|   15:07:40
  יוסף אליעז  
משפטן, משורר ופובליציסט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קואליציות מתחלפות [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

הרהורים משפטיים בצל הכותרות

על הקואליציה הקיימת היום גם לזכור כי אפשר ובאחת ממערכות הבחירות העתידיות האופוזיציה של היום עשויה להיות הקואליציה של מחר, ובהעדר דרישה לרוב "מיוחס" היא עלולה לעשות בחוקי היסוד כראות עיניה
19/01/2023  |   יוסף אליעז   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

"מְשִׁילוּת" הממשלה ה-37 מצדיקה את הרס מוסדות המשטרה, הפרקליטות והשפיטה בטענה שיש בכך צורך לקיום משילות. דומה שֶׁטָחוּ עיני הטוענים כי גם הפרקליטות וגם בתי-המשפט הם חלק מן ה"משילות". אם יש חריגה, כטענתם, בנטילת סמכויות-יתר בידי השופטים ענין הוא לחקיקת חוק יסוד "החקיקה" ותאום פנימי בין הרשויות ולא למהלך הרסני, חפוז וחד-צדדי.

עם זה לא ראוי לדחות על הסף את דרישות הליכוד לרפורמות מסוימות במערכות המשפט, ובראש וראשונה לפיקוח חיצוני על הפרקליטות - נושא שהוכשל עד כה [כמו פרשת השופטת גרסטל]. נוכחנו בכמה וכמה התנכלויות של היועצים המשפטיים והפרקליטות כמו הכשלת מינוי שרי-משפטים שלא לרוחם, לא ארחיב בעניין "טיפולו" של בן-יאיר או בהכשלת השרים יעקב נאמן, אורי ניסנקורן ופרופ' דניאל פרידמן או בלהיטות היתר במשפטו של חיים רמון.

"חוק יסוד" הינו חלק מהחוקה העתידה במדינה ומעמדו בינתיים כדין חוקה, כפי שהוחלט וחוקק ביום 13.6.1950 לפי הצעת ח"כ יזהר הררי. בהקמת המדינה הוקמה ועדה מכוננת כרשות מכוננת שהיה עליה לחוקק חוקה, אך הדבר לא נסתייע בשל ריבוי ההשקפות בעם וכך נטלה הכנסת גם את תפקיד מחוקק החוקה ובפועל הוטל התפקיד על ועדת חוק, חוקה ומשפט.

חוקה היא חקיקה עליונה, שאמורה הייתה להיות בעלת מעמד על-משפטי [ו"משורין"] הקובעת זכויות וחובות יסוד של השלטון ושל האזרח, והיא מתנוססת מעל לחוקים "הרגילים" שחלקם הם חוקים לִשְׁעַתָּם. תנאי לחקיקת חוקים הוא שלא יסתרו את החוקה. כראוי לחוקה שנחקקת לדורות ראוי להקפיד בה על כל מילה, אות ופסיק, ויש להכינה כראוי ולקבל את הסכמת והצבעת כל, או לפחות רוב מוחלט של חברי הכנסת, מה שמכונה "רוב מיוחס". חוק יסוד חייב להיות מעוגן ומוגן מהצבעה מקרית בכנסת. בדרך כלל ממשלה מוקמת ושולטת כאשר מעל למחצית חברי הכנסת תומכים ומאמינים בה. על כן בהצבעת 61 ח"כ לא די וראוי שחקיקת חוק יסוד או שינויו יהיו רק בהסכמה ובהצבעה של 70 ח"כ לפחות. מרבית חוקי-היסוד כיום אינם "משוריינים" כראוי מפני חקיקה מקרית וחוקי-יסוד מרכזיים חוקקו כבדרך אגב, כמו חוק יסוד: כבוד האדם, וחוק יסוד: חופש העיסוק, בהצבעה של עשרות בודדות של ח"כ נוכחים.

צעדים רבים

בעיקרון אין לחוקק חוקים פרסונליים הנוגעים או מותאמים לאדם יחיד, כמו החוק שקבע זמנית שניתן לשחרר אסיר אחרי ריצוי מחצית מתקופת מאסרו בשל התנהגות טובה בכלא ולא אחרי ריצוי 2/3 מתקופת המאסר, כפי שנחקק למיטב זכרוני לעת מאסרו של אריה מכלוף דרעי. עתה מבקשים לשנות לא תקנות ולא חוק בלבד אלא חוקי יסוד כדי להכשיר את דרעי לכהן בשני [!] מיניסטריונים, אפילו לא רק באחד... חקיקה בלתי סבירה כזו מרוקנת את חוקי היסוד מתכנם ותוקפם ומסיגה את כינון החוקה לישראל צעדים רבים אחורה.

