|   15:07:40
רונן לוי פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

איך מונעים מ'בועת' הרכב להתפוצץ?

הפרטות עסקים ממשלתיים משרתות ומשפרות את בסיסי הצמיחה של כלכלות במדינות העולם, אך כשמפריטים את השלטון מגיעים ל"יום הדין" הכלכלי בו אנו חיים היום גם בענף הרכב הבועה עומדת להתפוצץ האם אפשר למנוע זאת? התשובה היא בפירוש: כן!
26/10/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
שוק מופקר שעומד להתפוצץ. רכבים בישראל

נפל דבר, וכלכלות מדינות העולם המערבי עומדות בפתחו של משבר התפוצצות בועות האשראי. גם אצלנו בישראל, לא נמלט מחשבון נפש ומתיקונים אשר ייאלץ הממשל לעשות בעתיד הקרוב על-מנת לתקן את העוולות.

מדינה מערבית שלמה – איסלנד, עברה מרווחה לעוני בתוך שבועיים בלבד, מאחר וכלכלתה בשלמותה הייתה, כפי המדווח, מבוססת על הבועה. ספק בעיניי אם מלחמה או אסון טבע יכולים למוטט מדינה כה מהר, כפי שעשתה התפוצצות הבועה. טעות תהא זו להקל ראש בנזקי התפוצצות הבועה, וביכולתם להתפשט ולהכות ללא רחם תוך זמן קצר. ציבור נותני השירותים בענף הרכב, כמו גם עוסקים אחרים במשק, סבל וסובל רבות מקיומה של הבועה. הוא גם יעמוד בקו האש של נזקי התפוצצותה.

ואנו מודאגים מאד - איה מנהיגינו? האם הם עסוקים בהגיית "קונספציות" חדשות תחתי אלה שהכזיבו? האם הינם מתגודדים ומסתגרים להם במגדל השן, לבדם או אולי בחברתם של "נערי הזהב" – אנשי עסקים ובכללם בעלי ומנהלי חברות הליסינג והביטוח, אשר טרחו להפיץ את האגדה לפיה פרצו דרך, נטלו סיכונים וגרפו תהילה? (נראה על-פי הפגישות שעושה שר האוצר הנוכחי כי הוא משתמש בייעוצם של אותם "ראשי משק" המייעצים לו להמשיך להזין את הבועה: "על המדינה להקצות סכום של כ-5 מיליארד שקלים שישמש כערבויות להלוואות שינתנו על-ידי המערכת הבנקאית וקופות הגמל", הציע לין, "אין מדובר בהזרמת כספים ולא בהשקעה במניות גופים אלה, אלא בקביעת נפח ערבויות מוגדר שיחולק על-ידי המערכת הפיננסית לחברות עסקיות, על בסיס קריטריונים קבועים בפיקוח בנק ישראל", Ynet, 23.10.08).

כל שגרפו עסקי הקסמים הללו בפועל – היה כספנו (מבלי שנקבל תמורתו שירות ו/או תמורה, כמובן); הסיכון שנטלו – לא היה אלא הסתכנותם של אחרים (אלו שנתנו את האשראי ואלו שמייצרים בפועל); הדרך שפרצו – אינה אלא הדרך לאבדון.

הדרך למטה

השאלה בעינה נותרה בלתי נענית: כיצד אפשרו הממשלה והכנסת לעסקים המבוססים על מאזנים שליליים, תחזוקה לקויה, עידוד לגניבות רכב והונאות בסחר רכב משומש - להוות את הבסיס להפצת רוב רובו של הרכב החדש בישראל? טרם סופקה התשובה הכיצד מבטיחים הבטחות יפות עם חברות דירוג ואנליסטים שונים ומשתמשים בכספי ציבור אחר (דרך קרנות אלה או אחרות) לטובת מימון חגיגות הרכב של אותו ציבור שנהנה משימוש זול ברכב חדש. טרם סופקה התשובה כיצד הסכימו מנהיגינו ובכללם משרדי הממשלה האחראים על תחזוקה ומוסכים, להפקיר את שוק חלקי החילוף והרישוי לעיסוק בתיקון רכב לטובת חגיגות קצרות טווח שסופקו לציבור מצומצם בלבד.

