|   15:07:40
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הוריקאן

התקשורת התמקדה בשני הוריקאנים, אמיתי וקיקיוני מה נוכל ללמוד מן ההוריקאן האמיתי
08/09/2005  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   תגובות

שני אירועים מיקדו את תשומת הלב הלאומית בשלושת השבועות האחרונים. האחד, אירוע חשוב שהשפעותיו יהדהדו לא פחות ממתקפת הטרור על ניו-יורק, הוא סופת ההוריקאן בחוף הדרומי-מרכזי של ארה"ב. השני, שחשיבותו מעוטה עד כדי גיחוך, הוא ההתמודדות הצפויה במוקדם או במאוחר על ראשות הליכוד.

לראשון חשיבות עצומה לגבינו, לא מבחינה ביצועית אלא בהלך המחשבה, גם האמריקני וגם היהודי. אמריקה, זו שחסכה פצצות ממסילת הברזל לאושוויץ, זו שנחלצה לאספקת מדינת ישראל במלחמת יום כיפור מסיבות השמורות עימה (חשש משימוש בגרעין ישראלי?) תמיד בראש מעייני התקשורת.

מאז הקמת מדינת ישראל יוחסה לאמריקה השפעה עצומה על המאורעות כאן. לעיתים נראה כי שגריר ארה"ב בישראל הוא למעשה הנציב העליון, המשך ישיר של הנציב הבריטי, וכי המנהיגות הנבחרת של מדינת ישראל איננה אלא תפאורה יקרה של דמוקרטיה.

לרושם הזה מספר סיבות

1. באמריקה הקהילה היהודית הגדולה והעשירה בעולם, שנוכחותה באמריקה גדולה בהרבה ממספרה.

2. הרושם שלאמריקה משאבים בלתי מוגבלים, בלתי נדלים, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, שאותן היא יכולה להטיל למערכה בכל נושא, לפי מאוויו של הנשיא.

3. הרושם כי אמריקה מנוהלת באופן הכי נכון, הכי יעיל, הכי מאורגן, הכי חכם, ללא נקודות תורפה.

4. הרושם כי אמריקה מעוניינת מאוד מאוד בנעשה במזרח התיכון, ובצדק לעם הפלשתיני.

5. הרושם כי מדיניות ארה"ב היא תמיכה איתנה במדינת ישראל כל עוד מדינת ישראל מצייתת לתכתיבים של אמריקה.

כתושב לשעבר של ארה"ב, תושב אשר עבר את כל שלבי ההתבגרות, מהתפעלות, להתפכחות, לשלילה של אמריקה כארצו החלופית של העם היהודי, רציתי להאיר מספר נקודות:

- יהודים: הקהילה היהודית האמריקנית היא אכן הגדולה ועשירה בעולם, אך היא מן הפחדניות שבעולם. הקהילה הזו בקושי פצתה פה כאשר יהודי אירופה הוכרעו לטבח, מתוך חשש לגורלם. היא בקושי פצתה פה לנוכח גורלם של יהודי הממלכה הסובייטית, עד אשר ניער אותם יהודי אחד, והניע אותם לפעול. זקיפות קומתה של היהדות האמריקנית קשורה הדוקות לזקיפות קומתה של המדינה היהודית, שכן בלעדיה, הם רק עוד מיעוט באמריקה הגדולה. המנהיגות של הקהילה היהודית הממוסדת הינו הגוף הכי פחדן, הכי פחות נחרץ שבעולם, גם מול הממשל, וגם מול מדינת היהודים.

בעשר השנים האחרונות מעייניהם נתונים בעיקר לדלדול הנורא במספרם, בשל ההתבוללות, ולכן ההשקעה הגדולה בחיזוק הקשר לישראל, ובעקבותיו לקהילה היהודית. בסופו של דבר הקהילה היהודית בארה"ב היא גלות, וגם הם יודעים זאת.

- משאבים: משאביה של אמריקה מוגבלים, מוגבלים מאוד על-ידי המחויבויות שלה. הכלכלה שלה מחויבת למשקיעי חוץ, יפנים וסינים וקוריאנים. מחוייבת לבריאותם של כל האמריקנים מעל גיל 65, שמספרם מטפס במהירות, והוצאות הבריאות שלהם מרקיעות שחקים.

משועבדת לרבע מן האוכלוסיה שהוא שחור, היספני, זבל לבן, (כך הם מכנים אותם!!) שהם נתמכי סעד. חצי מילדי אמריקה מקבלים שירות רפואי על חשבון המדינה, רוצה לומר, להוריהם אין עבודה המקנה ביטוח בריאות נאות. ההוצאות של אמריקה כדי לתחזק את עצמה בחיים גדולות משמעותית מן ההכנסות שלה. עוצמת המדינה האמריקנית מכסה בגלד דק על מורסה ענקית של אוכלוסיה אשר ללא תשתית המחזיקה אותה בחיים, תתפרץ בנחשול זוהמה, מחלות, אלימות, רצח, ביזה, פחד, שרק את אפס קצהו ראינו בניו-אורלינס.

