|   15:07:40
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

הרוטוויילר של אמריקה

27/08/2006  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   תגובות

בנאומו האחרון, שהרגיז כה רבים, אמר בשאר אל-אסד משפט שדווקא כדאי לשים אליו לב: "כל דור ערבי חדש שונא את ישראל יותר מאשר הדור שקדם לו". מכל מה שנאמר על מלחמת-לבנון השנייה, זהו אולי המשפט החשוב ביותר.

התוצר העיקרי של המלחמה הזאת הוא השנאה. תמונות המוות וההרס בלבנון חדרו לכל בית ערבי, ולכל בית מוסלמי, מאינדונזיה עד מרוקו, מתימן עד לרובעים המוסלמיים בלונדון ובברלין. לא במשך שעה, לא במשך יום, אלא במשך 33 ימים רצופים - יום-יום, שעה-שעה. גוויות מרוטשות של תינוקות, נשים בוכות על הריסות בתיהן, ילדות ישראליות הכותבות "ברכות" על פגזים לפני ירייתן לעבר הכפרים, אהוד אולמרט מדקלם על "הצבא הכי מוסרי בעולם" על-רקע תצלום של ערימת גופות.

הישראלים התעלמו מהמראות האלה, שלא הופיעו בטלוויזיה שלנו. אמנם, גם אצלנו אפשר היה לראותם בתחנת אל-ג'זירה וגם בתחנות מערביות, אך הישראלים היו יותר מדי עסוקים במראות ההרס בערי הצפון שלנו. רגשות הרחמים והאמפתיה עם סבל של לא-יהודים קהו במקומותינו מזמן.

אבל טעות נוראה היא להתעלם מהתוצאה הזאת של המלחמה. היא חשובה לאין ערוך יותר מאשר הצבת כמה אלפי חיילים אירופיים לאורך הגבול שלנו, בהסכמתה האדיבה של חיזבאללה. היא עלולה להעסיק דורות של ישראלים אחרי שאיש לא יזכור עוד את השמות אולמרט וחלוץ, ואפילו נסראללה ישכח את השם עמיר פרץ.

כדי להבין את משמעות דבריו של אסד יש לראותם בפרספקטיבה היסטורית.

יש המשווים את המפעל הציוני כולו לאיבר זר שהושתל בגופו של אדם. מערכת-החיסון הטבעית מתקוממת נגד השתל, הגוף מגייס את כל כוחותיו כדי לדחות אותו. הרופאים משתמשים במנה גדושה של תרופות כדי להתגבר על הדחייה. זה יכול להימשך זמן רב, ולפעמים עד למותו של הגוף עצמו, יחד עם השתל.

(מובן שיש להתייחס למשל הזה, כמו לכל משל, בערבון מוגבל. משל יכול לעזור להבנת תבנית כללית, לא יותר מזה).

התנועה הציונית שתלה גוף זר בארץ, שהייתה אז חלק מהמרחב הערבי-מוסלמי. תושבי הארץ, והעולם הערבי כולו, התקוממו נגד היישוב הציוני. בינתיים היכה היישוב שורשים והפך לאומה אותנטית חדשה. כוח ההגנה שלו מול הדחייה גדל. המאבק הזה נמשך כבר 125 שנה, באלימות גוברת מדור לדור. המלחמה האחרונה אינה אלא אפיזודה אחת נוספת בו.

מהי המטרה ההיסטורית שלנו בעימות הזה?

טיפש יאמר: לעמוד מול הדחייה בעזרת מנה הולכת וגדלה של תרופות, המוענקות לנו על-ידי אמריקה ויהודי העולם. והגדולים בטיפשים יוסיפו: אין פיתרון. זהו מצב נתון, שיימשך בלי סוף. אין מה לעשות, חוץ מאשר לעמוד על נפשנו במלחמה ועוד מלחמה ועוד מלחמה. והרי המלחמה הבאה כבר עומדת בשער.

חכם יאמר: המטרה שלנו היא לגרום לכך שהגוף יקבל את השתל כאחד מאבריו. שמערכת-החיסון שלו לא תראה בנו עוד אויב שיש לסלקו בכל מחיר. ואם זוהי המטרה, היא צריכה להפוך לציר המאמץ העיקרי שלנו. משמע: כל מעשה ממעשינו צריך להישקל על-פי אמת-המידה הפשוטה הזאת: האם הוא מקדם את המטרה או מסיג אותה לאחור?

