|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפים לבחירה נכונה של גני אירועים בשרון
קבוצת ירדן
השכרת רכב בדובאי - מעלים הילוך והופכים את החופשה לבלתי נשכחת

החלום הישראלי כקטסטרופה תחבורתית

במהלך 50 השנה שחלפו מאז נוצר מצב אבסורדי ביותר המדינה השקיעה סכומי עתק, עשרות מיליארדים, ובאופן עקיף אף יתר מכך, בהקמת ערים ושכונות ענק חדשות, כולל כל התשתית האדירה הכרוכה בכך, ובד בבד בסלילה אינטנסיבית ביותר של כבישים ומחלפים
08/07/2019  |   יריב מנדל   |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
צמודי קרקע [צילום: פלאש 90]

החלום האמריקני של מחצית המאה הקודמת היה בית פרטי צמוד קרקע בפרברים, עם גינה ירוקה ומלונה לכלב. התפיסה הייתה אז שהערים הצפופות יביאו לקריסה באיכות החיים, זיהום אוויר, מטרדי רעש בלתי נסבלים, עוני ופשע ברחובות. לשם כך אף הגדיל הממשל הפדרלי לעשות, וחוקק תקנה שלפיה על פני לא פחות מ-75 אחוזים מהקרקעות בארצות הברית ניתן יהיה לבנות אך ורק בתים צמודי קרקע.

בישראל מגמה זו של פרבור ובניית מאסה אדירה של בתים צמודי קרקע החלה להיות רווחת החל משנות ה-70 וה-80, תחילה מה שנקרא "בנה ביתך" שעודד אנשי צבא קבע וצעירים בכלל לעקור מהערים לעבר יישובי לווין ובהמשך אף לגליל והנגב, וכל זאת בשם ערך החלוציות של פיזור האוכלוסייה מהמרכז לפריפריה, זאת כמו גם התפיסה שרווחה אז גם אצלנו ש"בנייה לגבוה זה לא טוב".

למען נסיבות מקילות בל נשכח שבאותן השנים נחשבה ישראל למדינה לא צפופה יחסית, עם מרחבים פנויים גדולים, זאת בנוסף ל"פרה הקדושה" של העניין החלוצי והביטחוני. ב-1970, לדוגמה, חיו כאן בסך-הכל כשלושה מיליון תושבים, כשליש לעומת היום, עם צפיפות אוכלוסייה בהחלט סבירה של כ-150 נפשות לקמ"ר, פחות מהממוצע ברוב מדינות אירופה, כאשר רמת המינוע הייתה כ-60 כלי רכב לכל 1,000 תושבים. כיום יש בישראל כ-3.5 מיליון מכוניות עם רמת מינוע של כ-400 כלי רכב לכל 1,000 תושבים.

לא היו אז לא פקקים ולא בעיית יוממות נסיעה מהבית לעבודה. הכבישים, לא להאמין, היו ריקים למדי גם בשעות העומס של הבוקר, ולהגיע, למשל, מנתניה או רחובות לעבודה בתל אביב, זה היה עניין פשוט של 20-25 דקות, זאת למרות שלא היה לנו אז לא את כביש "חוצה ישראל", לא "נתיבי אייילון", לא כבישי רוחב, לא מחלפים ולא מנהרות. פשוט לא היה צורך בכך.

צעדי ענק

במהלך 50 השנה שחלפו מאז נוצר מצב אבסורדי ביותר. המדינה השקיעה סכומי עתק, עשרות מיליארדים, ובאופן עקיף אף יתר מכך, בהקמת ערים ושכונות ענק חדשות, כולל כל התשתית האדירה הכרוכה בכך, ובד בבד בסלילה אינטנסיבית ביותר של כבישים ומחלפים. השקעה זו לא רק שלא פתרה, אלא אף החמירה שבעתיים את המצב. בינתיים האוכלוסייה שולשה לכתשעה מיליון, כלומר צפיפות אוכלוסייה של כ-450 נפשות לקמ"ר, גבוהה יותר מכל מדינות אירופה, כולל הולנד הצפופה ביותר, ואחת הגבוהות בעולם, ומספר כלי הרכב, נא שימו לב, גדל פי 15(!) ויותר לכשלושה מיליון ועם רמת מינוע של כ-330 כלי רכב ל-1,000 תושבים, הולכת ומתקרבת בצעדי ענק למדינות ה-OECD המפותחות ביותר.

נתונים "יבשים" אלה מחייבים אותנו לחשיבה מחדש לא רק על "זלילת הקרקע" המתרחשת מדי יום ביומו, ובמיוחד בפריפריה, אלא גם ובעיקר על הקונספט הנכון לתכנון עירוני ותחבורתי. ערי הפריפריה, לדוגמה, תוכננו ללא יסוד תעסוקתי סביר של שימושים מעורבים וללא ניצול משאב הקרקע לבנייה לגובה. לו היו המתכננים דואגים כבר לפני 40-50 שנה לפתח אותן באופן שכזה, אזי רוב התושבים, למשל, בכרמיאל בצפון או קריית גת בדרום, לא היו נאלצים להשתמש מידי בוקר בתחבורה פרטית, ולהטלטל בדרכים אל העבודה וחזרה.

