|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מימין, נפגש עם שר ההגנה הרוסי הרוסי, סרגיי שויגו, משמאל, במוסקבה, רוסיה [צילום: אלכסיי ניקולסקי, ספוטניק/AP]

מה באמת רוצה פוטין

הניחושים בדבר כוונותיו הצבאיות של פוטין מגיעים לשיאם. לא יהיה נכון לחשוב שהוא פועל מתוך גחמה המבקשת לנצל מצב זמני לא נוח של ארה"ב באסיה ובאירופה. הוא מבקש להחזיר לרוסיה נכסים ביטחוניים ופוליטיים מעצמתיים שאבדו לה בעת פירוק בריה"מ, בטרם מתגבש בעולם מבנה מעצמתי רב-קוטבי חדש עם אזורי השפעה מובהקים. אם ישיג זאת ללא מלחמה, ישמחו על כך כמעט כולם; האם אוקראינה מוכנה לשלם את המחיר?
15/02/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

מזה מספר חודשים מזינים אותנו במידע, בחלקו השערה ובחלקו אמיתי לגבי כוונותיו של פוטין באוקראינה ובגבול המערבי הרוסי עם אירופה. נראה שחשיבה אסטרטגית רציונלית היא מפתח חשוב להערכה והבנה נכונים של התנהגות מנהיגים לאומיים, במיוחד במדינות טוטאליטריות או כאלה שלהן מנהיגות ריכוזית חזקה; רוסיה של פוטין היא אכן מדינה כזו. התבוננות במהלכיו בעשור האחרון כתהליך על-רקע שינויים המתחוללים בעולם, יכולה לספק הערכה טובה למדיניות שהוא נוקט באזורים שונים סביב גבולות רוסיה. אין ספק שהקו המנחה הוא להחזיר את רוסיה "לגודלה האמיתי" כמעצמה עולמית ושותפה בכירה להנהגת העולם. כך פעל בסוריה, בקרים שבאוקראינה, ברוסיה הלבנה ובמזרח הרחוק. כך הוא ממשיך לפעול גם עתה מול אוקראינה. מהדיאלוג הרוסי סיני של השנים האחרונות נראה שלסין שאיפה דומה ובעניין זה שתיהן רואות את העולם הרב-קוטבי החדש שבדרך כ"שותפות" עם הנהגה קולקטיבית.

רוסיה באופיה היא מדינה "יבשתית".1 ממדיה הפיסיים (כ-17.130 מיליון קמ"ר) ומספר תושביה (כ-144.1 מיליון נפש), מציב אותה מול העולם ההולך ומתהווה לקראת אמצע המאה ה- 21, כמדינה הגדולה ביותר בשטח והקטנה ביותר במספר תושביה. המבנה המסתמן לפי שעה על-רקע היחלשותה של ארה"ב ועלייתן של סין והודו, הוא של רביעייה מובילה כשמצבה של אירופה איננו ברור.2

טריטוריה ריבונית היא אחד ממרכיבי העוצמה של מדינה בכלל ושל מעצמה בפרט. מעבר לה נמצאים "אזורי ההשפעה", בחלקם בעלי גבול משותף עימה ובחלקם מרוחקים אבל חשובים אסטרטגית מסיבות שונות: מוצא לים, מעברי הרים, מקורות חומרי גלם, מקורות מים ועוד. התפיסה האסטרטגית-אידאולוגית של בריה"מ דיברה על השלטת הקומוניזם בעולם ועל השפעה סובייטית דומיננטית הדרושה לכך. על-כן, במאבק מול הקפיטליזם נעה בריה"מ לכל כיוון בו יכלה לרכוש חזקה או שליטה בהשפעת כוחות מקומיים; לסדר הפעולות הייתה בדרך כלל חשיבות משנית, אלא אם כן היה בו כדי להחליש את המערב הקפיטליסטי בראשות ארה"ב. בעולם הדו-קוטבי של המלחמה הקרה בין קומוניזם לקפיטליזם, כשכל צד הצטייד בנשק גרעיני אסטרטגי "עד שיניו", הברירה - החל משנות ה- 60 של המאה ה- 20 לערך - הייתה מלחמות מקומיות או הסתכנות בהשמדה עולמית הדדית. ארה"ב מצאה לכך פתרון בדמות ניצול כושרה הכלכלי-ניהולי הירוד של בריה"מ ודירדורה האסטרטגי באמצעות מרוץ חימוש בחלל. תהליך זה שבר את הכלכלה, העמיד את המשטר הסובייטי בפני אזרחיו וחסידיו במערומיו ומוטט את האימפריה שהאידאה המובילה שלה כשלה והכשילה.

