בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
לציון יום האישה הבינלאומי
|
|
|
אמנו לאה - האישה השנואה (ז') <br>
|
לזכותם של רבים מהפרשנים ייאמר, שהם גילו חיבה רבה לאישה, שלא זכתה לקבלה בחייה, ומכאן האמירה המרגשת על לאה בפי חז"ל "אֵין דָּבָר שָׁלֵם יוֹתֵר מִלֵּב שָׁבוּר"
|
פרשנות של חמלה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
|
|
|
|
|
ליעקב אבינו שתי נשים. האישה הראשונה לאה. למרבה הכאב, זו האישה השנואה בבית בעלה. האישה השנייה רחל זו האישה האהובה באותו בית. לצערי אני מביע את כאבי, כי יעקב כאחד מאבות האומה מעד מעידה מאוד כואבת במתן דוגמה לא ראויה של קיום דפוסי משפחה, הגם שמדובר כאן במאות רבות של שנים טרם פסיקת חרם רבנו גרשון מאור הגולה. כואב לכתוב, שלאה רעייתו של יעקב היא אישה שנואה עליו, הגם שהיא האמא של ילדיו. ומדוע שנואה לאה? כי עיניה "רַכּוֹת". המדרש והפרשנים חשו מצוקה רבה בכתוב, המנמק את הסיבה לדופי של האישה לאה - "עֵינֶיהָ רַכּוֹת". כל מדרש רואה שזו טענה, שאינה עומדת במבחן הביקורת. לכן מתוך מצוקת הרצון לסנגר על יעקוב הוצפנו במדרשים רבים, המבקשים לטהר את יעקב. אביא רק דוגמה אחת - רבי שמחה בונים מפשיחה בספר "קול ושמחה" מציג את לאה "כְּשְנוּאָה עַל עַצְמָהּ, כְּדֶרֶך צַדִּיק אֲמִיתִי שֶׁתָּמִיד רוֹאֶה בְּעַצְמוֹ מִגְרָעוֹת וְחֶסְרוֹנוֹת וְשוֹנֵא אֶת עַצְמוֹ". לפנינו דוגמה אחת מני רבות לפירוש דחוק. מתוך רצון לטהר את יעקב, שאישה לה הוא נשוי עוברת בכל שנות נשואיה התעללות נפשית במחיצת בעלה. יעקב הוא אחד מאבותינו. המדרש מציג אותו כמי שאין בלבו שנאה. מי ששונא זו לאה. לאה היא זו שאחוזה בשנאה עצמית. יש בה שנאה למגרעותיה ולחסרונותיה. הבעל אדם אידיאלי, למרות שחולשותיו מגדישות את הסאה. יעקב משקר לאבא עיוור, לכן כל החיים השקר רדף אותו. ילדיו שיקרו לו. הוא נכשל כאבא וכמחנך בהעדפת בן אחד על יתר הבנים. כל הבנים כרעו תחת נטל העבודה, והבן האהוב עליו לא שותף בעבודה הקשה. הבן האהוב, בן האישה האהובה, מהלך לו בכתונת פסים. במערכת הנשואים יעקב לא הסתיר את הדחיה כלפי אישה אחת שהוא חי איתה - לאה, ואת העדפת האישה השנייה - רחל. תפילה רווית כאבים כשעוקבים אחר השמות שנתנה לאה לילדיה, מתוודעים לסערת נפשה של אישה דחויה, אחת מארבע האימהות של העם היהודי. מכל שם שהעניקה לילדיה פגשנו אישה מושפלת ודחויה בבית בעלה. אישה הצמאה לאהבה, שלא זכתה לקבל בחייה. שמו של הבן הבכור, ראובן, מבטא את צפיית לאה להיחלצות ממצוקת אישה דחויה בבית בעלה - "כִּי עַתָּה יֵאָהֲבֵנִי אִישִׁי". השם של הבן השני, שמעון, מבטא עובדה כאובה. מבטא מה חשה לאה המביאה ילדים לאוויר העולם אחרי שהיא חיה עם יעקב אבינו - "כִּי שָׁמַע ה' כִּי שְׁנוּאָה אֲנִי". השם של הבן השלישי, לוי, מבטא כמיהה וצפייה לשינוי במצבה - "עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי". השם של הבן הרביעי, יהודה, מבטא