|   15:07:40
  מרדכי ליפמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
ברק. תפיסה כוחנית [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

מלוא כל הארץ כבודם

בשלהי שנות השמונים "הוליד" אהרן ברק את האמירה האלמותית "הכל שפיט" אמר ולא הבין את המשמעות העמוקה שעתידה להגזר ממנה
18/01/2023  |   מרדכי ליפמן   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות
מי אמר (מחק את המיותר)...?
"טעיתי, טועה, אטעה": הגשש החיוור? אהרן ברק? אסתר חיות? דורית ביניש? המערכת המשפטית? כולם?
לא אהרן ברק: חלילה. לא אסתר חיות. הם לא טעו, לא טועים לא יטעו...
מי כן? הגשש החיוור...


החסינים מטעויות: אהרן ברק, אסתר חיות, דורית ביניש ושות'


ברק/חיות: אני ואפסי עוד...

ויכוח קשה מסעיר היום את החברה שלנו, אף יוצר בה שסעים עמוקים. בשלהי שנות ה-80' "הוליד" אהרן ברק את האמירה האלמותית: "הכל שפיט". אמר ולא הבין את המשמעות העמוקה שעתידה להגזר ממנה. הוא "הצליח", במחי אמירה זאת, ליצור אטימות מתמשכת, בלתי מתפשרת, בתפיסה הכוחנית של מערכת המשפט את עצמה ואת הסובב אותה. טראגית היא העובדה כי איש זה, מוליך מאז את עולם המשפט, החשוב כל-כך לכולנו, כאילו יש חח/נזם, באפו, בצייתנות מוחלטת, אל הפאטה-מורגנה של הכוח המדומה, אף שבפועל הוא מוליך אותו אל תהום של ניכור, של חוסר אמון. ואולי גם להגבהת חומת האיבה בינו לבין כלל הציבור.

סקר באוניברסיטאות: רמת אמון הציבור במערכת המשפט - הנמוכה ביותר בשנים האחרונות. מאז היא ממשיכה להתדרדר

סקר שנערך באוניברסיטאות חיפה ובאר שבע, קבע כי רמת האמון במערכת המשפט בירידה מתמדת (19.11.2007). רמת האמון של הציבור במערכת המשפט נמצאת בשפל הנמוך ביותר. כך עולה ממדד רב-שנתי שערכו פרופ' ערן ויגודה-גדות מאוניברסיטת חיפה וד"ר שלמה מזרחי מאוניברסיטת בן-גוריון.

מדובר בסקר שנערך באותן שנים במתכונת זהה ועם שאלות זהות. הסקר הקיף 574 אזרחים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. רמת האמון ושביעות הרצון נמדדו בסולם של 1 (לא מאמין כלל או לא שבע רצון לחלוטין) ועד 7 (מאמין ביותר או שבע רצון ביותר).

רמת האמון של הציבור במערכת המשפט נמצאת בירידה מתמדת בכל אחת משבע שנות הסקר. מציון גבוה יחסית של 3.24 ב-2001 הגיעה רמת האמון ב-2007 לציון של 2.77 בלבד. גם עובדי המערכת סובלים מירידה באמון לעומת שנים קודמות: רמת האמון בשופטים עומדת על 3.12 לעומת 3.15 אשתקד. מדובר בציון הנמוך ביותר באותן שנים.

ואם בכך לא סיברנו את אזניכם, הקוראים, הרי נתונים נוספים: סקר שערך פרופ' אבי דגני, נשיא מכון גיאוקרטוגרפיה (2018) על הירידה החמורה במעמדו של ביהמ"ש העליון, אף הוא כקודמו, מעיד כאלף עדים על מצבו. ובתמצית: 56% מהנשאלים אמרו כי אין להם אמון מוחלט בבית המשפט לעומת... 3%(!) שהשיבו כך לפני 25 שנה.

יקצר המצע מהשתרע, ולא ננתח כאן את כל הגורמים והסיבות לניכור ההולך ומתרחב בין בית המשפט לבין הציבור. אזכיר רק שלושה כאלה, מהרבים מאד.

ב-2003 החליטה ועדת הבחירות המרכזית, בתמיכת היועמ"ש והשב"כ, לפסול את בל"ד (בראשות עזמי בשארה) מהתמודדות בבחירות לכנסת. בשארה נשא על כתפיו מטען ענק של איבה לישראל, שכלל תמיכה בחיזבאללה, קריאה עזת מצח לתמיכה במוקוואמה-התנגדות בסוריה, והשיא, שהיה מנקר עיניים: [מפגש עם הנהגת חמאס בחברון, בעיצומה של האינתיפאדה השנייה, כאשר דם יהודים נשפך כמים בכל רחבי הארץ. באותו מפגש אמר בשארה "הפסקת האינתיפאדה פירושה כניעה ליהודים..."]