פוטין הכיר את הדברים היטב ולהערכתי גם הפיק לקחים שאותם הוא מיישם במדיניותו הנוכחית. אולם ככל הנראה מוסיף הוא למסקנותיו מהימים ההם גם את הנקודות הבאות: א. העולם שנמצא כחצי יובל תחת הגמוניה אמריקנית (לאחר התמוטטות בריה"מ), נכנס לתהליך חדש של היווצרות מערך כוחות מעצמתי גלובלי, שהשחקנים החשובים בו הם: ארה"ב, רוסיה, סין3 והודו. סביר שבעתיד תצטרפנה אליו מעצמות גדולות נוספות דוגמת ברזיל. נראה שההנחה כי אירופה תהיה - בזכות הקהילה המשותפת - לשותף הראשון בתוספת זו, אינה מתממשת בגלל חולשה גרמנית והשתלטות איסלאמית על חלקים חשובים ביבשת; לפי שעה אירופה מתנוונת.4 ארה"ב אינה רואה כיום ברוסיה את אויבתה הגדולה וגם לא את האיום המסוכן ביותר, משום שרוסיה איננה בנויה לפי שעה למעורבות עולמית מול מעצמה כארה"ב. סין לעומת זאת מאתגרת את רוסיה ממזרח (מנצ'וריה), מהמרכז (טיבט) ומהמערב בזכות דרך המשי היבשתית החדשה שהיא בונה לעבר אפריקה. סין כיום היא גם הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ומספר תושביה גדול מזה של רוסיה פי 10 בקרוב! זוהי מדינה גרעינית עם נוכחות גוברת בחלל ובים.

מבחינתה של סין, סדר העדיפות בו היא פועלת הוא ביסוס אחיזתה במזרח הרחוק וביעדים הקרובים לגבולה: קוריאה הצפונית, איי ים סין (ובהמשך ניטרולה של יפן) ויותר מכל טאיוואן. לפוטין נותרו שנים לא רבות לבסס את סידורי הביטחון סביב גבולותיה העצומים של רוסיה עד להיווצרותם של אזורי השפעה מובהקים בעולם הרב-קוטבי החדש, שימנעו ממנו חופש פעולה או יעשו כל פעולה חד-צדדית ליקרה ומסוכנת יותר. הוא עדיין חייב להתחשב בארה"ב, אבל דומה שהתחשבות זו נמצאת בקו דעיכה.

התנהלותה של ארה"ב מול אפגניסטן ומול אירן ואי-יכולתה לשכנע את בעלות בריתה ההיסטוריות באירופה להציג קו בלימה משותף חד-וחלק נגד רוסיה באוקראינה, מובילים למסקנה שאם ישתכנע בכך באמצעות הכלים המודיעיניים שלו, יכנס לאוקראינה עד לנהר הדנייפר, לרבות מצור על הבירה קייב, ואז יכתיב לאוקראינה הסדר שבו: א. תישמר דרך גישה יבשתית לחצי-האי קרים לאורך גדתו הצפונית של הים האזובי. ב. אוקראינה תתחייב לאי-הזדהות עם המערב ונאט"ו.

