News1 גאים להציג
מבקרים ייחודיים (Unique Visitors):
אתר - 654,678  סלולר - 1,592,094
   |   15:07:40
דלג
בלוגרים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
סדרי עולם אנכרוניסטיים [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
איציק וולף
ברור לכולם שחופשת הקיץ לא תיראה השנה כבכל שנה, אם בכלל תתקיים    זו העת לחשוב מחדש על לוח החופשים של מערכת החינוך ולסדר אותה באופן הגיוני    אפשר לוותר על כמה ימי חופשה שברור שאין בה...
יואב יצחק
יואב יצחק
שורה של פסקי דין מלמדים כי להבטחותיה של חברת דלתות חמדיה לא היה כיסוי ממשי    דלתות שסיפקה למספר רוכשים לא עמדו בנזקי מים - החברה נאלצה לפצות את הרוכשים    נמצא פער ממשי אפילו בין הת...
יובל לובנשטיין
יובל לובנשטיין
זו העת לא להקשיב לפקידי האוצר, שכל הזמן חונכו ואולפו לקמץ בכל מקום, אלא לפתוח את היד ולחלק ביד פתוחה ונדיבה או כפי שנהוג לומר לתת "ביד חמה" זו העת לגלות מנהיגות ואומץ לב אזרחי, לצא...
רפי פרץ
רפי פרץ
נאום שר החינוך הרב רפי פרץ בחידון התנ"ך העולמי לנוער [ה' באייר תש"ף, 29.04.2020]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
רועי בלכר [צילום: תמר מצפי, גלובס]
עורך דין
רועי בלכר, (נולד: 1970) עורך דין ישראלי. שותף מייסד במשרד עורכי הדין KRB.
גורי אלפי [צילום: רונן אקרמן]
קומיקאי, שחקן
גורי אלפי (נולד: 18 בספטמבר 1976), ישראל. קומיקאי, שחקן, זמר, במאי ויוצר טלוויזיה ישראלי.
מגי אזרזר [צילום: איציק בירן, יח"צ]
שחקנית
מגי אזרזר (נולדה: 10 בספטמבר 1986), שחקנית ישראלית. שמה המלא: מרגלית אזרזר סבג.
לכל הערכים במועדון+
פרשת השבוע ראה (מקאם רצד)
להבדיל בין טוב לרע
משה רבנו ולוחות הברית

משה בפרשה זו חוזר על היחסים שבין אדם לחברו בתוך ארץ כנען וגם על הקשר שלו עם אלוהי ישראל למעשה דברים אלה כבר הובאו בחומשים שקראנו אך משה חוזר ומשננם לעם

▪  ▪  ▪

בְּרָכָה וּקְלָלָה

הַנְחָיָה וְאַזְהָרָה נוֹתֵן מֹשֶׁה לֵאמוֹר

לָדַעַת לְהַבְדִּיל בֵּין טוֹב לְרַע וְלִבְרוֹר

יִפְגּוֹשׁ יִשְרָאֵל בִּכְנַעַן קְלָלָה וּבְרָכָה

יִזְכֶּה לִבְרָכָה בְּלֶכְתּוֹ עִם ה' נְכוֹחָה

וַיֶּשֵׁב בְאַרְצוֹ בְּבִטְחָה

וְאִם יִשְׁכַּח אֵל וְיַעֲבוֹד עֲבוֹדָה זָרָה

וִיִטּוֹשׁ תוֹרַת מֹשֶה יֹאבַד בִמְהֵרָה

כִּי תּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל כִּבְאֵר מָיִם חַיִּים

מִמֶּנָֹּה יַרְוֶה צִמְאוֹנוֹ וְיַאֲרִיךְ יָמִים

זֶה הוּכַח לְאוֹרֶךְ שָׁנִים

כִּי זֹאת הַתַּמְצִית וְזֹאת הַתַּכְלִית

לֵאמוֹר"רְאֵה"יֵשׁ בְּרָכָה וְיֵש קְלָלָה

הַבְרָכָה בְּהֶשֵּג יַד בְּחַר בָּהּ לְךָ קָמֵעַ

כִּי קְלָלָה אוֹרֶבֶת אִם תִּשְׂטֶה וְתָרֵעַ

כַךְ דְּבָרוֹ מֹשֶׁה הִשְמִיעַ.


הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים

שני הרים צמודים זה לזה גְּרִזִּים לברכה ועֵיבָל לקללה. העלייה להר גריזים נראית כביכול קשה במיוחד ואילו העלייה לעיבל נראית קלה וסלולה. זה מחזה תעתועים, כי הדרך לברכה סלולה וישרה וההליכה בה בטוחה, אך קשה, כיון שעושי הרע שָׂמִים בה מכשולים כמו לשים מכשול בפני עִוֵּר. בעוד הדרך לקללה, מלאה פתויים שיש בה להטות את האדם מדרך הישר, וליצור אצלו אשליה שדרך הקללה עדיפה ומהנה. רש"י אומר כי פונים כלפי הר גרזים הופכין פניהם ופותחין בברכה: ברוך האיש אשר לא יעשה פסל ומסכה וגו... כל "הארורין" שבפרשה זו (ראה כי תבוא פרק כז פסווקים טו-כו) אמרו תחלה בלשון ברוך ואחר כך הפכו פניהם כלפי הר עיבל ופתחו בלשון ארור. מכאן שיש להתייחס להרים המסמלים את הברכה ואת הקללה, כדבר דומם ורק האדם הופכם לפעילים כגוף חי, הם מסמלים רק דרך התנהגות. מכאן שהכל בידי האדם ולא בידי שמים והלא זה שאמר רבי חנינא: (מסכת ברכות לג/ב): הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים ונאמר עוד כי: אין לו לקב"ה בבית גנזיו אלא אוצר של יראת שמים, שנאמר: "יראת ה' היא אוצרו" (ישעיהו לג ו)! מכאן שרק האדם לבדו בוחר בטוב או ברע, ומשבוחר ברע אל יאמר: כי זו גזרה משמים, כשבוחר אדם בטוב יתברך, בחר ברע יקולל. זה שרצה משה לומר לעם, לבחור בטוב כפי שמצוה התורה לעשות. דבר זה אפשרי אם נתרחק מתורות זרות ומהטפות לתורות זרות, כשיש לך תורה תמימה משיבת נפש אחת, והיא מונחת לפניך כשולחן ערוך, קח והיה ניזון ממנה כי היא נועדה לבער את האלילות ולסלק את התועבות מקרב הארץ לאמור: אַבֵּד תְּאַבְּדוּן את כל הַמְּקֹמוֹת אשר עבדו שם הגויים אשר אתם ירשים אתם. (יב/ב) משמעות הפסוק היא שתחילה, אַבֵּד את המקומות שם נמצאו אלילי הגויים ולאחר מכן תְּאַבְּדוּן גם, את אלוהיהם (יב/ב) וכך צוה משה את ישראל לעשות בבואם לארץ כדי שלא ישכחו דברי התורה ולקימם אמר: וַהֲקֵמֹתָ לְךָ אבנים גדולות וְשַׂדְתָּ אתן בְּשִׂיד וכתבת עליהן את כל דברי התורה הזאת (כי תבוא כז/ב,ג), שיהיו דברי התורה חקוקים בסלע ולא נמחקים ונשכחים ולבער את הרע הזה מקרבך. ואם מְפַתֶּיךֶ הם אָחֶיךָ או בנך או בתך, או אשת חֵקֵיךָ, אל תִּשְעֶה להם. שמור על מצוות התורה שהם יסוד הכל ועליהם העולם עומד.

