|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

מגילת השאלות

הסתירות הפנימיות במגילת קהלת הן עדות להלך מחשבתו של שלמה המלך וגם חלק מתפיסה יהודית של חופש הביטוי והדיון - אם כי בתוך גבולות ברורים
16/10/2008  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
שלמה המלך [ציור: גוסטב דורה]

יש לך ספק? משהו לא ברור? אתה רוצה להיות בטוח? רק תגיד. אם לא מבטאים את הספקות, הם ממשיכים לקנן בלב ועלולים להרעילו. אם לא מעלים את השאלות, הן ממשיכות להטריד ועלולות להסיט מן הדרך.
שלמה, החכם מכל אדם, יודע שהחוכמה אינה נתונה במונופול לאיש, אפילו לא לו. אולי מישהו אחר יתן תשובה אחרת? אולי יש לו תשובה לשאלה שאני לא מצאתי לה מענה?

יום אחד בא חסיד אל האדמו"ר ר' מנחם מנדל מקוצק. בקול רועד סיפר החסיד, כי מחשבות כפירה מטרידות אותו. "אלו מחשבות בדיוק?" שאל הרבי. "אינני יכול אפילו להעלות אותן על דל שפתי", השיב החסיד. "ובכן", החזיר ר' מנחם מנדל, "אם לא תאמר לי במה מדובר, לא אוכל לעזור לך".

החסיד התלבט והתחבט, התחמק והתחנן, ולבסוף לחש: "אני חושב... שמא... אין בורא לעולם". ר' מנחם מנדל לא התרגש: "אז מה?" שאל באדישות. "מה זאת אומרת 'אז מה'?" התרעם החסיד. "אם אין בורא לעולם, כיצד הוא מתנהל?"

"אם אתה אומר כך", סגר הרבי את הדיון, "אז אתה יודע שיש בורא לעולם. ואם אתה יודע שיש בורא לעולם, אתה יהודי כשר. וליהודי כשר מותר לחשוב".

מגילת קהלת, אותה אנו קוראים בשבת הקרובה, היא הדוגמא הטובה ביותר לכך שליהודי כשר מותר לחשוב. המחשבות העולות בה כה קשות, עד שחז"ל ביקשו לגנוז אותה - עד שמצאו שבעצם לכל שאלה יש תשובה ולכל הרהור יש מענה. והחשוב מכל: שלמה המלך מסיים את המגילה במילים נחרצות המשיבות על כל הספקות שהעלה ב-220 הפסוקים הקודמים. "סוף דבר, הכל נשמע, את האלוקים יְרָא ואת מצוותיו שְמור, כי זה כל האדם".

אומר הרב שלמה אבינר בהקדמה לפירושו לקהלת: "בספר קהלת אין כל פחד משאלות, אפילו הקשות ביותר. ההדרכה היא: אם נתקלת בקושיות - שאל! יש תלמידים המתביישים לשאול את הרב שאלות אפיקורסיות, ומבקשים תשובה עבור 'חבר' שביקש לשאול. אין צורך להתחבא מאחורי גבו של חבר. אפשר לשאול את כל השאלות, כל הקושיות, כל הכפירה, כל הייאוש. אין סתימת פיות. שאל, כדי שאפשר יהיה לענות עד תום".

לשאול, לתהות ולדון

ובכלל, בניגוד למה שאולי מקובל לחשוב - היהדות מעודדת שאלות. התנ"ך עמוס בדוגמאות לשאלות בענייני אמונה ומעשה, ששאלו כמה מגדולי מנהיגי ישראל - ולא סתם שאלו, אלא את הקדוש ברוך הוא עצמו. הנה רק שלוש דוגמאות.

כאשר ה' מבטיח לאברהם שיירש את ארץ ישראל, שואל אברהם: "בַּמָה אדע כי אירשנה?" מסבירים חז"ל, שכוונתו הייתה מה יבטיח לבניו את הארץ גם אם יחטאו. אומנם יש דעה בין חכמינו האומרת שאברהם חטא בשאלה זו, אך אין זה הפשט - שהרי הקדוש ברוך הוא לא סתם עונה לו, אלא כורת עימו את ברית בין הבתרים המבטיחה לעם ישראל את ארץ ישראל לדורי דורות.

במעמד הסנה שואל משה את ה': "הנה אנכי בא אל בני ישראל ואמרתי להם: אלקי אבותיכם שלחני אליכם. ואמרו לי: מה שמו? מה אומַר אליהם?" משה מבקש לדעת את מהותו של הקדוש ברוך הוא, באיזו ממידותיו הוא עומד לגאול את ישראל. ה' אינו מתרעם על השאלה אלא עונה בפירוט ובעומק רב.

