|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
חמושים בג'נין [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]

הטרור משנה את כללי המשחק באזור ג'נין

הטרור הפלשתיני בצפון השומרון משנה את כללי המשחק מול ישראל ועובר לשימוש במטעני חבלה גדולים והקמת תשתיות לייצור רקטות. ביטחוני בכיר אומר כי צה"ל והשב"כ צריכים לצרוב את התודעה של הדור הצעיר החדש שהקים את קבוצות הטרור החמושות ואינו מכיר את כוחו האמיתי של צה"ל
21/06/2023  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

השבוע, בעת פעולת כוחות צה"ל בעיר ג'נין לצורך מעצר מבוקשים, עלה רכב ממוגן של צה"ל מסוג "פנתר" המסיע לוחמים, על מטען חבלה גדול שהוטמן מראש במסלול הנסיעה, כתוצאה מהפיצוץ נפצעו 7 לוחמים של צה"ל והועברו לטיפול בבית חולים. צה"ל הופתע מהאירוע ונראה כי מדובר בכשל מודיעיני של הצבא אשר לא העריך נכון את כוונות האויב ולא נערך לאפשרות הזו.

קבוצות הטרור החמושות עברו בשבועות האחרונים למלחמה באמצעות מטעני חבלה מתוחכמים המופעלים מרחוק באמצעות טלפונים סלולריים נגד כוחות צה"ל הנכנסים לשטחי A או היוצאים מהם. מדובר בתהליך של לבנוניזציה של אזור ג'נין, גורמי הביטחון מעריכים כי ארגוני הטרור מנסים ליישם שיטות לחימה של חיזבאללה בלבנון ושל אירן במלחמת האזרחים בסוריה, הפלשתינים משנים את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה בניסיון לגרום לצה"ל אבידות לאחר שספגו ממנו עד כה יותר מ-100 הרוגים מאז תחילת השנה ומאות פצועים בערי צפון השומרון.

פציעתם של 7 חיילי צה"ל ממטען החבלה הגדול בג'נין, נחשבת בעיני הפלשתינים כ"ניצחון גדול" על צה"ל והם מפארים את קבוצות הטרור החמושות באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות. בכיר הג'יהאד האיסלאמי, ח'אלד אלבטש השווה את פיצוץ מטען החבלה בג'נין לקרב בואדי אלחוג'יר בלבנון בשנת 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, שבו נפגעו טנקים ישראלים ובהם טנקי "מרכבה".

לא מן הנמנע שארגון חיזבאללה העביר כבר את הידע שלו בייצור מטעני חבלה גדולים לפעילי הטרור בג'נין, כזכור, ארגון חיזבאללה החדיר באחרונה מדרום לבנון לשטח ישראל מחבל שפוצץ מטען חבלה גדול ומתוחכם בצומת מגידו. מי שמרכיב את מטעני החבלה האלה הם אנשי יחידת ההנדסה של הג'יהאד האיסלאמי שבחודשים האחרונים ייצרו במעבדות חבלה כמה מטענים כאלה. שינוי כללי המשחק איננו רק בתחום ייצור מטעני החבלה אלא גם בניסיון להקים תשתיות טרור לייצור רקטות באזור ג'נין.

הכוונה של ארגוני הטרור היא לייצר רקטות, אפילו רקטות פרימיטיביות בשלב הראשון, כדי לאיים על העומק הישראלי, על ערים כמו חדרה ועפולה. השב"כ הישראלי סיכל באחרונה כמה ניסיונות של פעילים של הג'יהאד האיסלאמי להקים תשתית טרור באזור ג'נין לייצור רקטות, נעצרו כמה פעילים של הארגון שסיפרו בחקירה כי הידע הטכני הועבר להם מרצועת עזה וגם ההנחיות להקים את התשתית.

מי שריכז את הפרויקט הזה היה טארק עז א-דין, בכיר הג'יהאד האיסלאמי שחוסל על-ידי ישראל במהלך מבצע "מגן וחץ" נגד הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. הג'יהאד האיסלאמי באזור ג'נין מנסה גם להפוך רחפנים רגילים לרחפנים תוקפים באמצעות הצמדת מטעני חבלה אליהם לצורך תקיפת כוחות צה"ל.

שינוי כללי המשחק על-ידי קבוצות הטרור החמושות באזור ג'נין מחייב גם את צה"ל לשנות את כללי המשחק. צה"ל צריך לבחון מחדש את הדרכים שבהן הוא נכנס לתוך הערים הפלשתיניות ומחנות הפליטים כדי להימנע מעלייה על מוקשים או על מטעני חבלה שהטמינו המחבלים. לשם כך צה"ל צריך להגביר את המאמץ המודיעיני ולאתר מראש את מעבדות החבלה שבהן מוכנים המטענים וגם את המיקום המדויק שבו הוטמנו המטענים.

