|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

עדיף לנשק את המזוזה

מקריאת פסק הדין עולה אווירה של סלידה והסתייגות קיצונית של השופטים מחיים רמון האיש והפוליטיקאי. לכן פסק הדין אינו מאוזן, אינו משכנע, ופרשנותו לסעיף המיני, קיצונית ולא גמישה. בית המשפט תקף בצורה בוטה את התקשורת ושכח את המדליפים, תקף את הפרת "הסוב-יודיצה" ושכח שמי שהפר אותו בתיק זה, הוא היועץ המשפטי לממשלה
03/02/2007  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   פרשת רמון   |   תגובות

בית המשפט השלום בת"א, בהרכב מיוחד של שלושה שופטים, הרשיע פה אחד את שר המשפטים חיים רמון, במעשה מגונה, תוך העברת ביקורת קשה על רמון עצמו, התנהגותו גרסתו הלא אמינה והשקרית, על הכפשתו את המתלוננת ועל הסנגוריה בניהול המשפט.

ההתקפה של שלושת השופטים, התפרסה גם על תחומים נוספים ומי שחטף "אש" בצורה די קשה ובוטה היתה גם התקשורת ותנ"צ מירי גולן על דרך הפעלת הלחצים על המתלוננת להגיש תלונה - באמצעות הצגת מצג משפטי לא נכון ומאיים, כדי לשכנעה להתלונן.

הפרשנים, הפרקליטות ומשרד המשפטים מסרו עם סיום המשפט את התרשמותם והצהירו חגיגית כי בית המשפט שלח מסר נורמטיבי, לגבי כללי ההתנהגות של אנשי ציבור וגברים בכלל - בקשר שהם מנהלים עם נשים.

והשאלה שלא קיבלה תשובה מרוב ההתלהבות, לאחר ההרשעה התקשורתית והפומבית, היא מה המסר הנורמטיבי, ששלח בית המשפט לרשויות החקירה, למשטרה, לפרקליטות ולתקשורת. מה לגבי דרכי החקירה הפסולות והפגומות, הפעלת לחצים ואיומים פסולים, הדלפות מכוונות ומגמתיות, מכל הכיוונים (משטרה, פרקליטות, סנגוריה), הסתרת ראיות מבית המשפט, והסנגוריה, האזנות סתר בלתי חוקיות - כל הפגמים שחוזרים על עצמם מדי פעם בחקירות מתוקשרות.

אמנם, כפי שציינתי לעיל, בית המשפט מתייחס לחקירה הפסולה של תנ"צ מירי גולן, אבל לא שולח מסר נורמטיבי או איום משפטי, לגבי המשך הפעולה הפגומה למשטרת ישראל ולפרקליטות. בית המשפט דחה מכל וכל את גרסתו של רמון וקיבל במלואה את גרסת המתלוננת והביעה בה אמון מלא, תוך התפעלות ממש מאישיותה והתנהגותה במקרה הספציפי.

בדרך כלל, מעשים מיניים בינו לבינה, נעשים ללא עדים, בחדרים סגורים או בשטחים ללא עדים ולכן, קורה, שבמקרים רבים אכן רשאי ויכול בית המשפט לקבל את גרסת אחד הצדדים במלואה. במקרה הספציפי - כל האירוע היה בנוכחות עדים, ואף צולם לפני הנשיקה ואחריה. למרות שמדובר במשרד ממשלתי, כאשר חיילים וחיילות סביב והחדרים פתוחים למסדרון והאירוע נמשך 3 שניות, לא מצא בית המשפט ולו עובדה אחת או שתיים התומכות בגרסת רמון. הדבר מאוד תמוה, מאוד לא מתקבל על הדעת וקבלת גרסת המתלוננת ב-100%+ מבלי לתת לרמון ולו סיכוי קטן ביותר, שמא ואולי יש משום קיצוניות, חוסר היגיון וחוסר אמינות להחלטתם. שהרי היה מקום ולו במעט לקבל את הגרסה שהוא התרשם מהתנהגותה "השובבנית", שנשיקה לא תזעזע אותה.