הצבא האמריקני האדיר שבעירק הוא גדול פי שתיים מן הצבא שהעמיד אריאל שרון לטובת ההינתקות. יכולת ההתערבות שלה במשברים תלויה ברצון טוב של רודנים כדוגמת פרווז מושרף. מעל לכל, כל הכלכלה האדירה שלה תלויה במשאב שאין לה, נפט, לא מתוך הכרח, אלא מתוך עצלות.

אמריקה? עצלה?? ובכן כן. לפני דור או שניים כבר התריעו חכמיה (כולל אבא שלי, פרופ' לשעבר ב-UCLA) שהתלות בנפט היא הרת אסון. שהכסף שהיא מוציאה על שריפת דינוזאורים מתים יוצא טוב יותר על תשתיות של ממש. אמריקה התעצלה לפתח את התחליפים הראויים, לא חיזקה את התשתיות. אמריקה העדיפה לתחזק רודנים, ולהזניח את התשתיות, והתוצאות ברורות עתה לכל.

- ארגון אמריקני: אני הראשון שאודה כי היכולת הארגונית של אמריקה היא נפלאה. תכנון ביטוח לאומי חמישים שנה קדימה. עבודת מטה מדוקדקת לקראת שינוע בית חולים. אבל עד שהם זזים!! מרוב ארגון אין תושייה.

דוגמא פשוטה. מה הזמן שנדרש לבית חולים ישראלי להחליט על העסקתי? עשר דקות ושיחת טלפון אחת. כמה זמן נדרש עד שהמעסיק שלי (ושל כל רופא אחר במעמדי) בארה"ב השלים את התיעוד הדרוש? שנה. ומדובר באותו מידע, באותו רופא, באותו עבר. הם יודעים לייצר הררים של ניירת ארגונית כמעט כמו במצרים. הכשל הארגוני הזה בא לידי ביטוי באסון ההוריקאן. את הכשל הזה הם ינתחו עד זרא, אך הוא מובנה לתוך המערכת.

- עניין במזרח התיכון: את האמריקני הממוצע מעניין משחק הפוטבול של קבוצת המכללה שלו הרבה יותר מאשר צדק לעם זה או אחר. הפתרונות שלו לאשר קורה מבוססים על בורות עמוקה וחסר הבנה מוחלט של כל תופעה הרחוקה מייל אחד מגבולות העיר שלו.

השכבה השולטת של ניו-יורק, וושינגטון, לוס אנג'לס, היוסטון, אוניברסיטאות האייוי-ליג, היא דקה ביותר, ורק היא מכתיבה, בדיוק כמו אצלנו, את סדר היום התקשורתי, אך לא האמיתי. לא אמריקה זועמת על הרס דונם במרכז ג'נין, העורכים של מספר זעום של עיתונים ורשתות זועמים, ומשום מה (אולי מכיוון שה'ארץ' הוא סניף של הניו-יורק טיימס) כאן מצטטים אותם כאילו ייצגו את אמריקה.

התקשורת של אמריקה היא רחבה הרבה יותר. חמישה מיליון אמריקנים מאזינים לראש לימבאו, שלו היה כאן לא היה מקבל דקה של זמן אוויר בשל הלאומנות שלו לאמריקה. עשרות מיליוני אמריקנים מאזינים לדרשות של המטיפים המנפנפים בתנ"ך. התנ"ך מקובל על האמריקנים כאמת לאמיתה הרבה יותר מן הניו-יורק-טיימס. לכן, רובה של אמריקה, אם בכלל מעניין אותה מה קורה פה, שואל מדוע עוד לא המטנו את גורלם של הפלישתים על הפלשתינים.

גם הנבירה בלתי פוסקת בדברי היועצת לביטחון, או הדובר של הנשיא בהתייחסות לישראל היא מעל ומעבר לכל מידתיות. הכתבים החרוצים שלנו שולים קטעי משפטים המצויים באותן הודעות במרחק של אלפי מילים, מוציאים אותן מהקשרן, מתרגמים אותן קלוקל, ותופרים אותן באופן גס בהתאם להבנתם, או להטייתם, לכדי הצהרות שאין קשר בינן ובין הכוונות של הממשל. לכן החשש הישראלי מפני מה יאמרו האמריקנים הוא משולל יסוד.

לאמריקנים אין קול אחד ודעה אחת, כפי שמתבטא באוליגרכיה התקשורתית של רפובליקת המדיה הישראלית, ואוהבי ישראל, כפי שהדבר מתבטא בסנט ובקונגרס מרובים לאין שיעור על שונאיה, מכוח האמת, הצדק והתנ"ך.