גורמי ביטחון ממליצים להגביר את פעילות יחידות המסתערבים כדי שיבצעו את מעצרי המעצרים וכי כל כניסה לשטח בכוחות גלויים תעשה בליווי צמוד של דחפורים וציוד הנדסי לפינוי מוקשים ומטענים. גורם ביטחוני בכיר אומר כי במקביל לשינוי דרכי הפעולה של צה"ל, הצבא והשב"כ צריכים גם לפעול באופן נחרץ לשינוי וצריבה מחדש של התודעה של הדור הצעיר הפלשתיני שמתגייס לקבוצות הטרור החמושות. הדור הזה נקרא בערבית "דור ה-2000", הוא איננו מכיר את הסכמי אוסלו מ-1993 והוא נולד אחרי פרוץ האינתיפאדה השנייה.

הדור הזה אינו מכיר את צה"ל מקרוב ואת כוחו הצבאי הרב, הוא סובל מאבטלה גדולה ושונא את הרש"פ ומנגנוני הביטחון שלה. קבוצות הטרור החמושות קמו ביוזמה עצמית באזורי ג'נין ושכם לאחר מבצע "שומר החומות" במאי 2021, רק אחר כך החלו ארגוני הטרור לטפח אותם ולממן את הפעילות שלהם כדי לקבוע את האג'נדה שלהם ולרכוב על גל ההצלחה שלהן. לכן, אומר הגורם הביטחוני הבכיר, צה"ל חייב להסיר את הכפפות ולפעול ביד קשה מאוד נגד קבוצות הטרור החמושות החדשות כדי לבנות מאזן הרתעה מול הדור הצעיר הפלשתיני החדש.

תאריך:  21/06/2023   |   עודכן:  21/06/2023
יוני בן-מנחם
+חוליית מחבלים חוסלה מן האוויר סמוך לג'נין
21:30 21/06/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
חמישה מחבלים שהיו בתוך רכב נהרגו כשכלי טיס לא מאויש ירה לעברם טיל לאחר שביצעו ירי באזור ג'למה  ▪  החיסול בוצע בעקבות מידע מודיעיני מדויק שהעביר שב"כ
הסיכול הממוקד - סמוך לג'למה [צילום: באסל עווידאת/פלאש 90]
+ועדת חו"ב קיבלה עדכון מודיעיני-מבצעי בעקבות ההסלמה ביו"ש
15:52 21/06/23  |  עידן יוסף
ועדת החוץ והביטחון קיימה (ד') דיון חסוי בו קיבלו חברי הוועדה עדכון מודיעיני-מבצעי בעקבות ההסלמה ביו"ש, בדגש על צפון השומרון. גורם בכיר במטה לביטחון לאומי עדכן את חברי הוועדה בהחלטות ודירקטיבת הדרג המדיני לצה"ל ומערכת הביטחון לגבי המערכה מול הטרור בכלל, ובגזרה בפרט.

חברי הוועדה שמעו מגורם מודיעיני בשב"כ את ניתוח הגורמים הפעילים, האירועים והמגמות, בדגש על צפון השומרון.הם שמעו סקירה מגורם מבצעים בשב"כ על פעילות הסיכול אשר מתבצעת לאורך ולרוחב הגזרה באופן יום יומי, ועל האתגרים העולים אל מול פעילות זו.

יו"ר הוועדה, ח"כ אדלשטיין, סיכם ואמר כי הוועדה תעקוב אחר החלטות הדרג המדיני והנחיותיו למערכת הביטחון לשינוי המגמה של העת האחרונה.
+חברון: סוכל פיגוע גרזן נגד יהודים
15:22 21/06/23  |  עידן יוסף
סוכל פיגוע בחברון: מחבל כבן 20 שהיה בדרך לפיגוע בחברון כשהוא חמוש בגרזן נתפס בזכות ערנותם של חיילי צה"ל.
+כאלף יחידות דיור חדשות יתוכננו בעלי בעקבות הפיגוע
14:41 21/06/23  |  עידן יוסף
בעצת ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, סיכמו ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והשר במשרד הביטחון סמוטריץ' על קידום תכנון מיידי של כ-1,000 יחידות דיור חדשות ביישוב עלי, בצמוד למקום הפיגוע אתמול: ״התשובה שלנו לטרור היא להכות בו בעוצמה ולבנות את ארצנו״, אמר סמוטריץ'.
+מגמה: יותר צעירים ממזרח ירושלים בוחרים במוסדות אקדמיים ישראלים
10:40 21/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
במחקר נמצא כי הגורמים העיקריים המשפיעים על בחירת מוסד חינוך הם הרצון ללמוד במוסד אקדמי ישראלי והיוקרה האקדמית והמקצועית של המוסד  ▪  המחקר זיהה גם מספר יתרונות הקשורים ללימודים במוסד אקדמי ישראלי, לרבות השתלבות קלה יותר בכוח העבודה הישראלי, שיפור השליטה בעברית, הזדמנות לקבל מלגה ולימודים ברמה גבוהה
האוניברסיטה העברית ברקע מזרח ירושלים [צילום: מיכל פתאל/פלאש 90]
+הלוויות נחמן שמואל מורדוף ועופר פיירמן שנרצחו בפיגוע יתקיימו היום
07:40 21/06/23  |  איציק וולף
הלווייתו של נחמן שמואל מורדוף, בן 17 תושב היישוב אחיה בבנימין שנרצח אתמול בפיגוע סמוך לעלי, תיערך הבוקר בשעה 10:30 בבית העלמין ביישוב שילה.

