|
כמה היבטים [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]
|
|
|
|
|
מעטים החגים במסורת היהודית שמזוהים עם ניסים כמו חג החנוכה. כבר יותר מאלפיים שנים שמדי חודש כסלו, במשך שמונה ימים, מאירות חנוכיות ססגוניות את החלונות של בתי היהודים בכל העולם בחג החנוכה. חנוכיות אלו נועדו להנציח את ניצחון המכבים על היוונים ואת הפתיחה המחודשת של בית המקדש אחרי שלוש שנים שבהן נאסר על היהודים להשתמש בו.
כמו המכבים שנלחמו ביוונים החזקים מהם, כדי להמשיך לקיים את המסורת שלהם וניצחו כנגד כל הסיכויים, כך גם פך השמן: אחרי שבית המקדש שוחרר מהכובשים נמצא רק כד קטן עם שמן זית טהור שאפשר היה להדליק באמצעותו את המנורה הגדולה. השמן שבכד היה אמור להספיק ליום אחד בלבד, אבל בדרך נס הוא סיפק אור לשמונה ימים.
יש לראות את ייחודם של הניסים שאירעו לעם ישראל במהלך הדורות כדוגמת לידת יצחק אבינו שלידתו הייתה בנס. בהמשך אנו מוצאים את יציאת מצרים ששם היו ניסים גדולים, עצומים וגלויים לעם: ההליכה במדבר, כיבוש הארץ, עשרה ניסים שנעשו לאבותינו בבית המקדש והניסים שנעשו על-ידי השופטים והנביאים. גם בתקופתו של המלך אחשוורוש מלך פרס היו ניסים לעם ישראל שניצלו מגזירתו של אותו רשע - המן.
אולם מעניין שבכול זאת המושג של "נס" ו"ניסים" נידון בהרחבה גדולה ומכמה היבטים בהקשר לחנוכה דווקא. בתפילותינו במהלך היום והלילה שאנו אומרים את התפילה 'על הניסים' וכן בברכת המזון (דבר שיש גם בפורים), מלבד זאת אנו מברכים בהדלקת נרות ברכה מיוחדת 'שעשה ניסים לאבותינו', בתפילת 'הנרות הללו' אנו מזכירים כמה פעמים את הניסים של חנוכה - "על התשואות", "על ניסך ועל נפלאותיך ועל ישועתך". חלק נכבד מדיני נרות הם בגדר "פרסומי ניסא" - פרסום הנס.
אנו רואים אם כן, שימי חנוכה ימי ניסים המה, על כן מן הראוי איפה לעמוד על מהות ומעלת הניסים ומקומם בחנוכה.
בנוסח תפילת "הנרות הללו" שאנו אומרים אחרי הדלקת הנרות כתוב: "הנרות הללו שאנו מדליקים על התשואות ועל הניסים ועל הנפלאות...", יש להבחין בשלושה מונחים דומים למאורעות לא רגילים: א) ישועה ב) נס ג) פלא, אבל בסוף התפילה אנו משנים את הסדר ואומרים: "להודות ולהלל לשמך הגדול על ניסך ועל נפלאותיך ועל ישועותיך". הרי הסדר שונה: א) נס ב) פלא ג) ישועה. מדוע חל שינוי במבנה התפילה?
בלשוננו אין סתם מילים נרדפות, לכל מילה יש משמעות מיוחדת. גם למילים שמשמעותם זהה יש לכל מילה ערך בפני עצמה. גם למילים נס, פלא וישועה, המבטאים מאורעות נדירים ולא רגילים יש משמעות לכל מילה ומילה.
"נס" - מאורע על-טבעי, שבשום אופן לא יכול לקרות בדרכים טבעיות. לדוגמה: נס קריעת ים-סוף.
"פלא" - מאורע נדיר ומיוחד מאד, שאמנם טבע העולם לא נשבר והתבטל, אבל זה צירוף מקרים מיוחד ונדיר מאד.
"ישועה" - הצלה שנעשתה בדרך טבעית, כמו חולה שנטל תרופה והחלים מהמחלה.
אם נתבונן בשרשרת מאורעות החנוכה נראה שהיו בהם כמה שלבים:
1) "ישועות" - לאחר שהצבא היווני כבש את הארץ, התפרסו קבוצות חיילים במרחבי הארץ, בנו מזבחות טמאים והקריבו חזיר לפסילי אנטיוכוס. כאשר הגיעו החיילים ובנו מזבח טמא במודיעין נעמד מתתיהו ומחה על המעשה האסור. כאשר קם היווני להקריב חזיר למזבח תקע מתתיהו בשופר ושלף חרבו ושיסף את גרונו של היווני.
החיילים אשר ראו את גבורת מתתיהו הזקן נסו בפחד וחרדה. מעשה זה היה ישועה ולא נס על-טבעי, שכן מול מתתיהו, בניו וחסידיו לא עמדו חיילים רבים אלא היה צריך נחישות, אומץ וגבורה יהודית ומתתיהו החל במאבק עד שנסו קומץ היוונים.
2) "ניסים" - בשלב הבא התרחשה המלחמה הגדולה כאשר צבא יוון גייס את כל צבאו, עשרות אלפי חיילים מצוידים בפילים, אבני בליסטראות שבהם הביסו עמים כבירים אבל מול קומץ יהודים בני מתתיהו וחסידיו - נכנעו והובסו היוונים, היה זה נס על-טבעי.
3) "נפלאות" - היוונים נכנסו לבית המקדש וטימאו את כל השמנים שבהיכל. החשמונאים גירשו את היוונים מהמקדש ונכנסו להיכל, אז התרחש הפלא ונמצא פך שמן טהור חבוי בקרקע המקדש שלא הבחינו בו היוונים ולא טימאוהו, ועמו הדליקו החשמונאים את המנורה. היה זה פלא שהם לא מצאו את הפך. אך מובן שנס על-טבעי לא היה כאן, כי הפך היה מוטמן בקרקע המקדש.
4) "ניסים" - לאחר מכן התרחש שוב נס על-טבעי, שפך השמן הקטן שהיה בו די להדליק את המנורה במשך יום אחד בלבד דלק שמונה ימים.
לכן שאנו פותחים בתפילה לזכר אירועי חנוכה אומרים אנו: "הנרות הללו שאנו מדליקים על התשואות - (ההצלה בכפר מודיעין) ועל הניסים - (ניצחון המלחמה ובעירת השמן שמונה ימים) ועל הנפלאות (מציאת פך השמן)".
בסוף תפילת הנרות הללו משנים את הסדר ואומרים: "להודות ולהלל לשמך הגדול על ניסך ועל נפלאותיך ועל ישועתך". כלומר שמסיימים בישועות, משום שלמרות העוצמה האדירה בנס גירוש צבא יוון, יש מעלה נשגבת ומיוחדת דווקא במלחמה הראשונית הקטנה שניהל מתתיהו ובניו במודיעין ובניצחונם בדרכי הטבע.
יש לראות כאן שהקב"ה עושה ניסים ומשנה את חוקי הטבע על-מנת להציל ולהגן על עם ישראל מתוך אהבתו וחיבתו אליו. זאת, הרבה יותר מהמצב שעם ישראל מצליחים להסתדר בדרכים טבעיות ללא ניסים.