יתר על-כן, האמריקנים מתעבים מלחכי פנכה. כאשר ישראל, ויהודים מתנהגים בזקיפות קומה, הם זוכים לכבוד, וכאשר הם מזדחלים, (כמו בנושא פולארד) הם זוכים לבוז הראוי.

לאחר ההוריקאן קתרינה, האם יכולים אנו לומר כי האמריקנים הם חכמים? רואים את הנולד? מתכננים היטב את העתיד? מבינים את המערכות העומדות לפניהם? בעלי תושייה? האם לאחר התבוסה בוויטנאם, לאחר הבריחה מביירות, הכשלון של הסכמי אוסלו, הנפילה של מגדלי התאומים, הניסיון הנואל להתקין בעירק משטר דמוקרטי פדרלי כאילו מדובר בויסקונסין ואינדיאנה, האם חכמים ונבונים הם האמריקנים?

ובכן, לא. האמריקנים מוגבלים על-ידי אילוצים ובורות קולקטיבית בדיוק כמונו, לו נאלצנו לפתור בשבילם את העובדה ש-85% מהילדים האפרו אמריקנים (יענו, כושים, בלי התיפיפות) לא יודעים מיהו אביהם, וכל רופא שלישי באמריקה בסכנת תביעה משפטית.

לאחר ההוריקאן אנו יודעים שאמריקנים בקושי מתמודדים עם הבעיות שלהם ואין להם לא את הרצון ולא את הכוח לפתור את אלו שלנו. לאחר ההוריקאן אנו יודעים שהגיעה העת להפסיק לפשוט יד באמריקה, כי זו הדרך הבטוחה להמאיס את עצמנו בעיני כל, הממשל, הקונגרס, העם, והיהודים. לאחר ההוריקאן האמיתי הגיעה העת שנפתור בעצמנו את ההוריקאן שלנו, שאיננו הויכוח הקיקיוני מי עומד בראש הליכוד, אלא מה לעשות עם העובדה שארץ ישראל כבושה על-ידי עם עוין, זר, איסלמי-פשיסטי, שכוונותיו כלפינו זדוניות בהרבה מאשר כוונותיה של קתרינה.

דבר אחד משותף לקתרינה, לאיום הנאצי, ולאיום האיסלמו-פשיסטי. שלושתם באו עם אזהרות מפורשות על כוונותיהם ויכולתם. האמריקנים לא התכוננו כיאות לקתרינה, היהודים והאמריקנים לא התכוננו כיאות להיטלר. האם עכשיו אנו, ישראל ואמריקה, מתכוננים כיאות?

חבר בחוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי
תאריך:  08/09/2005   |   עודכן:  08/09/2005
ד"ר יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדיין מזכירים - בקושי - את מצוקת הפליטים החדשים. נוף ערי גרמניה המופצצות שהשארנו היכן שהיו יישובים יהודים פורחים מעורר לכל היותר אנחת תפנוקים אסתטית. אין חלחלה ממחיקת 25 יישובים, אין הרהור, מה עוד כבה במדינת היהודים ביחד עם האורות היהודים, איזו חשיכה ירדה על הארץ. ומי מזכיר בכלל הפקרת נתחים מארצנו? אתה מביט לאחור ורואה מה ארוכה הדרך שעברת.
08/09/2005  |  אליקים העצני  |   מאמרים
הנה פרט חשוב, שהתרגלנו לקיומו, ובעצם אולי זה עיקר הבעיה: אחד המשרדים הממשלתיים החשובים ביותר אינו מאיוש בשר במשרה מלאה.
08/09/2005  |  איינאו פרדה סנבטו  |   מאמרים
לפני כשנתים פירסם הפיקוח על הביטוח תקנות חדשות, המגמישות מאוד את מסלולי ההשקעה של כספי המבוטחים בביטוחי חיים. מאז, החריפה התחרות על כספו ותשומת לבו של המבוטח: לא רק שהחברות שכרו מומחים להשקעות והקימו מחלקות מיוחדות לדבר, אלא שהן גם מרבות לפרסם את השגיהן. המדובר בשוק עתיר מיליארדי שקלים, שכל חברה רוצה לנגוס נתח ממנו.
07/09/2005  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
במושבה של אז היו מרחבים והיה שפע של זמן. אנו, הילדים ניצלנו זאת, וחרשנו את הסביבה ברגל או באופניים.
07/09/2005  |   נחמיה תנא  |   מאמרים
הרב קוק זצ"ל הוא אשר הורה לנו את דרכי הגאולה. מהלך הגאולה והפעולות המתחייבות ממנה מהווים מכלול שלם, שאם מחסרים מהם פרט כלשהו עלולים אנו להימצא במבוי סתום. עלינו להיות קשובים לדברי הרב גם בדברים שעשויים להתנגש עם הרגלי החשיבה שלנו, ולא ליפול לשבלונות מחשבתיות המשתקות את חיוניות היצירה.
07/09/2005  |  הרב אורי עמוס שרקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il