי לתפקיד ראש המודיעין, בתפקידו זה הוא הצליח לפתח קשרים עם מדינות רבות וארגוני מודיעין זרים לצורך המלחמה בארגון דאעש. הוא נחשב לאישיות פרגמטית הרוצה בהחזרת היציבות השלטונית לעירק, הוא מקובל על ארה"ב ואירן כאחד ועד כה הצליח לשחק בשדה המוקשים הרגיש הזה מבלי להרגיז אף אחד משני הצדדים.

בשנה האחרונה הוא פעל לצמצום ההתקפות של המליציות הפרו אירניות על יעדים אמריקנים בעירק ועל בניין שגרירות ארה"ב בבגדד. אין זו הפעם הראשונה שמנסים לחסל אותו, הוא ניצל בעבר מ-3 ניסיונות להתנקש בחייו, עד היום הוא טוען כי "איננו חושש משום גורם".

אירן עומדת מאחורי ניסיון ההתנקשות

ההערכה הרווחת בעיאק היא כי מליציות עירקיות הנאמנות לאירן המאוגדות במסגרת "אלחשד א-שעבי" הן שעומדות מאחורי ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה כאט'מי, לאחר שקיבלו "אור ירוק" מאירן. נראה כי מדובר במליציות שמסרבות לקבל את תוצאות הבחירות האחרונות לפרלמנט, מליציות "אלחשד א-שעבי" הפסידו בבחירות האחרונות שני שלישים מהמושבים שהיו להן בפרלמנט, המליציות האחראיות להתקפה מאתגרות למעשה את מוסדות המדינה בעירק והן מסתמכות על הגיבוי המלא של אירן.

ביום שישי שעבר היו עימותים קשים בבגדד בין כוחות הביטחון למפגינים נגד התוצאות הראשונות של הבחירות המוקדמות לפרלמנט בהן נפצעו 125 בני אדם בהם 27 אנשי ביטחון, על-פי כמה מקורות בלתי רשמיים כמה מפגינים נהרגו. הפלגים השיעים החמושים הנאמנים לאירן דוחים את התוצאות הראשוניות של הבחירות שהיו ב-10 באוקטובר וטוענים כי הן "מזויפות" ודורשים ספירה ידנית של הקולות.

החשש בעירק הוא כעת שאם לא תהייה תגובה הולמת מצד הצבא העירקי נגד התוקפים הם יפרשו זאת כחולשה וינסו לכבוש בכוח את כל "האזור הירוק" בבגדד שמכיל את כל משרדי הממשלה והשגרירויות הזרות. על-פי גורמי ביטחון עירקיים, המל"ט שתקף את מעון ראש הממשלה מוצטפא כאט'מי הינו מל"ט תוקף מסוג המל"טים שבשימוש המליציות הפרו אירניות שבאמצעותם הותקפו יעדים אמריקנים בעירק.

ראש הממשלה כאט'מי טען אמש בישיבת חירום של הקבינט כי הוא "מכיר היטב" מי עומד מאחורי ניסיון ההתנקשות בחייו והבטיח לחשוף את המעורבים. "מדובר במעשה פחדני שאינו משקף את רצון העירקים" הוא אמר, לדבריו, "תוצאות הבחירות, התלונות והערעורים אינם באחריות הממשלה, חובתנו היא לספק עניינים כספיים וביטחונים לקיום הבחירות,יש כאלה שמנסים להתעסק עם ביטחונה של עירק ורוצים שהיא תהייה מדינה של מליציות ואנו רוצים לבנות מדינה".

ממשלת עירק קיבלה החלטה לפתוח בחקירה לגבי אופן פיזור ההפגנות ב"אזור הירוק" בבגדד ביום שישי האחרון וראש הממשלה כאט'מי הבטיח "נשים כל עבריין מאחורי סורג ובריח ונעמיד אותו לדין". נשק המל"טים האירני, או הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאויישים), הפך לנשק מסוכן מאוד במזרח התיכון, האירניים פיתחו אותו והוא מפגין ביצועים מרשימים במלחמה של המורדים החות’ים מתימן הנאמנים לאירן נגד סעודיה, כמו-כן האירנים סיפקו אותו למליציות הנאמנות להם בעירק ובסוריה וכן לחיזבאללה בלבנון ולחמאס ולג’יהאד האיסלאמי ברצועת עזה.

בחודשים האחרונים תקפו מל"טים אירניים מטרות בירדן לאחר ששוגרו על-ידי המליציות הפרו אירניות בדרום סוריה והיו גם ניסיונות של המל"טים האלה לחדור למרחב האווירי של ישראל אך הם יורטו על-ידי חיל-האוויר הישראלי. ארצות הברית הודיעה ב-29 באוקטובר על הטלת סנקציות על שתי חברות אירניות וארבעה אזרחים אירנים המעורבים בפעילות המל"טים, בין השמות שעליהם הוטלו הסנקציות בלט שמו של סעיד ארג’אני, ראש מערך המל"טים בחיל-האוויר של "משמרות המהפכה".