תקווה, שאולי הפעם הכל יהיה אחרת - "הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה'". כל בן נושא בחייו - בשם שניתן לו - את המצוקה הנפשית של האם, שאביהם מאמלל אותה ומתנכל לה. קשה לנהל חיי משפחה, כשהבן הבכור ראובן צריך לדעת, ששמו נושא את תפילתה רווית הכאבים של אמו המצפה לאהבת אביו, אהבה שממאנת לבוא. שמעון גדל במשפחה, כשהוא נושא בשמו את אומללות האם, שילדה אותו בתקווה שעם בואו לאוויר העולם סוף-סוף תזכה אמו לכך "שֶׁיֵּאָהֲבֵנִי אִישִׁי"... ואהבה ממאנת לבוא. לוי, שגדל להיות הנושא בקדושה, ממנו יקומו הכוהנים והלויים המשרתים בקודש, גדל עִם שֵׁם' שמשמעותו היא משאלה לקבל סוף-סוף אהבה. כשלאה מעניקה את השם יהודה, היא כבר בשלב ההשלמה ובעיקר ההתפייסות עם מצבה הקשה. היא אומנם חשה את קדרות היותה אישה שנואה, אך למרות הכל יש בה צורך להודות ל-ה' על הטוב שקיבלה. אין בלבה של לאה טרוניה כלפי מרום על הרע, על ההשפלה והשנאה שהיו מנת חלקה. על כך ישנה אמירה יפה בגמרא - "מִיּוֹם שֶׁבָּרָא ה' אֶת הָעוֹלָם לא הָיָה אָדָם שֶׁהוֹדָה לוֹ, עַד שֶׁבָּאָה לֵאָה לָעוֹלָם (ברכות. ז'). חז"ל חשים בעוול ובאומללות, שנכפו על לאה בבית יעקב אחד מאבות האומה. לזכותם של רבים מהפרשנים ייאמר, שהם גילו חיבה רבה לאישה, שלא זכתה לקבלה בחייה, ומכאן האמירה המרגשת על לאה בפי חז"ל "אֵין דָּבָר שָׁלֵם יוֹתֵר מִלֵּב שָׁבוּר". ביום האישה הבינלאומי אני מאחל לכל נשות ישראל, שתזכינה לחיים בבתים, בהם כל אישה תחוש את כל האהבה, לה היא ראויה. שלא תהיינה נשים שתספוגנה אומללות, כפי שכפה יעקב על לאה. שלא תדענה חיים בצל אלימות נפשית, כשם שהיה מנת חלקה של לאה. לשנאה הבלתי נסלחת של יעקב ללאה יש השלכות על דור הבנים, שקנאה ושנאה אפיינו את מערכות היחסים הפנים משפחתיים.
|
תאריך:
|
03/03/2022
|
|
|
עודכן:
|
03/03/2022
|
|
איתן קלינסקי
|
אמנו לאה - האישה השנואה (ז')
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
פלא יועץ
|
3/03/22 15:03
|
|
|
|
פלא יועץ מתגאה
|
3/03/22 17:59
|
|
2
|
|
לפלא שאין בו עצה
|
3/03/22 17:01
|
|
3
|
|
הרשעות והטיפשות
|
3/03/22 17:30
|
|
4
|
|
הרשעות וזדון הלב
|
3/03/22 18:58
|
|
5
|
|
חבל שיעקב לא
|
3/03/22 20:10
|
|
6
|
|
לילה נעים
|
3/03/22 21:47
|
|
7
|
|
שמואל בוקי גאה
|
4/03/22 07:07
|
|
8
|
|
יעקב הכאיב לי
|
4/03/22 09:27
|
|
9
|
|
שבת של ברכה
|
4/03/22 13:57
|
|
10
|
|
עיניה רבות
|
4/03/22 14:05
|
|
11
|
|
ה.א
|
4/03/22 23:08
|
|
|
|
שבת שלום ל-ה.א
|
5/03/22 07:20
|
|
|
|
תגובת מגיבה
|
5/03/22 10:22
|
|
|
|
ה.א
|
5/03/22 20:55
|
|
12
|
|
כואב שאם העם
|
5/03/22 10:48
|
|
13
|
|
שלמה המגיב
|
5/03/22 12:20
|
|
|
|
מביעה סלידה
|
5/03/22 14:35
|
|
|
|
לשלמה המגיב
|
5/03/22 14:53
|
|
|
|
שבוע טוב לשלמה
|
5/03/22 18:05
|
|
|
|
הגאון שלמה המגיב
|
5/03/22 19:21
|
|
|
|
שלמה המגיב
|
5/03/22 23:02
|
|
|
