|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
הרב יחיא אלשיך בחידון התנ"ך הבינלאומי 1961 [צילום: לע"מ]

הרב יחיא אלשיך - חתן התנ"ך העולמי השני

הרב יחיא אלשיך הפך בעקבות זכייתו לדמות ידועה והוזמן להשתתף כאורח וכשופט בחידוני תנ"ך ובקבלות פנים באירועי תנ"ך ואירועים שונים
14/11/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

בשנות ה-50 וה-60 חידון התנ"ך הארצי והעולמי היה אירוע שקיבל מעמד ממלכתי בעל חשיבות רבה. הזוכים במקום הראשון זכו לתהילה ולפרסום, התראיינו בתקשורת, נפגשו עם ראשי המדינה והפכו בין - יום לידוענים ול"גיבורים לאומיים" .

הוותיקים שביננו ודאי זוכרים את עמוס חכם הזוכה בחידון התנ"ך הארצי הראשון (4 אוגוסט 1958) שכעבור מספר שבועות זכה גם בחידון הבינלאומי הראשון. לעומתו הזוכה בחידון התנ"ך הבינלאומי השני ב-1961, הרב יחיא אלשיך, נשכח עם השנים, כמעט לגמרי. כתבה זו באה לספר על-אודותיו.

פרקי חייו

יחיא אלשיך נולד בשנת 1915 בצנעא בירת תימן לרב נתנאל אלשיך. משפחת אלשיך הייתה ידועה כמשפחת רבנים ותלמידי חכמים. בגיל 6 התייתם מאביו וגדל אצל סבו רבי יחיא עוזרי. כבר בצעירותו בתימן נודע כתלמיד חכם וכבעל זיכרון נדיר בקיא בתורה ושימש כרב בבית כנסת בתימן וכמלמד תלמידים.

בשנת 1949 לאחר קום המדינה עלה הרב יחיא אלשיך לישראל במבצע "על-כנפי נשרים" עם רעייתו יונה (חממה) לבית משפחת קארה ועם שתי בנותיהם שנולדו בתימן, שושנה וברכה. לאחר עליתם לארץ נולדו ליחיא וליונה אלשיך שלושה ילדים נוספים: נתנאל אלשיך כיום רב בבאר שבע ושתי בנות נוספות ציונה (לימים ציונה אלנדאף) ולאה ( לימים לאה עוזרי).

המשפחה התגוררה תחילה בתלפיות (מעברת תלפיות) ובהמשך עברה לשכונת קטמון. מאוחר יותר עבר הרב אלשיך עם רעייתו ומשפחתם להתגורר ברחוב דוד בירושלים וברחוב צפניה בעיר. בחלק משנות חייו חי הרב יחיא אלשיך בדוחק כלכלי רב. הוא סירב להצעות שהוצעו לו לשמש בתפקידי רבנות והקדיש את חייו ללימוד תורה.

בתחילת שנות ה-50, כשנתיים לאחר עלייתו לארץ למד הרב יחיא אלשיך במשך מספר שנים בישיבת "מרכז הרב" בירושלים. היה זה הרב רענן ר"מ בישיבת מרכז הרב ומנהלה, חתנו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, שקיבץ כמה תלמידי חכמים שיבואו ללמוד ב"מרכז הרב".

אחד מנכדיו של הרב יחיא אלשיך מספר לי כי סבו הרב יחיא אלשיך היה מגיע לישיבת "מרכז הרב" בסביבות השעה 9 בבוקר והיה לומד עד 10 בלילה ולפי עדות הרב יעקב פרידמן לימים ראש ישיבה ידוע לא היה קם מהמקום כל היום. .במשך כל היום היה יושב ולומד תורה. היו ניגשים אליו בכל דבר. הוא היה כתובת לכל השאלות והייתה לו בקיאות אדירה בתורה, בתלמוד, בכתבי רמב"ם ועוד.

פרשת העלמות ספרי הקודש שנשלחו מתימן

אחד מנכדיו של הרב אלשיך מספר לי על חוויה קשה שעבר סבו זמן קצר לאחר שעלה לארץ וששברה אותו, העציבה אותו מאוד ליותה אותו מאז עד מותו ואף פגעה במצב בריאותו: זמן קצר לפני עלייתו של הרב אלשיך לארץ ב-1949 נארזו על אניה עשרות ספרי תורה וספרי לימוד שהיו שייכים למשפחתו מדורי דורות ובהם ספרים עתיקים שנכתבו בכתב יד מלפני 800 שנה. הספרים נארזו באריזות ונשלחו באונייה לארץ ישראל. האונייה הגיעה לנמל יפו. זמן קצר לאחר שעלה לארץ פנה הרב יחיא אלשיך לברר מה עם הספרים שנשלחו באונייה ונאמר לו כי הם נשרפו... לדברי בן משפחה נמצאו באוניברסיטאות בעולם מספר מספרי המשפחה אך נציגי האוניברסיטאות טענו כי קנו את הספרים כחוק.

