|   15:07:40
  שמחה סיאני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
לאה צבעוני [צילום: Daslia Zlica]

הו, לאה

לאה, יש אנשים שנולדו עם הרבה מזל, ויש אנשים שכנראה נושאים חטאי אבות אבותיהם, על שילשים ועל ריבעים ומשלמים בדמם את המחיר את, לאה, היית, למרות כל מה שעברת, בת מזל!
05/01/2023  |   שמחה סיאני   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

בלי לומר "שלום"

הו, לאה אהובה, עוד קט עבר חודש מאז לכתך מעמנו, ועדיין איני מסוגלת לחשוב על כך שהלכת בדרך כל הארץ ולא אמרת לי "שלום", אלא "להתראות"! בשיחתנו האחרונה סיפרת, שעברת את הניתוח, תודה לאל, ושאת מתאוששת ושבקרוב תחלימי לגמרי ואז ניפגש בביתך החדש. על זה נאמר: "רבות מחשבות בלב איש(ה)..."

שמך, יקירה, מחולק לשניים, וכאילו נוגד הוא את מהותך: קוראים לך "לאה", אך מעולם לא היית לאה, אלא עבדת כמו טורבו לילות כימים ובכל מצב. ו"צבעוני", שהוא שם משפחתך, גם הוא אחר ממך, כי היית צנועה בלבושך ואפילו בערבים חגיגיים, התאפרת איפור מינימלי. אולי נקראת כך משום נשמתך, שהייתה צבעונית ודינמית.

שמעתי עלייך רבות מידידיי, ונכבשתי על-ידי אישיותך שופעת התבונה והחום, בטרם הכתרתי אותך בשנה שעברה (2021) כ"כלת האור" בחנוכה, בערב "פרס האור". השנה, חגגנו שלושים שנה לקיומו של ערב זה, המוקדש לסופרים, משוררים וחוקרי ספרות עברית, שהצטיינו בכתיבתם ונתנו מאורם לקהילה. ואכן, לאה, אור גדול נתת לכל מאות המשוררים והסופרים שהוציאו לאור את ספריהם בהוצאת הספרים שלך, "צבעונים", אור שכבה פתאום והחשיך את שמי הספרות בחג האורים. עמדנו בטקס דקת דומיה לזכרך, לאה.

אוטוטו...

החברים בפייס בוק אמרו לי, שכתבת ו"הצהרת" שאוטוטו את הולכת מעמנו בדרך אבותייך, אך לא רציתי להאמין. ולמה שאאמין לך? והלא משכת בציצית ראשך והוצאת אותך מבור העצב, עליו כתבת בספרך. פרחת ליד ילדייך ונתת להם דוגמה אישית לחריצות, תבונה ועזרה לזולת. והחיוך שלך... (ואיזה חיוך ידמה לו?) מלא שמחה, חדוות חיים, יצירה ועשייה ומלא טוב לב שפיזרת על כל סביבותייך.

לאה, יש אנשים שנולדו עם הרבה מזל, ויש אנשים שכנראה נושאים חטאי אבות אבותיהם, על שילשים ועל ריבעים ומשלמים בדמם את המחיר. את, לאה, היית, למרות כל מה שעברת, בת מזל! "בת מזל"? יתמהו הבריות, "איזה מזל? תראי אלו צרות עברה האישה הזאת בחייה ואיזה מוות היה לה". ובכל אופן, לא תאמיני, לאה שלי, את היית אישה כה מיוחדת שהוצאת מתוק מעז. למדת, זכית בתארים, הצטיינת בכל מעשייך, זכית באהבת כל אחד שפגש בך או נעזר בהוצאת הספרים שלך "צבעונים". הכי הכי מבחינתי, שזכיתי לראותך מאושרת בערב "פרס האור" שחגגתי לך קבל עם ועדה, בפני אוהבי ספר, משוררים, סופרים ובמעמד כל מעריצייך.