תשתיות טובות ואמיתיות בענף שירותי הרכב, ירדו לצערנו לטמיון בשנים האחרונות לטובת חגיגות מזויפות ומצגי שווא ומנהיגינו, שמחזיקים יחצנים לרוב, שכחו פשוט לחשוב בעצמם,להנהיג ולשלוט כנדרש מהם. בניגוד למה שהיח"צנות (וגם השחצנות) מנסה למכור לנו – אין דבר כזה "כסף קל". זו אחיזת עיניים - אחיזת עיניים שהתבססה על חלוקת מתנות והטבות לציבור מסוים ובכללם חברי הכנסת המכהנים כנבחרי העם.

"רק כשהגאות חולפת באפשרותך ללמוד מי שוחה בעירום" (וורן באפט), ואנו נגלה בקרוב מאוד, לצערי, כי רבים מנבחרינו עונים לתואר "המלך הוא עירום".

היום, הציבור כבר מודע לכך כי הינו חשוף להפסד כלכלי של מספר מיליארדי שקלים, וזאת לאחר פרסום הנתונים הכספיים המבהילים של חלק מחברות הליסינג, מהם ניתן להבין שכנראה לא תוכלנה לעמוד בהחזרי ההלוואות אותן לקחו באמצעות הבנקים ו/או באמצעות הנפקת אגרות חוב. לנו, כבעלי ניסיון רב שנים בענף הרכב ואחזקתו, היה ברור כי המודל העסקי של חברות אלה, הגם שהתבסס על תחזוקה לקויה וזולה, אינו רווחי ובסיסו הפסד ממון. להבדיל מחברות ביטוח העוסקות בסחר סיכונים, חברות הליסינג ניסו למכור מוצר נכסי לשימוש שוטף כאילו היה מוצר הוני ועימו לקיים סחר הון משוכלל. מודל זה, הינו פרי הדמיון גרידא ומתקיים בעולם הדמיון בלבד. על כן צפינו שמודל מסוכן זה, המבוסס על אחיזת עיניים/הטבת מס ושיווק תקוות שווא ומתנות, יכרות בעצמו את הענף עליו הוא מתיימר לשבת, וכל מי שהשקיע בו לטווח ארוך - יפסיד.

לצערנו, את מחיר התפוגגות "הקסם" משלמים כבר היום יבואני רכב, סוחרי חלקי חילוף, סוחרי רכב חוקיים והגונים, מוסכים חוקיים ו-90% מציבור מחזיקי הרכב בישראל שאין לו קרבה שלטונית והוא נאלץ לרכוש את הרכב ולתחזק אותו מכספי עמלו. בעתיד הקרוב, ישלמו גם אלה שהשקיעו במניות, בקרנות פנסיה, גמל והשתלמות וכד'.

למנוע מהבועה להתפוצץ

שלל פתרונות הוצעו למנהיגי ישראל, שנשבו בצלילי חליל הקסם הנ"ל בשנים האחרונות, ע"י איגוד המוסכים בישראל וגופים נוספים שחברו אליו בניסיון להציל את הדרוש הצלה ולמנוע מהבועה להתפוצץ.

הצעדים הנדרשים הם:

