|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

גרמן: לא חובה אוטובוס בשבת, די במונית שרות <br>

מי צריך להכריע סוגיות דת ומדינה – הכנסת או העירייה? מה יקרה אם הסמכות תבוזר לרשות המקומית? האם אמנת גביזון-מדן היא מתווה שיפתור את הבעיה או דווקא יחריף אותה, והאם מתפקידם של בתי המשפט להכריע
20/05/2017  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תגובות
חמי אבנרי, ישי בלנק, מנאל תותרי-ג'ובראן, שחר ליפשיץ ואלי ישי
גרמן. אפילו לא מיניבוסים

פרופ' ישי בלנק:
"ביזור הסמכויות יוביל לרדיקליזציה של סוגיות דת ומדינה. לרשות המקומית יש תכונה בסיסית כזו כי היא יותר רדיקלית מהממוצע הלאומי. בשלטון הארצי יש אגרגציה של כל ההעדפות ויש איזון"

גרמן: דקה של שבת שווה פחות מחיי מצוקה
עידן יוסף
חברת הכנסת יעל גרמן טוענת כי "גלישת" שירות התחבורה הציבורית לתוך שבת היא נושא חברתי ולא דתי ולכן על הדתיים לאפשר הפעלת אוטובוסים בשבת * ועדת הכלכלה תקיים דיון בהפרת הסטטוס-קוו שמבצע משרד התחבורה
לרשימה המלאה

השלטון המקומי והכרעות על דת ומדינה עמדו במרכז בימה ציבורית שהתקיימה בסוף-השבוע (יום ה', 18.5.17) במרכז למשפט יהודי ודמוקרטי באוניברסיטת בר-אילן. את הרצאת המבוא נשא פרופ' ישי בלנק מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, שאמר כי ישנן שתי גישות: א. רשויות עסקו בנושאי דת ומדינה כתוצאה מ'תאונה', כי לרשויות יש סמכות לפתוח כבישים או להתיר עסקים והן נדרשות לשאלה האם לאפשר פתיחתם בשבת; ב. יש יד מכוונת, כי לא ניתן להגיע לקונצנזוס רחב.

עוד מדבריו: "בית המשפט העליון קיבל לא פעם את זה שענייני הדת נקבעים במישור הלאומי. כאשר רשויות באות לסגור עסקים המוכרים חזיר או פתוחים בשבת הן משתמשות בנימוקים כמו 'חזיר לא בריא/מהווה מפגע תברואתי/מנוגד ליהדות' וכיו"ב. בתי המשפט קבעו כי שיקולי דת זרים לחקיקה. שבירת המונופול הדתי אפשרית ע"י ביזור. בתי הדין הרבניים או שירותי הדת הם מונופול. במונופול קיים החשש לקיפוח מיעוטים דתיים. בחלק מהמקומות יישבר המונופול אם נבזר. הרכב מועצה דתית נקבע למשל באופן הבא: 45% בידי הרשות המקומית, 45% בידי השר לשירותי דת ו-10% בידי הרבנות. ככל שהרשות המקומית תחשוב אחרת כוחה לקבוע את ההרכב יגדל.

"שיקול נוסף הוא מתן רוב למיעוט מקומי, וכך די אם למיעוט שאף פעם אין לו סיכוי להצליח במישור הארצי יהיה רוב מקומי ויטול לידיו את המושכות. כוחו יהיה לא רק בדיבור אלא גם במעשה. בשנות החמישים הדתיים היו מיעוט לאומי, ועמדת המיעוט הפכה לאופרטיבית. במדינות ליברליות רבות משאירים את המבנה הדתי למישור הפרט. ההנחה מאחורי מתן רוב למיעוט מקומי היא שעיר או רחוב אפשר לעזוב, אך אי-אפשר לעזוב את המדינה.