"כלת אור"

היה זה בחג החנוכה שעבר, בו היית כלה - "כלת האור" תשפ"ב בירושלים! ראיתי את הזוהר בעינייך כשדיברנו בשבחך, כשהסופר יהודה אטלס שיבח אותך מאוד מעל הבמה וחלק לך כבוד גדול, והכי הכי, כשחילקת את ספרייך במתנה לחברים ולאורחים שבאו לכבדך ביום חגך. הצטלמת עם יקירייך וחברייך ו"טבעת" בים של פרחים.

היה לי מזל גדול שהכתרתי אותך בשנה שעברה ל"כלת האור". זהרת בחינך וביפי תלתלייך הזוהרים על-רקע זר הפרחים ששמתי לפנייך על שולחן הנשיאות. כל הערב שיבחו אותך אנשים וסיפרו על נפלאותייך, שלמדת באוניברסיטה והצטיינת בכל לימודייך, על מאות ספרים שהוצאת לאור לסופרים ומשוררים בישראל ועל האנתולוגיה הנפלאה של "שפת עבר" שטרחת עליה רבות ושזיכתה אותך בתואר "מלכת השפה העברית"!

קשה לי לכתוב עלייך בלשון עבר, לאה. אתמול, בעודי כותבת לסופר יהודה אטלס, "חתן האור" שלי מלפני שנתיים, שהיה צריך לברך אותך בטקס "פרס האור" ולהעביר לידייך את "שרביט האור" הווירטואלי, הודיעו לי בוו'טצאפ שהלכת לשבת בשמיים עם כל המלאכים. הם רצו אותך, לאה, שם למעלה, שתשמחי אותם, שתספרי להם את קורות חייה והצלחותיה הגדולות למרות הכול... הם קיבלו אותך בזרועות פתוחות.

סוף ידוע מראש

לפני מספר שבועות התקשרתי אלייך. בקושי דיברת, אך ניכרה השמחה בקולך כששמעת את קולי. הייתי קוראת לך "תלתלי", והיית צוחקת בחדווה לשמע הכינוי. "היי, תלתלי" פניתי אלייך כדרכי. "שמעתי שעברת ניתוח ושאת כבר מעבר לו ומחלימה תודה לאל". ואז ענית לי: "שמחה יקרה, את עדיין קוראת לי 'תלתלי', אך אל תצטערי אם אומר לך, שלא נותר אף תלתל על ראשי, אך אני שמה זר פרחים על הראש במקומם".

"לא נורא, לאה, התלתלים יצמחו לך שוב ויהיו יפים ורעננים יותר ממה שהיו לך, אל דאגה", ניסיתי לעודדה. "שמחה יקרה, אני כבר מעבר לדאגה", אמרה, ופחדתי לשאול אותה למה התכוונה. לאה ידעה שהיא נמצאת בסוף הפרוזדור ומתקינה עצמה לטרקלין, ואף כתבה על כך בפייס בוק. שמחתי שאני לא חברה בו ושלא אקרא את געגועיה לחיים בעודה בחיים, כשהיא נושמת את נשימותיה האחרונות ומשתפת אותנו, אוהביה, ברגשות ובתחושות שלה.

לאה רצתה שנלווה אותה ברוחנו, שלא תלך לבד. חפצה להיפרד מכול ילדיה, נכדיה וחבריה, וגם מנועה נכדתה, שבטקס האור שלה פתחה את האירוע בריקוד יפהפה. הנכדה התפתלה עם הולה הופ מיוחד, מצויד בנורות צבעוניות וזוהרות, לקול מוזיקה שהפעימה את לב כולנו. ביצועיה המהוקצעים והמדויקים של הנכדה עם ההולה הופ, סחטו מפינו קריאות התפעלות ומחיאות כפיים רמות.

