|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

לשלם מחיר אישי

המלצות ועדת ליפקין-שחק חסרות משמעות מעשית, כיוון שאם ראש הממשלה יסרב לשתף פעולה - כל ההמלצות יעלו אבק במגירות שבהן נשכחו המלצות רבות קודמות
15/07/2007  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   כשלי המלחמה בצפון   |   תגובות

המלצות רבות בנוסח דומה או ברוח דומה לזו של ועדת ליפקין-שחק ליישום המלצות ועדת וינוגרד בהקשר לארגון מחדש של לשכת ראש הממשלה נמצאות במגירות מעלת האבק של הממשלה, הכנסת ומבקר המדינה כמעט שני דורות. השאלה אינה מה צריך או רצוי לעשות אלא כיצד לעשות את הדברים באופן יעיל ומועיל.

להצעות של ועדת ליפקין-שחק מספר חולשות מבניות בסיסיות ואלה הן:

ראשית - לא ברור כיצד מבטיחות ההמלצות שייעשה שימוש מחייב ויעיל במנגנונים שאותם ליפקין-שחק מציע להקים, שהרי ברור לכל שעצם קיומם של מנגנונים אינו מבטיח שאכן יפעלו. ואין זה סוד שאם ראש הממשלה יסרב לשתף פעולה עם המטה ש"לידו", לא יעזרו מבנה, איכות האנשים, חוק, תקציב ונהלים.

שנית - הגדרת ראש המועצה לביטחון לאומי כ"משרת אמון" של ראש הממשלה, היא פגיעה אנושה ביכולת התפקוד של המועצה. כי אם ראש מועצה כזה יהיה עושה דברו "הנרצע" של ראש הממשלה, ספק רב אם יוכל לעמוד מאחורי יוזמות, הערכות והמלצות שלא "תמצאנה חן" בעיניים הפוליטיות של ראש הממשלה, או של חבריו הקרובים.

פגם מבני כזה מעלה מיד שאלה נוספת: האם המועצה היא גוף ממשלתי או ממלכתי? כלומר: האם היא משרתת גם את הכנסת או רק את הממשלה? תפקוד הממשלות בישראל לוקה בחוסר רציפות חשיבתית וביצועית ובפוליטיזציה מופרזת של תהליך קבלת ההחלטות. על-מנת שגוף מטה חשיבתי-תכנוני יהיה בעל ערך, חייבת פעולתו להיות שיטתית ורצופה. התהליכים שבהם הוא עוסק והמומחיות הנדרשת, מחייבים רציפות, אורך-רוח ואורך-נשימה. גוף הירארכי, שראשו מתחלף בכל פעם שמתחלף ראש ממשלה (ואולי גם בכל פעם ששר חוץ חזק או שר ביטחון חזק לא יחפוץ ביקרו), לא יוכל לקיים רציפות פעולה שהינה חיונית לתפקודו היעיל והמקצועי.

שלישית - חשיפה ציבורית. לא ברור מההמלצות מה תהיה מידת החשיפה הציבורית שתקבלנה עבודותיה והמלצותיה של המועצה לביטחון לאומי. ברור שחלק מעבודותיה יהיה מסווג וחסוי, אבל חובה להבטיח שהחיסיון יהיה ביטחוני נטו ולא פוליטי! אם ייעשה ניסיון "לסתום למועצה את הפה" בטענה שהיא גוף פנימי של משרד ראש הממשלה, יפגע הדבר ביכולותיה, בהשפעתה ובאמינותה. אסור שלגבי המועצה לביטחון לאומי יתקיימו אותם מגבלות שקיימות כיום כלפי הערכות אמ"ן וגורמים צה"ליים אחרים, בשם היותם צבאיים.

אחת הדרכים להילחם בתרבות הסקרים והספינים שהשתלטה על פעילות ממשלות ישראל, היא למסד את פעולותיה, בין היתר על-ידי פרסום וחשיפה לידיעת הציבור של כל מה שרק ניתן על תפקודן, על דרך קבלת ההחלטות בהן ועל רמת הביצוע ביחס ליעדי תכנון. דיווחים כאלה "מסוכנים" לפוליטיקאים ועל כן אינם אהודים עליהם, בלשון המעטה. מאידך, איפול מאפשר "גמישות" פעולה, שהיא שם חלופי למניפולטיביות אינטרסנטית ואפילו למידה של שקרים ושחיתות. בכך הצטיינו רוב הממשלות שלנו בדור האחרון.

