|   15:07:40
  אברהם פריד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

הטור של פריצי

סכנה איומה לחסידות דתית, למה יערות קליפורניה בוערים, ירושלים שומרת חוק, האותיות הקטנות של הכסף הגדול, תורת הביצועים הביורוקרטית, הפרקליטים הטובים של שחאדה, נורמות פרקליטות ת"א, ועוד
28/09/2007  |   אברהם פריד   |   מאמרים   |   תגובות
אילוסטרציה

דמוקרטיה חסידית

בית דין רבני בבורו-פארק, ברוקלין, החליט כי המחלוקת בשאלה מי יהיה האדמו"ר של חסידות באבוב תוכרע בבחירות. (למתעניינים בפרטים: הרב בן ציון האלברשטאם, בנו של האדמו"ר שלמה האלברשטאם שנפטר בשנת 2000 יתמודד נגד רבי מרדכי דוד אונגר, חתנו של האדמו"ר נפתלי האלברשטאם שנפטר בשנת 2005). סיפור ירושת חצרות אדמו"רים אינו שונה מסיפור ירושת חצרות מלוכה באירופה של ימי הביניים. לפעמים זה מגיע עד מלחמה, רק שאצל החסידים היא מתנהלת בדרך כלל בהדפסת פשקווילים משמיצים והשלכת חיתולים עם צואה על היריבים, ואין שם קרבות אבירים הדוהרים זה מול זה בחניתות ושריונים נוצצים, לאכזבת העלמות ביציע, או במקרה שלנו - לאכזבת הבתולות הצנועות בעזרת הנשים. כמובן שזכות הבחירה בחסידות באבוב ניתנה רק לגברים נשואים, אבל עצם החלטת בית הדין הרבני לקיים בחירות דמורקטיות היא בבחינת חידוש מדהים, וחידושים אסורים מן התורה ולא לחינם: היום משתתפים בבחירות רק גברים בעלי בתים ומשפחות, אבל מחר יתנו זכות בחירה לכל הזכרים בקהילה ויום אחד גם הנשים החרדיות תדרושנה זכות בחירה. תלמדו מההיסטוריה החילונית שלנו, חסידי באבוב התמימים: אם תמשיכו ככה עם הדמוקרטיה, עוד יקרה לכם מה שקרה לנו. יום אחד תגלו שבראש בית הדין שלכם יושבת אישה.

אפליה מתקנת

ועדת המכרזים של המכס בחרה בממונה על מדור החקירות בת"א, אך החלטתה בוטלה ע"י שופטת ביה"ד לעבודה בת"א כיוון שבין 25 המועמדים במכרז הייתה גם אישה אחת. ביה"ד לעבודה החליט שהיתה חובה לבחור באישה מטעמים של "העדפה מתקנת", למרות שחברי הוועדה מצאו שכישוריה נופלים מכישורי שאר המועמדים. העדפה מתקנת הינה שיטה אותה העתקנו מארה"ב, ולכן כדאי שנעקוב ונלמד מנסיונם:

בעקבות בג"צ שהוגש נגד מדינת קליפורניה, ציווה בית המשפט האמריקני על הממשל הקליפורני לוודא שבתוך 5 שנים תהיינה הנשים 50% מסך כל עובדי המגזר הציבורי. בנוסף חויב הממשל לדאוג לשוויון בתעסוקה בין הגזעים ולבצע אפליה מתקנת לטובת תעסוקת נכים ומבוגרים. מושל קליפורניה הוציא מייד הנחיות והוראות מתאימות, כי בארה"ב הרשויות כן מקיימות את החוק.