"כעת נעמוד על בעיות ביזור הסמכויות מהשלטון הארצי למקומי:

1. הדבר יוביל לרדיקליזציה של סוגיות דת ומדינה. לרשות המקומית יש תכונה בסיסית כזו כי היא יותר רדיקלית מהממוצע הלאומי. בשלטון הארצי יש אגרגציה של כל ההעדפות ויש איזון – לא רק בישראל אלא בכל משטר ליברלי. לעומת זאת, בשלטון המקומי בכל קהילה של אלף-אלפיים איש יגיעו לחילוניות קיצונית או לדתיות קיצונית גבוהה יותר שיכולה להתבטא בהדרת נשים, במצעדי גאווה, במכירת חזיר, בפתיחת מרכולים בשבת וכד' שבעיני הצד האחר נתפשים כהקצנה. הרדיקליזציה עלולה לגלוש מרשות אחת לרשות אחרת.

2. דיכוי מיעוטים. ביזור הסמכויות יביא לכך שהמיעוטים יסבלו יותר בשלטון המקומי. הסכנה כאן היא שהמיעוט יעבור לאותו מקום וכוחו ייחלש במקומות אחרים. למשל, בהנחה שאחוז הלהט"ב עד גיל 18 זהה בכל הערים, צעירים אחרי גיל 18 יעברו לתל אביב שהיא ידידותית יותר ללהט"ב, ואז כוחם בשאר הערים ייחלש.

3. התיוג הדתי ישפיע גם על קווי זהות אחרים, למשל אתניות: פעולה נגד תנועה מסורתית תיתפש כאנטי-מזרחיות.

"המצב היום הוא שהרבה סוגיות מטופלות במרחב הלאומי. השלטון המקומי נדרש להן בעקיפין, לדגמה ברישוי עסקים הפתוחים בשבת או בהקצאת קרקעות ליהודים-משיחיים (כת נוצרית, ע.י.). בית המשפט העליון עוקף את ההוראה כאשר הוא קובע שמותר להתחשב ברגשות דת. בתי המשפט מתירים את עצם השיקול אך לא את כל הפעולות", דברי בלנקי.

בתימ"ש נטלו סמכויות מרשויות
ישי. אצלנו אין הדרת נשים

ד"ר חמי אבנרי:
"עיריית ת"א רצתה לאסור חזיר ונבלמה, לכן הכנסת הסמיכה אותה לכך...בחלק מהמקומות הכנסת רוצה לתת את הסמכות לרשויות, אך בתי המשפט לקחו להן את הסמכות"

ד"ר מנאל תותרי-ג'ובראן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן הנחתה, ובשאלת הפתיחה של חבר-הדיון שאלה מי הפורום המוסמך לדון בשאלות דת ומדינה. ראשון המשיבים היה ד"ר חמי אבנרי מבית הספר למשפטים במכללה האקדמית ספיר, מומחה לשלטון המקומי. "כשעבדתי במשרד הפנים בחנתי כמה חוקים ושרים בקושי התערבו. במרס 2001 קיבלתי טלפון בהול: 'השר רוצה לדבר איתך'. שר הפנים אלי ישי שהיה בסיור בצפון שמע שאושר בכרמיאל חוק עזר עירוני שהתיר מכירת בשר חזיר ומוצריו. הסברתי לו שאם משרד הפנים אינו עושה כלום – בתוך 60 יום החוק נכנס לתוקף אוטומטית. החוק הוגש בתקופת קודמו חיים רמון, ועבר במסלול אוטומטי. אני לא יודע אם זה הפיס את דעתו. היה אחר כך בבית שמש גם פסק דין סולודקין המפורסם באותו נושא. קיים משולש דת-מדינה-שלטון מקומי ויש מתח בין שלושתם. הרשות המקומית מטבע הדברים, הרשות המקומית טיפלה בסוגיות הללו כי הייתה קרובה יותר לאזרח עוד לפני קום המדינה. בכפר ורדים ביטל בית המשפט החלטה של הרשות לא להקצות מקווה לנשים דתיות מתוך תפישה שזו זכות אישית. עיריית ת"א רצתה לאסור חזיר ונבלמה, לכן הכנסת הסמיכה אותה לכך. רשויות מקומיות הסדירו בחוקי עזר עירוניים הקמת רעש במדורות ל"ג בעומר. תוכלו לעקוב אחר חוקי הרשויות בנושא, לעבור מעיר לעיר עם המדורה ולהשאיר אותה דולקת עד הבוקר...בחלק מהמקומות הכנסת רוצה לתת את הסמכות לרשויות, אך בתי המשפט לקחו להן את הסמכות.