מלאך ה' נגלה אל גדעון ושולח אותו להילחם במדיינים. גדעון מבקש אות שיוכיח שאמנם זהו דבר ה' ולא חיזיון שווא. הוא מקבל אות: הטל יורד על גיזת הטל לבדה וכל הסביבה נותרת יבשה. אבל גדעון עדיין לא בטוח ומבקש אות הפוך - הטל יירד על כל הארץ ורק הגיזה תישאר יבשה. ביקש - ונענה.

כאמור, אפשר להביא עוד ועוד דוגמאות. הקו השווה לכולן יהיה: יש לך ספק? משהו לא ברור? אתה רוצה להיות בטוח? רק תגיד. אם לא מבטאים את הספקות, הם ממשיכים לקנן בלב ועלולים להרעילו. אם לא מעלים את השאלות, הן ממשיכות להטריד ועלולות להסיט מן הדרך.

זוהי גם דרכו של לימוד התורה בכל הדורות. שני התלמודים הם סטנוגרמה ערוכה ומקוצרת של הדיונים שנערכו בישיבות בבל וארץ ישראל. לכן הם עמוסים כל כך בשאלות ותשובות, הצעות ודחיות, דעה ראשונה ודעה שנייה, הוכחה והפרכה, ציטוטים ומקורות. כך מתנהל הלימוד האמיתי: אפשר לשאול ולהתווכח, וליתר דיוק - חובה לשאול ולהתווכח. משום כך הלימוד הקלאסי בישיבות הוא בחברותות - שכן כאשר לומדים בשניים, שואלים זה את זה, דנים זה עם זה ומתקנים זה את זה.

באותה צורה יש להבין גם את ספר קהלת. המגילה הזו קשה מאוד להבנה לא רק בגלל הרעיונות העמוקים המבוטאים בה לעיתים במשלים עקיפים, אלא גם משום ששלמה המלך סותר את עצמו הלוך וחזור. האם טוב לצבור חוכמה או שזהו בזבוז זמן? מי עדיף - החיים או המתים? מה טוב יותר - ימי הבחרות או ימי הזיקנה? האם עושר מביא אושר? וכך הלאה וכך הלאה, עשרות סתירות שלעיתים הן אף כפולות ומשולשות.

אין זאת אלא ששלמה המלך הכניס אותנו לתוך "מעבדתו" ותיעד את התלבטויותיו. הוא לא רק חושב בקול; הוא חושב בכתב. שלמה, החכם מכל אדם, יודע שהחוכמה אינה נתונה במונופול לאיש, אפילו לא לו. אולי מישהו אחר יתן תשובה אחרת? אולי יש לו תשובה לשאלה שאני לא מצאתי לה מענה?

גבולות הדיון

מספרים על ר' שלמה זלמן אויערבך, גדול פוסקי ארץ ישראל בדורנו, שנשאל בנושא מסוים והשיב שאינו יודע. השואל כתב ספר ובין היתר ציין שם את תשובתו זו של ר' שלמה זלמן. אחד מתלמידיו של הרב ראה זאת והתרעם: למה צריך לומר שהרב אינו יודע? אך ר' שלמה זלמן השיב בתמיהה משלו: "מה פירוש למה? הרי זו האמת! ואולי יימצא מישהו שיקרא את הספר ויתן תשובה?" ואכן - כך היה. זמן קצר לאחר שהספר פורסם, קיבל המחבר הצעה לתשובה והראה אותה לרבו. לאושרו של ר' שלמה זלמן לא היה קץ: "אתה רואה? עכשיו אני יודע ואתה יודע וכולם ידעו!"

כך בדיוק עושה שלמה - אבל הוא מציב גבולות. אחרי כל השאלות והתמיהות, הסתירות וההתלבטויות, התשובות והדחיות - אחרי כל זה: "את האלוקים יְרא ואת מצוותיו שמור". לכל דיון, אפילו הפתוח והמעמיק ביותר, יש גבולות. חייב להיות קונצנזוס מסוים שממנו לא חורגים.

נבין זאת אם נשליך את העיקרון על חיינו במדינת ישראל. מותר לקיים כל דיון ציבורי - אך אסור לכפור בקיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. מי שיבקש לרוץ לכנסת על בסיס מצע הכופר ביסודות אלו, ייפסל ובצדק. לכל חברה יש גבולות, לכל חופש ביטוי יש מגבלות, שאם לא כן - המרחק לאנרכיה קצר מאוד.