לביהמ"ש כל זה לא הספיק. בסיום היום שבו פסלה ועדת הבחירות המרכזית את בל"ד, נטש בזעם השופט מישאל חשין, שעמד בראשה, את החדר. הוא לא יקבל החלטה ברוב דעות. הוא לא יקבל החלטה דמוקרטית. מותר לו. הוא נמנה על העליונים, כידוע. [בפסילתו של מי הוא כן תמך? ניחשתם נכון: ברוך מרזל. ומה אמר חשין כדי להצדיק את פסילתו של הפוליטיקאי היהודי? הוא "גזעני שבגזענים"... כך כינה את ארגונו].

גם הסיטואציה הזו מבטאת על קצה קצהו של המזלג את השניות האומללה, החמורה, הפוקדת את המוסדות המשפטיים של ישראל. שניות העומדת בסתירה קיצונית, לצרכיה ולהוויתה היומיומית של ישראל, כמדינה החשופה לאיומים ביטחוניים חמורים.

פס"ד זה, לקה מעת היוולדו, בדבשת ענק, שכן ברק עוד הוסיף עליו דיאגנוזה אומללה, שנתבדתה, אח"כ, במבחן המעשה. הוא אמר: "לא שוכנענו שאכן מונחות בפנינו ראיות משכנעות ברורות וחד-משמעיות, כי ח"כ בשארה תומך במאבק מזויין כנגד מדינת ישראל". לימים התברר כי זו הייתה טעות מוחלטת. כיום אי-אפשר שלא שאול את השאלה: וכי מה בדיוק רצה אהרן-העליון-ברק? שמפלגה תיפסל רק אם ראשיה יוציאו לפועל בעצמם פעולת אינתיפאדה?

על אמירות אלה ואחרות של כבודם, אפשר לחוד חידה קצרצרה בנוסח המקובל: מי אמר (מחק את המיותר):

"טעיתי, טועה, אתעה: הגשש החיוור? אהרן ברק? אסתר חיות? דורית ביניש? המערכת המשפטית? כולם?

אהרן ברק, אסתר חיות: לא טעו, לא טועים, לא יטעו...

אבל יש גם המשך, להחלטות העליון, המצביעות על דפוס פעולה חריג, גם מפיה של הנשיאה אסתר חיות. אפשר למנות סדרה של מקרים. נפרט להלן רק על קצה המזלג:

1. במסגרת הדיונים על הוצאת המסתננים מדרום תל אביב ושילוחם לארצם, בסדרת פסקי דין אומללה שהתבררו כנלעגים בתוקף המציאות בשטח, מנע שוב ושוב ביהמ"ש, את שילוחם לארצותיהם, בין לבין, הורה גם לממשלה לסגור את מתקן חולות.

למרבה האירוניה, על-רקע המאבק על... השלטון באריתריאה גופא... נותרנו אנו צופים במסתננים הלוחמים זה בזה. מסתבר כי המסתננים מאריתריאה הפכו את קריית מלאכי ואת דרום תל אביב, דה פקטו, לשדה קרב קטן, משהו "אוריגינלי", בזעיר אנפין. בבואה אריתריאית רוויית דם, פצועים, מוכים וחבוטים, הרס ברחובות ראשיים, היכן? כאן אצלנו בבית... הובהר עתה כי במסגרת תוכנית הרפורמה של יריב לוין תטופל גם הבעיה המיותרת הזו.

בעיית דרום תל אביב דבקה כאות קיין במצחו של הבג"ץ. האמירה האלמותית של כבודה דאז, מרים נאור ז"ל, כי "עוול לא מתקנים ביותר עוול", נופצה דווקא כאן לרסיסים, בארבע החלטות שיפוטיות, של הבג"ץ. ועל-ידי מי? ובכן הבג"ץ הוא הוא המנפץ.

2. טעות אסטרטגית קרדינלית של השופטת אסתר נאות - נאומה של חיות, שבא בתגובה לתוכניתו של יריב לוין, התאים יותר לנאומים שנישאו בכיכר הבימה, בהפגנת מוצ"ש האחרון. ולא לנשיאת בית משפט העליון. "חיות ממשיכה בקו המאפיין את האוליגרכיה המשפטית והשיפוטית, כבר עשורים. הם לא מוכנים להודות בעובדה שיותר מדי שנים הם הפכו את בית המשפט למועדון סגור" (בן דרור ימיני).

ולקינוח: חטיף קטן, קטנטן (רק 50.000 שקל ליחידה).

הסכיתו נא: שופטי העליון עשו מנהג לעצמם להנציח את דמותם האלמותית. איך? בציור מעשה ידיו של צייר אמן. מדובר במתנה שממומנת כמובן מתקציב המדינה. על כל שופט להיכבד שבת שבעה נקיים, על-מנת שתועלה דמותו, במלוא הדרה, על הבד. התשלום המשוער כ-50,000 שקל.

אין לבנו גס במתת הוקרה מיוחדת זו, אבל אנו משאירים לקוראינו את התשובה לשאלה: מדוע צילום, שיהיה כמובן מוקפד במיוחד, באותו גודל, על נייר משובח, אף הוא במיוחד (כפי שעשתה, אגב, כנסת ישראל), לא יסכון? צילום כזה, העשוי על-ידי איש מקצוע, עשוי לעלות אף הוא ביוקר. לפחות 5,000 שקל... אבל בכ"ז רק 10% מהאמור לעיל. עשו אתם את החשבון. חישבו גם על שכרון הכוח בהחלטות ובדפוס ההתנהגות, כאשר כך מתנהל ביהמ"ש העליון...

