בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
מקורו של יום ל"ג בעומר היום ה-33 לספירת העומר, אינו מוזכר כלל בתורה, לא במשנה ולא בתלמוד. לראשונה, אנו פוגשים את ל"ג בעומר בדבריו של רבי אברהם הירחי מלוניל אשר בפרובנס שחי במאה ה-13 לספירה. הוא מתייחס בספרו למנהג שאין להינשא בימי ספירת העומר, ומרחיב בדבריו שבצרפת ובפרובנס נוהגים מנהג זה עד ל"ג בעומר: "ואין מנהג לכנוס (להתחתן) בין פסח לעצרת... ואך מנהג בצרפת ובפרובנס לכנוס מל"ג לעומר. ושמעתי בשם ר' זרחיה מגירונדא שמצא כתוב בספר ישן הבא מספרד שמתו מפסח ועד פרוס העצרת... וזהו ל"ג לעומר" (ספר המנהיג, הלכות אירוסין ונישואין, ק"ו). המונח "פרוס עצרת" מקורו במשנה, משמעו ששישה עשר יום לפני חג השבועות כלומר י"ח באייר - יום ל"ג בעומר.
רבי אברהם מצטט מקור עלום שם שהביא רב "שמצא בספר ישן הבא מספרד", שהמגיפה שהכתה בתלמידי רבי עקיבא חדלה בל"ג בעומר. אין שום מידע על ספר ישן זה. אולם הוא שימש כאסמכתא לחדול ביום זה מלנהוג מנהגי אבלות הנהוגים בימי ספירת העומר.
יום זה הפך במהלך השנים ליום מיוחד וקדוש שבו היו נוהגים במנהגי שמחה ושירה. ביום זה בא לידי ביטוי הדלקת מדורות גדולות בכל אתר ואתר בארצנו ואף בחו"ל. עיקרה של השמחה בהר מירון שלשם מגיעים רבבות רבבות של יהודים מכל רחבי הארץ והתפוצות הבאים לחגוג בציונו של הרשב"י. וכאשר נמצאים בתוך הציון, האווירה המורגשת היא של אבלות - יום כיפורים, ומחוץ לציון אווירה של שמחה גדולה.
השמחה הגדולה נובעת מגורם נוסף הקשור ליום זה. לפי דברי ה"פרי חדש" השמחה של היום, מפני שביום זה סמך רבי עקיבא את חמשת תלמידיו החדשים. ביום זה החלה ההתחדשות של העברת תורתו של רבי עקיבא לתלמידיו. הווי אומר היציאה לפועל של התורה שבעל פה.
אם כן ניתן ללמוד ששלוש סיבות עיקריות מביאות לשמחה המיוחדת של היום הגדול והקדוש ל"ג בעומר ושלושתן קשורות האחת בשנייה. ביום זה פסקו תלמידי רבי עקיבא מלמות. באותו היום סמך רבי עקיבא את חמשת תלמידיו שמשמעותה יציאה לפועל של התורה שבע"פ. וביום זה נפטר רבי שמעון בר יוחאי וגילה את סודות התורה לתלמידיו.
בעקבות חבלה מכוונת בתשתיות הבטיחות במתחם ציון קבר הרשב"י, שנגרם על-ידי גורמים קיצוניים, ואי יכולת להמשיך ולעמוד בכללי הבטיחות שנקבעו - הוחלט על עצירת התחבורה לציון הקבר ▪ רק מי שנמצאים בפועל בחניונים סמוכים יורשו להגיע למתחם
אוטובוסים שלא נמצאים בחניוני עין הוזים ואליפלט - לא יוכלו לעבור [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
האורתודוקסיה רואה ברבי עקיבא את התגלמות האמונה בהשגחה האלוהית ומטיפה להימנעות משפיכות דמים ותקיפת אויבי ישראל בכוח הזרוע. ואילו את בר-כוכבא הם מציגים כאישיות מחרחרת מלחמה.
בכל שנה, לרגל חגיגות ל"ג בעומר אני נוהגת להעלות מחדש מספר שאלות בסיסיות: האם בר-כוכבא ראוי להיחשב כ"גיבור" לאומי, אדם משכמו ומעלה, או שמא חשיבותו של רבי עקיבא עולה עשרות מונים עליו? האם תורתו ואמונתו של רבי עקיבא עולה על גבורתו של בר-כוכבא? האם בשל היותנו "עם סגולה" בעיני האל, עלינו לבטוח באל בעת צרה, בטענה שאין בכח הזרוע בלבד להושיע?
נציב כבאות והצלה לישראל אייל כספי חתם (יום א', 15.5.22) על צו איסור הדלקת מדורות והבערת אש בשטחים פתוחים בימי ל"ג בעומר בכל רחבי הארץ פרט לאיזורים מסוימים. לפי הצו, האיסור חל מהיום (יום ב', 16.5.22) בשעה 08:00 ועד ליום שישי (20.5.22) ערב ל"ג בעומר יחול השנה, בערב 18 במאי.
בחודש הבא, ליתר דיוק ב 13 ביוני, תמלא שנה מאז כינונה של הממשלה בראשות נפתלי בנט. אותה "ממשלת שינוי" שנולדה בנס ומזה שנה מתקיימת בנס. בדיוק על-פי אמירתו של אבא אבן ש"היהודים לא מאמינים בניסים, הם סומכים עליהם".
הממונה על הילולת הרשב"י במירון, צביקי טסלר, התייחס במענה לשאלות עיתונאים בתדרוך שקיים (יום ב', 9.5.22) לשמועות על מכירות מוקדמות עבור חצרות חסידיות שונות. לדבריו, במהלך שני ימי ההילולה תתאפשר הגעה ל-175 אלף איש, מתוכם עד 15% לקהילות עם מסורת הדלקה. "מעבר לכך, כל הכרטיסים נמכרים באמצעים שפורסמו. זו נקודת האיזון שמצאנו ואנחנו חוטפים על כך ביקורת משני הצדדים", אמר.
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...