|   15:07:40
  ראובן לייב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

שלוש תמונות איטלקיות

פורטה דה-מארמי (בריביירה של ורסיליה), יזולו (בחוף האדריאטי) וסירמיונה (על אגם הגארדה) - שלוש עיירות-חוף בצפונה של ארץ המגף הן להיטי-נופש רבי-קסם. אולי משום שאינן שוכנות על דרך המלך, הן נעדרות ממפת התיירות של התייר הישראלי. אנחנו הצצנו, נפגענו ונחזור בהזדמנות הראשונה. אריבידרצ'י
07/02/2007  |   ראובן לייב   |   מאמרים   |   תגובות

תמונה 1: פורטה דה-מארמי

העיירה האיטלקית פורטה דה-מארמי אינה מופיעה, עדיין, על מפת האתרים שאותה נוהג התייר הישראלי המצוי לפקוד בגיחותיו לחו"ל. אנו, שגילינו אותה בעת מסע בצפונה של ארץ המגף, יכולים רק לקבוע, בצער, שההפסד כולו שלו.

פורטה דה-מארמי היא עיירה קסומה, השוכנת בטבורו של חבל טוסקנה הפורה, מרחק כ-30 ק"מ בלבד מהעיר פיזה. כעיירת הנופש התוססת ביותר בריביירה של ורסיליה, היא מושכת אליה, רוב ימות השנה, רבבות-תיירים מכל קצווי תבל, הפוקדים את רצועת החוף המקסימה, לאורך ארבעה קילומטרים, שעליה פרוסים מאות בתי-מלון, מסעדות וחנויות. אלה נושקים לים צלול ורגוע ובו כל שעשועי ספורט המים שניתן להעלות על הדעת. חוף נקי ומטופח, ברוחב 200 מטר, הטובל בחול זהוב, מציע - חינם - שורות ארוכות-ארוכות של סככות, כסאות-נוח ומיטות-שיזוף, המזמינים להתפרקד עליהם בנחת. כאן- כדאי לדעת - זורחת השמש בממוצע 290 יום בשנה (גם בחורף!), ואין פלא שנוהרים לכאן גם המוני איטלקים, בעיקר מהדרום, לתפוס שמש על שפת הים. אגב, לאמידים שבהם יש במקום בתי-קייט מטופחים, הטובלים בירק ובפרחים.

גם למי שאינו חולה ים - לפורטה דה-מארמי יש מה להציע. חובבי האמנות ימצאו פה מוזיאון ענק ובו אוצרות-אמנות עשירים מימים עברו, ירידים למכירת חפצי-חן ועתיקות וגלריות רבות, שבהן מוצעות למכירה יצירות-אמנות של ציירים ידועי-שם, תכשיטים ושטיחים.

על כביש החוף, בואכה פורטה-מארמי, בלב פארק רחב-ידיים, ממוקמת טירה, המשמשת למופעי-תיאטרון, בלט, קולנוע וקונצרטים. מעת לעת מתקיימות כאן תחרויות עולמיות לנגנים צעירים, המתקבצים מכל רחבי תבל.

במרכז העיירה שובים את העין בתי הקפה הציוריים - מקומות-מיפגש מקובלים לא רק לחוגי הבוהמה האיטלקית, אלא גם לעמיתיהם ממדינות אחרות. גם למסעדות המקומיות אין במה להתבייש, ולסועדים בהן מזומנות חוויות קולינאריות, האופייניות כל כך למטבח האירופאי האנין. בהיותה עיירת-חוף - פורטה דה-מארמי מספקת את תאוותם של חובבי פירות הים. מרק הדגים המקומי, למשל, הוא מן המפורסמים בארץ המגף, וגם שאר מיני השרימפס וקלמארי טעימים למדי.

גם קורטוב של קניות מציע המקום ושלל גוצ'י ופוצ'י, ולנטינו וארמני הם רק קומץ ממבחר המעצבים המציגים כאן ממרכולתם. הבוטיקים האלגנטיים של עיירת הקייט מושכים כל מי שמבקש להתלבש לפי צו השעה, אבל יש גם היצע גדול ללובשי הג'ינס והטריקו. על כל צעד ושעל פזורות סנדלריות עממיות, שבהן ניתן לרכוש סנדלים וקבקבים במחירים נוחים. אתה נכנס לסנדלריה כזו, בוחר סוליה ורצועות-אור כלבבך, והסנדלר מתקין ומתאים אותן לרוחב הרגל, נועץ את אקדח המסמרים שלו, ותוך דקות מונח המינעל החדש על כף-רגלך. המחיר נמוך בכ-40-60 אחוז מהסנדל או הקבקב הנקנה, מוכן, בחנות אלגנטית סמוכה.