"בשנה הבאה" אמרה סבתא לאה, זוהרת מנחת, "אביא אותה והיא תיתן הופעה הרבה יותר יפה, עם חמישה הולה הופים...", "ח מ י ש ה"?, שאלתי נדהמת, כי גם אני בילדותי שיחקתי עם חברותי בהולה הופ, אך לא עם חמישה בבת אחת. "כן, חמישה"! צחקה לאה ועיניה נוצצות, "עוד תראי, שמחה, לא תאמיני איזו נכדה מוכשרת יש לי". הבטיחה, ולא זכתה לקיים.

לשאת קינה

אני שייכת לעדת בני תימן, ולנו יש שירי מקוננות. הן באות לבתי האבלים ולא בכדי, ורואות שם אנשים שהעצב ממלא את כל חדרי לבם. "יש בזה סכנה", אומרים זקני העדה, "שהאבלים ייפגעו אם לא יפרקו את הצער, לא יבכו, והוא יישאר אצור בתוכם ויכרסם בהם עד שייכבה אור חייהם. ואז, גם הקהילה תינזק מכך ומחלות הנפש "יפרחו" בבני העדה מרוב צער על המת. לכן שירתן של המקוננות ('מקצוע' העובר מדור לדור), חשובה ביותר בימי ה"שבעה".

בעצם שירתן של המקוננות, מסבירים הזקנים, הן 'פורצות' לחדרי הלב של האבלים, בוכות ומספרות על אודות המנוח/ה ומה קשה הפרידה ממנו/ה, ותוך כדי שירת הקינה, מכות על פניהן בענפים דקים עתירי עלים ירוקים. הבכי והשירה, גורמים לשקי דמעות האבלים להיפתח ולשטוף את כל הצער שבנפשם. בכך הם נותנים סיכוי לאבלים, בתום ה'שבעה', להתנחם קמעא ולהתחיל לעלות שוב על מסילת החיים, לחזור לשגרה כמה שאפשר מהר יותר ולהמשיך בחיי השגרה למען עצמם ולמען בני ביתם וכל הסובבים אותם.

החיים חזקים והמוות חלש מהם. זו הסיבה, שאחרי שבעת ימי האבל, אנו משתדלים, כמה שניתן, לקום על רגלינו ולהמשיך בחיינו, כי 'ההצגה חייבת להימשך...' בכל תנאי ובכל זמן"! כך אמרו הזקנים, וצדקו!

אינני מקוננת, לאה, אך נעזרת ברוח שירי אחיותיי לעדה התימנית, ומביאה בזה שיר קינה משלי, שכתבתי למענך בפעם הראשונה בחיי. שיר שישטוף את הצער העמוק מלבי ואת העצב השוכן בנפשי לשמע דבר מותך ללא עת, יקירה.

הו לאה, אשת ספר מדהימה./ האם נמצאה לך תרופה?/ לא, לא נמצאה לך כל תרופה./ הו, לאה, ראש תלתלי פז שלי./ חיוכך חסר לכולנו והרוח הטובה ששפעה ממך./ הספר החדש שהוצאת לאור, "חלון ראווה",/ רווי סבל לכל אורך דפיו / סבל שלא סר מכל אות ואות/ שחיברו מילה למילה, בראו משפט/ והביאו לפנינו את סיפור חייך הנוגה/.

הבית החדש מצפה לך, לאה/ המזוזה עוד לא נקבעה בדלת הכניסה/ הפרחים שרצינו להביא למעונך החדש/ מונחים על קברך, קבר רענן ודומם./

הו, תפרחת בשמים לבנה,/ איך הלכת והותרת אותנו כואבים ונוגים./ איך הוצאת את יצירותינו לאור, / מקפידה על כל פסיק ועל כל מילה!/ נעימה היית, לאה, ועודדת בחיוכך החם/ את הסופרים והמשוררים/ החדשים כוותיקים. /

איך הלכת יה לאה, מלכת השפה העברית,/ לבלי שוב/ והותרת מאחור את ילדייך ונכדייך שכה אהבת?/ אף אותנו, ידידייך, השארת מאחור, המומים וכואבים על לכתך./ איך מידך נשמט הקולמוס/ שנותר יתום ולא יכתים עוד דף לבן/ בדיו שחורה, שלא תיצור עוד אף מילת שיר או פרוזה?/

ביקשת שירדימו אותך במורפיום/ שלא יכאב עוד... ונפרדת מאתנו בשלווה./ קשה הפרידה ממך, לאה, אחותנו לעט./ לא נשכחך תלתלי יקרה,/ ותהי נשמתך צרורה בצרור השירים.