תאריך:  18/01/2023   |   עודכן:  18/01/2023
מרדכי ליפמן
+אישי ציבור להרע
14:46 18/01/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
מי שמע על שר משפטים שמאיים על שופטיו? רק בעברית, רק ב-2023  ▪  באיזו מדינה שר המשפטים מאיים על כתב תביעה של הפרקליטות? שוב רק בעברית, רק ב-2023
לוין. דמות לווין [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+עתירה נוספת לבג"ץ נגד חוק בן-גביר
13:32 18/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
האגודה לזכויות האזרח, הוועד נגד עינויים והתנועה לטוהר המידות מבקשים לבטל או להגביל את הפעלת התיקונים בפקודת המשטרה
בן-גביר. "משטרה פוליטית" [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
+יו"ר הכנסת על סערת הרפורמה במשפט: "מדובר בוויכוח בין יריבים פוליטיים ולא ב"מלחמה בין אויבים"
12:54 18/01/23  |  מירב ארד
יו״ר הכנסת אמיר אוחנה התייחס (יום ד') במליאה לסערת הרפורמה המשפטית ואמר: ״הכנסת היא מעוז הדמוקרטיה, היא המוסד בו באות לידי ביטוי כל העמדות הציבוריות - וכזאת תישאר. הדיון בשאלה למי יש את המילה האחרונה" לרשות זאת או לרשות אחרת - הוא הדמוקרטיה בהתגלמותה. התשובה המוצעת בימים אלה, לפיה המילה האחרונה תהיה "לציבור באמצעות נבחריו" היא בעיני ולהשקפתם של חלק מחברי הכנסת טובה, רצויה, ודמוקרטית יותר מהתשובות האחרות. נבחרי הציבור, ורק הם - חיים מאמון הציבור. אם הציבור אינו נותן בהם אמון, בכוחו להחליף אותם, וכך הוא אכן עושה מעת לעת".

"אפשר ורצוי גם לשמוע ולהשמיע דעות אחרות, אפשר ורצוי לומר "מה כן", ולא רק "מה לא", אלא אם סבורים שאין מקום כלל לשינויים במערכת המשפט. מכאן ועד לחלק מהקריאות הקשות הנשמעות בימים האלה - רחוקה מאוד הדרך. אני רוצה להזכיר שמדובר בוויכוח בין יריבים פוליטיים ולא במלחמה בין אויבים".
+שאלות ליריב לוין
12:14 18/01/23  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
העדיפויות בסדר היום, שמנווט יריב לוין בהשראת בנימין נתניהו והיגררות כל חברי הכנסת מהליכוד, הן רחוקות מאוד ממה שמחייב התייחסות והסתערות למנוע את הנגע, שפרסם בימים אלו הביטוח הלאומי, שלמעשה כל ילד חמישי בישראל חי ללא ביטחון תזונתי
לוין. סדר עדיפויות בעייתי [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+השר מרגי: "אריה דרעי לא בממשלה - אין ממשלה"
10:36 18/01/23  |  מירב ארד
השר יעקב מרגי מש"ס בראיון לכאן רשת ב': "נתניהו יודע שאם אריה דרעי לא בממשלה - אין ממשלה".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
ועדת החוקה סיימה (יום ג', 17.1.23) לדיון נוסף ב"חוק היועמ"שים" שהציע היו"ר ח"כ שמחה רוטמן.
17/01/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
יושב-ראש ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, מציע נוסח אחר מטעמו כיו״ר הוועדה להצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון - חיזוק הפרדת הרשויות), לקראת ישיבות הוועדה בנושא בתחילת השבוע הבא.
17/01/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר ירושלים ומסורת ישראל, ח"כ מאיר פרוש, נפגש (יום ג', 17.1.23) בלשכתו בכנסת עם שגריר ארצות הברית בישראל תומאס ניידס. ניידס אמר שהממשלה לגיטימית, אך הביע חשש ששרים מסיומים יובילו מהלכים שיסכנו את האזור.
17/01/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת החוקה התכנסה (יום ג', 17.1.23) בשעות הצהריים לדיון בהמשך ברפרומה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין. הדיון הייתה אמורה להתקיים בשעה 9:30, אך נדחה אמור נדחה לשעות הצהריים לאחר חברי הכנסת נשארו במליאה עד שעה מאוחרת מאוד.
17/01/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
לאחרונה פורסמה טיוטת הרפורמה המשפטית המתוכננת על-ידי הממשלה החדשה, ועוררה סערה. מצד אחד, רבים רואים את השיטה הקיימת, בה פקידים בלתי נבחרים נהנים מסמכויות רחבות, כבעייתית; מצד שני, רבים אחרים רואים את הרפורמה המוצעת כמסוכנת, עקב העלמת כמעט כל חסם בפני רוב מקרי קטן. שני הצדדים צודקים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il