הצבא הרוסי עבר בשנים האחרונות מספר שידרוגים במערכות נשק עיקריות שלו ובכללן: טילי קרקע-קרקע, חימוש השריון, טילי שיוט מהירים ומדויקים, סוללות הגנ"א משופרות ומטוסי קרב והפצצה חמקנים. נראה שפוטין כיוון לשעת כושר שבה ארה"ב לוקה באחדות הלאומית ובמנהיגות הבינלאומית שלה, נאט"ו חלשה ומפוצלת וסין עדיין איננה בשלה לשחק משחק עולמי חופשי משלה. אם יפלוש לאוקראינה, יספוג נזקים כלכליים משמעותיים אולם ימצה את השקעותיו האחרונות בצבא. לכן, סביר שישאף למצב את רוסיה במצב משופר לאורך הגבול המערבי שלה, אלא אם ישיג את מבוקשו ללא מלחמה. ע"י ויתורה של אוקראינה על שאיפתה לעבור באופן גלוי ומובהק למחנה נאט"ו והמערב. בלימת המהלך אפשרית אם תשנה ארה"ב את מהלכיה ובשילוב עם נאט"ו תזרים עתה כוחות גדולים לאוקראינה מה שנראה בלתי סביר בעליל בשעה מאוחרת זו בעימות המתהווה.

פוטין פועל בזהירות ואינו שופך את התינוק עם המים. אם יאתגר את ארה"ב יתר על המידה, עשויה היא עדיין לגרום לו נזקים רבים. ארה"ב היא מדינה של "מצבי-רוח" תקשורתיים, שתכופות מניעים אותה לפעול בניגוד לאינטרסים האמיתיים שלה. גם אירופה המערבית היא כזו, אולם כיום מול רוסיה ללא ארה"ב בקידמת-הבמה, היא כמעט חסרת תועלת למאבק בין גושי ברמה עולמית.5

סביר שבאותה דרך נוהג וינהג פוטין גם במקומות אחרים, לרבות סוריה. מבחינה זו, על ישראל לשקול את התנהלותה בסוריה כך שתוכל לספק לו את המענים הדרושים לו שם במקום אירן. פוטין איננו מחפש בעלי ברית מדרגה רביעית במאבק על מאזן הכוחות הגלובלי אלא שותפים מהימנים או צייתנים. אם ארה"ב אכן מפנה את מבטה למזרח הרחוק, על ישראל לייצב את הקשר עם רוסיה בסוריה ולבנון, בטרם תכנס לאזור ההשפעה הסינית שבדרך במלוא עוצמתה. הברית המרכז אסיאנית שבה חברות סין, אירן וחמש מדינות נוספות, הינה עובדה קיימת שישראל אינה יכולה להילחם בה. על-כן חשוב שתבין היטב את המשמעות העולמית והאזורית של שידוד מערכות עולמי זה ותתנהל ברמה האזורית ככוח מרכזי, בראש וראשונה בייצוב ביטחון הפנים ובמוכנות לאפשרות שגלי ההדף של מלחמה באוקראינה יגיעו בצורות שונות גם לכאן. אסור שגידול משמעותי במתח בין המעצמות הגדולות יכשיל את ישראל בקונספציה שגויה ובכישלון בחזית הקרובה לבית שמבחינת ביטחונה הלאומי היא קריטית.

תאריך:  15/02/2022   |   עודכן:  15/02/2022
רפי לאופרט
+חיילי רוסיה התקדמו לעמדות ירי ליד אוקראינה
23:53 15/02/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
אין עדויות לכך שהחיילים הרוסים בדרך לבסיסים  ▪  רוסיה וסין מהדקות את היחסים כנגד נאט"ו  ▪  מתקפת סייבר רוסית כנגד יעדים אוקראיניים  ▪  תרחיש: הכוחות הרוסיים יתקדמו וישתלטו גם על מולדובה
פוטין. לא מסיג כוחותיו [צילום: סרגיי גוניב, ספוטניק/פול קרמלין]
+ביידן: רוסיה תראה עיצומים שלא ידעה
22:46 15/02/22  |  עידן יוסף
ביידן מזהיר: "אם רוסיה תפלוש לאוקראינה - נטיל עיצומים כה עוצמתיים שרוסיה טרם ידעה. נחסום את צינור הגז לגרמניה ונגן על כל סנטימטר של טריטוריה של נאט"ו בכל העוצמה האמריקנית".