הכרעת הדין:

מקריאת פסק הדין, בעיקר החלקים האופרטיביים, עולה אווירה קיצונית, לא מחמיאה משפטית, לסלידה והסתייגות מחיים רמון האיש, הפוליטיקאי, ודרך הצגת המשפט ע"י הסנגוריה, תוך נזיפה גם על דרך ניהול ההגנה, דבר שבית משפט צריך להיזהר מלעשות. הכרעת הדין, לוקה בחסר, בניתוח החד-צדדי, לקוני, לא מעמיק של עובדות המקרה, שהרי כל מי שרואה את העובדות, יכול להגיע למסקנה, שגם לגרסת רמון, התנהגותה של החיילת, ההזמנה לצילומים, לנסיעה לחו"ל, מסירת הטלפון למשמורת, לאחרי הטיול לשימוש עתידי, יכולים להתפרש בצורה אולי לא נכונה, לניסיון לפלירטוט בנוסף לחיבוק הלא שגרתי של הצילומים.

אין מחלוקת כי התנהגותו של רמון בכל הפרשה היתה שגויה, פסולה, לא שקולה ומיותרת, וניתן לומר שאפשר לייחס את התנהגותו ל"שובבות נעורים" שכבר חלפה מזמן, או להתנהגות פרחח ופלייבוי במשולב. ומאחר שבית המשפט דן אותו ברותחין, נראה לי שסיכויו בערעור לא מזהירים, ואולי יש סיכוי להצליח במספר סעיפים שוליים, אך לנפץ את הכרעת הדין או את הרושם הרע שעשה על השופטים - לא נראה לי שיצליח.

להערכתי - אילו רמון היה מודה בעיקרי העובדות ואומר לבית המשפט שהנקודה העיקרית להכרעה צריכה להיות משפטית ולא עובדות, לאמור: הכוונה הפלילית, הכוונה המינית, המצב הנפשי שבו נמצא רמון לגבי פרשנות העובדות והתנהגותה של החיילת, יתכן מאוד מאוד שהמשפט היה מסתיים אחרת ואולי בזיכוי.

התקשורת:

השופטים תקפו והלמו בתקשורת, תוך העברת ביקורת קשה על התנהלותה. בין היתר נכתב בהכרעת הדין, התקשורת ניסתה להטות משפט, נחצו כל הקווים האודמים - המושג "סוב-יודיצה", דורדר לתהומות שלא הכרנו. על היועץ המשפטי לממשלה לנקוט באמצעים נגד אותם פורעי חוק.

ובכן, נכון שהתקשורת במקרה זה, כמו גם בפרשיות קודמות (פרשת דרעי, פרשת בראון-חברון, בנימין נתניהו והמתנות ולאחרונה בפרשת הנשיא קצב), חרגה מן המוסכמות, ניהלה אג'נדה אישית, תוך ניהול תחרות וקרב כנגד עיתונים מתחרים או ערוצי טלוויזיה מתחרים זה בזה - אבל עדיין לא נכון, לא ראוי ולא צודק, להטיל את כל האשמה על התקשורת לבדה.

נראה לי שבית המשפט במקום לתקוף את התקשורת שתפקידה לפרסם ולסקר את האירועים, שכחה בדרך את "המדליפים" לתקשורת, שבאים מכל הכיוונים: משטרה בעיקר ובראשית החקירה, פרקליטות וסנגוריה בשלב ב'.

תפקידה של התקשורת לדווח ולפרסם את מה שמדליפים בה. אבל נכון שאסור לה, לקחת צד ולנסות להשפיע על החקירה או בית המשפט, לפני המשפט.

עיקרון הסוב יודיצה":

בית המשפט טען כנגד התקשורת שהיא דרדרה את המושג לתהומות שלא הכרנו, ועל היועץ המשפטי לממשלה לנקוט באמצעים. הבעיה היא: שהיועץ המשפטי בעצמו, הפר את כללי העיקרון (שלא מיושם ולמעשה הפך לאות מתה), כאשר במסיבת העיתונאים, שבועיים, לפני הכרעת הדין, הגן בלהט, תוך הסברים ונימוקים, למה החליט להגיש כתב אישום.

בראיון זה - אמר למעשה בעקיפים וברמיזה היועץ לשופטים - אני החלטתי להגיש כתב אישום, כאשר רבים מתנגדים לו, ויש עלי ביקורת ציבורית גדולה, ולכן אתם חייבים לעזור לי, להציל אותי ולהרשיע את רמון (לפי הפרשנות שלי לדברים בראיון).