חוויה קשה נוספת חווה הרב יחיא אלשיך בשנותיו הראשונות בארץ: בתחילת שנות ה-50 השתתף הרב אלשיך בכנס מפלגתי של מפלגה דתית ונשא בה כנראה דברים נגד הממשלה ונגד פגיעתה בדת. לאחר מכן בשעה לילה הגיחו לעברו שני אנשים, אחד מהם חייל נושא נשק, שאלו אותו למה הוא תוקף בדבריו את ראש הממשלה בן-גוריון והיכו אותו מכות נמרצות. הוא נחבל קשה בצלעותיו ונאלץ לשהות בביתו תקופת מה בשל החבלות וכאב ההשפלה שגרמו לו.

תקופת מה עבד הרב אלשיך בתפקיד מגיה ספרי תורה ב"לשכת ההגהה" שפעלה בשיתוף משרד הדתות. מספר לי בן משפחתו של הרב: "תפקיד המגיהים ב"לשכת ההגהה" היה לבדוק טעויות בספרי תורה שהיו מיועדים לחלוקה בבתי כנסת של מועצות דתיות. העובדים ב"לשכת ההגהה" היו מקבלים שכרם לפי כמות ספרי תורה שהגיהו. הרב יחיא היה מגיהה ביסודיות ובמהירות מדהימה והיה גומר להם את כל העבודה. הדבר עורר קנאה ויריבויות מצד מגיהים אחרים. "הוא נאלץ לעזוב שם פשוט קינאו בו", אומר בן משפחתו של הרב אלשיך .

הרב יחיא אלשיך עם בן גוריון 1961 [צילום: לע"מ]


השתתפותו בחידון התנ"ך הארצי 1958

במסגרת אירועי חגיגות העשור למדינת ישראל ב-1958 הוחלט לקיים חידון תנ"ך ארצי ממלכתי למבוגרים. ראש הממשלה דאז דוד בן-גוריון היה כידוע חובב תנ"ך מושבע והאירוע קיבל מעמד ממלכתי בעל חשיבות רבה וזכה לפרסום רב . אלפים מתושבי המדינה נרשמו לחידון והוזמנו לבחינות קבלה. הטובים שבמתמודדים הוזמנו לחידונים מחוזיים והזוכים במקומות הראשונים בתחרויות המחוזיות הוזמנו להשתתף בחידון הארצי.

בין הנרשמים לחידון התנ"ך הארצי הראשון ב-1958 היה הרב יחיא אלשיך אז בן 42. הרב יחיא היה איש צנוע ולא התלהב בהתחלה להתמודד בחידון אולם מקורביו שידעו והכירו את בקיאותו המופלגת בתנ"ך ביקשו ממנו להתמודד בחידון התנ"ך היוקרתי, הסבירו לו כי השתתפותו תפאר ותביא גאווה לעדה התימנית ורק לאחר שכנועים רבים נענה הרב והסכים להשתתף בחידון.

חידון התנ"ך הארצי הראשון

החידון הארצי הראשון נערך ב-4 באוגוסט 1958, בהיכל התרבות בתל אביב בהשתתפות מתמודדים מכל אזורי הארץ ומהלכו שודר ברדיו בקול ישראל וסוקר בהרחבה בעמודים ראשונים בעיתונות דאז. חידון התנ"ך כונה באופן רשמי בשנותיו הראשונות "מבחן התנ"ך" (א.א)

הזוכה במקום הראשון בחידון זה היה עמוס חכם, צעיר, כבד לשון, פקיד בבית חינוך עיוורים בירושלים. במקום השני זכה המשורר יצחק שלו - אביו של הסופר מאיר שלו. ואילו במקום השלישי זכה הרב יחיא אלשיך. בין המשתתפים בחידון זה המחנך ומחבר ספרי הלימוד מנשה דובשני.

עמוס חכם ייצג את ישראל בחידון התנ"ך הבינלאומי הראשון שנערך (19.8.58) שבועיים לאחר החידון הארצי באמפיתיאטרון האוניברסיטה העברית בגבעת רם בירושלים ובו נטלו חלק משתתפים מרחבי העולם. החידון נערך בנוכחות נשיא המדינה יצחק בן צבי וראש הממשלה דוד בן-גוריון והועבר במלואו בשידור ישיר ברדיו, ורבים האזינו לשידור. עמוס חכם זכה במקום הראשון והפך ל"חתן התנ"ך הבינלאומי הראשון ו"לגיבור לאומי" .