יום אחד פרש מפקד יחידת כבאי היערות, ולתפקיד פורסם מכרז חדש. שריפות יער בקליפורניה הינן עסק רציני. מאות אלפי דונם של יערות עולים פתאום באש, בתים מבודדים ובקתות ביער ניצתים ומאות אנשים נלכדים בסופות האש. כבאי היערות נאלצים להלחם באומץ רב כדי לחלץ אנשים מהתופת הבוערת, כשהם מוצנחים ליערות ממטוסים ומסוקים עם ציוד אישי על גבם ושורדים בשטח הלוהט ימים ארוכים רק הודות ליכולת סבולת אישית מעולה. לכן תנאי המכרז למפקד הכבאים דרשו כישורים פיזיים מיוחדים. יצוין שרק גרזן הכבאים המשמש לפריצת דלתות הבקתות הבוערות שוקל 25 ק"ג וכובד הציוד האישי הסטנדרטי שכל כבאי יערות נושא על גבו מגיע ל-60 ק"ג ויותר.

מכל מדינות ארה"ב נהרו מועמדים ועברו מיון ומבחנים פיסיים ופסיכולוגים. לאחריהם כונסה ועדת המכרזים הארצית של מדינת קליפורניה שלבסוף בחרה באישה. ולא סתם, אלא באישה בת 52 ששקלה בקושי 50 ק"ג והייתה נכה קלות. ליתר דיוק: קטועת חצי כף רגל.

מפקד הכבאים של ארקנסו, שהיה המועמד המועדף במכרז ולא נבחר, יצא מדעתו ועתר לבית המשפט. בעתירתו טען שהתוצאה אבסורדית, כי האישה שנבחרה אינה כשירה כלל לצנוח ליערות בראש יחידת כבאים ואינה מסוגלת לשרוד ולנוע בשטח הבוער, שלא לדבר על כך שהיא נכשלה בכל המבחנים הפיסיים ושהוכח שהיא אפילו אינה מסוגלת להרים את גרזן הכבאים ולכרות עץ באמצעותו.

וכך השיב הממשל הקליפורני לעתירה: "אתם, כבוד השופטים, חייבתם אותנו לפני 4 שנים לנקוט באפליה מתקנת ולהגיע בתוך 5 שנים לייצוג של 50% נשים בכל המשרות בשירות המדינה ולהקפיד להעסיק מינימום של 15% נכים ומבוגרים. מאז, כל משרה שמתפנית אנו מאיישים בהתאם לצו שלכם. במכרז הנוכחי כל 400 המועמדים שפנו היו גברים צעירים ורק אישה אחת מבוגרת הגישה מועמדות. חובת האפליה המתקנת מעניקה לה את המשרה באופן אוטומטי, מה עוד שלמזלנו היא גם קצת נכה, מה שתורם למימוש אפליה מתקנת לטובת הנכים. הדבר היחיד שחסר בה הוא שהיא בת לגזע הלבן, אבל לצערנו לא הייתה לנו שום מועמדת מקבוצת מיעוטים. מאחר שנהגנו בדיוק לפי הפסיקה ההוראות והצווים המפורשים של בית המשפט הזה, נבקש לדחות את העתירה". התביעה נדחתה.

כל אחד שיסיק מזה מה שהוא רוצה. אני לא נגד אפליה מתקנת. אני רק מקפיד מאז שלא לבלות את חופשותי ביערות קליפורניה בעונת השריפות. חג שמח לכולכם.

האותיות הקטנות של הכסף הגדול

"עקומת הביקוש אשר תשמש לצורך תיקוף מנגנון האגרה הדינמית תהיה עקומת ביקוש אשר תסוכם בין המדינה לזכיין, גנרית, לא אנליטית". לא הבנתם? אז הנה עוד אחד: "הפרמטרים ההתנהגותיים יהיו ערכי ברירת המחדל של תוכנת המיקרוסימולציה אשר בה ייעשה שימוש לצורך תיקוף מנגנון האגרה הדינמית. סטייה מהערכים כאמור טעונה אישור על-פי שיקול דעתה הסביר של המדינה. על המיקרוסימולציה לקיים את התנאים אשר נקבעו בנספח י"ב לחוזה הזכיון". לא הבנתם? חבל. דווקא פשוט: אלה חלקים מנוסח הסכם הזכיינות שהמדינה חתמה עם מי שיתחיל לגבות מכם כסף בכניסה לת"א במה שיקרא "הנתיב המהיר". בקרוב אתם תשלמו אגרה וקנסות על עצם הכניסה לת"א, ואם תרצו יום אחד לבדוק איך ועל סמך מה עשו וחישבו לכם את הסכומים – יפנו אתכם לסעיף תיקוף המיקרוסימולציה של האגרה הדינמית במנגנון הגנרי. ואם עדין לא תבינו, אז תשאלו את מי שאישר להם את ההסכם הזה: זליכה.

