|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
שיח מחמד בן רשיד אל מקתום, ראש ממשלת איחוד האמירויות עם בשאר אסד [צילום: פייסבוק נשיא סוריה]
ההסברים לביקור המפתיע של נשיא סוריה באמירויות

מה עושה אסד באבו דאבי

השבוע הופתעה התקשורת העולמית בכלל והעולם הערבי בפרט מביקורו של נשיא סוריה באמירויות. זו הייתה הפעם הראשונה שבשאר אל-אסד ביקר במדינה ערבית מאז 2011. כיצד אפשר להסביר את המהלך שהצליח לבלבל את כל הפרשנים במזרח התיכון? ואיך אפשר לעשות בו-זמנית נורמליזציה עם ישראל ועם סוריה?
24/03/2022  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
מהלכת בין הטיפות
גם לאמירויות, כמו לקטר, היכולת להלך בין הטיפות מבלי להיפגע. ארה"ב תלויה בה כלכלית ומודעת לתפקיד המפתח שלה בנורמליזציה הערבית עם ישראל. מדיניותה הניטרלית של האמירויות מעניקה לה מרחב אוטונומי וכוח במזרח התיכו

האמירויות שינתה ב-180 מעלות את יחסה למשטר אסד. אם בתחילת מלחמת האזרחים תמכה הנסיכות באופוזיציה, הרי שלקראת סופה הביעו השלמה מלאה עם ניצחון צבא המשטר הסורי, פתחה את השגרירות בדמשק ב-2018 ובשנתיים האחרונות אף שלחה נציגים דיפלומטיים רמי-דרג לדמשק. אולם הזמנת בשאר אל-אסד לאבו דאבי ביום שישי (18.3.22) הייתה צעד קיצוני, שהצליח להפתיע אפילו את תומכיו של נשיא סוריה בעולם הערבי.

מדובר בביקור הראשון של הנשיא אסד במדינה ערבית מאז פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011. יציאת נשיא סוריה ממדינתו גם מלמדת כי הוא אינו חושש עוד מהפיכה או מחוסר יציבות בזמן היעדרותו. הביקור של אסד באבו דאבי בהחלט מבשר ביקורים נוספים בעולם הערבי, ואולי גם נוכחות של אסד בפסגת הליגה הערבית בעתיד. התמונות של אסד באבו דאבי הצליחו לבלבל את טובי הפרשנים ולכן ניתנו לו הסברים רבים ומגוונים:

ניסיון להשיב את סוריה לליגה הערבית
כסאו הריק של אסד בועידת הליגה ב-2019 [חוסיין מאלא/AP]

מדיניותה של האמירויות נתמכת על-ידי מצרים. פוליטיקאים רבים במצרים קראו לחדש את היחסים עם משטר אסד, ובשנה שעברה החלה גם ירדן במגעים עם המשטר הסורי, במסגרת ההסכם להעברת צינור גז ממצרים ללבנון. הפרשנים הערביים סבורים בשנים האחרונות כי קיים מאמץ של הליגה הערבית להרחיק את סוריה מהציר האירני ולהשיב את אסד לחיק האומה הערבית. המאמץ הזה משתלב עם האינטרס הרוסי להשפעה בלעדית בסוריה ולדחיקתה של ההשפעה האירנית בארץ זו.

כעס במפרץ הפרסי על ארה"ב
יורש העצר באבו דאבי, מחמד בן זייד, משוחח עם בשאר אסד

הפרשנים בעולם הערבי מתארים את ההתנהגות האמירתית כחלק ממעין מרד בממשל האמריקני המאפיין לאחרונה את מדינות המפרץ. המרד מתבטא גם בסירובן של נסיכויות הנפט לבקשה האמריקנית, להעלות את תפוקת הנפט כדי לייצב את מחירו, לנוכח המשבר עם אוקראינה. הכעס אינו קשור אך ורק לשיחות הגרעין עם אירן, אלא גם ליחס ממשל הנשיא ביידן למדינות המפרץ, הנתפס כזלזול וחוסר אמון. הממשל האמריקני נמנע ממגע עם יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן, אותו הוא מאשים ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ומבקר כל הזמן את הפגיעה בזכויות אדם בממלכה. האמריקנים נסוגו מעסקת מטוסי האף-35 עם האמירויות והסירו את החות'ים, היורים טילים ומל"טים על סעודיה והאמירויות ללא הרף, מרשימת ארגוני הטרור (וכעת ארה"ב גם שוקלת את הסרת "משמרות המהפכה" האירניים).