במדינה מסודרת כארה"ב, למשל, תרבות השלטון מבטיחה שהנשיא לא יוכל להתעלם מהמועצה לביטחון לאומי, לא יוכל לנטרל אותה ולא יוכל להתעלם מהקונגרס בנושאי חוץ וביטחון. אין פרוש הדבר שהנשיא חייב לקבל כל החלטה של המועצה. אולם בין אם קיבל ובין אם לא, הוא נותר ללא ויכוח אחראי לתוצאות. חוסר ניסיון, העדר הצעות לפעולה או טענות מגוחכות אחרות ממין זה, אינם בנמצא שם. זה "שוט ניהולי" משמעותי שיש לציבור ולבית המחוקקים כלפי הרשות המבצעת.

בתרבות הניהול הישראלית, חייבים לקשור את בקרת הכנסת על הממשלה באמצעות ועדת חוץ וביטחון, לזכותה וסמכותה של האחרונה לשמוע מהמועצה לביטחון לאומי, באופן בלתי אמצעי, כל מה שיש למועצה לומר, או מה שהיא אומרת לממשלה. אם לא מליאת הוועדה תשמע הכל, אזי תעשה זאת ועדת-משנה מצומצמת וחשאית יותר, שזה יהיה תפקידה וסמכותה. גם לאחר שיוסדרו חוקית ונוהלית העיוותים הנזכרים לא יהיה פשוט לפקח על הממשלה ועל ראש הממשלה ומעשיהם בנושאי ביטחון וחוץ, אבל תהיה בכך התקרבות חשובה למימוש פיקוח כזה.

עוד שינוי נדרש בעקבות דוח ועדת וינוגרד והוא אינו מופיע בהמלצות ועדת ליפקין-שחק. יש לקבוע בחוק ועדות חקירה שכל כשלון במלחמה יחייב הקמת ועדת חקירה ממלכתית, ורק כזו. ועדת חקירה ממלכתית אולי מסורבלת יותר מבחינה משפטית מוועדת חקירה ממשלתית, אבל היא חזקה יותר ומחייבת הרבה יותר. היא מחייבת אפילו ראשי ממשלה ושרי ביטחון סרבנים. במציאות הישראלית שהולכת ומסתבכת, חייבים שני בעלי תפקידי מפתח אלה להבין שלכשלי תפקוד שלהם במלחמה, תהיה הסיבה אשר תהיה, יש מחיר אישי. נקודה! יחשבו, יתלבטו, ילמדו, יתייעצו, יתעמקו, ישתפו פעולה עם כל מי שיכול לסייע, ישקלו שבע פעמים ורק אחר-כך יפעלו. לאחר שקיבלו את ההחלטה הקובעת, הם ורק הם אחראים.

לישראל אסור להפסיד במלחמה. עוד פחות מותר לה להפסיד במלחמה יזומה על ידה. הרבה פחות מותר לה לבזבז הישגי מלחמה מוצלחת על מהלכי סרק פוליטיים במסווה של מדיניות "גבוהה". רק הסכם שלום מצדיק ויתור על הישגי מלחמה וגם אז יש לעשות זאת בדחילו ורחימו ובערבון מוגבל.

הפקרות מכל סוג שהוא היא תולדה ישירה של חוסר נורמות מוסריות, חוסר ידע והבנה ופטור מאחריות למעשים ומחדלים. מלחמת לבנון השנייה היא נקודת שיא בהפקרות שנהגו ממשלות ישראל שעה שקיבלו החלטות בעלות השלכות צבאיות ואסטרטגיות חמורות, שדרדרו בהתמדה את מצב הביטחון הלאומי של ישראל. ההפקרות נמשכה במהלך כל מלחמת לבנון השנייה בהפקרת העורף ובניהול המערכה. להפקרות זו קדמה ההפקרות של הנסיגה החד-צדדית מרצועת עזה ולאחריה הפקרת המפונים מצד אחד והפקרת יישובי עוטף עזה לקסאמים מצד שני. להפקרות זו קדמה הפקרות היציאה החפוזה מלבנון, תוך התעלמות מהשלכות המהלך על כושר ההרתעה של ישראל, על דרבון אירועי האינתיפאדה השנייה ועל האפקט המצטבר של כל אלה על המדיניות הנוכחית של סוריה. לא יתכן שלכל אלה אין אחראים ואין מחיר. המשך ההפקרות יוליך להפקרות חמורה עוד יותר וקשה אפילו לשער מה תהיינה התוצאות במקרה כזה.