השר לשעבר אלי ישי פתח את דבריו ואמר: "אחרי חורבן בית שני יהודים חיו במקומות שנים בעולם בלו מדינה ובלי שלטון, ולא נכחדנו אלפיים שנה. בשנת 2008 היה מפגש חגיגי עם ראש ממשלת רומניה בסוף שנות השמונים בארוחה אצל ראש הממשלה. הוא אמר שעם ישראל לא נכחד בגלל התנ"ך, וזו ההוכחה הכי ברורה שעם ישראל הוא העם הנבחר. באחד הדיונים הליליים בכנסת הודה לי חיים רמון שיש קוד אחד ששמר על העם הזה כל השנים, והתורה היא ערך ששמר עלינו כל השנים. היום יש התקוממות נגד כל סממן דתי. ישנה פסיקת בג"ץ מלפני 40 שנה ששבת היא יום המנוחה. חוק שעות עבודה ומנוחה מונע פגיעה בזכויות סוציאליות".

ח"כ יעל גרמן נכחה בחבר-הדיון, וישי החמיא לה על כך שכראש עיריית הרצליה עשתה עבודה טובה מאוד. לדבריו, מפליא אולי ששר מש"ס נפגש פעמיים עם ראש עירייה מטעם מרצ, ועוד בתקופה בה היה מאבק קשה מול יוסי שריד בעניין החינוך התורני. "ביקרתי אצלה פעמיים והייתה מערכת יחסים טובה שלא האמינו שתהיה. אף על-פי כן, נושאים עקרוניים של מדינה יהודית אינם יכולים להיות מוכרעים ברמה המקומית. אתן לדוגמה את נושא הדרת הנשים מול שילוב חרדים בצבא. פנה אלי ב-96' או 97' נחמיה לב-ציון, ראש הות"ת, ושאל אותי האם ניתן להכניס חרדים לאקדמיה או שהחרדים יתנגדו. הייתי אז שר הרווחה ועניתי לו שבהחלט ניתן ואם יעשה הפרדה בין המינים יגיעו אלפים. הוא היה סקפטי ממני, ואמר שיסתפק ב-24 תלמידים, ואולי 200-100. הגיעו 10,000 ובסקירה האחרונה בממשלת נתניהו הקודמת דובר על 20,000. גם ליהודה דובדבני ממייסדי הנח"ל החרדי אמרתי שזה יצליח אם נשמור על הפרדה, וגם הרבנים היו מעורבים בעניין, אבל אי-אפשר לא לכבד עקרונות של מי שלא מעוניין בחברה מעורבת. איני מסכים עם אי-השמעת התקווה באוניברסיטה העברית, אבל למה זה בסדר לא לשיר כדי לא לפגוע ברגשות של אחרים וזה כן בסדר לא להבין חייל חרדי שלא רוצה לשמוע שירת נשים? סיפר לי אל"ם הורוביץ ששירת בחיל-האוויר שהועמד למשפט כי סירב להיכנס לבריכה מעורבת במהלך אימון. השיח צריך להיות ממקום של הבנה, התחשבות וסובלנות ולא ממקום של התנגשות. כואב לי שמשליכים את מעשי הקיצונים על הכלל. מישהו ירק על ילדה בת 8 מבית שמש ואני צריך להתחיל להסביר את מה שעשה?! אצלנו אין הדרת נשים. ב-96' הייתי שר העבודה והרווחה, רק בן 32 וחצי, ופנתה אלי יו"ר הוועדה למעמד האישה יעל דיין, ששאלה האם אני בעד או נגד שוויון זכויות לאישה. השבתי לה שאני בעד מתן זכות עודפת לאישה, כמו שכתוב שחייב אדם לאהוב את אשתו כגופו ולכבדה יותר מגופו. לא יום אחד אני פותח את הדלת של האוטו ויום אחד את, אלא תמיד אני".