חזית מול טורקיה והאיסלאמיסטים
מחמד בן רשיד אל מקתום, ר"מ האמירויות, משוחח עם אסד

האמירויות ניצבת מול מגמות ההשפעה של טורקיה בחזיתות רבות במזרח התיכון. במלחמת האזרחים בלוב תמכה כל אחת מהמדינות בצד אחר - טורקיה ב"ממשלת ההסכמה" והאמירויות בחליפה חפתר. כך גם בזירה המצרית, שם תמכה טורקיה באחים המוסלמים והאמירויות בעבד אל-פתאח א-סיסי. טורקיה מאשימה את האמירויות במימון קבוצות אופוזיציה כתנועת גולן. עיקר המאבק של האמירויות הוא נגד הארגונים האיסלאמיסטים, בהם תומכת טורקיה. על כן, האמירויות מעדיפה בסוריה את "הרע במיעוטו". כלומר את אסד, למרות שאינה תומכת בשותפיו אירן וחיזבאללה. בעיני האמירויות, משטר אסד עדיף על האלטרנטיבה המסוכנת של השתלטות ג'יהאדיסטים על סוריה. פרשנים המעניקים הסבר זה לביקור אסד באבו דאבי, מסבירים כי בתמיכתו של יורש העצר האמירתי מחמד בן זאיד ב"הוצאת הכוחות הזרים מאדמת סוריה" התכוון בעיקר לטורקיה, שכבשה שטחים גדולים בצפון סוריה במהלך מלחמת האזרחים ומעניקה חסות לארגוני ג'יהאד סונים.

עמדה ניטרלית בין ארה"ב ורוסיה
אסד ומנסור בן זייד אל נחיאן, סגן ר"מ האמירויות והשר לענייני נשיאות

פרשנים רבים הסבירו את קבלת אסד באבו דאבי כאיתות לרוסיה, נותנת החסות למשטר הסורי. ביום חמישי, יום לפני הביקור של אסד, ביקר ברוסיה עבדאללה בן זאיד שר החוץ של האמירויות ושוחח עם עמיתו הרוסי על חיזוק הקשרים בין המדינות וגם על הצורך בהשגת הסכם בנושא אוקראינה. לפי פרשנות זו, האמירויות מעוניינת לנקוט עמדה ניטרלית בסוגיית אוקראינה ולשמור על קשריה הטובים עם רוסיה. מכיוון שסוריה היא בת החסות היחידה של רוסיה בעולם הערבי, התקרבות לאסד מסייעת להתקרב לפוטין. נזכיר שלצבא הרוסי שני בסיסים גדולים בצפון מערב סוריה - חיל-האוויר הרוסי בחמיימים (לטקיה) וחיל-הים בנמל טרטוס.

עמדה ניטרלית בסוגיה האירנית
אל מקתום ואסד [סוכנות הידיעות האמירתית WAM]

אירוח אסד באבו דאבי מהווה איתות לאירן, שהיא בת בריתה של סוריה. בחימום היחסים עם אסד, האמירויות מעבירה מסר כי אירן אינה אויבתה. אחת הטעויות הנפוצות של ישראל היא בראיית האמירויות כחלק מחזית צבאית הנרקמת נגד אירן. יש לזכור כי האמירויות אינה סעודיה, ויכולת הספיגה שלה בעורף האזרחי מוגבלת ביותר. מטח טילים אחד מאירן יכול לחסל ברגע את גן העדן הכלכלי של דובאי ואבו דאבי. על כן, האמירויות מוכנה לשתף פעולה עם סעודיה במלחמה נגד החות'ים בתימן, אך ספק אם תסכים להסתכן במלחמה ישירה נגד אירן. יתר על כן, האמירויות שומרת על יחסים תקינים עם אירן ויש לה קשרים עסקיים ענפים עמה. מעגל העסקים המסחריים ביניהן נאמד במיליארדי דולרים.

אמנם לאמירויות אינטרס משותף עם סעודיה למנוע מאירן השגת יכולת גרעינית שתאיים על כל מדינות המפרץ הפרסי, אך יש לה גם אינטרסים משותפים עם אירן נגד טורקיה בזירה הסורית. כמו-כן, אירן, המעורבת בסוריה כלכלית ואסטרטגית, עתידה להיות השותפה העיקרית של האמירויות לשיקומה של סוריה.

המטרה: יציבות והתעשרות לפי הדגם הקטרי
יורש העצר של אבו דאבי מחמד בן זייד אל נחיאן ובשאר אסד

כיצד אפשר לקיים בו-זמנית נורמליזציה עם ישראל ועם סוריה? כיצד אפשר להיות בעלת ברית של סעודיה ולקיים קשרים תקינים גם עם אירן? כיצד ניתן להיות ביחסים קרובים עם ארה"ב וגם עם רוסיה בו-זמנית (ובמיוחד כעת)? התשובה לא יכולה להיות בזירה המדינית, כי יש כאן ללא ספק סתירה מוחלטת. המטרה בניטרליות האמירתית היא להרוויח מכל העולמות ולהמשיך להעצים את כוחה הכלכלי.

