|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

נח עח

מבנה המשפחה והיחס לבעלי חיים <br>

המסרים האלה הם נצחיים ואינם עשויים להשתנות לפי גחמות אנושיות כאלה ואחרות
20/10/2017  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

פרשת השבוע נח פותחת במה שסיימה פרשת בראשית, בתולדות נח. בקרוב אמור לרדת מבול שעתיד למחות את כל הנבראים מעל פני האדמה, אבל המבול עתיד להיפסק וצריכים להכין מראש את התנאים להמשך קיומו של העולם ואת המשימה הזאת הטיל ה' על נח, לפעול להמשכיות העולם. כדי שיוכל למלא את המשימה, הורה ה' לנח לבנות תיבה ולאסוף לתוכה נציגים מכל מין החי שקיים על פני האדמה. אבל בשאלה את מי להציל קודם, יש סדר עדיפויות והוא מתבטא בפירוט הנכנסים לתיבה (בראשית ו): ...וּבָאתָ, אֶל-הַתֵּבָה--אַתָּה, וּבָנֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּנְשֵׁי-בָנֶיךָ אִתָּךְ. [יט] וּמִכָּל-הָחַי מִכָּל-בָּשָׂר שְׁנַיִם מִכֹּל, תָּבִיא אֶל-הַתֵּבָה--לְהַחֲיֹת אִתָּךְ: זָכָר וּנְקֵבָה, יִהְיוּ. קודם המשפחה ואחר כך כל השאר.

ההעדפה הזאת נשמרת לאורך כל הדרך: [כא] וְאַתָּה קַח-לְךָ, מִכָּל-מַאֲכָל אֲשֶׁר יֵאָכֵל, וְאָסַפְתָּ, אֵלֶיךָ; וְהָיָה לְךָ וְלָהֶם, לְאָכְלָה. מסר ברור של קדימות האדם ביחס לבעלי חיים; בכניסה לתיבה - קודם כל אתה ומשפחתך ואחר כך בעלי החיים, במזון - כנ"ל. ונא לשים לב, הכניסה לתיבה הותרה אך ורק לזוגות המורכבים מזכר ונקבה, לא לבודדים וגם לא לזוגות חד-מיניים. והמבנה הזה נשמר גם בהמשך; לאחר המבול, כשהגיע הזמן לצאת מן התיבה המוגנת אל העולם שכמו נוצר מחדש, אומר אלקים לנח (פרק ח): [טז] צֵא, מִן-הַתֵּבָה--אַתָּה, וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי-בָנֶיךָ אִתָּךְ. ואחר כך גם: [יז] כָּל-הַחַיָּה אֲשֶׁר-אִתְּךָ מִכָּל-בָּשָׂר, בָּעוֹף וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ-- הַיְצֵא אִתָּךְ; וְשָׁרְצוּ בָאָרֶץ, וּפָרוּ וְרָבוּ עַל-הָאָרֶץ.

אז שני מסרים אקטואליים אנחנו מוצאים בסיפור של הניצולים מן המבול; הראשון הוא הקפדה על זוגיות תקנית, זכר ונקבה כפי שקבע הבורא בששת ימי בראשית, והשני הוא חובת האדם לפעול לטובת השרידות והרווחה של עצמו ושל משפחתו בטרם ידאג לשרידותם ולרווחתם של בעלי החיים, אפילו אם הם שלו. מסר נוסף שגם הוא אקטואלי, אבל תמיד, הוא הציפיה לנטילת אחריות. נח נדרש לקחת אחריות על קיום הנבראים בכלל, לא רק על קיום המין האנושי, ואת זה הוא עשה במסירות נפש. העניין הוא שככל הנראה לא עלה בדעתו לקחת אחריות גם על קיומם של אנשי דורו, הוא לא השקיע מאמץ בניסיון להדריכם לאמץ התנהגות שתבטל את גזרת המבול.