ההתנהגות שבין אדם לחברו

משה בפרשה זו חוזר על היחסים שבין אדם לחברו בתוך ארץ כנען וגם על הקשר שלו עם אלוהי ישראל, למעשה דברים אלה כבר הובאו בָּחֻמָּשִׁים שקראנו אך משה חוזר ומשננם לעם. ובסימו דבריו על האמונה באלוהי ישראל. כדי לחזק אותה, דִּבֵּר על היחסים שבין אדם לחברו והזהיר את העם מפני מעשי עושק וחמס ורצח ומעשי תועבה אחרים. משה חוזר על הצורך לסעוד את החלש בחיי יום יום לאמור: כי יהיה בך אביון מאחד אחיך באחד שעריך בארצך, לא תאמץ את לבבך ולא תקפץ את ידך לו והעבט תעביטנו די מחסורו אשר יחסר לו (טו/ז). לא בכדי דברים אלה באים אחרי מצות השמיטה שבה שומטים חובות כמעשה חסד ואמר: פָּתֹחַ תפתח את ידך לו והעבט תעביטנו די מחסורו וגו'... (טו/ח) ונאמר עוד בהקשר לַשְּמִטָּה: שָמוֹט כל בעל מַשֶּה ידו אשר יַשֶּה ברעהו לא יִגֹּשׂ (טו/ב) כי ברך יברכך ה' בארץ וגו'... (טו/ד). ובשאלת הָעַבְדּוּת נצטוו ישראל, לראות בעבד עברי שנשתעבד עקב חוב שחב לאדוניו, הרי בְּסִלוּק חובו חיב אדונו לשחררו ובכל מקרה בשנה השביעית חיב אדונו לשלחו חפשי חנם, ובשלחו את העבד נצטוה עוד: הענק תעניק לו. כפל הלשון כמו: פָּתֹחַ תִּפְתַּח, או הַעֲבֵט תַּעֲבִיטֶנּוּ, או הענק תעניק, או נָתֹן תִּתֵּן או עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר ללויים, נועד לומר שאין להסתפק בעשייה חד-פעמית אלא שחיב אדם לחזור ולעשות זאת שוב ושוב, ולא חד-פעמיים, אלא שצריך לעשותם כל אימת שאותו נזקק זקוק לכך. רש"י אף מזהיר את האדם המתחמק ממתן עזרה לנזקק ואומר: אם לא תתן עשוי אתה להיות עני ואביון כמוהו, כי לא לעולם חוסן.

מעמד הגר והתושב בארץ בימים ההם ובזמן הזה

משה אשר יודע כי ישראל יכנסו לארץ שבה נמצאים שבעה עממים, ראה בחזונו, שחלק מהן יתנגד לישראל וישראל יגבר עליו וינהג במתנגדים כאויב שבא להרגך הָרְגּוֹ לפי חרב. אך אם ימצאו גם כאלה מתוך אותם עממים שלא יתנגדו לישראל ויחיו בארץ כגרים, כלומר כאזרחים ותושבים, נצטווינו לקבלם ולא לפגוע בהם וגם לנהוג בהם בחסד ובלבד שיקבלו עליהם שבע מצוות בני נח אלה: לקבל את הדין (ביחס שבין אדם לחברו), לא לברך (בלשון סגי נהור לא לקלל ) את אלוהי ישראל, לא לעבוד עבודה זרה, ושלא יהיו גִּלּוּיי עֲרָיוֹת, ושלא ישפכו דם של זולתם, ולא לגזול, ולא לאכול אבר מן החי (סנהדרין נו/א). ואם יפרו מצוות אלו צריך לסלקם מן הארץ כי בהשארם ישחיתו את ישראל. כי הרי אין מדובר בגר הַמִתְגַיֵּר שקבל עליו עול המצוות לפי תורת משה, אלא מדובר בַּגֵּר הַמִּתְגּוֹרֵר שם ואשר נולד בארץ, או שהובא אליה כעובד. ברם גר זה חיב לקבל עליו לפחות שבע מצוות בני נוח כולל חובות, כדי לקבל זכויות. התורה גם מגלה חמלה רבה לחלשים ולאלה הזקוקים לעזרה. ויש כאן עוד איסור חמור באכילת הדם. והנה למרות זאת גויים העלילו על עמנו באירופה וגם במזרח התיכון "עלילת דם" בכך שאנו שוחטים ילדים נוצריים כדי ללוש בדמם את המצות בפסח. דבר מרושע, כי המעלילים יודעים כי בתורה שכינוי אותה "הברית הישנה" כתוב: רק חֲזַק לבלתי אֲכֹל הַדָּם, כי הדם הוא הנפש ולא תוכל הנפש עם הבשר. לא תוכלנו על הארץ תשפכנו כמים.( יב/כג,כד) ועוד דבר יש בפרשה בדבר החמלה לבעלי חיים, שנאמר: לא תחרש בשור וחמור יחדו (כי תצא כב/י) (כי אין כוחם שוה והנטל יפול על השור) גם ב: לא תבשל גדי בחלב אמו (שמות כג ו-לד ובמצוה בדבר קן הצפור שבו רֹבֶצֶת האם על הָאֶפְרֹחִים או על הביצים לא תקח האם על הבנים, שלח תשלח את האם ואת הבנים תקח (כי-תצא כב/ו,ז) שלא לצער את האם. ועוד מצוה ב-לשמוח ולשמח את עבדיך-עובדיך ואת הַגֶּר הַגַּר אצלך והיתום והאלמנה. להתייחס אליהם בחמלה ולזכור כי עבדים היינו במצרים, ושם ענונו בעבודה קשה,וצעקנו מרוב סבל, זאת לא נעשה לזולתנו.