שלום רב לך לאה, "כלת האור" שלי.

חבל דאבדין ולא משתכחין!

תאריך:  05/01/2023   |   עודכן:  05/01/2023
שמחה סיאני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הו, לאה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צדוק עלון
6/01/23 12:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיפוש אחר "הזהב השחור" באזור ים המלח והנגב הצפוני על-פי מאמרו של בן בסט בקתדרה 101-102
05/01/2023  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
חמאס והג'יהאד האיסלאמי מקיימים התייעצויות כיצד להגיב על ביקורו של השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר בהר-הבית, כמה שעות לאחר ביקורו שיגר ארגון הג'יהאד האיסלאמי רקטה לעבר ישראל אשר נפלה בשטח הרצועה, צה"ל לא הגיב על שיגור הרקטה כדי למנוע הסלמה.
אלה המסיתים כנגד נתניהו בטענה שלא הצליח להרכיב ממשלה במהירות - הם האשמים בכך שהחרימו אותו ומנעו ממנו כל אפשרות להקים ממשלה אלטרנטיבית בלי החרדים. מעולם בחייה הפוליטיים של מדינת ישראל לא הסית מנהיג של מחנה אחד שהפסיד בבחירות נגד המחנה המנצח כפי שעשה לפיד המפסיד נגד בנימין נתניהו וזאת דווקא מן העמדה הבלתי-אידיאולוגית שלו תוך השמעת קריאות זעם של "פגיעה בדמוקרטיה" כביכול. תקופת ממשלתו של לפיד "הצטיינה" דווקא בכך שעל-פי נתוני השב"כ בשנת כהונתו נרשמו יותר פיגועים ביהודה ושומרון ונרצחו יותר ישראלים בשטחי מדינת ישראל ויו"ש מאשר בשנה שקדמה לה (ידיעות אחרונות יום ד' 28.12.22, עמ' 8). ברור לחלוטין שהטרור מרים ראש כאשר הממשלה משדרת חולשה - וזה מה שקרה בתקופת בנט-לפיד כאשר הערבים העוינים שואבים עידוד וכח ממשלה התלויה בסיעותיהם האנטי ציוניות.
05/01/2023  |  אהרן פאפו  |   יומני בלוגרים
אנדריי ז'דנוב היה מקל החובלים התרבותי של העריץ הסובייטי יוסף דשגשווילי סטאלין. הוא חנק את חופש הדיבור והיצירה והחשיבה של רוסיה עשירת הספרות והשירה והתיאטרון והריקוד והמוזיקה. ד"ר שלמה קרעי ממלא את תפקידו של ז'דנוב אצל ראש הממשלה האנטי-דמוקרטית בנימין נתניהו. הוא ז'דנוב בכחול-לבן.
04/01/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
באחרונה הופיעו ידיעות כאילו נתניהו הקצה 30 מיליארד שקל למגזר הערבי. סכום נכבד שבוודאי יאפשר את שיפור התשתיות במגזר. אישור לידיעה זו טרם נתקבל, אולם כבר רבו, כצפוי, תגובות זועמות בתקשורת. ובנקודת המוצא, השאלה "מדוע נשמעה מצדה הימני של המפה הפוליטית דאז, הטענה כנגד הקצעת הסכום האמור (באמצעות עבאס מנסור), ואילו עכשיו אתם בעצמכם מעבירים למגזר הערבי סכום עתק הרי זו הצביעות בהתגלמותה...".
04/01/2023  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il