|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קולנוע סמדר [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
הגיגים תתמ"ט

מקום מפלט

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - חוגג, מופע של שנאה, בעל מעלות גדולות, להסיר את האשמה, קוץ נדיר, דראון עולם וייסגר
30/07/2023  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות


שִׁירָה

המשורר יעקב ברזילי, ידידי, חוגג לא רק את יום הולדתו התשעים אלא גם בר-מצווה למיזמו, "שיר בחודש", שבמסגרתו שולח ברזילי למכותביו שיר מדי חודש. את שירו, "שירה", הקדיש המשורר לשוחרי שירה:

שִׁירָה
הִיא בֶּכִי רִאשׁוֹן
בְּהִבָּקַע שִׁלְיַת הָרֶחֶם
צְלִיל קוֹלוֹ שֶׁל יֶלֶד
מִמַּעֲמַקֵּי אֲדָמָה רוֹעֶשֶׁת

שִׁירָה
הִיא צִיּוּץ צִפּוֹר
מְהַדְהֵד בְּחַלּוֹנוֹת הַבֹּקֶר
טִפַּת גֶּשֶׁם מְטַפְטֵף
בְּפִתְחוֹ שֶׁל רֶגֶב צָמֵא

שִׁירָה
הִיא הֶמְיַת יוֹנָה
מִשְׁתּוֹקֶקֶת אַהֲבָה

לב"ב

המחאה נגד הרפורמה המשפטית חושפת מדי פעם את פניה, ומתגלה כתנועה אלימה נגד יהדותה של המדינה. המופע האחרון של שנאת היהדות במקומותינו היה בייזום פתיחה - בניגוד לחוק - של מסעדות ושל בתי-קפה בתשעה באב. יש יותר מדי קבין של רשע ושל זדון ביוזמה המחפירה, השומטת את הקשר בין העם היהודי לבין עברו. ומי שאין לו עבר יהודי לדעתי, לא יהיה לו עתיד יהודי, ואין לו סיבה להיות בארץ ישראל, שהובטחה לעם ישראל.

על כך עמד ברל כצנלסון, ממנהיגי מפא"י כבר לפני כתשעים שנה. במאמרו "חורבן ותלישות" (דבר, י"ד במנחם-אב תרצ"ד) כתב ברל, "לא אשכח, לא אוכל לשכוח את יום החורבן היום האיום מכל הימים, יום גורלנו". זאת, לאחר שתנועת הנוער "המחנות העולים" קיימה טיול ומחנה קיץ בתשעה באב.

תשעה באב אינו אירוע דתי, אלא יום ציון לאומי. כלומר, למחיקתו, או לפעולה נגדו, יש משמעות שלילית מבחינה לאומית. אין פלא, שחלק מהמוחים מדברים בגלוי על רצונם לרדת מהארץ - סליחה, לעשות רילוקיישן. כפי שהגדירם הסוציולוג ד"ר גדי טאוב - הם "ניידים", כמו גלגל בסופה.

כשנערים חרדים לא עמדו בצפירה בערב יום השואה, או בערב יום הזיכרון, געשה הארץ, ובערוצי הטלוויזיה עשו מזה ריטואל שנתי. מה לגבי כבוד ליום הזיכרון הלאומי שלנו שצופן בחובו את עברנו?! לב"ב - לא בא בחשבון. זו הדתה ושאר מיני ססמאות, שמשמיעים שונאי יהדות פוחזים, ריקים ובורים.

הדיקן והרקטור

לאלוף (מיל') פרופסור אביחי מנדלבליט יש מעלות גדולות שהוא משתדל מאוד להסתירן, והן התבטאו היטב בחוות-הדעת השלילית של יהודה וינשטיין (אז היועץ המשפטי לממשלה) לגבי האפשרות למנותו למזכיר הממשלה. בשיחה מוקלטת עם אפי נוה, שהיה ראש לשכת עורכי-הדין, הוא סיפר מה עולל לו שי ניצן, פרקליט המדינה בגין אותן מעלות נסתרות. עתה הוא מונה דאוס אקס מאכינה לדיקן הפקולטה למשפטים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים. מקווה שלא ילמד את הסטודנטים שלו להיות בעלי מעלות גדולות כמותו.

טיהור שמה

הסרט "גולדה" יוצא בקולות תרועה לאקרנים בארץ ובעולם, במלאת חמישים שנה למלחמת יום הכיפורים - אסון נורא, שהמיטה ממשלת גולדה מאיר על מדינת ישראל. כנראה, זה חלק ממסע טיהור (רהבּיליטציה) לראש הממשלה המנוחה.

בתום מלחמת יום הכיפורים, כזכור, הייתה גולדה מאיר אחד האנשים השנואים ביותר במדינה, אך סירבה להסיק את המסקנות הפוליטיות והאישיות. בעוד טעות קולוסאלית, זיכתה ועדת אגרנט אותה ואת משה דיין, שר הביטחון מאחריות למה שאִתרע לנו, אך לא לעולם חוסן. חודשים ספורים אחרי שהמערך בראשותה ניצח בבחירות בדצמבר 1973, התפטרה מאיר בלחץ תנועות המחאה, וירדה בבושת-פנים מהבימה הפוליטית.