החיילים של שחאדה
שי ניצן

הפרקליטות של מדינת ישראל הודיעה לבג"צ שהיא מסכימה שוועדת חקירה אובייקטיבית תבדוק אם פעולת חיסולו של סלאח שחאדה בשנת 2002 היתה חוקית או שמדובר במעשה פלילי שיש להעמיד את עושיו לדין. מעצם הודעת הפרקליטות נגזר שכל מי שמחליט על חיסולו של טרוריסט או מנהיג בחמאס, יתכן שבעוד כמה שנים יפתחו נגדו בחקירה על רצח. נקווה שעדיין יש לצה"ל מספיק קצינים תמימים ומספיק חיילים אינפנטילים וחסרי הבנה שיסכימו ללחוץ על ההדק בעימות הבא, כי סביר שכמה שנים אחרי שחרורם הם יקבלו זימון למשפט פלילי שיוגש נגדם על-ידי פרקליטות אותה המדינה שהם חושבים שהם נלחמים היום למענה. קצינים, הוזהרתם. ראו את התהליך ולהיכן הוא מוביל. ראו את תשובת הפרקליטות לבג"צ ותבינו מה יקרה לכם אם תחליטו יום אחד להרוג מחבל. עצתי לחייל החכם: כשתושמע פקודת האש – בקש מפרקליט המדינה הבא לבוא לבחור בעצמו את סוג הנשק, לטעון בעצמו את המחסנית, לכוון על מי שהוא רוצה וללחוץ על ההדק לפי החלטתו. כי את ההודעה הזו של הפרקליטות מסר לבג"צ האיש שימונה בקרוב לתפקיד פרקליט המדינה: שי ניצן.

פרקליטות ת"א. שוב.

שופטת ביהמ"ש השלום בת"א קבעה כי עו"ד מלכתא אלמור, תובעת מפרקליטות ת"א, עברה על החוק כשהסתירה ראיות וממצאים מידיעת הנאשם וניסתה להסתיר את העדויות והאמת גם מידיעת בית המשפט. גם הניסוח המאופק של השופטת זיוה הדסי-הרמן לא יכול להסתיר את גודל הזוועה המתגלית מכך שפרקליטה מטעם המדינה אסרה על עד התביעה מטעם המדינה לספר את האמת לבית המשפט ואף איימה עליו לפני המשפט לבל יעשה זאת. בארה"ב היה המשפט מבוטל בו ברגע והתובעת הייתה נשלחת לכלא, שכן אם רשויות החוק מפרות חוק ומנסות להפיל נאשם בתרגילי שקר מרמה והונאה – אין להן יותר שום זכויות. אבל כאן השופטת החליטה בכל זאת להמשיך במשפט ורק שלחה חוות דעת קשה לפרקליטות מחוז ת"א כדי שיוסקו מסקנות. פרקליטות ת"א הודיעה כמובן שנציגתה פעלה כחוק... טוב. אולי לא כחוק, אבל בטח לפי הנהוג והמקובל בפרקליטות. מסקנות? להקים מחלקה לחקירת פרקליטים ולהכניס לישראל את שיטת המושבעים. הוכח, שבמדינות רבות המושבעים הם הכלי הטוב ביותר לריסון גורמי משפט רקובים, והפרקליטות שלנו כבר מזמן הגיעה לשלב הזה.

רשלנות או רדיפה?