על-פי הקריטריון הזה, מלחמת-לבנון השנייה הייתה אסון.

לפני 59 שנים, חודשיים לפני פרוץ מלחמת-העצמאות, פירסמתי חוברת בשם "מלחמה או שלום במרחב השמי". היא נפתחה במלים הבאות:

"כשאבותינו הציונים החליטו להקים 'מקלט בטוח' בארץ-ישראל הייתה בידם הברירה בין שתי דרכים:

"הם יכלו להופיע בקדמת-אסיה ככובש אירופי, הרואה עצמו ראש-גשר לגזע ה'לבן' ואדון ה'ילידים', דוגמת הקונקוויסטדורים הספרדים והקולוניסטים האנגלו-סכסים באמריקה. כך עשו בשעתם הצלבנים בארץ-ישראל.

"הדרך השנייה הייתה שיראו עצמם כעם אסיאתי החוזר למולדתו - הרואה בעצמו יורש למסורת מדינית ותרבותית של הגזע השמי, והמוכן לסייע לעמי המרחב השמי במלחמת-שחרורם מעול הניצול האירופי".

מדינת-ישראל, שקמה כעבור כמה חודשים, בחרה, כידוע, בדרך הראשונה. היא נתנה יד לצרפת קולוניאלית, ניסתה להחזיר את בריטניה לתעלת-סואץ, ומאז 1967 הפכה לאחות הקטנה של ארצות-הברית.

זה לא היה בלתי-נמנע. להיפך, במרוצת השנים גברו הסימנים לכך שמערכת-החיסון של הגוף הערבי-מוסלמי מתחילה להשלים עם השתל כמו שגוף יכול לקבל איבר של קרוב-משפחה, ומוכן לקבל אותנו. סימן כזה היה בואו של אנוור אל-סאדאת לירושלים. כזה היה השלום שעשה איתנו המלך חוסיין, צאצא הנביא. ומעל לכל, כזו הייתה החלטתו ההיסטורית של יאסר ערפאת, מנהיג העם הפלשתיני, לעשות שלום עם מדינת-ישראל.

אבל אחרי כל צעד אדיר כזה קדימה בא צעד ישראלי אחורה. היה זה כאילו השתל דוחה את השלמת הגוף עימו. כאילו התרגל כל-כך להיות דחוי, עד שהוא משתדל במעשיו להמשיך ולהידחות ביתר שאת.

על-רקע זה יש לשקול את דבריו של אסד-הבן, איש הדור הערבי החדש, בתום המלחמה האחרונה.

אחרי שנמוגו בזו אחר זו כל המטרות שנקבעו למלחמה אומללה זו, הועלתה עילה נוספת: המלחמה הייתה חלק מ"התנגשות הציוויליזציות", המערכה הגדולה של העולם המערבי וערכיו הנעלים מול הברבריות החשוכה של העולם האיסלאמי.

זה מזכיר, כמובן, את דבריו של אבי הציונות המודרנית, בנימין זאב הרצל, שכתב לפני 110 שנה במסמך המכונן של התנועה הציונית: "בפלסטינה...נהווה למען אירופה חלק מהחומה נגד אסיה, נשרת כחיל-חלוץ של התרבות נגד הברבריות". מבלי דעת, חזר אהוד אולמרט כמעט על הניסוח הזה כהצדקה למלחמתו, כדי למצוא חן בעיני הנשיא בוש.

כפי שקורה מפעם לפעם בארצות-הברית, מישהו ממציא שם סיסמה חסרת-שחר אך קליטה, והיא משתלטת על השיח הציבורי. ככל שהסיסמה מטופשת יותר, כן גוברים סיכוייה להפוך לאורים ותומים של האקדמיה והתקשורת - עד שבאה סיסמה חדשה,ומשכיחה את הקודמת. הדוגמה הטריה ביותר היא "התנגשות הציוויליזציות", הסיסמה שטבע הפרופסור סמואל פ' האנטינגטון ב- 1993 (שהחליפה את "סוף ההיסטוריה").

איזו התנגשות רוחנית יש בין אינדונזיה המוסלמית וצ'ילה הנוצרית? איזו מלחמת-נצח נטושה בין פולין ומרוקו? מה מאחד את מאלזיה עם קוסובו, שתי מדינות מולסמיות? ומה מאחד שתי מדינות נוצריות כמו שוודיה ואתיופיה?