חמורה שבעתיים העובדה שתחבורה ציבורית מהירה ויעילה לא פותחה במקביל לפיתוח אותן ערים ושכנות ענק חדשות. לו היו המתכננים משקיעים את עיקר המשאבים לא בסלילה כרונית של כבישים ומחלפים המובילים ברוב המקרים מ"פקק אחד למשנהו", אלא ברכבות מהירות כמו גם נתצ"ים נוספים המיועדים אך ורק לאוטבוסים מודרנים קלים (BRT), אזי הקטסטרופה התחבורתית לה אנחנו עדים כיום לא הייתה מתרחשת, א לכל הפחות הייתה מתונה בהרבה. תחבורה ציבורית יעילה נשענת על כמה מרכיבים במקביל, רכבת כבדה (רכבת ישראל), רכבת קלה, רכבת תחתית (מטרו), אוטובוסים, שאטלים, מוניות ועוד. התפישה שהישראלי הממוצע לא עוזב את רכבו הפרטי - שגויה ועל כן ברגע שיש חלופות ראויות הישראלי יודע להשתמש בהן בתבונה.

אני קורא למקבלי ההחלטות, אלף, לתכנן ערים ושכונות רק כמקשה אחת עם תכנון תחבורתי ובשום פנים ואופן לא לבדל בין השנייים. בית, לשים דגש מוחלט על תכנון תחבורה ציבורית טובה ולא כבישים זוללי דלק. שלוש, לא לבזבז יותר את משאב הקרקע על בנייה בעלת צפיפות נמוכה חסרת תוחלת, אלא אך ורק בנייה בעלת צפיפות גבוהה אשר יכולה להכיל בניה לגובה (ובמיוחד בפריפריה!) הכוללת בתוכה שימושים מעורבים, מגורים, עסקים, משרדים, מסחר ובילוי.

רק נוסחה כזו תמנע את הפיכת "החלום האמריקני" ל"חלום בלהות". עובדה. גם בארצות הברית הגדולה החליטו בעצם ימים אלה לשנות כיוון ב-180 מעלות, וללכת על בנייה לגובה, זאת גם לאור הפקקים הגדולים וזיהום האוויר שנגרם לא בגלל הערים הצפופות, אלא גם ובעיקר בגלל מדיניות הפרבור שהוכיחה את עצמה ככשלון חרוץ.

תאריך:  08/07/2019   |   עודכן:  08/07/2019
אדריכל יריב מנדל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החלום הישראלי כקטסטרופה תחבורתית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יובל כהן
9/07/19 10:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
לקראת ההפגנות הצפויות הערב, הנחה (יום ד', 3.7.19) שר התחבורה, ח"כ בצלאל סמוטריץ', לפתוח חדר מצב של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית על-מנת לנהל בזמן אמיתי את המענה התחבורתי באזורים בהם יהיו שיבושי תנועה ולעזור לאזרחים שנתקעים בדרכם בעקבות ההפגנות.
03/07/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
כחלק מהמאמצים לשיפור התחבורה הציבורית בעיר ירושלים, מבקשים משרד התחבורה, עיריית ירושלים וצוות תוכנית אב ‏לתחבורה ירושלים לקבל מידע מהשטח, בעזרת הציבור, ולשמוע על הצרכים והשיפורים הנדרשים במערך קווי האוטובוס העירוניים.
03/07/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
תחנות אוטובוס בדרום הארץ בהן עוברים קווי תחבורה ציבורית עומדות ללא שילוט כנדרש. נוסעים המגיעים לתחנות אלה אמורים לנחש או להעזר ביישומונים שיגלו להם באיזו תחנה הם נמצאים ואילו קווים אמורים לעבור בה.
02/07/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
שיבושים בקווי הלילה של חברת סופרבוס בעיר בית שמש לאחר שאיגוד נהגי התחבורה בכוח לעובדים הורה לנהגי החברה לא לעלות לקווים ללא מאבטח או מבקר. קווי הלילה מבית שמש כוללים את הקווים 115 לירושלים ו-211 לתל אביב.
02/07/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
הסכם קיבוצי חדש בחברת מטרופולין. בעקבות ההסכם יגיע שכרם של הנהגים בחברה עד 46 שקל לשעה - הגבוה ביותר מקרב החברות הפרטיות בענף התחבורה הציבורית.
01/07/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
חוקי השוויון בנטל היו מאז ומתמיד "חוקי מסגרת" או הצהרת כוונות; חוקים שמדברים על רצוי וכמעט אף פעם אינם מגיעים למיצוי לפי מדד ביצוע בפועל    דומה שגם עתה התעוררה שאלת החקיקה במסגרת ו...
איתמר לוין
איתמר לוין
כמה סוגיות מרכזיות במלחמה וסביב לה שאינן זוכות לתשומת הלב הראויה: האנטישמיות הגואה, השחיקה בתמיכה בישראל בארה"ב, מה לעשות עם מחבלי חמאס, הצורך שגם הערבים ישרתו, קביעת מטרות המלחמה ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
שמיר דיבר על נוסחת "שלום תמורת שלום" ודחה מכל וכל את הנוסחה "שטחים תמורת שלום"    הוא שידר נחישות, עוצמה, אמונה שלמה וגם אם נחשב ל"קיצוני", בוודאי בחוגי השמאל בישראל, כיבדוהו כאיש א...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il