|   15:07:40
ציפי לידר פובליציסטית   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

כרטיס כניסה לעולם היהודי

השיטה המקילה של הרב דרוקמן עם הגרים במובן הצר לא הייתה אפילו שיטת בית הלל. גם הלל הזקן, שגייר את הגוי על רגל אחת, על יסוד האימרה הידועה: 'מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך' - לא פטר אותו מקיום מצוות
06/10/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
דרוקמן [צילום: ערוץ 10]

פרשת הגיורים, שעלתה לאחרונה לכותרות, בעקבות פסילת הרב דרוקמן לגיור, עוררה הדים רחבים בציבור הרחב. בציונות הדתית נשמעו קולות לשלול את כשרויות החרדים ואת התרומות למוסדותיהם, במחאה על פסילת הרב.

אין ספק כי כבודו של הרב דרוקמן - זקן הישיבות הציוניות, שהעמיד דורות של תלמידים יראי שמים, התורמים לחברה ולמדינה - במקומו מונח, וכי המחלוקת על גיוריו נעשתה בדרך בלתי מכובדת. אולם דומני כי קולות המחאה לוקחים את פרשת הגיורים למחוזות הלא נכונים, מבחינת הנחת היסוד ודרכי ההתמודדות עמה.

בניגוד לדעה הרווחת בציבור, אין מדובר במחלוקת אישית או פוליטית, בין המפלגות החרדיות לציוניות, מתוך שאיפת החרדים ליטול מונופול על ההלכה היהודית, כפי שהוצג הדבר בכלי התקשורת, אלא במחלוקת עקרונית בין בית שמאי לבית הלל.

הרב דרוקמן הקל בהלכות גיור, מתוך כוונה של אהבת ישראל טהורה האופיינית לאישיותו החמה והלבבית, ומתוך ראייה ציבורית רחבה. זאת לעומת הרב שרמן, אב בית הדין הגדול בירושלים, שהחמיר בנושא קיום מצוות של הגרים.

נראה לי כי קיים הבדל מהותי בין יהודי-מלידה לגר. בהתאם למונח 'הנפש הקולקטיבית', שטבע יונג, כך ניתן להרחיב את המונח ל'נשמה יהודית קולקטיבית', אשר בה גלומה היכולת לקיום מצוות כמטען גנטי לאומי (בדומה למידות רחמנות, ביישנות וגמילות חסדים, אשר כפי שמצביעים חז"ל, אופייניות ליהודים כצאצאי אברהם אבינו). על היהודי רק להוציא יכולת זו מן הכוח אל הפועל. משום כך, גם יהודי שכפר בתורה יהודי הוא, כי הפוטנציאל לקיום מצוות קיים בו בכל עת.

לא כן הגר, החסר מטען גנטי זה, ולכן כרטיס הכניסה של הגר לעולם היהודי הוא רק על-ידי קיום מצוות. זאת על-פי העיקרון ההתנהגותי המובהק, שקבע ספר החינוך: 'אחרי המעשים - נמשכים הלבבות'. תרגול המצוות מכשיר את הגר, לקבל בריאה חדשה - את הנשמה היהודית, ולסגלה אותה אליו. משום כך, קיום המצוות אצל הגר הוא תנאי הכרחי לגרותו, ככלי להיטמעותו ביהדות. רק אז, משקיבל עליו עול מצוות, והפך לחלק בלתי נפרד מהעם היהודי, מצווה לקרבו תחת כנפי השכינה, והוא נכלל בקטגוריה של צווי אהבת הגר, בתוך כלל אהבת ישראל.

בעוד אצל היהודי דרך המצוות סלולה אפוא מן כוח הנשמה אל הפועל, הרי אצל הגר הכיוון הוא הפוך - מן הפועל, קיום מצוות, אל הכוח - התגבשות הנשמה היהודית. גר שאינו מקיים מצוות, הרי הוא כגוף בלי נשמה.

הגרים, בניגוד לנצרות המיסיונרית, אינם קהל יעד לכיבוש על-ידי היהדות. נהפוך הוא: על בית דין להעמיד את הגר על חומרת קיום המצוות, ועל הקשיים הכרוכים בכך. אף זו דומני הוכחה, כי המצוות הן המכשיר והקריטריון הבלעדי לגרות. המודל הוא רות המואביה.