במה נשגב עולם-הרעיונות של "המערב" מזה של "המזרח"? היהודים שברחו מלהבות המוקד של האינקוויזיציה הנוצרית בספרד התקבלו בזרועות פתוחות על-ידי הממלכה העות'מנית המוסלמית. האומה האירופית התרבותית ביותר בחרה באופן דמוקרטי את אדולף היטלר למנהיגה וביצעה את השואה, מבלי שהאפיפיור ירים את קולו במחאה.

במה עולים הערכים של ארצות-הברית, אימפריית המערב, על אלה של הודו וסין, המדינות העולות של המזרח? האנטינגטון עצמו נאלץ להודות: "המערב ניצח בעולם לא הודות לעליונות הרעיונות או הערכים או הדת שלו, אלא בעליונותו בשימוש באלימות. אנשי המערב שוכחים עובדה זו לעתים קרובות, אך אנשים שאינם מערביים אינם שוכחים זאת לעולם." גם במערב זכו הנשים בזכות-הבחירה רק במאה ה-20, והעבדות בוטלה שם רק במחצית השנייה של המאה ה-19. וכן, במדינה המובילה של המערב מרים עכשיו הפונדמנטליזם את ראשו.

איזה עניין, למען השם (סליחה על הביטוי), יש לנו להתייצב כחיל-החלוץ הפוליטי והצבאי של "המערב" בהתנגשות מדומיינת זו?

האמת היא, כמובן, שכל הסיפור על ההתנגשות התרבותית אינה אלא כיסוי אידיאולוגי למשהו שאין לו שום קשר לרעיונות ולערכים: ההשתלטות של ארצות-הברית על אוצרות העולם, ובעיקר על הנפט.

מלחמת-לבנון השנייה נתפסת על-ידי רבים כ"מלחמה על-ידי באי-כוח". כלומר: חיזבאללה היא הדוברמן של אירן, ואנחנו הרוטויילר של אמריקה. חיזבאללה מקבלת כסף ורקטות ותמיכה פוליטית מהרפובליקה האיסלאמית, ואנחנו מקבלים כסף, פצצות-מצרר ותמיכה פוליטית מארצות-הברית.

זה בוודאי מוגזם. חיזבאללה היא תנועה לבנונית אותנטית, בעלת שורשים עמוקים בעדה השיעית. לממשלה שלנו יש אינטרסים משלנו (השליטה בשטחים הכבושים), שאינם תלויים באמריקה. אבל אין ספק שיש הרבה מן האמת בטענה שזו הייתה גם "מלחמה באמצעות שליחים".

ארצות-הברית לוחמת באירן, מפני שאירן תופסת עמדת-מפתח במרחב שבו ממוקמים אוצרות-הנפט העיקריים בעולם. לא זה בלבד שהיא יושבת בעצמה על מצבור אדיר, אלא שבאמצעות האידיאולוגיה האיסלאמית המהפכנית שלה היא מאיימת גם על השליטה האמריקנית בארצות-הנפט השכנות. הנפט הולך ונעשה יותר ויותר חיוני בכלכלה המודרנית. מי ששולט בנפט שולט בעולם.

ארצות-הברית הייתה תוקפת את אירן בשצף-קצף גם אילו הייתה מדינה של אסקימוסים המאמינים בדת הדלאיי-לאמה. יש דמיון מדהים בין ג'ורג' בוש ומחמוד אחמדינג'ד. זה משוחח עם ישו וזה סוגד לאללה, אך שם המשחק הוא השתלטות.

איזה עניין יש לנו להסתבך במאבק הזה? איזה עניין יש לנו להיראות - ולהיראות בצדק - בעיני העולם המוסלמי בכלל והעולם הערבי בפרט כמשרתם של אויבם הגדול?

אנחנו רוצים לחיות כאן גם בעוד 100 ובעוד 500 שנה. האינטרס הלאומי הכי-בסיסי שלנו הוא לתת יד למדינות הערביות המקבלות אותנו, ולפעול יחד איתן לשיקום המרחב הזה. זה היה נכון לפני 59 שנים, וזה יהיה נכון גם בעוד 59 שנים.

פוליטיקאים קטנים כמו אולמרט, פרץ וחלוץ אינם מסוגלים לחשוב במושגים כאלה. הם רואים בקושי את קצה האף שלהם. אך היכן אנשי-הרוח, האמורים להיות בעלי מבט מרחיק יותר?