לילדים מוצעות בפורטה שפע של אטרקציות: החל בלונה-פארקים ובהם כל השעשועים האפשריים, וכלה ברכיבה על סוס-פוני, או אופניים בעלי ארבעה מושבים, ברחובות העיירה. מדי סופשבוע נערכות כאן תחרויות-רכיבה על סוסים ואופניים, ההופכות למיפגן מרשים.

במרכז העיירה מצוי שוק הפרחים הססגוני, שריחותיהם המשכרים נידפים למרחקים. פרחים טבעיים, בשלל צבעי הקשת, פרחי-משי הנראים כפרחים חיים לכל דבר, ופרחי-בר, ממלאים את הדוכנים המרהיבים.

לא רחוק משם שוכן שוק המציאות. זהו יריד נודד של מוצרי טקסטיל, כלי-בית וצעצועים, המגיע לכאן מדי סופשבוע. כאן תוכל להשיג זוג נעלי מוקסין אלגנטיות בחמישית המחיר שננקב בחנות הנעליים של הרחוב הראשי הסמוך.

במדרחוב, הסמוך לטיילת של חוף הים, מתחולל מדי ערב הלא-ייאמן, לעיני אלפי צופים. זוהי שעתם הגדולה של הקוסמים, הידענים והתמהונים למיניהם, בעלי ה"כישורים" וה"חושים" המיוחדים. אנחנו צפינו בהצגה של "איש האש": צעיר, עירום למחצה, לופת בידיו לפידים ספוגים בנפט, מצית אותם ובולע את האש בשקיקה. אחת לכמה דקות הוא לוגם מבקבוק הנפט שלידו, חוזר ומקרב את אחד הלפידים, ולהבת-אש אדירה מכסה את פניו.

מפורטה דה-מארמי אפשר להצפין אל חופי רפאללו, פורטופינו וסאן-רמו, שלאורך הריביירה האיטלקית, המרוחקים כשעה ומחצה בלבד ממנה. אלא שלעומת חופים רועשים אלה,פורטה דה-מארמי היא, עדיין, רצועת-חוף סולידית יחסית.

תמונה 2: יזולו

מפורטה דה-מאמי עשינו את דרכנו צפונה, בדרך לוונציה, והחלטנו לעשות אתנחתא בעיירת-קייט אחרת - יזולו - שאף היא אינה פופולארית במיוחד בקרב הישראלים. יזולו, שעל חוף הים האדריאטי, הפכה בשנים האחרונות לאתר-תיירות מבוקש בקרב המוני תיירים מארצות מערב ומרכז-אירופה. לעיירה זו, הסמוכה לוונציה, נוהרים בכל ימות השנה רבבות שווייצרים, אוסטרים, גרמנים, אנגלים ובלגים, לבלות בה את חופשתם - בקייץ ובחורף - בנוסח השונה בתכלית השינוי מהמקובל בעיירות הנופש השיגרתיות.

ייאמר מייד: מי שתר אחר אתרים היסטוריים או ארכיאולוגיים - אין לו מה לחפש ביזולו. לעומת זאת, מי שמבקש לתפוס שלווה ולשלב בה מסע-קניות מכל-הבא-ליד, במחירים זולים להפליא - כאן מקומו.

קשה מאוד לאתר את יזולו על מפה רגילה, באשר היא אינה שוכנת על דרך המלך והכבישים המובילים אליה הם פתלתלים ומתמשכים מדי. אבל, בתעשיית התיירות האיטלקית שמור ליזולו מקום נכבד מאוד ושירותיה המגוונים לנופשים מפרנסים היטב את תושבי המקום. יזולו מציעה לנופשיה רצועה ארוכה, בת 15 ק"מ, של בתי-מלון, המתמשכת על פני רחוב ענק אחד. לכל מלון כזה צמודים בריכת-שחייה מקורה ומיתקני-ספורט לרוב. לאורך הרחוב הארוך הזה ממוקמות אלפי חנויות, שבהן תמצא משרוך ועד נעל, מסעדות ובתי-קפה לאין ספור, והעיקר - מיתקני-שעשועים אטרקטיביים לילדים, שגם עבורם המקום הוא גן-עדן עלי אדמות. כל אלה הומים אדם בשעות הלילה כבשעות היום, כיון שבתי העסק והשעשועים נועלים את שעריהם רק בשעות הקטנות.

מחירי השירותים והמצרכים למיניהם ביזולו זולים ב-20 עד 50 אחוז מאשר באתרים אחרים באיטליה. זוהי, בוודאי, אחת הסיבות העיקריות לנהירה ההמונית אליה.