על הקואליציה הקיימת היום גם לזכור כי אפשר ובאחת ממערכות הבחירות העתידיות האופוזיציה של היום עשויה להיות הקואליציה של מחר, ובהעדר דרישה לרוב "מיוחס" היא עלולה לעשות בחוקי היסוד כראות עיניה.

עד ששורות אלו נכתבות פורסם היום פסק הדין בבג"ץ, שבהרכב של 11 שופטים פסל את דרעי מלכהן כשר ברוב של 10 שופטים מול אחד, שסבר שראוי היה לפעול טכנית בדרך אחרת. בית המשפט העליון ראוי לשבח שפסק כדין וכראוי על-אף כל הלחצים שהופעלו עליו, ולרבות פרסום "המהפכה המשפטית" שרה"מ ושר המשפטים החדש יריב לוין באופן מביש ממש ערב הדיון בניסיון להפחיד את השופטים ולהשפיע על פסיקתם.

"סבירות" - על נושא זה יצא קצפם של מחוקקי הקואליציה בכלל, ושל בנימין נתניהו, אריה דרעי, דוד אמסלם ויריב לוין בפרט. האם הצדק עמם? ראשית לכל יש לזכור כי כל פרשנות של חוק, לרבות קביעת מהימנות של ראיה או של עד ולמעשה חלק גדול ממעשה השפיטה הוא שימוש בשיקולי סבירות. בימים אלה למשל הייתה התדיינות אם עונש מאסר הכולל בתוכו קלון הוא רק מאסר ממש או גם מאסר על-תנאי. לנו ברור שהמילה מאסר כוללת את כל סוגי המאסר, לרבות מאסר על תנאי. עונש המאסר הוא עתיק יומין והוא מופיע כמעט בכל סעיף בחוק העונשין.

מורמים מעם

המחוקק הוסיף בשלב מאוחר אפשרות מקילה המאפשרת לשופט להטיל עונש מאסר על תנאי כעונש נפרד או בנוסף למאסר בפועל, אולם בשום חוק לא נקבע שמאסר על תנאי שונה באיזה מהיבטיו, פרט לאי-הכליאה המיידית, ממאסר בפועל. לא ניכנס כאן לשאלה שהוכרעה בינתיים אם השופט שדן בתיק דרעי טעה בתיק דרעי או שהנאשם הטעה אותו בהתחייבות או בהצהרה שיינתק מהחיים הפוליטיים.

מה שברור הוא שחקיקת חוק שיקבע כי למאסר על תנאי לא נלווה קלון הוא חוק פרסונלי מובהק הנוגע כרגע ישירות למורשע אריה דרעי ועשוי אולי לשרת בעתיד גם נאשמים בכירים אחרים. לאמר שיכולת לקבוע סבירות נתונה לכל אדם בר-דעת? אכן כך, אולם השופט חייב לשקול סבירות כחלק מתפקידו השוטף, ואולי נוסיף: חזקה עלינו ששופט הוא לפחות אדם סביר, שאם לא כן אסור היה למנותו לכהונה זו. ונוסיף עוד: על פסקי דין בערכאות הנמוכות קיימת אפשרות ערעור ועל קביעה של בית המשפט העליון ניתן לקיים דיון נוסף בהרכב רחב יותר, וכל הפסיקות ניתנות לביקורת סבירותן באקדמיה ובעיתונות.

סניוריטי היא הנוהג במדינה למנות נשיא לבית המשפט העליון על-פי הוותק. הליכוד מתנגד לשיטת מינוי זאת ויש צדק-מה בטענה זו. כל השופטים בעליון הם מורמים מעם, חכמי משפט וראויים לכהונתם, עם זה אין כורח להצמד לוותק כשיקול בלעדי. אפשר ובין השופטים יש שופט המתאים יותר, אם מבחינת כושרו הניהולי, יכולת הייצוג שלו, היותו מקובל בין עמיתיו לשפיטה ואם משום שהוותיק מתאים פחות לעמוד בראש המערכת. אולם יש להזהר מאוד בדרישה לאפשר לפוליטיקאים למנות נשיא מבחוץ, שלא מִבֵּין השופטים המכהנים. סמכות כזו עלולה להרוס את כל המערכת. בעיקרון, כמו בכל מוסד, כל שופט מצפה לקידום. בדרך כלל מצפה שופט שלום להגיע למחוזי ומשם לקוות למינוי לעליון. אומנם היו מינויים מוצלחים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי ישירות לעליון אולם תמיד יש סיכון למינוי כושל. לעומת זאת שופט אשר שפט בערכאה נמוכה יותר הוכיח את כושרו לשפוט לא כל משפטן או עו"ד מסוגל לשפוט, כי השפיטה מחייבת הכרעה בין גירסאות וטיעונים מנוגדים ואכן ראינו, לאו-דווקא בעליון, מינויים כושלים. שאלו עו"ד מפורסם מדוע זה אינו מבקש להיות שופט והסביר: כשיש לי לקוח אני יודע מי צודק, אבל להכריע בין שניים אני מתקשה.

