|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מתחם שיכון מעונות עובדים א' בירושלים [צילום: אלי אלון]

"מעונות עובדים" א' בירושלים

רעיון הדיור הקואופרטיבי הגיע לארץ מאירופה בראשית שנות ה-30 החלה הסתדרות העובדים הכללית בא"י לבנות מעונות עובדים בתל אביב, בחיפה ועוד זה היה פתרון, מעין דיור עירוני, שמחקה קיבוץ
07/03/2024  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

שיכון "מעונות עובדים "א', שנבנה בתחילת שנות ה-30 ברחוב אבן שפרוט 16-14 בשכונת רחביה בירושלים הוא שיכון "מעונות עובדים " הראשון שהוקם בעיר.

רעיון הדיור הקואופרטיבי הגיע לארץ מאירופה

רעיון הדיור הקואופרטיבי הגיע לארץ מאירופה, במיוחד מערים בגרמניה ובאוסטריה כמו ברלין פרנקפורט ווינה, שם הוקמו לאחר מלחמת העולם הראשונה מקבצים גדולים של דיור סוציאלי לפועלים ועובדים שבשל אירועי המלחמה נותרו ללא עבודה וללא יכולת השגת דיור נאות.

בראשית שנות ה-30 החלה הסתדרות העובדים הכללית בא"י לבנות מעונות עובדים בתל אביב, בחיפה ועוד. עד שנות ה-30 לא הורגשה בארץ מצוקת דיור משמעותית. בתחילת שנות ה-30 עם גבור העלייה לארץ גדל משמעותית הביקוש לדיור, היצע הדירות היה נמוך יחסית בהשוואה לביקוש והדבר הביא לעליית מחירי דיור והקשה על פועלים ועובדים רבים לרכוש או לחכור דירה משלהם. ההסתדרות ראתה בהשגת דיור לחבריה חלק ממכלול תפקידיה למען רווחתם ויזמה-הקימה מפעל דיור "מעונות עובדים" עבור חבריה.

זה היה פתרון, מעין דיור עירוני, שמחקה קיבוץ. במרכז מתחם המעונות הייתה חצר ענקית משותפת ושם גדלו ושיחקו ביחד ילדי השיכון. בחלק מהמעונות היו גן ילדים, צרכנייה ושירותים ציבוריים נוספים. כך יכלו ההורים לעבוד והילדים היו מוגנים. בתל אביב הוקמו בשנות ה-40-30 לא פחות מ-8 מתחמי "מעונות עובדים". גם בחיפה בירושלים ובישובים נוספים נבנו כמה "מעונות עובדים".

[צילום: אלי אלון]


מעונות עובדים א' בירושלים

כאמור גם בירושלים נבנו שיכוני "מעונות עובדים". הראשון והידוע שבהם היה מעונות עובדים א' שנבנה בתחילת שנות ה-30 ברחוב אבן שפרוט 16-14 בשכונת רחביה ביוזמת מועצת פועלי ירושלים (ההסתדרות) על-ידי אגודה שיתופית של קבוצת חברי הסתדרות מירושלים כשיכון עובדים המושתת על ערכים סוציאליסטים.

בשנת 1932, ביוזמת מועצת פועלי ירושלים, נערכה תחרות אדריכלית לתכנון מעונות עובדים א' בשכונת רחביה. בתחרות שנתנה עדיפות כ"העדפה מתקנת" לאדריכלים תושבי ירושלים זכו זוג האדריכלים אברהם צ'רניאק וציפורה נוייפלד-צרניאק. בתי הדירות שתכננו היו לפרויקט הראשון, הגדול והחשוב בחייהם המקצועיים.

ב-1 בינואר 1933 נערכה אסיפת מייסדים של שיכון מעונות עובדים א' בירושלים ובה נבחרו לוועד האגודה יוחנן בן זכאי, משה אלפרוביץ, יעקב מימון. חברים נוספים בוועד: יצחק שמעוני, יהודה שפירא, לוי שניידר.