"התקפה על (מדינה) אחת היא התקפה על כולן", אמר הנשיא, והבהיר כי נאט"ו איננה איום על רוסיה ואיים כי תהיה תגובה נחושה להתקפה על אוקראינה. ביידן ציין כי התקפה רוסית על אוקראינה עדיין נמצאת על הפרק, והדגיש כי יש לתת לדיפלומטיה כל אפשרות להצליח.

הנשיא הוסיף כי אין עדויות לכך שהחיילים הרוסים בדרך לבסיסים - והם עדיין נמצאים בעמדות המאיימות על אוקראינה.
+אוקראינה מבקשת סיוע בינלאומי מנאט"ו
22:34 15/02/22  |  עידן יוסף
אוקראינה מבקשת סיוע בינלאומי מנאט"ו: לפי הצהרה שפרסם הארגון, קייב מתכוננת למצבי חרום בקנה מידה גדול שיכולים להשפיע על האוכלוסייה האזרחית שלה.
+מוסקבה מבצעת מתקפת סייבר כנגד קייב
21:10 15/02/22  |  עידן יוסף
החלה התקפת סייבר ענקית על קייב. מעליות לא עובדות בעיר ומחשבים שובשו. שדה התעופה משותק. הלוחמה האלקטרונית כוללת שיבוש אותות GPS במזרח אוקראינה.
+עליות שערים בבורסות בעקבות הודעת רוסיה
16:24 15/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
המשקיעים מגיבים על ההודעה שפרסם משרד החוץ הרוסי ובה טען כי יחידות מצבא רוסיה החלו לעזוב את אזור גבול אוקראינה  ▪  מדד הדקס עולה ב-1.61% ובמסחר המוקדם בוול סטריט עולה הדאו ג'ונס ב-319 נקודות  ▪  מזכ"ל נאט"ו מצנן את ההתלהבות: עדיין לא ראינו סימנים להרגעה בשטח הרוסי
(כוחות רוסיים נערכים לחזרה לבסיס בעומק רוסיה בסיום חלקם בתמרון הצבאי [צילום: משרד ההגנה הרוסי דרך AP])
+רוסיה: חלק מהכוחות בגבול אוקראינה חוזרים לבסיסיהם
12:21 15/02/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
משרד ההגנה הרוסי עדכן כי חלק מיחידותיו השלימו את התרגילים והחלו דרכם בחזרה לבסיסיהן  ▪  שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה:" הצלחנו למנוע הסלמה נוספת"  ▪  שרת החוץ הבריטית הזהירה כי אפשרות לפלישה עדיין קיימת בסבירות גבוהה
כלי רכב משוריינים רוסיים מועמסים על רציפי רכבת לאחר סיום התרגילים הצבאיים [צילום: שירות העיתונות של משרד ההגנה הרוסי/AP]
+הסיכוי לפריצת דרך דיפלומטית - נמוך
10:19 15/02/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
הקאנצלר שולץ יגיע היום למוסקבה יממה אחרי ביקורו אצל הנשיא זלנסקי, וייפגש עם הנשיא פוטין  ▪  שולץ ודאי יזהיר שוב את פוטין מההשלכות האפשריות של הרחבת הפעולה הצבאית נגד אוקראינה, פוטין יכחיש, ובזה כנראה יתמצה הביקור. הסיכוי לפריצת דרך דיפלומטית נראה נמוך
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, מימין, וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם בארמון מרינסקי [צילום: לשכת העיתונות הנשיאותית האוקראינית/AP]
+אושר פטור מבדיקות קורונה לטסים מאוקראינה לישראל
09:24 15/02/22  |  איציק וולף
עקב מצב החירום באוקראינה, אישרה ועדת החריגים הבינמשרדית של משרד החוץ, משרד הבריאות, ורשות האוכלוסין פטור מבדיקות קורונה טרם הטיסה לישראל.