כעת, כנראה, בהסתמך על אי-זיכרון הציבור (שרובו המכריע לא היה במלחמת יום הכיפורים), מנסים לטהר את שמה, ואולי גם להסיר ממנה את האשמה על מה שאִתרע לנו בעטיה של ממשלתה באותה מלחמה ארורה.

[צילום: צופיה לב-רן]


צנינה קוצנית

נסענו אשתי ואני לרגל עבודתה בצפון השרון ולפתע סטתה מהכביש וירדה לדרך עפר שהובילה אל השדות.

מה קורה? תמהתי.

אולי אמצא את הצנינה.

את מה?!

הזכירה לי, שאשתקד ראתה בשדה קוץ נדיר וחזרה למקום הפשע כדי לראות האם פרחה הצנינה שוב. עצרה, וירדה לשדה. עקבתי במבטי אחריה, וכעבור רגע שמעתי את קולות שמחתה. אשתי מצאה שוב את הקוץ האבוד וצילמה אותו. חזרה צוהלת למכוניתנו, והראתה לי את התמונות שצילמה.

צנינים (יחיד - צְנִין) הנם קוצים - כפי שנאמר, "... וְהָיָה ... לְשִׂכִּים [סיכות] בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם; וְצָרְרוּ אֶתְכֶם ..." (במדבר ל"ג, פסוק נ"ה). לפי אתר "צמח השדה" (קישור: ), צנינה קוצנית היא קוץ חד-שנתי זקוף, שגובהו 20-45 ס"מ. המין נדיר, מזכיר את קרובו השכיח, חרחבינה. צנינה קוצנית פורחת בסוף האביב, מאפריל עד יוני. הפרחים דו-מיניים. כותרתם לבנה או ורודה. קרנות הסוכך רבות, עבות, חלולות, בלתי-שוות באורכן וערוכת בפיזור ציורי ויפה. עם הבשלת הפרי מתקמצת התפרחת כאגרוף, או ככדור, שומרת על הזרעים, ורק עם גשמי השנה הבאה היא נפשקת, ומפזרת את הזרעים. צנינה קוצנית היא צמח תת-אנדמי שגדל רק בארץ-ישראל ובסוריה, המין יחיד בסוגו. נדיר כיום, גדל, בעיקר, במזרח הגליל ובגולן באדמות כבדות.

הבן יקיר לי אפרים

אפרים זינגר - פרויקל'ה, בפי אמו, וזיגי, בפי חבריו - הנו פדוי-שבי ממלחמת יום הכיפורים. איש יחידה 848 (כיום - 8200) של אמ"ן, שנקלע בערב יום הכיפורים למוצב החרמון כדי להחליף חבר. זיגי השיק את ספרו "את חרותי. סיפור בשני קולות על שבי ועל אהבה", בערב מעניין במרכז למורשת המודיעין (מל"ם) בגלילות, בנוכחות חבריו, קרוביו ושכניו לתא בכלא הסורי.

ספרו המעניין והמיוחד נותן לשושי - חברתו הטרייה בעת שִביוֹ ואשתו - לספר על חוויותיה כחיילת צעירה שאהובהּ בכלא הסורי. הסיפור בשני קולות יוצר סינרגיה עצומה, שמשביחה מאוד את הספר.

עו"ד אורי סלונים, שעסק שנים רבות בעניין השבויים והנעדרים, אמר בהשקת הספר, שהשהות ב"סטאלאג זיכרון" [סטאלאג - בגרמנית, מחנה שבויים. תואר משפיל, שנתנו פדויי-השבי למתקן החקירות בזכרון-יעקב] היא לדראון עולם למדינת ישראל. עד היום לא טרחו ראשי צה"ל, חיל הרפואה וביטחון שדה (כיום - ביטחון מידע) להתנצל על מה שעוללו שם בזדונם כי רב לפדויי-השבי. אדרבה בסרט על פדויי-השבי, ששודר לפני שנתיים-שלוש, ודן בזוועות סטאלאג זכרון (שהיה לו אתר משני בבית-ההבראה בביתן-אהרן) חזר שוב קצין, נציג ביטחון שדה, על השטות כי כשליש מ-301 פדויי-השבי שיתפו פעולה עם שוביהם.

ודרך אגב, חלק מפדויי-השבי מהחזית המצרית חוו את הפקרתם במעוזים - עוד מעשה נבזי של הצבא, שנראה רק בעיניו כמוסרי ביותר בעולם - גם הוא לדראון עולם. גם על הפקרה זו לא טרחו מפקדי צה"ל, פיקוד הדרום ואוגדה 252 בחמישים השנים האחרונות לבקש את סליחת לוחמי המעוזים. כל זאת, כיוון שצבאנו המוסרי ביותר בעולם נולד בלי איבר הבושה.