הדגם של האמירויות הוא כנראה נסיכות קטר השכנה, שהפכה למעצמה כלכלית ועמדה ללא קושי במצור הסעודי. קטר ניהלה בשנות ה-90 יחסים כלכליים עם ישראל וגם יחסים קרובים עם אירן. על שטחה של קטר נמצא בסיס של הצי החמישי, אך היא גם מקיימת קשרים קרובים עם רוסיה והיא לא בחלה בתמיכה מסיבית בארגוני ג'יהאד. התוצאה: קטר התעשרה והפכה, למרות שטחה הקטן, למעצמה כלכלית, מדינית ותקשורתית (ערוץ אל-ג'זירה). אפילו סעודיה ויתרה על המצור הכלכלי והתפייסה עמה לפני כשנה. אירוח גביע העולם בכדורגל (המונדיאל), המעורר קנאה לא-מעטה באמירויות, מוכיח כי קטר זוכה לתמיכה בינלאומית למרות מדיניותה הבלתי עקבית המלאה בסתירות.

גם לאמירויות, כמו לקטר, היכולת להלך בין הטיפות מבלי להיפגע. ארה"ב תלויה בה כלכלית ומודעת לתפקיד המפתח שלה בנורמליזציה הערבית עם ישראל. מדיניותה הניטרלית של האמירויות מעניקה לה מרחב אוטונומי וכוח במזרח התיכון. היא יכולה להיות ציר מרכזי בכל מו"מ עתידי בין צדדים יריבים באזור. האמירויות יכולה לשחק תפקיד מרכזי בשיקומה של סוריה, מדינה הרוסה הסובלת ממשבר ממושך, מה שיכול להקנות לה בעתיד, ולא פחות מרוסיה ואירן, יכולת משמעותית להשפיע על מדיניותו של המשטר בדמשק.

תאריך:  24/03/2022   |   עודכן:  24/03/2022
ירון פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
החסות של בית המלוכה הסעודי לצליינות מקנה לו כבוד ויוקרה בעולם המוסלמי. מלך סעודיה מכונה "חַ'אדִם אל-חַרַמַיין" - משרתם של שני המקומות הקדושים. בנוסף, בית המלוכה מרוויח מהתיירות הדתית כ-12 מיליארד דולר בשנה (עד לתקופת הקורונה). גם אם יימצא תחליף לנפט, תמשיך סעודיה לצבור הון עתק מתיירות דתית. מה הם שני המקומות הקדושים?
16/03/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
טיסתו של טיסן ששיגר חיזבאללה ב-18.2.22 במרחב האווירי הישראלי במשך כ-40 דקות והצלחתו לשוב לתחום לבנון הייתה פעולת תודעה קינטית מובהקת. האירוע זכה לחשיפה רחבה בכלי התקשורת של חיזבאללה והוצג כהצלחה גדולה, המבטאת לכאורה את סופה של העליונות האווירית של ישראל במרחב הלבנוני ומייצרת בראייתו רכיב נוסף במשוואת ההרתעה בינו לבין ישראל.
הנסיך חמזה, אחיו למחצה של עבדאללה מלך ירדן, עושה מאמצים ניכרים, בסיוע אמו המלכה נור, להשתחרר ממעצר הבית שבו הוא נתון קרוב לשנה, בהוראת המלך, לאחר שהמודיעין הירדני חשף באפריל 2021 את מעורבותו לקשירת קשר נגד המלך במטרה לזעזע את יציבות הממלכה.
בשנה האחרונה חל שיפור ניכר בקשרי החוץ של קטר, באופן המעצים את מעמדה והשפעתה. ברקע, בין השאר, הסכם הפיוס שנחתם ב-2021 בינה לבין כמה משכנותיה במפרץ; הסיוע שמגישה קטר לארצות הברית בסוגיית אפגניסטן ובתיווך בינה לבין אירן; המלחמה באוקראינה, הממחישה את מרכזיותה בשוק האנרגיה העולמי; היותה המדינה הערבית הראשונה שתארח השנה את טורניר גביע העולם בכדורגל. התפתחויות אלו צפויות להקרין גם על אינטרסים ישראלים.
05/03/2022  |  יואל גוז'נסקי  |   כתבות
עבדאללה מלך ירדן ושניים מבניו של נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, החזירו נכסים בקרדיט סוויס - אחד משני הבנקים הגדולים בשווייץ ומן הבנקים המובילים בעולם. כך חושפים (יום א', 20.2.22) עשרות עיתונים ברחבי העולם בפרסום מתואם. חשבון אחר היה שייך לבניו של מפקד שירותי המודיעין בפקיסטן, אשר העביר מיליארדי דולרים מארה"ב ומדינות אחרות למוג'הידין באפגניסטן בשנות ה-1980.
20/02/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il