מסע הקניות לאורך רחובה הראשי הענק, בן 15 הק"מ, של יזולו, הוא חלק בלתי נפרד מהווי החיים של עיירת-קייט זו. הרחוב הומה אדם בקייץ ובחורף ובין קנייה לקנייה (הכל באיכות משובחת), אתה משלח את ילדיך לאחד מגני השעשועים הפרוסים בכל קרן-רחוב. לבעלי הנפש הספורטיבית, או לאלה המתעצלים ללכת ברגל, מוצעים זוגות-אופניים, בעלי שניים עד שבעה מושבים (למשפחה מרובת-ילדים כמובן), במחיר של אירו אחד לשעה. ואם תופס אותך תוך כדי כך הרעב, אל לך להסס מלהיכנס לאחת ממאות המסעדות. תמורת סכום השווה ל-10 אירו תוכל לקבל "מניו" שלם...

על כל צעד ושעל אורבים כאן צלמי הרחוב. בלא ידיעתך הם יצלמו אותך במצלמותיהם ויושיטו לך בו במקום את תמונתך. יש להם, לצלמים האלה, חוש מסחרי מפותח מאוד: רבים מהם "מצויידים" בבעל-חיים אטרקטיבי, כמו גור-אריות, נמר או קוף צעיר. ואתה מצטלם לך כאילו היית בספארי. אינך חייב, כמובן, ליטול את התמונה שבה צולמת, אבל הצלמים יודעים לספר, מנסיונם, כי כמעט כל המצטלמים מתפתים לרכוש את הצילום האטרקטיבי. אחרי ככלות הכל, לא בכל יום אתה מצטלם עם גור-אריות...

תמונה 3: סירמיונה

מיזולו כבר לא רחוקה הדרך לעיירת הקייט השלישית - סירמיונה - השוכנת על אגם הגארדה, אחת מפינות החמד שמציעה איטליה לתיירים הרבים הבאים בשעריה.

סירמיונה, הסמוכה לוורונה, עירם של רומיאו ויוליה, הטובלת בנוף מישורי רך ומלבב-עיניים, מציעה שפע של אפשרויות-נופש ובילוי לשמו, משולב בקניות של אלגנציה מחד ומציאות מאידך. בחודשי האביב והקייץ שוקקת סירמיונה חיים ומלאה בנושפים עד להתפקע. ובכל זאת, בזכות מאות בתי המלון, הפנסיונים והצימרים הפזורים סביב לאגם, ניתן למצוא תמיד מקום פנוי, גם למי שלא טרח להזמינו מראש בעונה הבוערת.

כל שעליך לעשות במקרה כזה - וכך, בעצם, עשינו גם אנו - הוא לגשת אל לשכת המודיעין לתיירים, שבמרכז העיירה, ולבקש מקום-לינה מתאים. פקידת הלשכה תמצא עבורך את המבוקש באמצעות המסוף העומד לרשותה. על המסך תופיע, כהרף-עין, תמונת המלון המוצע, על אולמיו וחדריו. אם הצעת המחיר נראית לך - היא תשמח להתקשר למשרד הקבלה של המלון ותאשר, טלפונית, בנוכחותך, את הגעתך לשם וכל זאת ללא כל התחייבות מצידך. כל שעליך לעשות הוא לשים את פעמיך למלון, תוך פרק-זמן סביר, ולהבטיח בכך כי החדר יישמר לך. מצוייד במפת העיירה, ועליה סימון הדרך למלון שלך, אתה יוצא, איפוא, בלב שקט, כדי למצוא מחסה לעצמותיך ולמזוודותיך.

קשת המחירים של בתי המלון בסירמיונה נעה בין סכום השווה ל-40 יורו ללילה, בלי ארוחת-בוקר, בצימר, דרך 65 אירו למלון בדרגת תיירות, עם אמבטיה, שירותים צמודים ובריכת-שחייה, ועד ל250 יורו למלון מפואר, בן חמישה כוכבים.

סדר-יומך בסירמיונה עשוי להיות גדוש ועשיר באירועים, אם אך תדע לנצל את שפע המשאבים המוצעים לך: החל בטבילת-חינם במימיו הצוננים של אגם הגארדה, שאותה אתה יכול, כמובן, להמיר ברחצה בבריכת המלון, דרך סיור ברחובותיה הציוריים של העיירה, שבמרכזם מדרחוב שוקק-חיים, ובו מאות חנויות, מסעדות ובתי-קפה, במחירים השווים לכל נפש והפתוחים עד השעות הקטנות של הלילה, ועד לביקור בגניה הקסומים של העיירה. המרשים שבין גנים אלה הוא, ללא ספק, גן סיגורטה, המשתרע על שטח של 500 דונם והנחשב לאחד הגנים היפים בעולם כולו. ההיסטוריה של הגן מתחילה במחצית המאה השבע-עשרה, כחלק מארמון הקייץ של שושלת המלוכה האיטלקית ובשנת 1850 אף פרס נפוליאון את חסותו עליו. בשנות הארבעים של המאה הקודמת "התלבש" על הגן אחד משועי צפון-איטליה, קרלו סיגורטה (הגן קרוי עתה על שמו), שבזכות חריצותו וטיפולו המסור, הצליח לחדש את ימיו כבעבר. בגן, המכונה "היכל הטבע", תוכל למצוא צמחים ופרחים אקזוטיים לרוב, מצמחייתו העשירה של המזרח התיכון. אתה רשאי לנוע במכוניתך בין שביליו, המתפתלים לאורך שבעה קילומטרים, או להלך רגלית בשביל מיוחד, ולשבוע-נחת ממרבדי הירק העצומים. כך או אחרת - סיורך בגן עשוי להתמשך על פני שלוש שעות תמימות, אם אכן תרצה להקיף את כל מה שניתן לראות.