הפרקליטות הדליפה שנגד איווט ליברמן נתגברו ונתחזקו לאחרונה הראיות שהוא עבר עבירות כספיות בשנת 1999. עכשיו הם מוצאים ראיות? אחרי 8 שנים? כמובן שהודיעו גם שיידרש להם עוד זמן נוסף לחקירות. לא מקובל ולא אמין. אם זה נכון, אז נא לפטר מייד את החוקרים וראשי אגפי החקירות במשטרה ש-8 שנים מקבלים מהציבור משכורת ומנהלים נגד ליברמן חקירה יקרה שלא הביאה תוצאות – שעה שהם מספרים עכשיו שהראיות מצויות כל הזמן בשטח. לחלופין, ייתכן שאנשי הפרקליטות סתם ממשיכים להחזיק את ליברמן כבן ערובה. מאחר ויש להם היסטוריה מוכחת במעשים כאלה, הגיע הזמן להרמת מסך. שיגישו את כתב האישום או שיגישו את התפטרותם.

שומרי חוק

כל השנים השמיצו את עיריית ירושלים על המתרחש בעיר: זיהום ולכלוך ברחובות, עבירות בנייה בהקפים קולוסאלים, קבלת שוחד שיטתית על-ידי פקידי העיריה ופקחיה, שחיתות במכרזים, ניגודי עניינים עסקיים ופרטיים, תכנון תחבורה חולני ומעוות, חסימת רחובות וצירים, הברחת אוכלוסיה חילונית ומה לא. השבוע יש לי בשורה ומילה טובה על העיר: התחילו לאכוף בה חוקים. אומנם לאט, ולא את כולם כמובן, אבל הנה החוק הראשון שאוכפים ברצינות: החודש הוגשו בירושלים 7 כתבי אישום נגד מסעדות שמכרו חמץ בפסח. מי אמר שאין לעיר עתיד?

תורת הביצועים

בגלל המאורעות הביאו הבריטים לארץ את מומחה הטרור שלהם צ'ארלס טאגארט, שהמליץ לבנות בגבול הצפון גדר שתמנע כניסת מחבלים והברחת חומרי חבלה ונשק. במאי 1938 התחילו העבודות, עם 1,000 פועלים עבריים של סולל בונה, ובחודש אוגוסט הן כבר נסתיימו. כל עבודות הקמת גדר הגבול באורך 75 ק"מ שלצידה עוד 5 מצודות צבאיות גדולות ו-16 עמדות "פילבוקס" עגולות בוצעו בתוך 4 חודשים בדיוק. פלשתינה של 1938. פועלים עבריים, ביורוקרטיה בריטית.

יזם ירושלמי בשם יוסף נבון גייס כספים בבורסה הפריזאית. ב-30 במרס 1890 התחילו עבודות הסלילה וב-26 בספטמבר 1892 כבר התחילה לפעול הרכבת בין יפו לירושלים. בשנתיים וחצי נסלל והוקם קו הרכבת בין תל אביב לירושלים. פלשתינה של 1890. פועלים ערבים, ביורוקרטיה טורקית.

כשמדינת ישראל של המאה ה-21 תגיע לרבע מיכולת העשייה של הפקידות העותמאנית מהמאה ה-19, או לעשירית מיכולת הביצוע של הפקידות הבריטית מתחילת המאה ה-20, תודיעו לי. קחו לכם קני מידה להשוואה: הקמת גדר המערכת וסלילת רכבת מת"א לירושלים.

תיקון דחוף

בעקבות זה שכבר צלצל אלי כרגע, להלן הבהרה: לא ביקשתי להודיע לי מתי הפקידות הממשלתית שלנו הגיעה להקף השחיתות של הפקידות העותמאנית. שאלתי על היכולת לבצע, לא על הצורך לשמן.