[צילום: באדיבות אורי בץ]

בתמונה
אורי בץ וילדים נוספים מול מתחם מעונות עובדים א' בירושלים.

פרויקט מעונות עובדים א' הוקם על מגרש בן כ-6 דונם שהיה שייך לקק"ל ברחוב אבן שפרוט 16-14 בשכונת רחביה בירושלים. בתחילה יועד המגרש להקמת "בית הפועלים" של הסתדרות פועלי ירושלים. לאחר שההסתדרות החליטה להקים את "בית הפועלים" במקום אחר, החליטה לייעד את המגרש ברחוב אבן שפרוט להקמת פרויקט "מעונות עובדים א'".

24 איש בלבד מתוך כלל הנרשמים זכו בזכות לרכוש דירה בפרויקט שיכון "מעונות עובדים א'". 18 מהם היו פקידים ובעלי מקצועות חופשיים ו-6 פועלים. רבים מקרב 24 הזוכים עבדו במוסדות הלאומיים ממשלתיים ואחרים. 3 מהם, עבדו במחלקת עבודות ציבוריות של שלטונות המנדט, 2 עבדו ב"קרן היסוד" אחד עבד בגימנסיה העברית, אחד בנגריה, אחד בחברת חשמל, ואחד בתזמורת המשטרה.

עבודות בניית בתי שיכון "מעונות עובדים א'" בירושלים החלו בסביבות מרס 1933 ונמשכו פחות משנה. נבנו 6 בניינים דו-קומתיים 4 דירות בכל בניין. רוב הדירות היו בנות 3 חדרים ובנוסף כללו מרפסות וחדרי שימוש. שטח כל דירה הסתכם בסביבות 80-70 מ"ר. המבנים נבנו בסגנון הבינלאומי והצטיינו בעיצוב ארכיטקטוני בגאומטריה מבנית קובייתית ישרת זווית בתכנון הושם דגש על חדירת אור שמש טבעי לבתים.

שמירה על פרטיות [צילום: אלי אלון]

כדי לשמור ככל שניתן על פרטיות הדיירים לכל דירה הייתה כניסה נפרדת מהגינה גם לגרים בקומה ראשונה. וגם לקומה השנייה עם כמה מדרגות. חלונות בדירות השיכון הותקנו לא זה מול זה כדי לשמור על פרטיות. ציפוי המבנים נעשה בטיח ולא ב"אבן ירושלמית" וזאת למרות תקנה עירונית עוד מתחילת שנות המנדט המחייבת בניית או חיפוי אבן בניינים הנבנים בירושלים. ציפוי-חיפוי מבנה בטיח כידוע זול בהרבה מציפוי אבן, והוזיל מן הסתם את עלות הקמת המבנים.

לפי המדווח בעיתונות דאז, עלות כל דירה ב"מעונות עובדים א'" הסתכמה בכ-390 לא"י. האגודה המשותפת שהקימו רוכשי הדירות דאגה להלוואות נוחות לדיירים. כל רוכש-חוכר דירה שילם כ-100 לא"י תשלום ראשוני וקיבל הלוואה משמעותית עד כדי עשרות אחוזים מערך הדירה ובתנאי החזר נוחים מבנק "הלוואה וחיסכון" ירושלים, מבנק פועלים ומחברת הסנה.