"לא רב ופרופסור יחליטו"
גביזון. "סחרה ברעיונות" [יח"צ]

יעל גרמן: "הדיון לא צריך להיות בשלטון המרכזי ולא בשלטון המקומי, אלא בחברה האזרחית". ד"ר חמי אבנרי: "למה כוונתך החברה האזרחית?". גרמן: "לפי אמנת גביזון-מדן, אמנת כינרת, המכון הישראלי לדמוקרטיה – והרשויות יבצעו". אבנרי: "אבל זה לא אושר על-ידי אף גורם מחליט. הכנס צריכה להחליט תחילה!". פרופ' ישי בלנק: "אמנת גביזון-מדן איומה ונוראה. גביזון סחרה ברעיונות שהיא לא הייתה רשאית לסחור בהם, וגם הרב מדן ויתר על נושאים שלא מוסכמים על יתר חבריו. לא רב ופרופסור יחליטו". גרמן: "גם אני לא מסכימה לכל אמנת גביזון-מדן ונצטרך להגיע לפשרות. רוב הציבור תומך בתחבורה ציבורית בשבת, ודאי שלא בהיקף נרחב כמו ביום רגיל אלא בהפעלה מצומצמת. לא צריך בשביל זה אוטובוסים, ויותר מכך – אפילו לא מיניבוסים. מוניות שירות יספיקו".

גרמן: "ברור יותר מהי מדינה דמוקרטית מאשר מהי מדינה יהודית. עד היום לא קבענו מיהו יהודי. השלטון המקומי יותר דמוקרטי מאשר השלטון המרכזי. במקומי יש בחירות ישירות גם למועצת העיר וגם לראשות העירייה. יש בו הפרדת רשויות אמיתית, שלא כמו הממשלה ששולטת בכנסת והיום גם מנסה להשתלט על הרשות השופטת. למרות השחיתויות שאוכלות לי את הלב, ראשי ערים מרגישים מחויבות כלפי התושב.

"עיר צריכה להאזין לתושביה. תשכחו מהנושא הסוציאלי. עם החוקים שנחקקו לאחרונה אי-אפשר להכריח אף עובד לעבוד בשבת. פתחתי בהרצליה קניון בשבת ואזור תעשיה שלם וזה לא בהכרח פוגע. צריך למצוא איזונים ולענות על צרכי כלל התושבים. איתי בקואליציה ישבו המפד"ל, ש"ס ויהדות התורה ולא פרשו, כי מן העבר השני העברתי מיוזמתי שלושה גנים של אגודת ישראל לעירייה. תוכנית הלימוד הייתה חרדית, אבל עם לימודי ליבה ודגל ישראל; יש בית ספר צומח לאוכלוסייה הדתית, בית כנסת וכולל. פתחתי את כל מקומות הבילוי בשבת, אבל היה ברור לי שאת תיאטרון הרצליה שפעל מ"בית האזרח" אני לא פותחת, כי הוא ליד בית הכנסת הגדול. זו התחשבות אלמנטרית ורגישות".

"הרוב המוצק נעלם. הכל רואים בעצמם קבוצות מיעוט"
ת"א 1939. חברה שמרנית [צילום: זולטן קלוגר]

פרופ' בלנק: "מעמד החילוניות נעדר. ההנחה הייתה שדתיים הם מיעוט וזכאים להגנות של מיעוט, אבל אין הגנה סימטרית לחילוניים. יחסי דתיים-חילוניים בפני רעידת אדמה עמוקה. יש פגיעה ברגשות דת אך אין פגיעה ברגשות חילוניים. הרוב המוצק נעלם ואינו קיים יותר. כל הקבוצות חשות כקבוצות מיעוט. זהו אתגר למערכת המשפטית שחושבת שההכרעה צריכה להיות בהגנה על המיעוט.