ב-16 באוגוסט 1958נערכה לרב יחיא אלשיך מסיבה מטעם אגודת "עזרת אחים" של יוצאי תימן לרגל זכייתו במקום השלישי המכובד בחידון התנ"ך הארצי. במסיבה נכחו נציגי עדות תימן ממקומות שונים בארץ. הדוברים במסיבה הודו לרב אלשיך על שפאר את העדה התימנית ומארגני המסיבה העניקו לו בשם האגודה פרס בסך 600 ל"י.

אלשיך חתן התנ"ך הארצי

הרב יחיא אלשיך השתתף גם בחידון התנ"ך הארצי השלישי שנערך ב-27 בספטמבר 1961 בהיכל התרבות בתל אביב . הפעם זכה במקום הראשון בחידון לאחר שצבר 41 נקודות והוכתר חתן התנ"ך הלאומי של ישראל. יעקב חומרי זכה במקום השני עם 36 נקודות.

יום לאחר זכייתו של אלשיך בחידון התנ"ך הארצי השלישי (הלאומי) נערכה באולם "כס המשפט" באוניברסיטה העברית בירושלים (ב-28 בספטמבר1961) התמודדות בין הרב יחיא אלשיך חתן התנ"ך הארצי לשנת 1961 לבין ד"ר יהושע ייבין חתן התנ"ך הארצי לשנת 1959 לקביעת נציג ישראל בחידון התנ"ך הבינלאומי באוקטובר 1961. בהתמודדות זו גבר אלשיך על יריבו ייבין בהפרש 25 נקודות כאשר השיג 68 נקודות מתוך 70 נקודות אפשרויות.

חתן התנ"ך העולמי השני 1961

חידון התנ"ך הבינלאומי השני נערך ב-4 באוקטובר 1961בבנייני האומה בירושלים בהשתתפות קרוב ל-20 מתחרים ממדינות שונות ובהם לא יהודים. החידון נערך במעמד נשיא המדינה יצחק בן צבי, וראש הממשלה דוד בן-גוריון בהנחיית משה חובב ושודר בשידור ישיר ברדיו. את ישראל ייצג הרב יחיא אלשיך. הפתעת הערב הייתה יולנדה דה -סילבה, מורה נוצרייה מברזיל שהצליחה להגיע לשלב הסופי של החידון עם מספר נקודות המרבי האפשרי - 58, זהה למספר הנקודות שצבר הרב יחיא אלשיך. השופטים נטו להכריז על השניים כעל אלופי החידון בתנ"ך הבינלאומי.

רק לאחר התייעצות נוספת של חבר השופטים עם מארגני החידון הוחלט לקיים סיבוב נוסף בו נשאלו השניים שאלה זהה ובו התבקשו להצביע על שבעה פסוקים שבהם משתמע רעיון הגלות או הפזורה ושיבת ציון. נציגת ברזיל ענתה רק על חלק מהשאלה וזכתה ב-5 נקודות ואילו הרב אלשיך ענה על השאלה כולה וקיבל 7 נקודות והוכתר באחד מחידוני התנ"ך המרתקים והמותחים שהיו בארץ כזוכה במקום הראשון בחידון התנ"ך העולמי השני. אלשיך זכה בסיום החידון ב-65 נקודות מספר הנקודות המקסימלי. יולנדה דה -סילבה מברזיל זכתה במקום השיני ב-63 נקודות, וטוביה גולדמן נציג ארצות הברית זכה במקום השלישי עם 51 נקודות.

החידון הסתיים בשעת לילה מאוחרת בסביבות השעה 2:30 בלילה! ובסיומו העניק ראש הממשלה דוד בן-גוריון ל-18 משתתפי החידון שי מטעם הוועדה המארגנת ספר תנ"ך בכריכה אמנותית ומדליונים שהוטבעו במיוחד לכבוד האירוע. לזוכה יחיא אלשיך הוענק בנוסף לספר תנ"ך מהודר מדליון זהב.

הרב אלשיך מציג בקיאות מופלגת ונדירה בתנ"ך

בראיון מיד לאחר סיום החידון הבינלאומי אמרה נציגת ברזיל יולנדה דה-סילבה כי הרב אלשיך גילה ידענות מפליגה וזכייתו בחידון צודקת. בכל חידוני התנ"ך בהם נטל חלק הפגין הרב יחיא אלשיך בקיאות מופלגת בתנ"ך, תשובותיו היו קולחות תוך שהוא מגלה יכולת לצטט בעל פה פסוקים שלמים בתנ"ך ובשטף מעורר התפעלות והדבר הרשים והדהים הן את השופטים ואין את הקהל.

כמו קודמו חתן התנ"ך העולמי הראשון עמוס חכם, הפך הרב יחיא אלשיך חתן התנ"ך העולמי השני בן לילה ל"גיבור לאומי".