נעמי אינה פורשת שטיח אדום לפני רות הדבקה בה, ואינה מגישה לה את היהדות על מגש הכסף. היא מנסה לשדל את רות לחזור אל עמה ומולדתה מואב. משהיא רואה שרות נחושה להתגייר, היא מסבירה לה עד כמה קשה להיות יהודי מבחינה מעשית. אולם הקשיים אינם מרתיעים את רות מפני הגיור, והיא מצהירה בפני נעמי: "עמך עמי, ואלקיך אלקי".

הצהרה רבת משמעות זו ניתנת לניתוח משלוש זוויות ראייה שונות. הראשונה היא זו של רות הגיורת, המבטאת כאמור קבלת עול תורה ומצוות. השניה היא הצהרה יהודית לקבלת הגר תחת כנפי השכינה, והפיכתו לחלק אינטגרלי של העם היהודי בעקבות כפיפותו לתורה. השלישית היא הצהרת זהות יהודית, המבוססת על קבלת עול מלכות שמים, כפי שמצביע הפסוק: "ויעשו כולם אגודה אחת - לעשות רצונך בלבב שלם".

המשותף לשלוש גרסאות אלה הוא הפגנת מסר של אחדות - בין הגר לישראל, בין ישראל לגר ושל עם ישראל, בעקבות מעמד הר סיני - הגלומה בנכונות לקיום התורה. העובדה שרבים מהמתגיירים בבית מדרשו של הרב דרוקמן אינם שומרי מצוות אומרת דרשני. למרות כוונותיו הטובות של הרב, שעליהן אין עוררין, מתן 'הנחות' יתרות לגרים לא הוכיח את עצמו במבחן התוצאה.

על רגל אחת

במאמר מוסגר ראוי לציין כי השיטה המקילה של הרב עם הגרים במובן הצר לא הייתה אפילו שיטת בית הלל. גם הלל הזקן, שגייר את הגוי על רגל אחת, על יסוד האימרה הידועה: 'מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך' - לא פטר אותו מקיום מצוות, אלא שלח אותו מתוך הנחת אהבת הזולת, לקיים את שאר המצוות, כשהמסר הוא: 'ואידך זיל גמור'.

לאור המסר של אחדות ביהדות אני תמהה על קולות התסיסה בתנועה הדתית, המובילות לתגובות קיצוניות, ונתמכות על-ידי אישיות חינוכית בכירה. במקום ביקורת בונה מוכנה התנועה לאמץ שיטות בלתי פרודוקטיביות, הנראות כנקמנות לשמה, מתוך גישה פוליטית צרה. לעבור על מצוות צדקה, ולא לתרום לחרדים נזקקים, כמו גם שלילת כשרות בד"ץ החרדית, הידועה ככשרות מהודרת - זו אינה שיטה מתקנת.

מעבר לכך, אלה שיטות בדלניות, אשר רק מעמיקות את הפער בין חרדים לדתיים, במקום לגשר עליו. אין זה סוד כי הפערים החברתיים בין המגזר הדתי למגזר החרדי עמוקים יותר, מאשר בין המגזר הדתי למגזר החילוני. פרשת קורח מלמדת, עד כמה חמורה היא המחלוקת וכי השלכותיה הרסניות.

הפתרון הדרוש אפוא הוא אחדות בין שני המגזרים, הדתי והחרדי. אין זו מילת קסם. המפתח הוא הידברות. כשם שהציונות הדתית מקיימת קבוצות דיון עם החילונים, אשר צצות בשנים האחרונות כפטריות אחר הגשם במסגרת המתנ"סים ומסגרות לימוד אחרות, והפכו לטרנד אופנתי, כך יש להרחיבן גם לקיום קבוצות דיון בין הדתיים לחרדים.

בקבוצות דיון אלה תהיה נוכחות בולטת של נציגים משני המגזרים, על בסיס אידיאולוגי, אך לא פוליטי. הפאנל יכלול רבנים ואנשי רוח, דוגמת רבני צהר ורבנים מרכזיים בציונות הדתית, הפילוסוף שלום רוזנברג ועוד. אנשי הקשר של הציבור החרדי יהיו דודי זילברשלג, הרב אייכלר, הרב נויגרשל, וקבוצת רבני 'מנוף' ותנועת ערכים.