1. פעילות נחושה ונחרצת עד לביטול יכולת עיסוקם ברכב של כל מי שאינו מורשה כדין לעשות כן.
2. ביטול הבידול בהשתתפות עצמית בין מוסך הסדר למוסך חופשי.
3. איסור סחר בחלקי חילוף, לרבות צמיגים שיחול על חברות תיווך (ביטוח וליסינג) שתחום הרישוי שלהן אינו מאפשר סחר בחלקי חילוף ותיקוני רכב.
4. הגבלת היכולת של קבוצות ריכוז להשפיע על מחירי השוק באופן קיצוני (הגבלת ההנחות במכרזים – מנהל הרכב, חברות ממשלתיות, חברות ביטוח, חברות ליסינג, הסכמי תחזוקה של יבואני רכב וכד').
5. ביטול מדרגות המס וכל הקשור לעיוות "שווי השימוש" המקשר את הרכב ושימושו לשכר העובד.
6. הפחתת מיסי קנייה על רכב חדש.
7. יישום מהיר הכולל בקרה, פיקוח ואכיפה על חוק מכירת רכב משומש, התשס"ח 2008.
8. בקרה, פיקוח ואכיפה של הוראות משרד התחבורה המחייבות רישוי והסדרה של תחום הליסינג התפעולי.
9. בקרה פיקוח ואכיפה שתבטל כל אפשרות לשלם עמלות הפנייה לסוכני ביטוח על-ידי מוסכים ו/או על-ידי חברות סילוק תביעות הקשורות למוסכים כדוגמת מאסטר-שיר ואחרים.
10. האצת תהליכי איחוד המקצועות לרכב לשדרוג איכות המוסכים ולקידום תדמית הענף המאבד מדי יום, מוחות טובים ומקצועיים בשל ההרס הכלכלי והמקצועי העובר עליו מאז תקומת "הקסם" של הליסינג התפעולי.

עשרת הנקודות הללו, הן עיקר ובסיס לתיקון כלכלי ומקצועי של ענף הרכב ובטיחות משתמשי הרכב בישראל. נקודות אלה נוגעות לשלל משרדי הרגולציה בישראל: משרד התחבורה, המפקח על הביטוח ממשרד האוצר, הרשות לניירות ערך, הרשות להגבלים עסקיים, משרד התמ"ת – האגף להכשרות מקצועיות, רשות המיסים ועוד.

רגולטורים אלה, לרוב, צריכים לעבור את מחסום ועדות הכלכלה והכספים בכנסת ועל כן אנו זקוקים לנבחרי ציבור שעיניהם אינן נאחזות ממקסמי שווא ויש בהם אומץ ציבורי לבצע את התיקון הנדרש על-מנת לקיים מרקם חיים הוגן והגון המבוסס על סחר טהור. על אלה יש להוסיף "שיניים" לרשויות האכיפה של גורמים אלה. נכון להיום, כתוספת על חטא הקונספציה, משרד האוצר מקצץ בתקציבי אגף הרכב במשרד התחבורה עד כי אין לעובדיו יכולת לבקר את המוסכים החוקיים ואת הלא-חוקיים, למפקח על הביטוח אין שיני אכיפה בכלל ולחוזרים (הוראות המפקח לחברות הביטוח ולסוכני הביטוח) מתייחסים האחרונים לרוב כ"המלצה" לא מחייבת בלבד. הרשות להגבלים עסקיים בשנים האחרונות נראית רק בשולי הסחר בישראל ומתקשה לקיים רגולציה ואכיפה בתחום הרכב וכד'.

על קפיטליזם ודמוקרטיה

קפיטליזם ודמוקרטיה הן שיטות טובות וחיוביות. גם הפרטות עסקים ממשלתיים משרתות ומשפרות את בסיסי הצמיחה של כלכלות במדינות העולם, אך כשמפריטים את השליטה והשלטון ומפקירים אותו בידי ספקולנטים ("קוסמים ופיות"), מגיעים לימי הדין מסוג "יום הדין" הכלכלי בו אנו חיים היום. אנו מקווים שמנהיגינו יתעשתו וישובו לשלוט ולפקח על מרקם החיים הכלכלי בישראל שהוא בסיס מרקם החיים החברתי בכל מדינה דמוקרטית נאורה.

נבקש להזכיר למנהיגינו, כי מי ששילם את מחיר ההוללות והבזבוז בחצר המלוכה הצרפתית ערב המהפכה – לא היה מי שהשיא למלכה (מארי אנטואנט) את עצות השווא והוליך אותה בדרך ללא מוצא – אלו, אנשי החצר, ברחו לחו"ל מיד עם פרוץ המהפכה. לא ראשם הוא שנערף בסופו של תהליך, וחמת זעמו של העם – לא עליהם ניחתה.