מסרים נצחיים

מהכתובים עולה שהייתה לנח נטייה להסתגר בתוך עצמו, לא להתערב במה שנעשה סביבו. אחרי שנה שלמה בתוך התיבה המוגנת, יוצאים מהתיבה וצריכים להתחיל לבנות את העולם מחדש. זו גם ההוראה שקיבלו (פרק ט): [א] וַיְבָרֶךְ אֱלֹקִים, אֶת-נֹחַ וְאֶת-בָּנָיו; וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ, וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ. סביר להניח שכאשר ראו את העולם השמם אחרי המבול, חטפו הלם נוראי ולא התעורר אצלם שום רצון להתחיל לבנות הכל מחדש. כי בשביל מה לבנות אם בבת אחת הכל עלול ליהרס? במטרה להניעם לפעולה למרות זאת, ה' כורת עימם ברית ומתחייב שלעולם לא יהיה עוד מבול: [יא] וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם, וְלֹא-יִכָּרֵת כָּל-בָּשָׂר עוֹד מִמֵּי הַמַּבּוּל; וְלֹא-יִהְיֶה עוֹד מַבּוּל, לְשַׁחֵת הָאָרֶץ.

ונח אכן מתחיל לעבוד, אבל העבודה שבחר משקפת את נטייתו להסתגרות כנ"ל: [כ] וַיָּחֶל נֹחַ, אִישׁ הָאֲדָמָה; וַיִּטַּע, כָּרֶם. בזמן שהעולם כולו חרב, זה הדבר שהכי חסר לו, יין, להשתכר קצת. והוא אומנם משתכר ומזה יוצא קלקול גדול, כי כדרכם של שיכורים, הוא איבד את הביקורת העצמית והסתובב עירום: [כא] וַיֵּשְׁתְּ מִן-הַיַּיִן, וַיִּשְׁכָּר; וַיִּתְגַּל, בְּתוֹךְ אָהֳלֹה. וכאן מסתבר שנח לא טרח להדריך את בניו, הניח להם לגדול ולהתפתח בהתאם לנטיותיהם הטבעיות: [כב] וַיַּרְא, חָם אֲבִי כְנַעַן, אֵת, עֶרְוַת אָבִיו; וַיַּגֵּד לִשְׁנֵי-אֶחָיו, בַּחוּץ. זו הייתה נטייתו הטבעית ואיש לא לימד אותו להתנהג אחרת. אחיו הגדולים פעלו גם הם בהתאם לנטייה הטבעית של עצמם, הם נכנסו הביתה וכיסו את האב תוך הקפדה שלא לביישו.

מהכתובים עולה אומנם שנח לא נטה לקחת אחריות, אבל שני המסרים האקטואליים שעליהם עמדנו לעיל מודגשים גם בהמשך. המסר הראשון - מרכזיותה של המשפחה התקנית (פרק ח): [יח] וַיֵּצֵא-נֹחַ; וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי-בָנָיו, אִתּוֹ. [יט] כָּל-הַחַיָּה, כָּל-הָרֶמֶשׂ וְכָל-הָעוֹף, כֹּל, רוֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ--לְמִשְׁפְּחֹתֵיהֶם, יָצְאוּ מִן-הַתֵּבָה. כאן, אפילו לבעלי החיים מיוחסת המשפחתיות. והמסר השני בדבר עדיפות האדם ביחס לבעלי החיים: [ב] וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם, יִהְיֶה, עַל כָּל-חַיַּת הָאָרֶץ, וְעַל כָּל-עוֹף הַשָּׁמָיִם... [ג] כָּל-רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא-חַי, לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה... המסרים האלה הם נצחיים ואינם עשויים להשתנות לפי גחמות אנושיות כאלה ואחרות. הגיע הזמן שנבין שאנחנו צריכים להתאים את עצמנו להוראות התורה ולא להפך.