רק להזכיר - כמה ימים לפני שלקה בשבץ, נפגש אריאל שרון עם לוחמים בחטיבת מילואי השריון 600, פקודיו לשעבר, והתנצל על שלא הצליח למנוע את שליחתם למוות בהתקפה נואלת וכושלת מאוד שיזמו אלוף פיקוד הדרום ומפקד החזית על מתחם "מיסורי", שישבה בו ארמיה 2 המצרית, ביום האחרון למלחמת יום הכיפורים.

ערש תרבותי

כשהייתי סטודנט בירושלים, לפני יותר מחמישים שנה, שימש קולנוע "סמדר" בשכונה הגרמנית מקום מפלט מטרדות הלימודים והיום-יום - כמו קולנוע "פריז" זצ"ל בתל אביב ואחרים, שאהבתי ללכת לצפות בהם בקלסיקות קולנועניות - לפעמים בחבורה מצומצמת של שני תריסרי צופים ואף פחות.

בתחילת 2024, אחרי 95 שנה ייסגר קולנוע "סמדר", הוותיק ביותר בירושלים – כשלוש שנים לפני תום החוזה לשכירת המבנה. למרות שכבר איני ירושלמי הכאיבה לי הידיעה כיוון ש"סמדר" הוא זיכרון מתוק בעל ערך רגשי גדול בעיניי מ̤עבר להיותו חלק מערש תרבותי.

כבית-קולנוע שאירח סרטי איכות, לכאורה, לא היה ל"סמדר" סיכוי לשרוד. ובכל זאת, בשנת 2009 הצליח הקהל למנוע את סגירתו. כעת, כנראה, סגירתו סופית; וחבל.

תאריך:  30/07/2023   |   עודכן:  30/07/2023
אביתר בן-צדף
+דוחים את החתונה: עלייה באחוז הזוגות החיים במגורי יחד
16:04 30/07/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הנתונים שחושפים כי אחוז הרווקים והרווקות בישראל עולה  ▪  עלייה נרשמה גם גיל הנישואין הממוצע בקרב חתנים והכלות שנישאו לראשונ
[צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מקום מפלט
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר עדי ירדן
1/08/23 23:03
2
ד"R אלי רון
6/08/23 16:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
בבוקרו של יום צום תשעה באב (יום ה', 27.7.23) עלה השר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, להר-הבית. לדבריו, מדובר במקום הכי חשוב לעם ישראל שבו יש להראות משילות.
27/07/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בתמונה: רחאם שוראב אורגת צמר ומכינה בובות דמויות כבשים כהכנה לקראת חג הקורבן בבית שבחאן יונס, עזה.
14/06/2023  |  יפעת גדות  |   תמונות מיוחדות
הטנא היהודי הדמוקרטי במדינת ישראל יכול להכיל את הפירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל וגם את עצי הסרק והפירות הבאושים. לרגל חג השבועות ביקשתי למלא טנא של פירות נאים מהפרדסים והמטעים, מן הגורן ומן היקב, מהיופי שהצמיחה המדינה הנפלאה, מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית.
בחג שבועות אנחנו משחזרים את המפגן הגדול בעולם שהיה למען ערכי מוסר. ההפגנה הגדולה בעולם של העם היהודי. איך יהפוך למוסרי? ככל שיקיים את תורת הבורא. תוכנה אלוקית שמפי הגבורה ניתנה, שקובעת מה ראוי ומה לא לעשות. בצד ימין של לוחות הברית (ו"עשרת הדיברות") צוויי עשה חיוביים כמו "כבד את אביך ואת אימך", ובצד שמאל צווים שליליים - מה 'לא תעשה'. למשל "לא תרצח" ו"לא תנאף". עשרת הדברות באים לשלול 'אופורטניזם' ו'אדוניזם' של 'איש רעהו חיים בלעו'. כפי שהיה בסדום. במושגים של היום זו הייתה ההפגנה הגדולה בהיסטוריה, לה היו עדים מיליוני יהודים ונספחיהם שיצאו ממצרים. לא לחינם טרח הבורא לארגן לנו את ההפקה הגדולה. הבורא מכיר את ברואיו.
25/05/2023  |  מאיר אינדור  |   יומני בלוגרים
בתמונה: שתי נערות מהמושב בן שמן מצטלמות בשדה חיטה לכבוד חג השבועות.
25/05/2023  |  יפעת גדות  |   תמונות מיוחדות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמת יום הכיפורים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   סערת הרפורמה במשפט  /  מי ומי  
גופי הביטחון התנגדו ובקשת המשטרה לסגר כללי נדחתה  /  עידן יוסף
ברלנד הדליק מדורה בהר מירון  /  עידן יוסף
עשרות אלפי חוגגים במירון בהילולת ל"ג בעומר  /  איציק וולף
"שיבה" במגילת רות   /  חניאל פרבר
קול גדול ולא יסף  /  יוסף גערליצקי
כל מה שרציתם לדעת על הגבינות   /  מירי חיון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
מהו האינטרס הישראלי?    עד כמה הוא אמור להשפיע על דרכי פעולתנו    האם בסוף תהיה לפלשתינים מדינה?
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il