חֲמוֹל עַל הֶחָלָשׁ וְרָחֵם עַל הֶעָשׁוּק וְתֵּדַע

לְסַלֵּק מִקִּרְבֶּךָ כֹּל עוֹשֵׂי עַוְלָה וְעוֹשֵׂי רָע

לֹא נָהַגְתָּ כֵּן תֵּהֵא עַל כָּרְחֲךָ לַפֶּשַׁע שֻׁתָּף

וְתֵּהֵא אַתָּה גָּם כְּשֻתָּף לַעֲנִישָׁה נֶחֱשַׂף

וּזְכוֹר תָּמִיד שֶׁאָבוֹתֵינוּ שֻׁעְבְּדוּ אָז בַּנֶכַר

כִּי יָרְדוּ לְחַפֵּשׂ רְוָחָה וְסִיְמוּ זֹאת בַּמִּדְבַּר

כַּךְ דּוֹר דּוֹר שָׁמַע וְלֹא הָיָה לְמֹשֶׁה קָשׁוּב

אִבְּדוּ הָאָרֶץ וְנֶאֶלְצוּ לְהִלָּחֵם לְגָאֳלָה שׁוּב

קוּם הִתְנָעֵר יִשְׂרָאֵל מִתַּרְדֶּמֶת וְאַשְׁלָיָה

כִי אֶפְשָׁר חָלִילָה שֶׁיִּקְרֵה מַשֶּׁקָרׂה וְהָיָה

וּשְׁמוֹר עַל הָאָרֶץ שֶׁנְּתָנָהּ לָנו ה' נַחֲלָה

כְּדֵי שֶלּאֹ נֵאָלֵץ לְהַתְחִיל הַכֹּל מְהַתְחָלָה

עֵינֵינוּ הָרוֹאוֹת שֶׁלא הִפְנַמְנוּ דִבְרֵי מֹשֶׁה

יֵש וְהַפֶּשַׁע וְהָעַוְלָה מִתְרַבִּים וְאֵין מַמְשֶׁה

וְאִם בָּאֲרָזִים נַפְלָה שַׁלְהֶבֶת נִזְכּוֹר וְנַזְכִּיר

הֵאַךְ יִתְגַבֵר הָעָם וּמָה יַעֲשׂוּ אֵזוֹבֵי הַקִּיר

נָקוּם וְנִתְנָעֵר מִן הָרֶפֶשׁ שֶׁדָּבַק בְּחֶלְקֵנוּ

לְמַעַן שֶׁלֹא נֵבוֹש וְלֹא נִכָּלֵם בְּמַעֲשֵׂי יָדֵינוּ

תאריך:  09/08/2018   |   עודכן:  09/08/2018
עו"ד אברהם הללי
מועדון הבלוגרים עוקבים: 12 לקבלת רשימות אברהם הללי לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
רשימות קודמות
לא פעם ולא פעמיים, ובמיוחד בשני העשורים האחרונים, אני מדגיש בקול רם ובכתיבה את הפקפוק שלי בכל סיפורי ה"אנטישמיות" הרבים שישראל מפיצה, מקרינה וכותבת על העולם כולו, ואשר מטרתם רק לעורר בהלה ולהביא עוד "עולים" תמימים-טיפשים, למרכז לבת האש והטרור שבארץ הקודש. אבל בשבוע שעבר לא רק שראיתי את התעמולה הזו משקרת לי בעיניים אלא שהבנתי את הפתגם ששיננו לא פעם נגד התקשורת הישראלית - "רוסיה זה כאן", בהיבט היסטורי להשוואה בין שטיפת המוח הקומוניסטית בבריה"מ לשעבר לזו של התקשורת הישראלית, שמתהדרת בתור "שמאלנית" ו"ליבראלית". כן, זה לא הגיע מאנשי ההסברה של משרדי ראש הממשלה והחוץ וגם לא הגיע מהערוץ הימני - "ערוץ 20", אלא מהערוץ ה"ממלכתי", שהליכוד כל כך סירב לאשרו בעבר, "ערוץ כאן" של "תאגיד השידור", שהחליף את ה"ערוץ הראשון" המנוח.
09/08/2018  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
האם אנו בפתחו של עימות צבאי כולל ברצועת עזה? - הרושם המתקבל מגורמים בישראל ובחמאס הוא כי מדובר בעוד סבב של אלימות בגבול הרצועה וכי אין מדובר עדיין בפתיחה בעימות צבאי כולל, למרות ששוגרו לעבר עוטף עזה במשך הלילה יותר מ-150 רקטות ופצצות מרגמה ולמרות שצה"ל תקף בתגובה כ-140 יעדי טרור ברצועה.