כך גם בחשיבה היהודית. אפשר לשאול על מידותיו של הקדוש ברוך הוא ולתמוה מדוע לצדיקים רע ולרשעים טוב. אפשר להקשות על אסונות שבאים על היחיד ועל הציבור. אפשר לדון בשאלות של מוסר ולעסוק בטעמי המצוות. אפשר לחפש תשובות בדרכי הפשט, הרמז, הדרש והסוד. אך אסור לחלוטין להגיע לכפירה - לא באלוקים ולא במצוותיו. הדיון חייב לצאת מנקודת ההנחה שאנו כפופים לתורה ומצוותיה, וגם להסתיים באותה נקודה. אם הבנו יותר - מה טוב. ואם לא - צדיק באמונתו יחיה.

תאריך:  16/10/2008   |   עודכן:  16/10/2008
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מגילת השאלות
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גד גזית
16/10/08 16:56
2
ע. סובול
16/10/08 19:12
 
ירון זכאי
17/10/08 01:36
 
ע. סובול
17/10/08 09:55
 
סרסור ותיק
17/10/08 09:30
 
ע. סובול
17/10/08 10:56
 
גד גזית
17/10/08 11:55
 
ע. סובול
17/10/08 15:23
 
גד גזית
17/10/08 15:42
3
מרק טווין
16/10/08 19:46
4
ש.ר
17/10/08 10:39
5
kunin
2/11/08 00:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי לא הייתה רוצה שיהיו לה רגליים יפות וחלקות ללא "מפות גיאוגרפיות" של "דרכים" "ונחלים", שהם למעשה ורידים ונימים שטחיים מורחבים.
16/10/2008  |  ד"ר שמעון מרקביץ  |   מאמרים
"הכוריאוגרפית ורה שבשאי - 'האמזונה' הנשכחת של האוונגרד הרוסי", הוא שם התערוכה שנפתחה לפני שלושה שבועות במוזיאון לאמנות רוסית על-שם מריה ומיכאל צייטלין ברמת-גן. התערוכה מוקדשת לאחת הדמויות המעניינות באמנות היהודית שפעלו ברוסיה הסובייטית זמן קצר לאחר המהפכה הבולשביקית. לרבים נדמה היה אז, שתחת השלטון החדש ניתן יהיה לפתח תרבות יהודית מודרנית מחד-גיסא וקשורה קשר הדוק לשורשים היהודיים מאידך-גיסא. באותה תקופה הוקם במוסקבה תיאטרון "הבימה", עם "הדיבוק" האגדי שלו, ויוצרים יהודים כמו מארק שאגאל, אל ליסצקי ונתן אלטמן הביאו לעולם תמונות של השטייטל היהודי בטכניקות הציור המתקדמות ביותר באותו זמן.
16/10/2008  |  דניאל פרדקין  |   מאמרים
לפני כמה ימים, בתוכנית הטלוויזיה "לונדון את קירשנבאום", הוצג ספרו של חזי שלח "מלחמת קרים", העוסק במלחמה אשר התנהלה בין רוסיה לבין אנגליה, צרפת וטורקיה (1856-1853). בסקירה על הספר נאמר שמלחמה זו הייתה מיותרת, שאף אחד מהצדדים לא השיג בה דבר ושהכל נגמר במשא-ומתן שלא הניב כל יתרונות למנצחים. אף אחד ממשתתפי הדיון לא דיבר על ההיבט האקטואלי של מלחמת קרים, אבל יש כזה.
16/10/2008  |  נחום ויימן  |   מאמרים
עו"ד יורם ראב"ד פרץ לחיים הציבוריים שלנו, לתיאורו, לפני שנים מספר, כאשר נקרא לדגל על-ידי אריק שרון.
16/10/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
שלושים שנים חלפו מאז ביקורו של נשיא מצרים המנוח אנואר סאדאת לירושלים- ביקור שסלל את הדרך לחתימת הסכם השלום בקמפ-דויד שנתיים לאחר מכן- ובעולם הערבי עדין סוערים. סאדאת שראה בהסכם השלום יעד אסטרטגי, נאלץ להתמודד מיד עם שובו עם פרץ הביקורת מבית ומהעולם הערבי. החתימה על סכם השלום בין ישראל ומצרים הוסיפה שמן למדורה שבערה והציתה את העולם הערבי כולו.
15/10/2008  |  שאול לוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
גרעין אומץ עכו - אירועי סוכות  /  נפתלי רזניקוביץ
בסוכה עם אולמרט  /  עידן יוסף
חגיגת סוכות במוזיאון ארצות המקרא ירושלים  /  גולן יוסיפון
מה משותף לאוּמַן, פארק הירקון ומעמד הקהל בסוכות?  /  הרב ישראל רוזן
ניחוחות ומטעמים - מאורות החג  /  עו"ד הרב יצחק גאגולה
השלום לאור היהדות  /  ציפי לידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il