עזרה לו בנקודה זו גם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת ביניש, כאשר בכנס עורכי דין באילת התייחסה לנושא עבירות המין, והטרדות המיניות, תוך הדגשה על הצורך בתגובה חמורה וביד חזקה, שבועיים לפני הכרעת הדין.

הרמז יכול היה להגיע לשופטים, שזאת המגמה השלטת גם של היועץ וגם נשיאת בית המשפט. בנסיבות אלה, להטיל את נושא הסוב-יודיצה על התקשורת, היא יותר מאשר מגוחכת. אבל בסיכום הכללי, יש ממש בטענה שהתקשורת מגזימה, מרוב להט והתלהבות, וראה את דרך הסיקור התקשורתי בפרשת נשיא המדינה קצב (על נושא זה ראה במאמרי: "Hebias Corpus").

השפעת התקשורת על בית המשפט:

בית המשפט התייחס להדלפות ולפרסומים בעיתונות של עדים שטרם העידו, וראיות שטרם הוגשו לבית המשפט, אבל כפי שציינתי לעיל, את החיצים צריך לירות לעבר המדליפים ולא המפרסמים. בית המשפט למעשה מודה בעקיפין, שיש לתקשורת השפעה על השופטים, ועל שיקול דעתם, למרות שבפסק הדין הם טוענים שלא. בנקודה זו כדאי להזכיר, כי נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה דאז, מיכה לינדנשטראוס, כיום מבקר המדינה, טען כבר לפני שנים, ששופטים הם בני אדם ומושפעים מהתקשורת.

תנ"צ מירי גולן:

קטע מיוחד וייחודי הוקדש להתנהגותה של מירי גולן, תוך קביעה כי היא פעלה באופן בלתי לגיטימי, ובדרך פסולה, כששידלה את המתלוננת להגיש תלונה, בתואנה שאם לא תגיש תלונה, רמון יגיש נגדה תביעה, על הוצאת דיבה. לאיום זה לא היה יסוד ואזהרתה היתה אחד הגורמים העיקרים, בין היתר, להגשת התלונה.

מובן שהיו גם גורמים נוספים, כמו השיחה והשכנוע של אלוף שמני, המזכיר הצבאי של אולמרט, שהיה מפקדה בלשכה, וטען שיש לה אחריות כלפי צה"ל והחיילות.

אבל, ברור שהאיום הגלוי והמוסתר של תנ"צ גולן והלחץ של שמני ואחרים, הכריעו את הכף, וזה בנוסף להתבטאויות לא מכובדות, לא נאותות ולא אחראיות מצד מירי גולן וגד שמני, על אישיותו והתנהלותו של רמון. דברים שלא מתאימים לאומריהם ומעמדם.

לא כל האמצעים כשרים:

בית המשפט קבע, שלא כל האמצעים כשרים, כאשר באים לשכנע קרבן עבירת מין, להגיש תלונה. יש קווים שאסור לחצות אותם, ותנ"צ מירי גולן עברה אותם. יש לקוות, שהמשטרה והפרקליטות יפנימו, ילמדו ויורו על התנהגות בהתאם, בכל הקשור לחקירות, כדי למנוע תקלות בעתיד.

הסתרת ראיות:

אסור לשכוח שבמהלך המשפט התגלה שהמשטרה והפרקליטות הסתירו מבית המשפט והסנגוריה, חומרים שהתקבלו מהאזנת סתר. הגם שהאזנה היתה בנושא אחר ובחקירה אחרת, הרי שקטעים מסויימים שנגעו למשפט רמון, שהמשטרה והפרקליטות השתמשו בו, לא הגיע לסנגוריה. זאת התנגדות לא הולמת, ולא מתאימה לרשות ממשלתית ובוודאי לרשות אכיפת החוק.

להזכיר: הסתרת ראיות היתה גם במהלך משפטו של עפר נמרודי, בה הוסתר חומר חיוני מהסנגוריה ובית המפשט מצא לנכון להעיר על כך ולנזוף בראש אגף החקירות דאז ניצב מזרחי, לרבות ביצוע האזנות סתר בלתי חוקיות, כפי שקבע היועץ המשפטי לממשלה דאז אליקים רובינשטיין. נראה לי, שלמרות עבור הזמן, המשטרה לא למדה לקח והנטייה להסתיר את מה שלה נראה כלא רלוונטי וחשוב, ממשיכה וזה מטריד למדי.