הלווייתו של עופר פיירמן, בן 63 תושב היישוב עלי שנרצח גם הוא בפיגוע, תיערך בצהרים בבית העלמין ביישוב עלי בשעה 12:00.

שני הנרצחים הנוספים בפיגוע - אלישע אנטמן והראל מסעוד, הובאו אמש למנוחות.
+צה"ל מיפה את בתי המחבלים בכפר עוריף
07:26 21/06/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
כוחות צה"ל פעלו הלילה לתחקור חשודים ולסריקות במבנים בכפר שממנו יצאו שני המחבלים שביצעו את הפיגוע בתחנת הדלק ביישוב עלי  ▪  3 מבוקשים נעצרו
זירת הפיגוע בתחנת הדלק בעלי [צילום: פלאש 90]
+מכת המאובנים, אינתיפאדה 3
07:13 21/06/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
השבוע שוב החל לבצבץ הליך "המים העומדים"  ▪  זה חידוש הטרור, שמקורו בג'נין ויתפשט על פני הריכוזים הפלשתינים ביהודה ובשומרון, ועלול לגלוש חלילה גם לתחומה הריבוני של ישראל
פיגוע הרצח בתחנת הדלק [צילום: פלאש 90]
+הערכת מצב ביטחונית: יותר פעולות במסגרת סל הכלים הקיים
01:34 21/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
במערכת הביטחון קיימת מחלוקת על הצורך במבצע צבאי בצפון השומרון וקיים חשש שיתרחב לזירות אחרות ויביא למיטוט הרש"פ  ▪  אוגדת השומרון תוגברה ולפי שעה לא יורחב סל הכלים הנוכחי
תגבור באוגדה. העיירה טובאס [צילום: נאסר אשתייה/פלאש 90]
+שלושה מחבלים נהרגו בעת הכנת מטען
00:34 21/06/23  |  עידן יוסף
תאונת עבודה: שלושה מחבלים נהרגו בעת שהכינו מטען חבלה נגד כוחותינו במחנה הפליטים בלאטה בשכם.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטרור משנה את כללי המשחק באזור ג'נין
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
כוחות הביטחון פעלו במהלך הלילה בכפר עוריף, שממנו יצאו שני המחבלים שרצחו אתמול ארבעה ישראלים בתחנת הדלק הסמוכה ליישוב עלי.
21/06/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
רוב הפוליטיקאים אינם מסוגלים להמיר את הווייתם במציאות משתנה. הם מתמודדים עם מצב קיים ולא ניחנו ביכולת לתאר קשיים והתמודדות עם מצב שהוא כחרב המתהפכת. ייתכן שהדבר נכון לגבי כלל האנושות. התנאי ריש לקיש תיאר את האליטה החברתית כנחלקת בין היודעים "לקדוח" לבין המיטיבים "לחרוז". אלה חדשנים ועוקרי סלעים, ואלה פועלים במסגרת הקיים - סיני בלשון העברית הקלאסית.
21/06/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אמש ליוו אלפים למנוחות שניים מנרצחי הפיגוע אחר-הצהריים ביישוב עלי שבבנימין אלישע אנטמן (18) מעלי שנקבר ביישוב מגוריו, הראל מסעוד (21) מיד בנימין שבשפלה שנקבר ביסודות. ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ אמר בלווית אנטמן: "צה"ל וראשי המדינה צריכים לאזור עוז ולעשות את שלהם במכת מחץ נגד אויב שהרים בך ובנו יד. אנחנו נעשה את שלנו בדרך ההתיישבות בשמך, אלישע".
21/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארבעה בני אדם נרצחו בפיגוע ירי שאירע (יום ג', 20.6.23) סמוך ליישוב עלי שבשומרון. לפחות שני מחבלים, חמושים ברובה מסוג M-16 תקני, פתחו בירי לעבר אזרחים שעמדו בטרמפיאדה שעל כביש 60. הם המשיכו לעבר תחנת הדלק הסמוכה ושם נוטרל אחד מהם בירי.
20/06/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
השר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, טוען כי החלטת בית משפט השלום בירושלים לגזור מאסר על תנאי על לוחמת מג"ב אוריאן בן כליפא, שהורשעה בתקיפת ערביה, היא מקוממת.
20/06/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il