בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
השכל הוא גמיש להפליא, והוא יכול לטעון דבר והיפוכו. אם נותנים לו דריסת-רגל, הוא כבר ימצא את הדרך להצדיק כל דבר. רק צו אלוקי מוחלט יכול להבטיח את הערכים
מסופר על קבוצת חסידים שנסעה בדרך ועצרה בפונדק-דרכים בבעלות יהודית. ביקשו החסידים מבעל הפונדק להגיש להם ארוחה חלבית, מטעמי כשרות. "מצטער", אמר להם בעל הפונדק, "אין לי אוכל חלבי, רק בשרי". התחילו החסידים לחקור את בעל הפונדק מי השוחט, מי ניקר את הבשר, מהיכן מביאים את הבהמות וכו'. בעודם שואלים את השאלות ועורכים את הבירור המקיף, נשמע לפתע קול מפינת האולם: "חסידים, חסידים! מה שאתם מכניסים אל הפה אתם בודקים היטב; האם אתם בודקים כך גם את מה שאתם מוציאים מהפה?!". אמירה זו חושפת אמת עמוקה. לכאורה לא היה אמור להיות הבדל בין השניים. אותו בורא-עולם ציווה את שני הדברים, באותה תורה הם כתובים. אבל יהודי שעשוי להקפיד על קלה כחמורה בעניינים שבין אדם למקום, עלול למצוא צידוקים והיתרים בעניינים שבין אדם לחברו. לא יעלה על דעתו לאכול דבר שאין לו הכשר מחמיר, אבל בדברים הנוגעים לזולת פתאום לא צריך הכשר. בלי דעות אישיות זה אחד ההסברים לעובדה שהפרשה הראשונה המופיעה אחרי פרשת יתרו, שבה מסופר על מעמד הר-סיני, היא פרשת משפטים, העוסקת רובה ככולה בדברים שבין אדם לחברו. בכך מלמדת אותנו התורה, שגם את המצוות הללו עלינו לקיים באותה הקפדה ויראת-שמים כשם שאנו מקיימים את המצוות שבין אדם למקום. כשיהודי עומד לפני קיום מצווה שבין אדם למקום, ברור לו לגמרי שדעתו האישית אינה רלוונטית לעניין. לא יעלה על דעתו, למשל, לצבוע את התפילין בצבע חום, גם אם הוא מאוד לא אוהב צבע שחור. הוא יודע שאלה ציוויים של הקב"ה, הלכה למשה מסיני, ואין כל מקום לערבב בקיום המצוות את טעמו האישי ואת דעותיו הפרטיות. אולם במצוות שבין אדם לחברו עלול השכל להתערב ולהביע דעות, וכאן טמונה הסכנה. השכל הוא גמיש להפליא, והוא יכול לטעון דבר והיפוכו. חז"ל כבר אמרו שבפלפולים שכליים אפשר להתיר את השרץ במאה וחמישים נימוקים. אם נותנים לשכל דריסת-רגל, הוא כבר ימצא את הדרך להצדיק כל דבר. ברגע שהאדם חש כי המצווה מבוססת על ההיגיון האנושי, הדרך פתוחה למצוא היתרים שונים ומשונים. הדרך היחידה לעמוד מול פיתויי היצר, הרותם של השכל לצרכיו, היא לראות במצווה צו אלוקי שאין עליו עוררין. בענייני שבת וכשרות איש לא יעז להתיר את האסור. להפך, אם יש ספק, היהודי פונה אל הרב ושואל מה קובעת ההלכה, הוא מקבל את דעת התורה ללא עוררין. באותה גישה יש להתייחס למצוות שבין אדם לחברו. אם יש שאלה על נגיעה בכסף שאולי אינו שלנו, או על פעולה שיש בה משום הסגת גבול ופגיעה בזולת, מניחים את השכל האישי בצד ומבררים מה אומרת התורה. מותר - מותר; אסור - אסור. רוח הבריות למעשה, חז"ל נתנו לנו כלל גדול: "כל שרוח הבריות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו". ואם לא דיי בכך, חז"ל מוסיפים ומדגישים: "וכל שאין רוח הבריות נוחה הימנו, אין רוח המקום נוחה הימנו". כלומר, מי שמבקש לבחון את מעמדו הרוחני, בנושאי תורה ומצוות ויראת-שמים, יבדוק אם רוח הבריות נוחה ממנו. ואם ימצא שיחסיו עם הבריות אינם תקינים, יידע שגם הקשר שלו עם הקב"ה לוקה בחסר. אם תרצו, יש כאן הדגשה, אפילו קיצונית, על הזיקה הקיימת בין היחסים שבין אדם לחברו ליחסים שבין אדם למקום. אי-אפשר להיות שלם בתורה ובמצוות בלי להיות שלם גם בהתנהגות האנושית. זה כלי-מבחן שצריך לעמוד לנגד עיניו של כל פרט ושל חברה. לכן אמר הילל הזקן לגוי שביקש להתגייר, כי אהבת-ישראל היא "כל התורה כולה", שכן קיומה של מצווה זו הוא 'לוח המחוונים' שמשקף את מצבנו הרוחני הכללי.