חנוכת מעונות עובדים א'

בדצמבר 1933 נערך טקס חנוכת שיכון "מעונות עובדים א'". וכך מדווח בידיעה בעיתון דבר (25.12.1933) על האירוע: "בחגיגה השתתפו חברי הארגון (25) ומשפחותיהם, ב"כ מוסדות הסתדרות. מפעל מעונות העובדים המכילים 25 דירות ב-6 בתים (כנראה בהמשך נוסף דייר אחד או שנים ל-24 הדיירים חברי האגודה א.א) א. רבינוביץ' בירך בשם מועצת פועלי ירושלים. י. שחור בירך בשם "הלוואה וחיסכון" שהשתתפה בהלוואה לבניין המעונות, י. פונט בשם מרכז שכונות העובדים, מרגלית בשם בנק הפועלים וחברת הסנה שהשתתפו בהמצאת ההלוואה לבניין המעונות, ש. סברדלוב בשם המשרד הקבלני שביצע את עבודת הבניין... אחרי פרשת הברכות באו השירה וניתן ה"כיבוד".

[צילום: באדיבות אורי בץ]

בתמונה
יצחק ואהובה רבינוביץ' בונים ביתם במעונות עובדים א' 1933.


חיי חברה ותרבות משותפים

בשיכון מעונות עובדים א' התנהלו חיי חברה ותרבות משותפים, סוג של קיבוץ קטן. ותיקי השיכון מספרים כי הייתה שם אחווה ועזרה הדדית. הדיירים חגגו בחגים באירועים משותפים. בסוכות למשל, הוקמה סוכה משותפת בחצר המשותפת של הדיירים כשנערכו אירועים ושמחות משפחתיות של דיירי "מעונות א'" השתתפו בהם רבים מדיירי השיכון.

מידי תקופה נערכו בחירות לוועד אגודת מעונות עובדים א' שניהלה את ענייני השיכון בהשתתפות דיירי המעונות. כך למשל אני קורא בעיתונות דאז כי ב-28.10.44 נערכה האספה הכללית השנתית של דיירי חברי מעונות עובדים א' ונבחרו לוועד: בן ציון מזרחי, יעקב מימון, לוי מרגולין.

בין המתגוררים בשכונה משפחת החזאי אורי בץ

בין המתגוררים ב"מעונות עובדים" א' היו מספר דמויות ידועות בירושלים ובניהם המהנדס יהודה שפירא מראשוני המהנדסים בארץ, אביהן של רות שפירא אשת קול ישראל המיתולוגית ושל אשת החינוך צפורה שר. על שמו של יהודה שפירא רחוב יהודה בירושלים. בין המתגוררים במעונות עובדים א' החזאי הנודע אורי בץ ומשפחתו.

מספר בץ: אני נולדתי בשיכון ב-1945 והתגוררתי בו בשנים 1950-1945 עד גיל 5 בשנים סבי המהנדס יצחק רבינוביץ' וסבתי ד"ר אהובה רבינוביץ' שנפטרה ב-1951 היו ממייסדי השיכון. עמם התגוררו ילדיהם מאיר בץ (רבינוביץ) ומישקה רותם (רבינוביץ). "לאחר פטירת סבי, יצחק רבינוביץ, ב-1969 עברנו לגור שם, אני רעייתי ובניי שנולדו גדלו שם", מספר אורי בץ. "יש לי תמונה בה מתוארים סבי וסבתי בעת בניית ביתם (1933) ותמונה של נכדיי (משנת2013) שעומדים מול אותה כניסה: 5 דורות 80 שנה בית 1".

מותו של ברל כצנלסון באחת מדירות מעונות א

בין המתגוררים בשיכון מעונות עובדים א' בירושלים היו זוג האדריכלים אברהם צ'רניאק וציפורה נויפלד-צ'רניאק, שתכננו את מתחם ובתי מעונות עובדים א'. בביתם, כך מספרים לי, התמוטט ומת ברל כצנלסון במוצאי שבת 12 באוגוסט 1944. ברל שחלה במחלת לב הגיע בהמלצת רופאיו להתגורר בירושלים לתקופת מה, ומשך מספר ימים התגוררו הוא ורעייתו לאה מירון בביתם של אברהם וציפורה צרניאק בשיכון מעונות עובדים א'.