למשפט זדורוב - לא נִיתֵּן ראשנו כאן בין הרים ותהומות משפטיים. נקודה אחת נותרה תמוהה בעינינו והיא שאלת המניע לרצח. לא נטענה כל טענה שזדורוב הוא חולה נפש או מוגבל קשות בשכלו. גם לא נטען שהוא עבריין ידוע. מדובר באזרח זר הממתין פה לקבלת אזרחות שחזקה עליו שינהג בזהירות יתר וימנע מכל מעשה העלול למנוע ממנו אזרחות. נניח שבעבודתו שאכן פגש באותם שירותים בילדה קטנה, תאיר ז"ל, מה יגרום לאדם כזה, אדם מן הישוב, לבצע רצח מחריד שכזה? אכן מבחינה משפטית אין כורח להוכיח מניע לפשע אך ההיגיון מחייב לחשוב ולתהות גם בשאלה זו שתשובה מניחה את הדעת דומה שאין לה.

תאריך:  19/01/2023   |   עודכן:  19/01/2023
יוסף אליעז
+17 משרדי עו"ד גדולים: הרפורמה תפגע קשות במשק
22:02 19/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשרדים המעסיקים 3,500 עורכי דין ומייצגים לקוחות גדולים במיוחד, יוצאים במתקפה משותפת חסרת תקדים על הצעותיו של לוין וקוראים לשמור על עצמאות מערכת המשפט
לשמור על עקרונות מגילת העצמאות
+הערה מאוחרת
17:17 19/01/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
ביבי ומרעיו חשבו שהתגובה הפלשתינית תטואטא אל מתחת לשטיח, אך לא, היא דוהרת לעבר בית הדין הבינלאומי בהאג
לא הופעל טרור [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]
+הפרופסור ישראל אומן ידבר בכנסת על הוועדה לבחירת שופטים
16:46 19/01/23  |  עידן יוסף
חתן פרס נובל הפרופסור ישראל אומן צפוי לשאת דברים במסגרת דיון ועדת החוקה ביום ראשון הקרוב בבוקר. הדיון יעסוק בהצעת חוק-יסוד: השפיטה (חיזוק הפרדת הרשויות) תחת הכותרת צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה - מחזירים את הצדק למערכת המשפט, והוא יתמקד בנושא הוועדה לבחירת שופטים.

([צילום: אורי פורת])
+600 עו"ד להרצוג: התערב למניעת הפיכת ישראל לדיקטטורה
08:54 19/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
למעלה מ-600 עורכי דין מבקשים מנשיא המדינה להתערב נגד מה שהם מכנים "הפיכה משטרית"  ▪  בין החותמים: בכירים בהווה ובעבר במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי
הרצוג. מנסה לתווך [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרהורים משפטיים בצל הכותרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
למעלה מ-600 עורכי דין, ובהם בכירים בהווה ובעבר במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי, קוראים לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, לצאת בגלוי נגד הרפורמות שמתכננים השר יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן. הרצוג פועל בשבועות האחרונים מאחורי הקלעים בניסיון לגשר בין מציעי הרפורמה והנשיאה אסתר חיות, אמר שלא יתן את ידו לפגיעה בערכי מגילת העצמאות, אם כי הודה שהפערים משמעותיים.
19/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
מצעד המרעים:
18/01/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
האגודה לזכויות האזרח, הוועד נגד עינויים והתנועה לטוהר המידות מבקשים (18.1.23) מבית המשפט העליון לבטל את "חוק בן-גביר" - התיקון לפקודת המשטרה שיזם השר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, ואשר לטענתם "הופך את המשטרה למשטרה פוליטית הזמינה לשימוש השר לצרכיו הפוליטיים והאידיאולוגיים".
18/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
את יריב לוין לא מעניינת היום ההודעה הכאובה מאוד של הביטוח הלאומי, שכמיליון איש במדינת ישראל היקרה לנו חיים בימים אלו ללא ביטחון תזונתי. הביטוח הלאומי חוזר ומדגיש ש-16% מהמשפחות בישראל ו-21% מילדי ישראל היקרים חיים ללא ביטחון תזונתי. הנושא הזה הוא לא על סדר היום.

18/01/2023  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il