09/08/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
המאבק שמנהלת הקרן לישראל החדשה נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל באמצעות מימון וארגוני שמאל, מטרתה אחת. הפסקת היות ישראל מדינה יהודית והפיכתה למדינת כל אזרחיה. או יותר נכון כל לאומיה. כמו-כן נאבקת הקרן בצביונה היהודי של מדינת ישראל, כשהיא מפעילה עשרות ארגונים שנאבקים נגד כל סממן יהודי שקיים במדינה מאז נוסדה ועד היום. הקרן גם נאבקת נגד הגרעינים התורניים, ונגד המכינות הקדם צבאיות. הן אברהם בורג, חבר המועצה הבינלאומית של הקרן החדשה כבר הכריז: "מדינת ישראל כמדינה יהודית זה חומר נפץ".
09/08/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
חבר הכנסת אוחנה הוא עורך דין במקצועו. ניתן היה לצפות מעורך דין ומחוקק ברשות המחוקקת, שיתנסח בצורה מכבדת מיעוט המתנגד לחוק, הגם שהוא כחבר כנסת משוכנע שמדובר בחוק יסוד חשוב ולדעתו, אין סיבות מוצדקות להתנגד לחוק. מצער, שחבר הכנסת אוחנה בחר בסגנון מיליטריסטי בוטה וגס רוח, כשמצא לנכון לומר לעברם של המתנגדים לחוק, שהם יובסו במאבקם נגד החוק בדיוק כמו שצבאות ערב הובסו בכל המערכות הצבאיות נגד מדינת ישראל. זה מה שהיה לו לומר בדיון מיוחד בכנסת על חוק הלאום.
09/08/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - מענק, אי-אמון, ספקן ועוד חור
09/08/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
סיפורים חמים(72 שעות)
חיים רמון
זהבה ושלשלת הכזבים
איתמר לוין
חיות: הרכבת הממשלה היא הליך חוקתי
היום לפני
המרכז הרפואי העמק בשנת 2000 [צילום: משה מילנר/לע"מ]
בריאות בעמק [1930]
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
7 "הדיברות" לבחירת בית השקעות
כתיבת המומחים
קורות חיים דיגיטליים - 5 טיפים לחיפוש עבודה באינטרנט
יום הולדת
בן-גרא בר כוכבא 4/5
סגל צבי 4/5
הווארי זיאד 4/5
ויס דנה 4/5
גרבי כוכבה אילת 4/5
ברנע ליאורה 5/5
גפני משה 5/5
חברי מערכת News1 (דוא''ל)
   ארד מירבעיתונאית
   גדות יפעתעיתונאית
   דנון יצחקעיתונאי
   וולף איציקעיתונאי
   יוסף עידןעורך חדשות
   יצחק יואבמו"ל ועורך ראשי
   יצחק-אוגנוב גליתעיתונאית
   לוין איתמרעורך משפטי
   מגנזי שרוןעיתונאית
   פישביין איילתעיתונאית
   רויכמן ינוןעיתונאי
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il