תאריך:  15/07/2007   |   עודכן:  15/07/2007
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לשלם מחיר אישי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רוצה להבין
17/07/07 16:25
2
רפי לאופרט
18/07/07 10:13
פורום: כשלי המלחמה בצפון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון פרס, הנשיא המיועד, כבר פרסם במה הוא עומד לעסוק בשלושת החודשים הראשונים לכהונתו. לוח-הזמנים, המפגשים ותוכנם מתאים ללוח-זמנים ונושאים של ראש ממשלה ושל שר חוץ העוסקים בעניינים החשובים והשוטפים של המדינה.
14/07/2007  |  מיכל גולן  |   מאמרים
בימים אלה, בהם ישנה עלייה מתמדת בשיעור הגירושין, ניתן להיתקל יותר ויותר במצבים שבהם המערכת הזוגית עומדת לפני פרוק ולבני הזוג יש ילדים, ואז עולה באופן טבעי השאלה - אצל מי יישארו הילדים לאחר פרידת ההורים?
14/07/2007  |  ד"ר מוטי חיימי  |   מאמרים
כאשר אנשים שומעים תקשורת בהקשר של יחסי ציבור הם מיד מקשרים את זה למדיה ולעיתונות אך התקשורת האמיתית מתחילה הרבה קודם. תקשורת נמצאת בכל מקום ובין כולם. דמיינו לעצמכם לרגע בצורה וירטואלית עולם מלא חוטים, חוטים, חוטים, חלק דקים וחלק עבים. אלו הם קווי התקשורת שלכם, חלקם עבים כי מדובר בתקשורת מבוססת וחלקם דקים כי מדובר בניצני תקשורת אשר טרם התפתחו. קווי התקשורת האלו הם המיילים, הטלפונים, הפקסים, הפגישות הפרונטאליות ועוד.
14/07/2007  |  יעל לוטן  |   מאמרים
נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, השתתפה כאורחת הכבוד בטקס הבוגרים של הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת חיפה (12.07.07). בנאומה ירתה ביניש לכל הכיוונים. היא הפנתה אצבע מאשימה כלפי שר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן; כלפי כנסת ישראל, על שהעזה לקבל כמה חוקים הנוגדים את תפיסתה. של ביניש, כמובן; האשימה את התקשורת בדיווחים פופוליסטיים; הצביעה על התגברות השחיתות בישראל; וגם - קוננה על ירידת האמון הציבורי במערכת המשפט, תוך שהיא מאשימה בזאת, איך לא, גורמים בעלי עניין, את התקשורת ואת הפוליטיקאים.
14/07/2007  |  יואב יצחק  |   מאמרים
כל בר-דעת מבין כי, כאשר פרקליט יושב למשא-ומתן ולמיקוח עם פרקליט הצד שכנגד, אך לקוחו הניצב מאחוריו אומר לו בקול "אני מוכרח לסיים את העסקה, בכל מחיר" - בכך הסתיים המשא-ומתן, ואין לו לפרקליט סיכוי להשיג הישג כלשהו. הצד שכנגד מבין מיד כי יריבו ישלם ממילא כל מחיר, ולכן הוא יתבע לקבל את מלוא המחיר שלהערכתו יש ביכולת יריבו לשלם, גם אם יאלץ למכור את ביתו ולשלוח את אשתו למכור חסדיה בשוק.
14/07/2007  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   כשלי המלחמה בצפון  
אולמרט: "מייחל לשובם של החטופים"  /  ניר יהב
מי ניצח במלחמה? הציבור מבולבל  /  עידן יוסף
דוח: הממשלה לא פועלת לשיקום הצפון  /  עידן יוסף
שנה עברה ודבר לא השתנה  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
נפילת תפיסת הביטחון  /  עו"ד עוז גדות
העורף, שנה אחרי המלחמה   /  גרשון אקשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il