|
אז לכן אני שלמה
|
6/03/22 07:21
|
|
|
|
שלמה המגיב
|
6/03/22 09:26
|
|
14
|
|
שבוע טוב לעמנו
|
5/03/22 19:34
|
|
15
|
|
אין כמו שלמה
|
6/03/22 09:29
|
|
16
|
|
אין כמו שלמה
|
6/03/22 09:29
|
|
17
|
|
אין כמו שלמה
|
6/03/22 09:29
|
|
18
|
|
אין כמו שלמה
|
6/03/22 09:29
|
|
19
|
|
אין כמו שלמה
|
6/03/22 09:29
|
|
20
|
|
אין כמו שלמה
|
6/03/22 09:29
|
|
21
|
|
אין כמו שלמה
|
6/03/22 09:29
|
|
22
|
|
אין כמו שלמה
|
6/03/22 09:29
|
|
23
|
|
אין כמו שלמה
|
6/03/22 09:29
|
|
|
|
שלמה המגיב
|
6/03/22 12:30
|
|
24
|
|
חסק ואמץ
|
6/03/22 09:43
|
|
25
|
|
תתמיד בדרכך, איתן
|
6/03/22 09:59
|
|
26
|
|
שבוע טוב לאיתן
|
6/03/22 10:22
|
|
27
|
|
שלמה המגיב "יודע"
|
6/03/22 20:50
|
|
|
|
שלמה המגיב
|
6/03/22 21:25
|
|
28
|
|
הרבה בריאות לאיתן
|
8/03/22 15:32
|
|
ספר דברים בפרק כ"ג בפסוק ד' פוסק חד-משמעית "לֹא-יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל יְהוָֹה גָּם דּוֹר עֲשִׁירִי. לֹא יָבוֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהֹוָה עַד-עוֹלָם". למרות הקללה האוסרת על כל קשר של בן עם ישראל עִם בן העם המואבי, נפשי נקשרה בעבותות אהבה והערצה לדמותה של בת ארץ מואב, לרות המואבייה, רות האלמנה הצעירה, שקושרת גורלה עם חמותה האלמנה, בת לעם ישראל.
|
|
|
לקראת חג הפורים, מחדד הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשיה, את נושא בטיחות התחפושות ואביזרי פורים לילדים, ובתוך כך את חובת עמידתם בדרישות התקן הרשמי ת"י 562 "בטיחות צעצועים". התקן חל על כל סוגי התחפושות והמסכות לילדים, על פאות, קישוטי ראש ואביזרים נוספים לפורים.
|
|
|
וזכרם לא יסוף מזרעם, כך נאמר במגילת אסתר. ואכן, בכל קהילות ישראל, בכל דור ודור נוהגים במנהגים שונים באשר לחגיגות הפורים - תחפושות, משלוח מנות, חגיגות עד דלא ידע ועוד. פריט אחד, נדיר ומיוחד, נחשף כעת מקהילת דמשק שבסוריה.
|
|
|
משנכנס אדר מרבין בשמחה, והשנה היא שנה מעוברת, כך שאנחנו חוגגים חודשיים - אדר א׳ ואדר ב׳. כיון שבחגיגות פתחתי, הרי שהשנה האזרחית הגיעה לה קצת לפני יותר מחודש, ומיד אחריה הגיע ראש השנה לאילנות ואחריו ראש השנה הסינית (ראש חודש אדר אצלנו). במרץ ראש השנה הפרסית (נורוז) עת הם מקבלים את פני האביב, ובמחצית אפריל ראש החודשים מתקופת התנ"ך. אך בזמן שראש שנה אחד רודף את משנהו, דבר מעניין מאוד קורה בארץ, ועדיין אין אני מבין מה ההשלכות לגבי שאר העולם.
|
|
|
בימים, שהארץ רעשה סביב נטיעת עצים בנגב מתחת לאפם של בתי המגורים של בדואים, מצערת העובדה, שנעלם מהציבור המידע, כי במהלך שנת 2021 נכרתו ברחבי כל מדינת ישראל מספר בלתי מתקבל על הדעת של עצים. המספר הלא יאומן, מסתכם בכריתת כ-290,000 עצים. כריתה עצומה זו של עצים התאפשרה חוקית באמצעות מתן 6900 אישורים לכריתה של עצים, אישורים שנתן פקיד היערות של משרד החקלאות.
|
|
|
|