תאריך:  20/10/2017   |   עודכן:  20/10/2017
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבנה המשפחה והיחס לבעלי חיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איששש
20/10/17 15:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השמאל הישראלי, בדומה לשמאל בדמוקרטיות אחרות במערב, פיתח לעצמו שיטות מגוונות לקדום השקפותיו ועמדותיו, בעיקר באמצעות המדיה. אחת השיטות היא הקמת אגודות, עמותות, ארגונים, קבוצות פעולה, תאי-חשיבה ועוד. לפיצול כזה מספר יתרונות: דימוי של ריבוי, פיזור ציבורי רחב, גמישות הפעלה, מהירות תגובה, מצג של פלורליזם באמצעות מציאות מדומיינת ועוד. אינני מתכוון לערוך כאן ניתוח-עומק של יתרונות הגישה לקידום השפעה פוליטית ואקטיביזם ציבורי. כוונתי רק להסב את תשומת לב הקוראים והמתעניינים, לתופעה שאיננה מקרה כי אם שיטה. חלק שני של השיטה קשור בהצמדת עמדה אידיאולוגית או פוליטית לכל תת-ארגון וכך לדמותו לתנועה רחבה, שעה שלמעשה הוא כלי שרת אידיאולוגי-פוליטי של השמאל הרדיקלי, שמועצם בעזרת המדיה לכלל "תנועה רחבה".
19/10/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
אנחנו נמצאים בעיצומם של החגים, ומנסים למצוא דרך לעבור אותם בשלום. וכבר הצעתי בפני הוועדה הממונה על סידור החגים ונציגה במפלגות הדתיות, שכבר הספיקו להעמיד לטובת הוועדה את נציגם בתמורה לתמיכה רחבה בקואליציה, את האפשרות לפזר את החגים, ולרווח אותם במקצת.
19/10/2017  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
היום (ה', 19.10.17) יפוג האולטימטום שנתן ראש ממשלת ספרד מריאן רחוי לנשיא מחוז קטלוניה קרלס פוג'דמון, לפיו אם הוא יכריז על עצמאות המחוז באופן חד-צדדי, רחוי יודיע על פרישתה של חבל קטלוניה מספרד (דבר שיגרום כאוס גדול בספרד עצמה ואולי אף ברוב מדינות אירופה).
19/10/2017  |  רועי אורן  |   מאמרים
בשולי הכותרות: תורת היגיון די לעישון חידה: כיצד דייר שכיר הופך לבעל הבית? לאגף המגורים בעירייה הפתרונים פאדיחות זוּ לא בדיחה וּלקינוח פסוקו
19/10/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לא במקרה דבריה של ח"כ מרב מיכאלי נאמרו בארצו של הקנגורו, בתפר שבין פרשת דור המבול (פרשת "בראשית") לפרשת דור ההפלגה (פרשת "נח"). גב' מיכאלי היא הסינתזה של שני הדורות הקשים הללו. דור המבול השחית את דרכו וניהל מערכת חיים "קהילתית" בנוסח שלו מייחלת גב' מיכאלי. לא לכל ילד היה הורה ביולוגי שחינך אותו, וחיי ההפקרות וההתנכרות למשפחה הנורמטיבית היו בסיס הדור הלה. במשפחות של אותו הדור חיו גם חיות שאיתם קיימו בני הדור יחסי אישות. מנגד, הרי שלא שמענו כי הדור ההוא נלחם ישירות ורעיונית בקב"ה. לעומת זאת דור ההפלגה חי חיים נורמטיביים עם משפחות מסודרות ולמד לקח לא להיסחף לתאוות מעבר לגבולותיהן, אבל הדור הלה רצה למרוד בקב"ה ולנהל את העולם במקומו. למרב מיכאלי יש את שני הסממנים הללו: היא חיה במודל חיים של הוללות וסחי וגם חפצה "לזכות את הרבים" ולבנות משטר שיחליף, רחמנא לצלן, את הקב"ה. אני בכל אופן אינני מתייחס לדבריה כאל קוריוז בלבד אלא לוקח אותם בשיא הרצינות, ועוד כש"הברקותיה" נאמרו בין "בראשית" ל"נח".
19/10/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il