לרב אלשיך שהיה דמות ידועה בעדה החרדית ונמנה עם ראשי העדה הוצעו גם בעבר לפני החידון אולם בעיקר לאחר זכייתו בתואר חתן התנ"ך העולמי מספר משרות רבניות ואף הועלה שמו כמועמד לרב הראשי של תל אביב יפו במקומו של הרב י.מ טולידנו שהלך לעולמו. באוקטובר 1958 נפגש ד"ר חיים גבריהו יו"ר החברה לחקר המקרא עם נציגות יוצאי תימן והעלה הצעה שהרב יחיא אלשיך יתמנה לכהן כרב העדה התימנית בירושלים, תפקיד שלא אויש במשך שנים רבות. ההצעה זכתה לתמיכת ראש הממשלה אולם הדבר לא הסתייע.

הרב יחיא אלשיך הפך בעקבות זכייתו לדמות ידועה והוזמן להשתתף כאורח וכשופט בחידוני תנ"ך ובקבלות פנים באירועי תנ"ך ואירועים שונים. כך למשל, השתתף הרב אלשיך ב-7 בנובמבר 1961 בקבלת פנים שנערכה לכבודו מטעם מועצת פועלי רמת גן וגבעתיים בקולנוע גל אור. גופים ומוסדות הזמינו את הרב אלשיך להרצות ולהיות אורחם וערכו לו קבלת פנים אולם עם השנים שמו נשכח. כמעט לגמרי.

קרוב משפחה מספר לי כי הרב יחיא אלשיך היה קרוב משפחתו של רוני אלשיך מי שהיה מפכ"ל המשטרה. הרב אלשיך הלך לעולמו בנובמבר 1996 בגיל 82 והובא לקבורה בהר המנוחות בירושלים. לא מכבר הלכה לעולמה רעייתו הרבנית יונה אלשיך בשיבה טובה יש אומרים שחצתה את גיל המאה ונטמנה ליד קבר בעלה בהר המנוחות בירושלים.

הרב יחיה אלשיך 1961 [צילום: לע"מ]
תאריך:  14/11/2023   |   עודכן:  14/11/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרב יחיא אלשיך - חתן התנ"ך העולמי השני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב וזהבה הָקר הם ההורים של כלתנו מרים-לימור, בני הוא חתנם. טרגדיה גדולה פקדה אותנו, את העם - זאב וזהבה נרצחו בטבח הנורא. זאב וזהבה היו מחוברים לקיבוץ שלהם, לאדמה האהובה, והקיבוץ בארי אכן היה באר המים החיים שלהם. סיפורו של הקיבוץ הוא סיפורה של מדינה ישראל.
14/11/2023  |  הרצל חקק  |   יומני בלוגרים
בעיר עזה חיים שני מיליון פלשתינים והאויב הגדול ביותר לאותם שני מיליון זה החמאס. אני, כמי שיש לי ביקורת קשה על ממשלות ישראל שלא הכירו בזכותו של העם הפלשתיני להקים מדינה עצמאית לצד מדינת ישראל, רואה בארגון החמאס לא רק אויבי, כשאינו מכיר בזכותו של עמי - העם היהודי - לחיים לאומיים במדינה עצמאית. אני רואה בחמאס ארגון, שמביא את האסון לחיים הלאומיים של שני העמים ובמיוחד לעם שהוא מתיימר לייצג, העם הפלשתיני הסובל ממה שהמלחמה כופה על חייו היומיומיים - הרבה מוות והרבה הרס וחורבן.
האגרה עבור בקשת ביניים בביהמ"ש לענייני משפחה עומדת היום, נכון לכתיבת שורות אלה, על סך 260 שקל. זוהי אגרה גבוהה לטעמי במיוחד נוכח העובדה שבקשות ביניים בבית משפט זה מוגשות בדרך כלל במספרים גדולים.
14/11/2023  |  יוסף פנדריך  |   יומני בלוגרים
אי אפשר לתאר את פעילות המוזות בלי להזכיר תחילה את המצב בו אנו נמצאים כרגע. הדרישה להחזיר את החטופים, ביניהם תינוקות כמו כפיר ביבס בן 9 חדשים כשנחטף, הנערות, הנשים והגברים, נמצאת בלב כולנו ומתנוססת בכל אתר אפשרי, ובמרכז, כיכר החטופים שתהפוך לכיכר השבים, מול מוזאון ת"א.
מנהיגיהם של 57 מדינות מוסלמיות התכנסו בריאד בירת סעודיה לדון בדחיפות במלחמה בעזה. האירוע, שהיה אמור להיות הישג חשוב, מענה של העולם המוסלמי אותו מובילה סעודיה, למלחמה בעזה, הסתיים בהצהרת גינוי כללית.
13/11/2023  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il