תאריך:  08/11/2021   |   עודכן:  08/11/2021
יוני בן-מנחם
+פגיעה בארה"ב ואתגר לישראל
11:12 08/11/21  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה
אימוץ עמדת מחלקת המדינה בסוגיית ירושלים יהווה הפרה של החוק האמריקני, התעלמות ממציאות בת-3,000 שנים המתועדת למשעי בממצאים ארכיאולוגים ונוספים, סטירת לחי למורשת האבות-המייסדים של ארה"ב, ותפגע באינטרסים מדיניים-ביטחוניים של ארה"ב
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי ניסה להתנקש בחיי ראש ממשלת עירק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי הודיע לפני כמה ימים על ביטול מצב החרות במצרים שהוכרז בשנת 2017 ונמשך כארבע שנים, מצב החירום הוטל בזמנו בעקבות גל הטרור ששטף את המדינה ובוצע על-ידי הזרוע הצבאית של תנועת "האחים המוסלמים" ועל-ידי שלוחת דאעש בצפון סיני.
לפני כמה ימים אמר הנשיא ג'ו ביידן בנאום בוושינגטון כי ישנם כמה אישים במזרח התיכון שהוא איננו מדבר איתם, ברומזו ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ביידן מחרים למעשה את יורש העצר הסעודי, שאותו הוא מאשים באחריות לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י באוקטובר 2018 בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.
בעשרת החודשים הראשונים של 2021 היו יותר הפיכות מוצלחות מאשר בכל חמש השנים הקודמות: מינמאר, מאלי, גינאה, צ'אד – ועכשיו סודן ותוניסיה, מנתח וושינגטון פוסט. באחרונה מתנהלת הפיכה זוחלת מאז חודש יולי, כאשר הנשיא קאיס סעיד פיטר את ראש הממשלה, פיזר את הפרלמנט ונטל סמכויות נרחבות. עשור לאחר שמדינה זו החלה את האביב הערבי והייתה היחידה שסיימה אותו בהצלחה, היא שוקעת שוב לשלטון אוטוקרטי.
29/10/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ייתכן כי ה-25 באוקטובר 2021 יירשם בעתיד כיום של מפנה היסטורי בגישת העולם הערבי לנושא הסביבה? בתאריך זה (יום שני השבוע) הוכרז בסעודיה על ראשית יישומו של פרויקט "המזרח התיכון הירוק", יוזמה של יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן. בטקס חגיגי בבירה ריאד הכריז אחיו, שר האנרגיה הנסיך עבד אל-עזיז בן סלמאן, על כוונת סעודיה לייצא ארבעה מיליון טונות של גז מימן עד לשנת 2030 כתחליף לדלק. לטענתו, סעודיה הולכת להיות חלוצת העולם הערבי בשמירה על הסביבה ובמציאת מקורות חלופיים לדלק ואחת המדינות הבולטות בעולם בתחום זה. בכוונת סעודיה גם להתחרות בענף המכוניות החשמליות. בהמשך להכרזה זו, הודיע יורש העצר על פרויקט עצום של שתילת עצים בממלכה. מהי הדחיפות בפרויקט?
28/10/2021  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
ביקור ראשון של בכיר מהרש"פ באיחוד האמירויות לראשונה מאז ניתוק הקשרים של הרש"פ עם איחוד האמירויות בעקבות חתימת הסכם הנורמליזציה עם ישראל. הגנרל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלשתיני, הנחשב ל"איש החזק" ברש"פ ומקורבו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ביקר השבוע בדובאי, רשמית הוגדר הביקור כביקור בדוכן של "פלשתין" בתערוכת "אקספו 2020", אך על-פי גורמים בתנועת פתח מדובר בביקור מדיני ראשון שיש לו השלכות חשובות.
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
ימינה מקימה מטה מוניציפלי  /  מירב ארד
הפיכה בסודן: 5 חברי ממשלה נעצרו  /  איציק וולף
נסראללה: יש לנו 100,000 לוחמים  /  איציק וולף
חיזבאללה נאבק על מעמדו הדומיננטי בלבנון  /  אורנה מזרחי, יורם שוויצר
תיבת פנדורה של המלך עבדאללה  /  יוני בן-מנחם
לבנון ביצעה הונאת פונזי  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
פרופ' דני בן-שחר, שי אהרונוביץ ורוית הוברפלד [צילום: יעל צור]
מחלקה ראשונה  |  
כנס של מכון אלרוב לחקר הנדל"ן שהתקיים (7.5.24) בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב
אלה נווה
אלה נווה
ארגון הבריאות העולמי הציע תקנות חדשות מהן עולה כי קיים חשש לכפיית טיפולים רפואיים, בין אם לצרכי ניוד בין מדינות ובין אם תחת הגדרת מצב חירום בשל פנדמייה כזו או אחרת
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il