תאריך:  28/09/2007   |   עודכן:  28/09/2007
אברהם (פריצי) פריד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטור של פריצי
תגובות  [ 30 ] מוצגות   [ 30 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פנחס
28/09/07 17:50
2
David Moonshine
28/09/07 18:10
 
יותם
28/09/07 19:26
3
er
28/09/07 18:23
 
עובד משרד המשפטים
28/09/07 18:38
 
יותם
28/09/07 21:13
4
רצח רבין
28/09/07 18:35
5
מ י כ ל ו מ וטי
28/09/07 19:42
 
אדווה
29/09/07 17:29
 
חדווה
29/09/07 19:01
 
אדווה
30/09/07 06:56
 
חדווה
30/09/07 10:45
 
הגיוני ונורמאלי
30/09/07 17:31
 
גרשון ה
29/09/07 22:19
6
מכיל ומוטי
28/09/07 20:29
 
מכיל ומוטי
28/09/07 20:41
 
עיתונאי חצר !
28/09/07 20:49
7
גילת וגרייבסקי
28/09/07 20:39
 
העתונאים מטעם
28/09/07 21:39
8
תושב תלפיות
28/09/07 21:27
 
פנחס
28/09/07 23:05
9
ג.מרכז
29/09/07 10:23
10
יש !!!!
29/09/07 10:57
11
אדווה וחדווה
29/09/07 18:06
12
פקידה בעיתון
29/09/07 19:11
13
גילת ומזכירתו
29/09/07 19:25
14
גרשון ה
29/09/07 22:21
 
המזכירות
29/09/07 22:42
15
מזכירת המערכת
30/09/07 07:05
16
מעריץ רחוק
30/09/07 08:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלום. אנחנו מכירות. אני זו שאת מדברת בשמה.
28/09/2007  |  תמר הר-פז  |   מאמרים
במקום כתבה תומכת ואולי לגיטימית במארינה יצתה כתבה נקמנית נגד מעודה על נצחונו, קובע רז שכניק המבין הגדול בענייני מוזיקה: "בועז מעודה רועד כמו קאובוי של נייר באולפן הקלטות", וכל פשעו על כך שלא גמר "בטייק אחד" את ההקלטה.
27/09/2007  |  יצחק וורשבסקי  |   מאמרים
חשבו על זה: אתם יושבים קפוצים בכורסה הבלתי נוחה של רופא השיניים. הפה שלכם פעור, בידו הימנית של הרופא, אחד המכשירים המזמזמים, ופתאום... טלפון. במקום לנזוף בפקידה שמטרידה אותו באמצע טיפול, לוקח הרופא את הנייד, ומנהל שיחה לחוצה עם עורך דינו. פתאום מתברר לכם, שעם פה פעור, אתם מאבדים את החוש לזמן. שתי דקות יכולות להפוך לחצי שעה סבל. עד לגמר הטיפול-עוד שלוש שיחות כאלה. מה תגידו?
27/09/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
התבשרנו שהממשלה ועיריית ירושלים ישקיעו 19 מיליון שקלים במיזם לניקוי העיר מפסולת בניין. במקום מזבלות יהיו פארקים, במקום עיי בנייה תהיינה חורשות ועוד שכיות חמדה. בקיצור, ירושלים תזכה לחפיפה עם שמפו ומרכך ותהיה סמל ודוגמה לניקיון. איזה יופי. וירושלים היא עיר יפהפיה, ללא עוררין. אם ישנה civitas dei עלי אדמות, הרי אין כל ספק כי "קהיליית האלוהים" נמצאת בעיר קדושה זאת. אך היופי החיצוני שלה מסתיר ישות ארכאית, מנוונת, מנוקבת ככברה שאליה זורמים וממנה מתנקזים ריב ומדון, שנאה וקנאה, להט וטרוף. עיר שאוכלת יושביה והם אוכלים אותה. ועל זה היא חיה וקיימת. נושמת "אוויר צלול כיין" ורושפת לשונות אש וגופרית.
27/09/2007  |  צבי גיל  |   מאמרים
המכינות הקדם צבאיות הדתיות
27/09/2007  |  אורי נטע  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il