לחובבי הספורט של סירמיונה יש שפע של היצעים: עשרות מיגרשי-כדורגל וטניס, מירוצי-מכוניות, בריכות-שחייה ומפרשיות, שהשימוש בהן הוא לכל דיכפין, תמורת תשלום סמלי.

סירמיונה משופעת באתרים היסטוריים מן המאות החמש-עשרה והשש-עשרה, הניצבים, עדיין, על תילם, בלא שניזוקו כלל. כך, למשל, שובה את עיניו של כל תייר הנקרה לעיירה החומה המבוצרת מלפני 400 שנה, הניצבת במרכזו של אגם הגארדה. ליד החומה, המוארת בשלל אורות, מתקיימים מדי ערב קונצרטים קאמריים, עם אווירה מיוחדת, ברוח הימים ההם ומשווים לה בכך את הוד העבר. אריבידרצ'י סירמיונה. בשנה הבאה אולי נחזור אלייך שנית.

ראובן לייב הוא עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  07/02/2007   |   עודכן:  07/02/2007
ראובן לייב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא נעים להודות שטעינו, אך עוד פחות נעים להודות שאנו לא מספיק ישרים ואמיצים להודות על הטעויות שלנו. קראתי את פסק הדין שוב ושוב. חיפשתי בו ובכל סביבתו איך לקשור את הביניש הזו לקונספירציה. הנחתי אותו בצד וקראתי אותו שוב בראש רענן לאחר כמה ימים שוב ושוב.
07/02/2007  |  אריק באך  |   מאמרים
העבר הוכיח כי רווחה כלכלית, אשר משפרת את רמת חייו של הפרט, הערך המוסף שלה הוא הרצון העז לשמור עליה ולא להסתבך בהרפתקאות שעלולות לשים קץ לרווחה זאת. זה אמור גם לגבי עמים, ומבחינתנו, בראש וראשונה לגבי שכנינו הפלשתינים.
07/02/2007  |  צבי גיל  |   מאמרים
מיד עם גילוי הפרשה על "הדלפת" מסמכים מתיק סיריל קרן שהיה בטיפולה של הפרקליטה גב' גלאט-ברקוביץ, כתבתי, שמדובר במעשה פזיז, מכוער, פוגעני ובלתי נסלח. גם בית המשפט חשב ברוח זאת והרשיע את הפרקליטה כפי דווח בזמנו בתקשורת.
07/02/2007  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
"ועדת האתיקה רואה בחומרה רבה את התדרדרות הדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט ואת השימוש בביטויים שמקומם לא יכירם. הוועדה קיימה דיון בנושא והגיעה למסקנה כי האירוע שאירע בוועדת החוקה, חוק ומשפט היה חריג וחד-פעמי. ח"כ בשארה הביע בפני הוועדה את צערו על התנהגותו הבלתי ראויה, על הפגיעה בכבוד הכנסת וציין את הנזק הציבורי שנגרם לו באמצעי התקשורת בשל הפרשה האמורה".
07/02/2007  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
המשטר הדמוקרטי מבוסס על רעיון האמנה החברתית. המושג עוצב על-ידי גדולי הפילוסופים המדיניים במאות ה-17 וה-18, והוא מתאר מצב שבו האזרח מסכים למלא חובות למדינה שבה הוא חי - לשלם את מיסיה ולקיים את חוקיה, ובתמורה לקבל שירותים מהמדינה, בעיקר ביטחון אישי.
06/02/2007  |  יחיאל לייטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
לא לתמונת ניצחון לסינוואר
מיכאל דבורין
זה לא לעניין להאשים את הרמטכ"ל. נתניהו הוא ראש הממשלה והוא מוביל את זה. צריך להפסיק את המשחקים בעניין הזה    הייתכן שסינוואר מביס את נתניהו פעם אחר פעם מאז עסקת שליט? לדמיין את סינו...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il