הכרזתו (יום ד', 13.12.17) של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, על הוספת 120 קווי מוניות שירות שיפעלו ב-24 אשכולות, שחלקם יפעלו גם בשבת, היא אקט כשר אבל מסריח.
היא אומנם תשמור על הסטטוס-קוו, אך תגביר בצורה משמעותית את חילולי השבת - פי שלושה ויותר. "אנחנו לא הולכים לפגוע בסטטוס-קוו", הצהיר כ"ץ במסיבת עיתונאים שקיים כשלשמאלו מלי סיטון, היועצת המשפטית של
משרד התחבורה, שגיבתה את המהלך. "כל הפעילות שהייתה נהוגה בסופי השבוע עד היום תישאר בעינה. אנו רואים חשיבות גדולה בשמירה על המצב הקיים, המאפשר לכל סוגי האוכלוסיות, הן הדתיים והן החילוניים, לשמור על ערכיהם ומסורתם מחד-גיסא וליהנות משדרוג שירותים מאידך-גיסא", אמר כ"ץ.
שר התחבורה הדגיש שהסבסוד יהיה עבור כל נסיעה של נוסע וכי לא יינתן סבסוד לנסיעות הנערכות בשישי ובשבת. עו"ד סיטון שוללת השלכות רוחב אפשריות על השבת מעצם הפיכתו של ענף מוניות השירות לתחבורה ציבורית. ואף על-פי כן, בכיר במשרד התחבורה מתריע כי מדובר בפירצה רצינית שתזמין עתירות ל
תחבורה ציבורית בשבת באוטובוסים שאותן בג"ץ לא יוכל הפעם לדחות, בשל הדמיון שייווצר בין המוניות לאוטובוסים.
בין אם מדובר בחשש משפטי ממשי ובין אם לאו - חסרונה של התוכנית ואולי אחת המשוכות העיקריות ליישומה יהיה נושא הסדרת הפעילות בשבת. בשנים האחרונות זינק מספר הנסיעות בשבת באוטובוסים בתקופתו של השר ישראל כ"ץ מעשרות בודדות לאלפים. חלקן הגדול של הנסיעות נוסעות ריקות או עם נוסעים בודדים.
ירצה בכך או לא, כ"ץ מגשים הלכה למעשה את האידאולוגיה אותה מובילות מפלגות השמאל. כך למשל:
יעל גרמן מיש עתיד,
דב חנין מהרשימה המשותפת וחברתה הקרובה של
תמר זנדברג ממרצ - מחזיקת תיק התחבורה בעיריית ת"א
מיטל להבי - שהצהירו בפומבי כי הם אינם דורשים שהתחבורה הציבורית בשבת תופעל דווקא על-ידי אוטובוסים, ומוכנים "להסתפק" גם במוניות שירות.
כדי לצלוח משוכה זו, על כ"ץ לבדל את עצמו ממי ש"שכחו להיות יהודים", וליצור את האיזון המתאים באופן שלא יקומם עליו את המתנגדים, על השר כ"ץ לכרוך את הגדלת השירות בשבת במוניות בדילול משמעותי של נסיעות רפאים באוטובוסים שאינן חיוניות.