|
|
המאמר מתפרסם בגיליון 1050 של 'שיחת השבוע'
|
|
תאריך:
|
13/02/2007
|
|
|
עודכן:
|
13/02/2007
|
|
מנחם ברוד
|
|
הגיעה העת לתגובה הולמת למכת התאונות הקטלניות. שר התחבורה, שהיה רמטכ"ל צה"ל ושר הביטחון, מתקשה במציאת פתרונות מעשיים לתופעה הקוטפת קרבנות תמימים יותר, משרשרת הפיגועים, האינתיפאדה ומלחמת לבנון - ולא נראה שיש פתרון בלימתי באופק לתופעה המחרידה.
|
|
|
לאחרונה, פורסמו סקרים ומחקרים הנוגעים לתחומים ה"חמים" שיהיו מונחים על שולחנם של אנשי המחשוב בארגונים, אחד התחומים הבולטים בסקרים אלו הינו תחום הוירטואליזציה. בשונה מתחומים אחרים, הוירטואליזציה לא רק מספקת הבטחה בנושא של הוזלת עלויות - היא גם מקיימת. חברות רבות כבר החלו בתהליכי שימוש בוירטואליזציה, בסביבות הפיתוח הבדיקות והשרתים והראו חיסכון מהותי, בנושא של תחזוקה ועבודה בסביבה וירטואלית. הוירטואליזציה, בשנים הקרובות, תהווה תחום שיאתגר את אנשי המחשוב בארגון, החל מרמת השרתים וכלה בשימוש בוירטואליזציה בתחנות העבודה הארגוניות.
|
|
|
בחורף, עם שינויי הסביבה החיצונית, טמפרטורת הגוף הפנימית נשמרת בעוד הטמפרטורה החיצונית יורדת - והחיידקים והווירוסים נצמדים ומתרבים בטמפרטורה הנוחה והקבועה יחסית בתוך הגוף.
|
|
|
הזעקה שקמה מכיוונים מסוימים בדבר מינויו של שר המשפטים דניאל פרידמן, מסירה את המסכה מעל פניהם של אלה, כאשר לנגד עיניהם מתמסמסת לה עליונותם של אלה אשר במעשיהם עשו נזק ועוול למערכת המשפטית בישראל, במעשה האיפה ואיפה כפי שאנו עדים לה בסדרה של החלטות מקוממות מזה כמה שנים, שהאחרונה שבהן - פרשת חיים רמון הקצינה זאת והראתה את פניהם של אלה ואת צביעותם לעין כל.
|
|
|
ביקורו של המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, לא מכבר בדוחא בירת קטר, מהווה קפיצת מדרגה ביחסים שבין ישראל וקטר בפרט וביחסיה של ישראל עם מדינות ערב בכלל. היה ביקור מתוקשר ראשון מסוגו של נציג רשמי מטעם ממשלת ישראל במדינה זו. במהלך הביקור נפגש פרס עם אמיר קטר, השיח' חמד בן ח'ליפה אל-ת'אני ובכירים נוספים בממשלת קטר. אין זה ביקורו הראשון של שמעון פרס בנסיכות. פרס ביקר לפני יותר מעשור בשנת 1996 כאשר פתח את הנציגות הישראלית במדינה.
|
|
|
|