יתכן שבשאר אל-אסד אינו גאון הדור. אבל כדאי מאוד לחשוב על מה שהוא אמר.

המאמר התפרסם באתר גוש שלום
תאריך:  27/08/2006   |   עודכן:  27/08/2006
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרוטוויילר של אמריקה
תגובות  [ 29 ] מוצגות   [ 23 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עורית בוגר
27/08/06 18:19
2
אביגיל
27/08/06 18:48
 
הפקרת את הצומת?
27/08/06 23:17
3
מיכל מירושלים
27/08/06 19:14
4
מ.פ.
27/08/06 19:42
5
בועז מושקוביץ
27/08/06 19:53
6
שאול א.
27/08/06 20:03
7
info123
27/08/06 20:52
8
דוידי
27/08/06 21:12
9
אשר בן ישראל
27/08/06 21:18
 
דוידי
27/08/06 23:27
 
גנדי
28/08/06 04:42
10
ישראל אבו מתן
27/08/06 21:43
11
נחום שחף
27/08/06 21:45
 
אור לגויים עללאק
28/08/06 00:23
12
אבנרי קול אדוניו
27/08/06 22:07
 
בועז מושקוביץ
28/08/06 00:13
13
AMR
27/08/06 22:13
14
גנדי
28/08/06 00:20
15
בן-ימין
28/08/06 00:22
16
שמעוני
28/08/06 01:27
17
משה, עורך-דין
28/08/06 07:44
18
אפרי הלפרין
28/08/06 09:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קשה להשתחרר מתחושת הסדום ועמורה המשתלטת על האווירה הציבורית. מתברר כי לא כל שיטה מתאימה למדינת היהודים. רובנו פזלו בקנאה לחצרה של ארה"ב וצפו באיים המוריקים, תוצאותיה של השיטה הקפיטליסטית. וכך פרצה לה ביתר שאת חגיגת הקפיטליזם במדינת ישראל ודת ההפרטה הייתה ללחם חוק של בכירי המערכת הפוליטית, התקשורתית והעסקית. לרגע שגינו באשליה כי מעט מהירוק ידבק גם בביתנו.
27/08/2006  |  דניאל (דני) כהן  |   מאמרים
"האחריות הכוללת לפעולה הזו מוטלת עלי, כראש הממשלה. אין לי כוונה ואינני מבקש לחלוק את האחריות הזו עם איש. זוהי האחריות הנגזרת מתפקידו של ראש ממשלה בישראל" - הצהיר ראש הממשלה אהוד אולמרט בישיבת הכנסת.
27/08/2006  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בחלום הישראלי, ישנם שלושה שלבים. ככל שאנו מתבגרים, אנו מתקדמים בהם. בשלב הראשון אנחנו חשים בשותפות גורל עם המדינה. אנו מאמינים במיתוס הישראלי. ביכולות, בתושייה, בהברקה הגאונית. אנחנו מצויים כאן למטרה ברורה.
27/08/2006  |  אריה דרוקמן  |   מאמרים
בשנת 1973 ניסה סאדאת, אז נשיא מצרים למצוא דרך לדו שיח עם ישראל, דו שיח שיביא לשלום תמורת החזרת סיני. מנהיגי ישראל דאז ובראשם גולדה מאיר התעלמו, סאדאת פנה לעזרת האמריקנים וקיבל גם שם כתף קרה. האמריקנים, ויש אומרים קיסינג'ר יותר מכולם, היו עסוקים בפתרון המשבר שלהם עם ויאטנם וברקימת הסכם השלום. האמריקנים החליטו שאין להם זמן ושזה לא מספיק חשוב לשדך בין המצרים לישראלים. השאר היסטוריה. 3,000 הרוגים לצה"ל, טראומה למדינה ולאחר ארבע שנים נחתם הסכם שלום וסיני חזרה להיות מצרית.
27/08/2006  |  יוסי צור  |   מאמרים
האירוע בכפר כנא שבו נהרגו כ-30 לבנונים כתוצאה מהפצצת חיל האוויר, היה אחד האירועים שזכו ליתר תשומת לב במלחמה האחרונה. התקשורת העולמית ו'דעת הקהל' שלה מיהרו כהרגלם להאשים את ישראל ב'טבח' וב'רצח-עם'.
27/08/2006  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il