האחדות, שתשכון בין שתי המחנות, תהיה בהתאם לרוחו ומורשתו של הרב קוק זצ"ל, מייסדה הדגול ואביה הרוחני של התנועה הדתית- לאומית.

תאריך:  06/10/2008   |   עודכן:  06/10/2008
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כרטיס כניסה לעולם היהודי
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבטליון
6/10/08 16:40
2
אכן גזענות צרופה
6/10/08 20:00
3
פנחס
6/10/08 21:23
4
פנחס
6/10/08 21:36
5
אבטליון
7/10/08 14:17
6
ציפי לידר
10/10/08 10:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כן, בימים נוראיים אלה, ממש בין כסה לעשור, מצטער בועז יונה על פשעיו.ואנשי פרקליטות המדינה, אשר גורלם של אלפי אנשים הותיר אותם אדישים לחלוטין, מחשבים רק את הזמן שהרוויחו והכסף אשר נחסך, כאשר החליטו על עיסקת הטיעון העלובה הזו.
06/10/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים
קצבאות הילדים הניתנות לפי מספר ילדים יוצרות עיוות חברתי כלכלי, שבו ניתן פרס למי שיוצר את הדור הבא של קיפוח, עוני, השכלה נמוכה והשתמטות מהגנת העם והארץ. יש הקבלה חיובית חזקה בין קבלת קצבאות מחד, והשתמטות משרות צבאי-לאומי מאידך. יש הקבלה שלילית חזקה בין קבלת קצבאות לבין השתתפות בכוח העבודה לעתיד. יש הקבלה שלילית חזקה מאוד בין הסתמכות על קצבאות כדרך חיים לבין הישגים לימודיים ויכולת השתכרות בעתיד.
06/10/2008  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בוודאי יצא לכם לתהות מה עדיף - ריצה על מסילה בחדר כושר, או ריצה בתנאי שטח? למתאמנים החובבניים והתחרותיים בתחום הריצה, ההחלטה אינה פשוטה, כיוון שישנם שיקולים רבים שיש לקחת בחשבון, כגון: משטח הריצה, התנאים הסביבתיים ועוד.
06/10/2008  |  ליאור מהלל  |   מאמרים
בעוד הזרקורים מופנים אל תוכנית החילוץ הגדולה של המגזר הבנקאי, אושרה בשקט תוכנית חילוץ "קטנה" לתעשיית הרכב האמריקנית: הנשיא בוש אישר הלוואה ממשלתית של 25 מיליארד דולר לענקיות הרכב ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר. "תוכניות חילוץ" של תעשיות נבחרות אינן סיפור חדש באמריקה; בשנת 1979 הוזרמו 1.2 מיליארד דולר לחברת הרכב קרייזלר, ב-2001 זכו חברות התעופה שהיו במצב "קשה" לסיוע נדיב של כ-15 מיליארד דולר, כך גם הוזרמו סכומי עתק לאלפי בנקים להלוואה וחיסכון בתחילת שנות השמונים. כבר לפני כ-80 שנים הטיל הנשיא האמריקני הרברט הובר מכס רצחני על כ-20,000 מוצרי ייבוא לאמריקה בניסיון חסר תוחלת "להגן על מקומות עבודה" ולהילחם ב"גלובליזציה" (המינוח עדיין לא נולד אז...). עוד לפני כן ביסס הממשל קרטלים של חברות הטלפון והחשמל בארה"ב. הרשימה ארוכה.
06/10/2008  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
כולם יודעים שהרבה יותר קל לפגוע מאשר לבקש סליחה אחר כך. בקשת סליחה מכריחה את הפוגע להתעמת עם העוול שהוא חושב שגרם לאחר. תחשבו על זה: מתי בפעם האחרונה ביקשתם סליחה?
06/10/2008  |  חדי חזן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בקצה הדרך, במוצא הנהר היהודי אל הים האנושי, נמצא צידוק לדרכנו ונראה את אחינו באים אל הארץ המובטחת מי בלהט ההכרה ומי במנוסת אימה
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il