רכס הכורכר הצפון-מערבי של תל אביב הוא שריד לבית גידול חולי על גבעות הכורכר והחמרה שאפיינו את מישור החוף טרם הפיתוח המואץ, במיוחד בין העיר תל אביב-יפו לבין מישור חוף הכרמל, הרכס הוא תופעת טבע עולמית ייחודית במזרח אגן הים התיכון.
הרכס מתנשא לרום של עשרות מטרים,משתרע מגבול הרצליה דרומה עד לחוף וטיילת תל ברוך. רוחבו כשלוש מאות מטרים, והוא נתחם בצדו המזרחי ברחוב 2040. שטחו כ 1900-דונם, בהם 1700 פתוחים ו-200 מבונים. לאורך החוף למרגלות הרכס עובר שביל ישראל. הרכס כולל מערכות אקולוגיות המספקות שירותים אקולוגיים לסביבתו, משמר מגוון ביולוגי ייחודי ומהווה נקודת תצפית אל המרחב הפתוח. בעבר ובהווה האזור הינו שמורה בלתי מוכרזת של טבע עירוני טבעי, בקרבת שכונות העיר ולרווחת תושביה, שיד אדם מעטה להתערב בו.
לאחרונה הועלתה תוכנית מתאר שעניינה הריסת הרכס. עיקרי תוכנית המתאר המקומית (תא/3700) של עיריית תל אביב-יפו לצפון מערב העיר בהקשר לאזור הרכס כוללים את העתקת כביש 2040 מערבה והעלתו על רכס הכורכר תוך בנייה למגורים על השטח המתפנה (60% מרכס הכורכר), והפיכת יתרת השטח ממערב לכביש החדש מטבע עירוני טבעי לפארק עירוני, מפולש בשלוש שדרות מהאזור המבונה לחוף הים אשר מתחתיו יחפרו שלושה חניונים ועליו יבנו מרכזי קניות אחדים וחניון עילי. התוכנית כוללת בנייה בתחום 300 המטרים מקו המים המחייבת אישור מיוחד של הוועדה לשמירת הסביבה החופית על-פי חוק שמירת הסביבה החופית (2004).
לעומת מגמות אלו, מטרת המאבק הציבורי היא החרגתו של הרכס וסביבתו הקרובה מגבולות תוכנית העירייה והכרזתם כשמורת טבע עירונית,כמקובל בערים רבות בעולם.
המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה בתוכנית ומונח לפניה ערר שהגיש פורום התושבים למען טבע עירוני ואיכות הסביבה בתל אביב-יפו. בערר מתבקשת המועצה "לבטל את התוכנית כולה לצורך תכנון המרחב הכולל מחדש ולחלופין, לבטל את התוכנית ככל שהיא נוגעת לרכס הכורכר ברוחבו הקיים כיום (ממערב לכביש 2040) לסביבתו ול"שלולית החורף", הנמצאת במרזבה ממזרח לכביש 2040 בקרבה ל"מגדלי נאמן" על מיני הדו-חיים שבה שבסכנת הכחדה.
תסקיר ההשפעה על הסביבה הנספח לערר קובע כי תוכנית העירייה ב"מתכונתה הנוכחית מהווה ניגוד גמור לעקרונות פיתוח בר-קיימא ולשימור המגוון הביולוגי באזור הרכס. גם פנייתו של עזריה אלון למועצה הארצית משולבת בערר, ונאמר בה כי תוכניות העירייה: "יסכנו את קיומו של אזור הרכס וימיטו כליה על המערכות הטבעיות ומערכות החי והצומח הייחודים המאפיינים אותו".
איומים נוספים לרכס מקורם באדישות העירייה ורשויות החוק לתופעות עברייניות המתאפשרות באזור הרכס, כגון, תנועת רכבי שטח, השלכת פסולת בניין, והשימוש ברכס כשטח אימונים של צמ"ה של לוחמי האש של העיר.
תנועת רכבי השטח חורצת את תוואי הרכס ומערערת את מצוקיו, משנה את פני השטח,קוברת מחילות על בעלי חיים שחוסים בהם, יוצרת מפגע רעש שמפחיד ומרחיק בעלי חיים מהרכס, לעתים לצמיתות, ומזהמת את הקרקע בשמנים ודלק.
אזרחי ישראל מנהלים מאבק למען הכרזתו של רכס הכורכר כשמורת טבע עירונית לרווחתם שלהם ובמטרה להציל תופעת טבע בעלת ייחוד עולמי לטובת הפלנטה כולה. המאבק להצלת הרכס הוא חלק מהמאבק הכולל להצלת הסביבה החופית של ישראל.
הערך בוויקיפדיה בשם "רכס הכורכר הצפון-מערבי של תל אביב", הנגיש לציבור את הסוגיה. הערך נכתב על-ידי בחודש מאי 2013, ומאז ועד לפני שלושה חודשים התקיים כערך לגיטימי, בר חיפוש בגוגל, ונגיש לכל מתעניין המזדמן לוויקיפדיה בעברית. לפני שלושה חודשים הועבר הערך ממרחב הערכים למצב טיוטה על-ידי מפעילה (אדמין) בשם: "אילילה", ונחסם לעריכת עורכים שאינם רשומים ובעלי ותק בטוענה שהוא הועבר לעריכה מחודשת, שכמובן לא נערכה בו מאז. המשמעות המעשית היא שמאז ועד עתה הערך אינו בר חיפוש בגוגל ואינו נגיש באמצעות מנוע החיפוש הפנימי של הוויקיפדיה - נסתר מעיני הציבור.
האם יד רוחצת יד? האם אינטרסים נפגשים? האם הוויקיפדיה וההון שלטון חוברים לגזל הקניין הרוחני והטבע של אזרחי ישראל? מעניין לדעת מי עומד מאחורי העלמת הערך מעין הציבור, מהם האינטרסים האמיתיים שלו, האם צמצום השטחים הטבעיים שיכללו בתוכנית המתאר המקומית תא/3700 של עיריית תל אביב-יפו לצפון מערב העיר משרת את מטרותיו? ומי הם שליחיו בפלטפורמה חופשית למעשה של קרן ויקימדיה מסן פרנסיסקו ארצות הברית שמטרתו המוצהרת גישה חופשית למכלול הידע האנוש?.
מיקומו הנוכחי של הערך בוויקיפדיה כטיוטה -
קישור.