ומספר הערות לסיום:

א. משפטו של רמון - בוצע בקצב מהיר, כיאה, כצפוי ונדרש.
ב. משפטו של חנן גולדבלט, בעבירות מין, לעומת זאת מתעכב, בלי סיבה הגיונית רצינית, מעבר לנדרש, בצורה לא מכובדת, כאשר הוא עצמו נמצא במעצר בית מעבר לשנה.
ג. הבדרן דודו טופז, היה מעורב בתלונות על התנהגות מינית חריגה ולא מקובלת, והתיקים נגדו נסגרו, האם יש הבדל, כאשר המקרים שלו היו חמורים יותר.
ד. למרות הרשעתו של רמון, החיזורים והרומנטיקה לא עברו מהעולם, כי סופה של האהבה לנצח.
ה. איך אפשר לאבד קריירה ולהרוס את ההווה והעתיד ב-3 שניות - תשאלו את רמון ואת עו"ד קלגסברג.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  03/02/2007   |   עודכן:  03/02/2007
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עדיף לנשק את המזוזה
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משפטן ותיק
3/02/07 19:02
 
דיוגנס
3/02/07 19:31
 
כלב בן יפונה
4/02/07 09:20
2
בוזגלו האחרון (בינתיים)
3/02/07 19:26
3
א מ רול
3/02/07 20:36
4
מזוזה
3/02/07 21:54
5
שלגון
3/02/07 23:13
6
אהוד2
3/02/07 23:28
7
מישי
3/02/07 23:57
8
אמיר --- חיפה
4/02/07 08:54
9
אמיר --- חיפה
4/02/07 08:55
פורום: פרשת רמון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה תגידו על זה? פרס רוכב שוב, והפעם על גבי סוס דו-ראשי - ראשו של אולמרט וראשה של לבני - אל כס הנשיאות! ומי שיאמר, שהנשיאות תנטרל את הארס שבאיש הזה מתחת לאלף טכסים ריקים מתוכן, אינו מכיר את שמעון פרס: פרס יהפוך את הנשיאות למכשיר רב-עוצמה למען פלשתיניזציה מואצת, קטלנית, של ארץ ישראל. משכן נשיא ישראל יהפוך לסניף של "מרכז פרס לשלום", ואחרי 7 שנות כהונה איש לא יבחין עוד, שהמוסד הזה אמור היה להיות הסמל של הממלכתיות הישראלית.
03/02/2007  |  אליקים העצני  |   מאמרים
אירוע מוחי הינו גורם התמותה השלישי בעולם המערבי, אחרי מחלות לב וכלי דם וסרטן. רק באירופה מתים כחצי מיליון בני אדם. בעולם כולו נפגעים בין 5-6 מיליון איש בשנה, שליש מהם נפטרים! מבין שני השלישים הנותרים, הסיכוי שיחזרו וילקו באירוע נוסף גדול פי 9 ממי שלא עבר אירוע מוחי בעברו.
03/02/2007  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים

03/02/2007  |  עו"ד פנחס פישלר  |   מאמרים
איך אפשר להסביר את הקללה הלאומית הזו של הפלשתינים, ששוב ושוב ההיסטוריה נקרית בדרכם, מבטיחה להם מדינה, עתיד והצלחה, ורגע לפני התגשמות החזון הנפלא - הם בועטים בדלי החלב, ושופכים את גורלם לארץ במו ידיהם. "כל המהפכות שהרו בפלשתין הפילו את ולדן בבירות ערב" היה נוהג לאמר סגנו של ערפאת, "אבו איאד" הוא צלאח חלף, כאשר תלה את ההסבר לכשלונם ההיסטורי הנמשך של הפלשתינים במדינות ערב. לא, אבו איאד, לא. המהפכות שהרו בפלשתין הפילו את ולדן בפלשתין.
03/02/2007  |  ד"ר גיא בכור  |   מאמרים
חבר הכנסת חיים רמון, שר המשפטים לשעבר, הוכה קשות. הרשעתו במעשה מגונה, ועוד יותר מכך - הקביעות הקשות לגביו בהכרעת הדין, על אי-אמירת אמת והובלת קמפיין מבחיל נגד החיילת-המתלוננת, חרצו קשות בדמותו. ספק אם יוכל לשוב לאיתנו, בזמן הקרוב, ובמיוחד לחיים הפוליטיים. הסתגרותו בימים אלה מעידה אולי, יותר מכל, על המצב אליו נקלע.
03/02/2007  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il