אנו מצידנו, נשנס מותניים ונמשיך ללחוץ בכל האמצעים העומדים לרשותנו על רשויות המדינה בכדי להביא לידי ביצוע את הנקודות האמורות לטובת ציבור בעלי הרכב בישראל ונותני השרות בתחום.

הכותב הינו יו"ר איגוד המוסכים, חבר בהנהלת פורום ארגוני הרכב בישראל ויו"ר פורום התיקון הבטוח-להבטחת איכות תיקוני הרכב בישראל.
תאריך:  26/10/2008   |   עודכן:  26/10/2008
רונן לוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איך מונעים מ'בועת' הרכב להתפוצץ?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלי נבו
26/10/08 22:14
2
שאול טלמור
27/10/08 10:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תפקיד הרבנות הצבאית
26/10/2008  |  איתן גנור  |   מאמרים
לציפי לבני לא היו הרבה סיכויים. המפלגה אשר בשמה נשאה ונתנה, היא מפלגה אשר לא תהא לה תקומה.
26/10/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים
"ברוכים תהיו יחד עם כל בית ישראל. עומד אני לפניכם, יהודי תימן היקרים, לקראת סיומו של ליל סליחות באשמורת הבוקר נרגש ונפעם מגודל המעמד. תודה לכם שזיכיתם אותנו. תודה לרב יהונתן אדואר, רב מרכז העיר פתח תקוה ונשיא המרכז הרוחני "אור אברהם אוהבי", מרכז של תורה וחסד (המנוהל בידיו האמונות של מר יוני דוד הי"ו, איש רב פעלים לתורה ולתעודה) ו"אשר רואים אותו יותר בשכונות מאשר במרכז העיר... אולם, תרומתו הרוחנית אין לה שיעור ואומדן...", תודה לרבנים: יהודה גמליאל וישראל שרעבי, רב השכונה, על השתתפותם. כמו כן, תודה מיוחדת ליו"ר בית הכנסת מר מאיר קרני וחברי ההנהלה" - כך, במשפטים קצרים אך מלאי כבוד ויקר לקהילה התימנית בעיר פתח תקוה, סיכם ראש העיר, מר איציק אוחיון את דבריו הנרגשים כשדיבר לפני מאות "אנשים, טף ונשים", בעיקר יוצאי תימן, אשר הגיעו כמעט מכל אזור מרכז הארץ לליל סליחות מרכזי ליהודי תימן שנערך זה מספר שנים (והפך כבר למסורת...) לבית הכנסת המרכזי ליהודי תימן "שיבת ציון", בניהולו ובמסירות נפש ממש של ר' מאיר קרני הי"ו, באחת משכונותיה האקזוטיות של פתח תקוה.
26/10/2008  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
אחד המאפיינים של גידולים סרטניים הוא היכולת שלהם לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים. לנוכחותן של הגרורות המרוחקות השפעה על סיכויי ההחלמה ועל אופן הטיפול, ולכן יש חשיבות לבירור נוכחות ופיזור הגידול בגוף.
26/10/2008  |  ד"ר משה כרמון  |   מאמרים
אם יש אח ורע למונח הזוי, הרי זהו גדעון לוי דמתקרא "עיתונאי". האיש בנה לו עולם מוצק משלו, עיצב את מציאותו העצמאית והבלתי תלויה, קבע לעצמו דרכי מוסר ומידות, יצר בהבל פיו ובקצה קולמוסו אוהבים ושונאים, צבע לו הוויה בגוונים אינפנטילים ועם המטען המטופש הזה הוא יוצא להטיף לאנשים חושבים, שיש להם מציאות אחרת, רחוקה ת"ק פרסה ממציאותו הוירטואלית.
26/10/2008  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il