"פעם החילוניות הייתה אורח חיים עמום. החברה הייתה שמרנית. תל אביב לא התנהגה בפריצות כמו היום. אצל אולטרה-חרדים יש מגמת הקצנה. צריך לראות איך לפתח מנגנונים משפטיים. צריך לבטל את הקונספט של ערים חרדיות, כי יש חשש שזה יקובע ואז תתאפשר הדרה רק כי אתה חילוני, חרדי, ערבי וכו'. חייבים להתחשב במיעוט הלוקלי, ולהבין שתהליך קבלת ההחלטות ברשות אחת ישפיע על רשות אחרת. חשבתי על הצעה פרועה משהו – לאפשר בבחירות המקומיות הצבעה בכמה פתקים לכמה רשויות, שכל אזרח יוכל להצביע על הרכב הרשות שאכפת לו ממנה כדי להשפיע על צביונה".

אבנרי: "אני לא יודע מי צריך להחליט, אבל אני יודע מי לא צריך להחליט – בית המשפט. יש פה עניין של זהות המרחב הציבורי, כי לא נכנסים לאנשים לבתים או לצלחת. גם בפסח מותר לאכול חמץ בבית או במסעדה בלי חלון ראווה. צריך לזכור שהאיפשור שנתנה הכנסת לרשות להחליט בא בתגובה לבית המשפט שקבע שהרשות אינה יכולה לאסור. משום מה הסמכות הזו התפרשה כאילו היא מאפשרת פלורליזם. אם לא מאפשרים לקבוצות לשמור על צביונן יש בכך פגיעה במרחב הציבורי". בלנק: "מקומם של בתי המשפט הכרחי, כי הם הקובעים את גבולות פעילותם וסמכותם של השלטון המרכזי ושל השלטון המקומי, ואומרים האם זה עניין מקומי או פדרלי".

תאריך:  20/05/2017   |   עודכן:  20/05/2017
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גרמן: לא חובה אוטובוס בשבת, די במונית שרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"ארז עברי? מי זה?" ישאלו ודאי רבים. אבל ראוי שמאות אלפי הגמלאים, בהווה ובעתיד, של קרנות הפנסיה הוותיקות, יזכרו יפה את שמו, ואולי אף יזמו קשר עסקי אתו ועם נציגיו. הגמלאי עברי, 73, הביא בשבוע שעבר (יום ד', 10.5.17) לפסילת חוק של הכנסת - לא חוק מס דירה שלישית הנמצא בדיון - ותוך כדי כך גבר על קרנות הפנסיה, על פרקליטות המדינה, על ראש רשות הביטוח דורית סלינגר, ואפילו על חוות דעתה של הכנסת.
19/05/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
לפנינו ימים שבהם רעיונות שהיו חבויים ייצאו לאור, או כאלה שהיו ברורים לכם כטובים, תחליטו לכנס פנימה. אלה ימים שצריך לשים לב, בגלל הדומיננטיות של אדמטוס (כוכב אורני שאופיו מקשה על זרימה, הוא נוטה לחסום או להגביל), יש נטייה לחוסר רגישות, לקרירות, לכן רצוי "להתאמץ" לא להתעלם מאלה שיקרים לכם, נסו להיות רגישים(!) לאלה שאתם אוהבים. קחו את הזמן, לנשום עמוק, להתחבר אל עצמכם, אל הפנימיות שלכם, יכולה להיות לכם הפתעה מעניינת.
19/05/2017  |  טובה ספרא  |   כתבות
המאבק כאן הוא לא על השטחים מדינות ערב רוצות שההסכם הבא יבוסס על הפרות ההסכם הקודם לעשות צדק עם לוי אשכול ומשה דיין העובדות על חיי הפלשתינים תחת שלטון ישראל אמת היסטורית ועובדות משפטיות מהו הפתרון האפשרי לסכסוך
19/05/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, גלעד נויטל, מדבר על הדרך להגיע לאולם, על הדרך להתכונן לדיון ועל הדרך להתנהל במהלך הדיון. הוא דיבר (יום ד', 17.5.17) בערב עיון של מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין והדברים מצוטטים מפיו.
18/05/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
פסק דין קצר של בג"ץ מדגים שוב, כיצד עורכי דין מטריחים את בית המשפט העליון בעתירות סרק חסרות כל יסוד - מבלי שישאו באחריות כלשהי בשל עתירות אלו.
18/05/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il