הפטור ינתן למי שיטוס בטיסות החירום מאוקראינה, לצורך פינוי והטסה של אזרחים ונוסעים אחרים שיוחלט על הבאתם לישראל, בכפוף למילוי הצהרה בריאות. עם הנחיתה בישראל יבצעו הנוסעים בדיקת PCR בנתב"ג.
+האוליגרך העשיר באוקראינה: אחזור מחר
08:23 15/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
לאחר שפורסם כי רינת אחמטוב, האדם העשיר באוקראינה ומי שנמצא במקום ה-327 ברשימת עשירי תבל, הוא אחד מהאולגרכים שברחו מן המדינה לנוכח החשש לפלישה רוסית, פורסמה מטעמו הודעת הבהרה: אהיה במריופול ב-16 בפברואר
(אחמטוב. חוזר מחר לאוקראינה [צילום: אנדרי לוקטסקי, AP])
+ארה"ב: רוסיה ממשיכה להזרים כוחות לגבול אוקראינה
08:23 15/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
עד עתה פרסה רוסיה 105 קבוצות טקטיות גדודיות סמוך לגבולותיה עם אוקראינה, ו-14 קבוצות נוספות נמצאות בדרכן אל האזור  ▪  שר החוץ של אוקראינה: "טעות לחשוב שקייב תיפול בתוך כמה ימים - אין צורך לשקול תרחיש אפוקליפטי כזה"
(אחד מהמחנות שהקימה רוסיה סמוך לגבולותיה עם אוקראינה [צילום: Maxar])
+המלחמה הקרה, גרסת 2.0: סין ורוסיה זו לצד זו
08:21 15/02/22  |  עודד ערן, צבי מגן   |   לרשימה המלאה
שתי המעצמות יוצאות נגד הסדר העולמי בראשותה של ארה"ב, ואף מגבות זו את זו בסוגיות אוקראינה וטייוואן  ▪  הדבר עלול להציב אתגר בפני מדיניות החוץ הישראלית
שי ופוטין בבייג'ינג בשבוע שעבר [צילום: AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה באמת רוצה פוטין
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
15/02/22 15:42
 
רפי לאופרט
24/02/22 11:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
האוליגרך האוקראיני רינת אחמטוב הודיע כי ישוב לארצו מחר. כך פורסם בתקשורת האוקראינית יממה לאחר שפורסם שמו של אחמטוב, האוליגרך העשיר במדינה ומי שנמצא במקום ה-327 ברשימת עשירי תבל, כאחד מן האוליגרכים שיצאו מאוקראינה בשבועות האחרונים לנוכח החשש מפלישה רוסית.
15/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה הלילה (יום ג', 15.2.22) כי רוסיה ממשיכה להזרים כוחות צבאיים נוספים לגבולותיה עם אוקראינה. על-פי ההערכות, כ-130,000 חיילים רוסים נמצאים במחנות שהוקמו בסביבות הגבול שבין שתי המדינות.
15/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
כאשר ביקר שי ג'ינפינג ברוסיה ב-2019, הוא כינה את מארחו ולדימיר פוטין "ידידי ועמיתי הטוב ביותר". זה גמל לו בתמיכה בהגשמת רצונה של סין למנף את אולימפיאדת החורף, הנערכת בתאריכים 20-4 בפברואר, להישגים מדיניים: פוטין היה המדינאי הבכיר ביותר שהשתתף בטקס הפתיחה. אבל על סדר היום של שתי המדינות מונחים סוגיות רבות משמעות יותר מאשר מדליות אולימפיות.
15/02/2022  |  עודד ערן, צבי מגן  |   כתבות
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, הודיע לבני עמו כי בעוד יומיים, ב-16 בפברואר, צפויה לפרוץ מלחמה בין אוקראינה לרוסיה.
14/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
הממשל האמריקני הורה על פינוי השגרירות האמריקנית מן הבירה קייב, ועל השמדת על הציוד והמסמכים שנמצאים במתחם השגרירות. השגרירות האמריקנית תועבר לעיר מערבית יותר באוקראינה, קרוב יותר לגבול עם פולין.
14/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il