שמר על צביון מקורי [צילום: אלי אלון]

בעיתון דבר נכתב בדיווח על מותו של ברל כי במהלך השבת נפגש לשיחות ופגישות עם ראשי מוסדות שהתגוררו ברחביה. "במוצאי שבת בשעה 8:45 בערב אחרי ארוחת הערב נכנס לחדר האמבטיה ומיד נשמע קולו קורא לעזרה "לא טוב לי" כשנכנסה אשתו לאה מירון לחדר האמבטיה היא מצאה אותו במצב ללא הכרה. מיד הובהלו רופאים - טריינין, מרגלית, ורחמילביץ שקבעו שלקה בשטף דם במוחו ונאלצו לקבוע מותו.

שימור השיכון

ביקרתי לא מכבר במתחם "מעונות עובדים א'" השיכון שומר עד היום פחות או יותר על צביונו המקורי. ובכניסה אליו הוצב שלט מורשת המספר את סיפורו .בהמשך נבנו בבירה עוד כמה שיכוני "מעונות עובדים", ובהם: "מעונות עובדים ב' בין הרחובות ברטנורא, ארלוזורוב ועזה ומעונות עובדים בשכונת קריית משה.

תאריך:  07/03/2024   |   עודכן:  07/03/2024
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מעונות עובדים" א' בירושלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדינת ישראל חוטאת לעצמה אם תיכנס לנתיב של הכרעת המלחמה במישוריות צבאית מתמשכת. ישראל נכנסה למלחמה צודקת בהחלט נגד חמאס רצחני, שטבח באכזריות רבה במאות יהודים ב-7 באוקטובר 2023 בלמעלה מעשרים יישובים כפריים בדרום הארץ.
משה אסף את כל העם ביחד, כך באה לידי ביטוי אחדות העם בפרשת "ויקהל". רבי יצחק יעקב ריינס אמר: "לקבץ "אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות ל"ה, א'), לנטוע בהם רגש של אחדוּת וחברוּת - "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה'" (שמות ל"ה, א'), זהו התפקיד והשאיפה העיקרית, האל"ף והתי"ו של התורה". האחדות חשובה בכל עת והיא נותנת כוח לעם. ביחד אפשר להציב מטרות ולהשיגן. כל אחד תורם את חלקו, בנושאים שהוא טוב בהם וביחד נוצר משהו שלם.
07/03/2024  |  עדנה ויג  |   יומני בלוגרים
בשבת זו נקרא על המצווה המיוחדת של "מחצית השקל" המוטלת על כל אחד לתרום לבית המקדש. רש"י מביא בפירושו על התורה את דברי חז"ל 'כמין מטבע של אש ומשקלה מחצית השקל הוציא הקב"ה מתחת כיסא כבודו והראהו למשה ואמר לו 'כזה יתנו'.
בערוץ-11 הציגו זה עתה חגיגה המונית של 10 זוגות שטקס הנישואים שלהם נדחה ושוב כי שהו 120 ימים רצופים במלחמה. דמעת אושר. מזל טוב.
06/03/2024  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אחד השקרים השגורים בפי "מנהיגינו" ובשפת התשקורת הוא שישראל מבטיחה "חופש תפילה לכל". אבל, אותם "מנהיגינו" ואותה תשקורת שוכחים להשלים את דבריהם: חופש תפילה לכל, אלא אם כן מדובר ביהודים. בעוד שמוסלמים יכולים להתפלל בהר-הבית ככל העולה על רוחם, יהודים נדחקים לשעות מסוימות, למכסות מסוימות, וחלילה אם ימלמל מי מהם כמה מלים של תפילה. ושוב דנים "מנהיגינו" והתשקורת באפשרות להגביל כניסת יהודים - הפעם לקראת חודש רמדאן - שמא יכעסו הפריץ מרמאללה, או הפריץ היושב ברבת עמון - בירת המדינה הפלשתינית העתידית - או פריצים מעבר לים.
06/03/2024  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il